Bellum Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Sitter och är en smula upprörd över min bataljons brist på framförhållning. De senaste två fallen av kass planering är en SÖB som meddelads mig med 4 dagars varsel och en BatÖvn med lite drygt en månads varsel. Resultatet av detta blir naturligtvis lågt deltagande, och detta kommer de enskilda soldaterna få skit för trots att felet snarare ligger betydligt högre än så. Min fråga är således: Hur ser det ut i övriga delar av HV? Är detta en unik situation hos min bat, eller lider flera av detta? Hur löses det på lämpligt vis? Det räcker ju uppenbarligen inte att påtala problemet ett oändligt antal gånger.. Quote
Fk Satan Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Har varit med och testa de flesta olika varianter, och det leder alla till lågt deltagande. Juni =>Midsommar, skolavslutning & Många som gifter sig Juli => semestermånad Aug => Många fortfarande på semester, vill ta vara på den där sista varma helgen sep =>Älgjakt Sedan är det inte många månader kvr att öva på när det är bra väder, inte allt för mörkt osv. Den klassiska Hv-soldaten går inte ut ifall det är för kallt, för dåligt väder osv. Men nu åter till kärnfrågan. JAg har varit med om att man skickar ut årsplaneringar, om att dessa helger kommer vi att öva. => Man hinner glöma när övningarna är, man skriver inte upp dessa i almenackan osv. ifall man skickar ut en månad innan så har man ofta hunnit boka upp ngt annat... skickar man ut halvårsvis så upprepas det hela för helårsalternativet. Ifall du har ett intresse av att vara med, så kommer du att vara med, så enkelt är det. Jag ringer aldrig runt till min grupp för att höra ifall de vill vara med eller inte. Utan de vet att ifall de vill vara med måste de kontakta mig! ifall de inte uppfyller kontraktet åker de tillbaka till kompaniet. Det fungerar mkt bra. Tidigare fick man ringa runt till gruppen, vilket slutade med att alla sa att de skulle komma, men ingen kom. Nu har jag testat detta att de måste själva ringa, samt varit stentuff när det gäller att sparka ut folk vilket har fungerat mkt bra. JAg har hellre en halv grupp som övar mkt än att inte ha ngn grupp som över lite. Snittiden i min grupp är på lite över 100h än så länge i år. Hur får de då reda på övningarna? Jo ca 1-2månader innan skickar plutch ut info om övningen. när det är ca 2veckor kvar skickar jag ut ett SMS som påminner om övningen. det kan vara av typen "Glöm inte SIB-övningen 2004-08-01, meddela mig ifall du kan deltaga eller inte". Detta fungerar faktiskt ganska bra. Att bara få ett SMS om övningen och att man måste ringa själv oavsett ifall man kan komma eller inte ställer genast en del press på en som individ. Men ifall ngn inte kan komma så ifrågasätter jag inte det, utan bara konstaterar det hela. Vidare har vi en mkt bra uppföljning kring övningar osv där alla utvärderar alla, och där vi verkligen försöker ta till oss av feedback osv. Övningar där Chefer försöker tala med alla som är med, kan alla till namnet osv. Hemskt viktigt att man blir sedd, och har något att säga till om på övningar. Finns det ngt värre än soldater som varit med på en helgövning och plutch inte ens sagt hej till denna? sedan kanske denna individ har manssor med bra förslag osv. men det är inte ngn som frågar, ingen som gör utvärderingar osv. Även återkopplingar mellan olika övningstillfällen är bra. Vad hände förra gången vi övade detta? vad gjorde vi då bra? vad skulle vi förbättra från denna gång? sedan övar man. Vid lunchen en ny återkoppling till det man övat, och jmf med förra övningen. För att på slutet av dagen göra en ny återkoppling. En metod vi använder för detta är att man gruppvis tänker på följande tre saker 1, Vad ska jag som individ fortsätta med, samt vad behöver jag förbättra? 2, Vad ska gruppen fortsätta att göra, resp vad kan gruppen förbättra? 3, Vad ska C fortsätta med, resp vad behöver C förbättra detta går ganska snabbt 5-10min på sin höjd. Därefter gäller det att ta tag i dessa saker, och inte glömma! Att se&lyssna på soldaterna vid övningar är viktigt! sedan att ge de ett intresse av att vilja komma på övningarna för att slutligen vara stenhård mot de som inte deltar. dvs avrusta/förflytta individer. ngr saker som jag tycker fungerar bra, andra kanske har en annan åsikt. Men testa detta innan ni sågar det hela. Vad som funger hos oss, kanske inte fungerar hos er. Det som funkar hos er kanske inte fungerar hos oss. Quote
FK H Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 I den bataljon där jag ingår vet man första januari vilka övningar som kommer att äga rum när under hela året. Denna info sprids sedan till samtlig personal via bataljonstidningen. Kallelser kommer med post cirka en månad innan övningen. Dessutom brukar plutch ringa till grpch som sedan ringer runt till sin personal. I insatsplutonen kommpletteras detta med ett nyhetsbrev som kommer ut varje månad samt med kallelser via mail (där tid och plats inte framgår annat än genom ett UPK system av säkerhetsskäl). I IP får man även vid terminsstart i januari samt augusti en utbildningsplan där all verksamhet under terminen finns med. Denna utbildningsplan presenterar även plutch muntligt vid ett startmöte. Quote
Pingo Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Vår bataljon skickar ut ett årsprogram i januari med nästan alla övningar som rör bataljonen dvs hunförarnas övningar, sjukvårdarnas osv. Detta program är dock bara spikat halvårsvis så i augusti får vi ett nytt program för hösten och kommande vårs övningar. Kallelser sedan till övningarna är utskickade ca 2 veckor innan...ja iallafall skall de vara det men ibland så har PLIS fått spel och då kommer de samma vecka som övningen. I mitt kompani har vi sedan gjort så att det är anmälningsplikt på alla våra övningar. Detta efterföljs dock väldigt dåligt och veckan innan övningstillfälle så får gruppcheferna uppgiften att ringa till sina soldater. Ett merjobb som egentligen inte skulle behövts men resultatet är faktiskt att vi fått igång några nollor. Alltså: * Årsprogram * 14 dagar innan övning är kallelsen ute hos soldaten * 1 vecka innan övning börjar gruppcheferna ringa soldaterna Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Vi kör på samma stuk ungefär, förutom att det är kompaniet (jag) som skickar ut övningsplan för året i januari och en ytterligare för hösten i augusti/september, där kompaniets, bataljonens och mdgruppens övningar eller utbildningar finns med om dom har några. Order kommer ca 3-5 veckor innan och styrke besked skall in ca 2-3 veckor innan övning beroende på storlek och inrikting på övn/utb, för beställningar och dyl ska bli rätt.. Vi kör stenhårt på att hv-manen ringer sin grpch som ringer sin plutch med styrkebeskedet. Tycker att en vuxen man/kvinna kan ringa och tala om i god tid om sitt deltagande, där faktiskt "kanske" är ett svar som kan godtas, beroende på orsak.. Quote
Recommended Posts