Torricelli Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 (edited) Hej på er alla! Är ny här på forumet så jag har lite frågor, har använt "sökfunktionen" men inte fått några bra svar på mina frågor. Jo det är så att jag ska göra lumpen i Boden som Sambandsbefäl på Pbat.. Jag har absolut nollkoll på vad det innebär så jag skulle gärna vilja att någon/några berättar lite om vad man kan tänkas göra som sambandsbefäl. Vad har man för arbetsuppgifter? Är det en hård utbildning? Vad är kännetecknanade för personer som hamnar på den tjänsten? För den som undrar så är är min exakta placering KM600 Sambandsbefäl. Tacksam för svar. /MVH Per Edited August 30, 2004 by Torricelli Quote
Foxtrot Lima Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Välkommen till forumet! Var själv inskriven som sambandsbefäl på ingenjörbataljonen och fick heller inga vettiga svar på vad tjänsten innebar i praktiken. Blev omplacerad när jag väl låg inne, precis som många andra KB-elever. För det är en sak du måste vara medveten om när du ligger inne i 15 månader. I första hand är du befälselev, och i andra hand har du din befattning när du är ute på förbandsövningar. Därför är det mer regel än undantag att det byts tjänster osv en hel del innan befattningsutbildningar börjar efter GSU:n. Kort och gott - du kanske inte utbildas mot sambandsbefäl överhuvudtaget. Min erfarenhet är att de som är uttagna till sambandsbefäl antingen blir stabsassistenter (finns en fin tråd på forumet om den befattningen) eller någon annan befattning där sambands- och stabstjänst ingår i större skala. Vad exakt sambandsbefälen på pbat utbildas till vet jag ej. I dina arbetsuppgifter ingår troligtvis sambandstjänst (se till att tele- och radiokommunkationer fungerar), stabstjänst (hålla reda på papper och kartor) och lite andra diverseuppgifter. "Hårdhet" är ett väldigt subjektvit begrepp och det är svårt att svara på din fråga. Däremot kan jag nämna att alla KB gör en gemensam (mer eller mindre) GSU på I 19 (rör sig om mellan 250 och 300 pers), så att alla stöps i samma form oavsett om man sedan blir amröjgrpch, strvch eller stabsass. Det är ingen dans på rosor på Skolkompaniet under GSU:n. Svårt att säga vad som kännetecknar ett sambandsbefäl...omöjligt. Ungefär som att säga "hur är alla byggjobbare?". Återigen påminner jag om att när du rycker in är din befattning inte spikad på långa vägar. Det säger jag inte för att uppmuntra dig till att byta befattning, utan för att du inte ska vara låst på en befattning. Ha ögon och öron öppna när det pratas befattningar under din utbildning, så kanske du kommer underfund med vad du vill syssla med. Sedan ställs det lite olika krav på olika befattningar. Avslutningsvis gratulerar jag dig till ett utmärkt val i fråga om utbildningsort och regemente. ;) I 19 är Sveriges största och nordligaste förband som utbildar värnpliktiga. En stor del av staden består utav kasernområden, garage, verkstäder och förråd - för att inte tala om de gamla forten runtom staden. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Torricelli Posted August 30, 2004 Author Report Posted August 30, 2004 Tack så mycket för det snabba svaret! Fick svar på rätt mycket om det jag ville veta. Men om det finns något f.d Sambandsbefäl eller någon som vet mycket om tjänsten så får ni gärna skriva lite mera om det... Foxtrot Lima: Ska kolla in stabbsassistent tråden, tack så mycket för tipset! Vilken befattning fick du till slut? Blev du nöjd? MVH Per Quote
Foxtrot Lima Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Sambandsbefäl är egentligen ingen direkt befattning, utan snarare ett samlingsnamn på Pliktverket för alla KB/PB som ska syssla med någon form av stabs- eller sambandstjänst. Sambandsbefäl kan betyda allt ifrån att man är stabsassistent i en kompstab, till en som sitter och pysslar med SatCom inom signaltrupperna. Om du t ex läser min profil kan du se att jag var kvartermästare när jag gick i befattning på övningar. Trivdes väldigt bra tack vare det egna ansvaret man fick ta, och den stora friheten jag hade i egenskap av plutonchef, vilket i mångt och mycket innebar att "you wrote your own ticket". Så länge plutonen löste sina uppgifter på ett så bra sätt som möjligt och man uppvisade kapacitet att lösa problem (mer eller mindre) på egen hand brukade yrkesbefälen inte lägga sig i. Visst var det stressigt och så, men väldigt kul med tanke på hur fritt man jobbade i fält. Tänk på att du oftast har en funktion i fält (din befattning) och en annan inne på kasern, som är den största delen av tiden du ligger inne. En KB-elev utbildas till att ta ansvar, leda andra och agera föredömligt oavsett yttre förhållanden. Detta är den stora delen av utbildningen och när du sedan kommer ut på en pluton kan dina arbetsuppgifter vara allt ifrån att hjälpa till som övningsbiträde, visitera städning på morgonen, till att planera och lägga upp egna övningar/utbildningar i samråd med dina befäl. I vilken grad detta förekommer och vilka uppgifter man får som KB varierar kraftigt från pluton till pluton, då det är upp till fredsplutch att avgöra och bestämma vad som är lämpliga sysslor. Har man otur, eller är direkt olämplig av andra skäl, får man en chef som ser på en som en 15-månaders F-soldat som man kan ställa in i ett skåp och plocka fram lagom till varje övning. Har man tur, eller har ett gott rykte från KBS och framstår som en förnuftig person, får man truppa mycket även inne på kasern och t ex ge höger-vänster-om, planera och hålla i olika övningar etc. Det senare alternativet är såklart mer krävande både psykiskt och fysiskt, men å andra sidan är det också det roligaste alternativet. Det är således inte mycket av tiden du ligger inne som går åt till din befattning, även om du såklart har befattningsutbildning osv. På övningarna har man dock sin specifika befattning och övar för att bli duktig på denna. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Torricelli Posted August 30, 2004 Author Report Posted August 30, 2004 Okej men då börjar jag förstå lite vad sambandsbefäl innebär. Befattningen kvartersmästare verkar helt klart intressant! Får man ha önskemål om vilken befattning man vill ha? Vad innebär det om man blir en 15 månaders F-soldat? Gör man en KB utbildning även om man skulle ha oturen att bli en sådan? En av mina största funderingar hade jkag nästan glömt bort men nu kom jag på det: Om man nu blir befäl av ett antal man, lyssnar dme på vad man ger dem för order eller måste man ryta till ofta? Förstår självklart att det kan variera väldigt mycket.. Jo förresten, har du icq eller msn, skulle vara kul att prata lite mer med dig. MVH Per Quote
Foxtrot Lima Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Befattningen kvartersmästare verkar helt klart intressant! Hehe...du vet väl inte vad den går ut på? ;) Får man ha önskemål om vilken befattning man vill ha? Ja, det får man i de flesta fallen. Om man sedan får en annan befattning, eller om man får den man önskar är en annan femma. Mycket styrs utav personalbehovet på förbandet, och om man uppfyller de kravprofiler som finns (de som Pliktverket har). Du kan t ex inte gå från stabsass, som har ganska låga fysiska krav, till en befattning med högre krav utan att uppfylla dem. På det stora hela försöker man ofta se till att folk hamnar på befattningar de känner att de kan trivas med, eftersom de inte vill ha omotiverade befälselever. Men i slutändan styr personalbehovet! Vad innebär det om man blir en 15 månaders F-soldat?Gör man en KB utbildning även om man skulle ha oturen att bli en sådan? Nja, nu kanske du missuppfattade mig en aning. Det finns inga "15-månaders F-soldater", utan det var bara en sarkasm från min sida. Vad jag menade var att man kanske inte får så mycket ansvar och möjlighet till truppföring om man inte visar sig lämplig. Tyvärr finns det också skräckexempel på befäl som behandlar sina KB som skit, trots att dessa är väldigt duktiga. Jag hade dock personligen turen att slippa detta fenomen. Om man nu blir befäl av ett antal man, lyssnar dme på vad man ger dem för order eller måste man ryta till ofta? Förstår självklart att det kan variera väldigt mycket.. Det beror helt och hållet på vad du som chef och ledare gör för intryck på dina gruppchefer och soldater. I längden är det däremot inte hållbart att höja rösten överhuvudtaget - såvida det är så att man försöker göra sig hörd utomhus eller liknande. Däremot är det aldrig fel att tala artikulerat, ljudligt och koncist. ;) Du är ingen drill sergeant som på film. Meningen är inte att du ska stå på 1,25 m från en soldat och påtvinga honom eller henne din vilja genom decibelmetoden. I början är man lite mer formell chef eftersom soldaterna är nya i kläderna och tror att alla i uniform med ett par pinnar på kragspegeln är ÖB själv. Senare under utbildningen lär man ju känna varandra lite mer och då märks det på naturlig väg vilka eller vem som är ledare och inte. Skapar man en god atmosfär, utan att för den sakens skull tumma på sitt chefsskap, brukar det fungera hyfsat. Om du därtill uppträder moget, inte flamsar lika mycket som soldaterna, och tar dina uppgifter på allvar är det en stor bonus. Det är svårt att ge ett recept för framgång som ledare, men det är en början i alla fall. Jo förresten, har du icq eller msn, skulle vara kul att prata lite mer med dig. "Just because I give you information and advice, doesn't mean we have to hold hands in the shower. Now, does it?" ;) Hehe...nä, jag använder inte något chattprogram just nu. Vill du kommunicera kan du skicka PM. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Torricelli Posted August 31, 2004 Author Report Posted August 31, 2004 QUOTE Befattningen kvartersmästare verkar helt klart intressant! Hehe...du vet väl inte vad den går ut på? Jag har läst litegrann om tjänsten på lumpen.nu. Vad jag fattat det så är man en liten allt-i-allo eller en vaktmästare kanske man kan säga? Eller vad fick du göra? QUOTE Får man ha önskemål om vilken befattning man vill ha? Ja, det får man i de flesta fallen. Om man sedan får en annan befattning, eller om man får den man önskar är en annan femma. Mycket styrs utav personalbehovet på förbandet, och om man uppfyller de kravprofiler som finns (de som Pliktverket har). Du kan t ex inte gå från stabsass, som har ganska låga fysiska krav, till en befattning med högre krav utan att uppfylla dem. På det stora hela försöker man ofta se till att folk hamnar på befattningar de känner att de kan trivas med, eftersom de inte vill ha omotiverade befälselever. Men i slutändan styr personalbehovet! Joo det har jag förstått, eftersom att jag inte fick toppbetyg på styrketestet så kommer jag säkert få sköta något mera tekniskt. QUOTE Vad innebär det om man blir en 15 månaders F-soldat? Gör man en KB utbildning även om man skulle ha oturen att bli en sådan? Nja, nu kanske du missuppfattade mig en aning. Det finns inga "15-månaders F-soldater", utan det var bara en sarkasm från min sida. Vad jag menade var att man kanske inte får så mycket ansvar och möjlighet till truppföring om man inte visar sig lämplig. Tyvärr finns det också skräckexempel på befäl som behandlar sina KB som skit, trots att dessa är väldigt duktiga. Jag hade dock personligen turen att slippa detta fenomen. Okej då är jag med, men det lät inte kul ditt skräckexempel. Men om man nu inte får så mycket ansvar som KB(F-soldat) vad får man göra då egentligen? Hehe okej, då skippar vi icq och msn. Bara du är aktiv här inne så blir jag glad =) MVH Per Quote
larsev Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Inom hemvärnet så planerar sambandsbefälet allt som har med bataljonens samband att göra ( frekvenser, RA mtrl, uppkoppling mot TS9000, hantering av kryptonycklar etc. ). Befattningen sambandsbefäl inom GU borde vara ungefär detsamma. Räkna med mycket tid på skolbänken för att lära dig de olika sambandssystemen från grunden då du även kommer att jobba med mycket felsökningen när Mr Murphy visar sig. Quote
Foxtrot Lima Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Som sagt känner jag inte till någon GU-befattning som faktiskt heter "sambandsbefäl". Sedan kanske det finns i bataljonstaben eller motsv både inom Armén och HV. Sambandsbefäl är, så vitt jag vet, ett samlingsnamn på tjänster som har att göra med sambands- och stabstjänst. @ Torricelli Nja, vaktmästare har du i skolan. ;) En (komp)kvm har hand om personal- och underhållstjänst på ett kompani. Mer om den befattningen kan du läsa om du söker på forumet. Är man KB utan ansvar och arbetsuppgifter, är man lurad på 7,5 månader av sitt liv (den tiden man är ute på pluton). Du slår dank i väntan på förbandsövningarna - om du har tur får du stå och ställa upp konor när resten av plutonen har fordonsutbildning. På förbandsövningarna har du sedan en yoff som hela tiden fattar beslut över "din" verksamhet, och efter ett tag sitter du i order/mäss-tältet och dricker varm choklad, känner dig allmänt överflödig och väntar på muck, då du får nästan 40 papp på kontot. Vid det här laget är dina vitsord ganska dåliga och du söker dig till någon halvkass HV-enhet eftersom dina vitsord inte räcker till vare sig utlandstjänst eller YOP. Sedan blir du gammal och dör. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Torricelli Posted August 31, 2004 Author Report Posted August 31, 2004 @ larsev Okej. Är det mycket variation i arbetet inom hemvärnet eller får man göra i stort sett samma saker hela tiden som sambandsbefäl? @ Foxtrot Lima Okej, så då bör jag alltså höra med för om en mängd olika tänkbara befattningar och inte stirra mig blind på just sambandsbefäl? Hoho okej, då ska jag genast leta upp någon tråd om den befattningen. Vad var dina främsta arbetsuppgifter under tiden som kvartersmästare? Är man KB utan ansvar och arbetsuppgifter, är man lurad på 7,5 månader av sitt liv (den tiden man är ute på pluton). Du slår dank i väntan på förbandsövningarna - om du har tur får du stå och ställa upp konor när resten av plutonen har fordonsutbildning. På förbandsövningarna har du sedan en yoff som hela tiden fattar beslut över "din" verksamhet, och efter ett tag sitter du i order/mäss-tältet och dricker varm choklad, känner dig allmänt överflödig och väntar på muck, då du får nästan 40 papp på kontot. Vid det här laget är dina vitsord ganska dåliga och du söker dig till någon halvkass HV-enhet eftersom dina vitsord inte räcker till vare sig utlandstjänst eller YOP. Sedan blir du gammal och dör. Jaså det är så pass illa. Då skall jag verkligen se till att man får något vettigt. Jo på tal om utlandstjänst, är det något du rekommenderar? Är ej insatt om det ämnet... MVH Per Quote
Foxtrot Lima Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Exakt, sambandsbefäl är inte riktigt en befattning utan snarare ett namn på en inriktning eller samling befattningar. Eller ännu korrektare, olika befattningar tillsätts med sambandsbefäl. ;) Som kvartermästare i fält gjorde jag allt ifrån att planera in tvättbyten och tvagning för kompaniet, till att reka nya förläggningsplatser och marschvägar, se till att plutonerna fick ut sitt käk i tid, ordna med drivmedel åt hela bataljonen (drvmgrp låg på vårt komp), leda min pluton i strid, sköta om diverse administration - t ex personallägeslistor över sjuka, frånvarande etc. Plus en massa annat som jag inte kommer på just nu. I regel var det så att allt som inte var direkt knutet till en viss pluton eller chef på kompaniet (ex teknisk C) hamnade på mitt bord, så det var ju ett väldigt varierande "jobb". Utlandstjänst...ja, det får du fråga andra om. Gör först värnplikten och bestäm dig sedan. Du behöver egentligen inte oroa dig över sådana saker nu. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
nina Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 (edited) Visst finns det sambandsbefäl. Både på PB- och KB-nivå. SB-befäl ska i regel inte bli stabsassar då det är en egen befattning. (Sen är det ju det där med KB och att de kan hamna lite var som helst i slutänden men om vi nu ser till befattningen.) Några typiska tjänster som Sb-befäl under min egen GU var ledningsplutonchef och stabsplutonchef etc. Numer är det ofta på lägre nivå motsv stf plutch, troppchef osv. En del KP-troppchefer är sambandsbefäl. Enkelt sagt har sambandsbefälen mkt med just sambandsmedel att göra som nämnts, men kanske inte så mkt med radion i sig utan snarare att upprätt ngn form av stabsplats/sambandscentral/knutpunkt etc etc. På pansar kan sambandsbefälen även sitta som bla ledningsgruppchefer motsv. Naturligtvis kan förbanden placera dig som lite vad som helst men det är väl ungefär grunden... Edited September 1, 2004 by Anne Quote
Sgt Andersson Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Vet bara att jag en gång i mitt liv tvingades att spendera 3 veckor på S1 på sambandsutbildning och att jag efter det knappt kunde gå efter all choklad, kaffe o bulle pauser som avbröt utbildningen stup i ett... Quote
Torricelli Posted September 1, 2004 Author Report Posted September 1, 2004 @ Foxtrot Lima Okej, jag har snokat omkring lite och läst om befattningen kvartersmästare. Som jag uppfattat det så är det väldigt väldigt jobbigt under vissa perioder, stämmer det? Jag vill nog göra utlandstjänst @ Anne Några typiska tjänster som Sb-befäl under min egen GU var ledningsplutonchef och stabsplutonchef etc. Numer är det ofta på lägre nivå motsv stf plutch, troppchef osv. En del KP-troppchefer är sambandsbefäl. Vilken av dem tjänsterna hade du själv valt om du fått välja? Kan jag läsa om dem befattningarna någonstans? @ Sgt Andersson Vet bara att jag en gång i mitt liv tvingades att spendera 3 veckor på S1 på sambandsutbildning och att jag efter det knappt kunde gå efter all choklad, kaffe o bulle pauser som avbröt utbildningen stup i ett... Haa, det lät ju inte alltför bra om man nu ska vara där i 15 månader. =) Man vill ju bli vältränad, inte otränad =) Quote
Foxtrot Lima Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @ Anne Nja...jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Bland oss KB var det inte jäkel som var inskriven som stabsassistent, utan enbart några sambandsbefäl. Dessa blev senare (i huvudsak) stabsassistenter när de gick i befattning. Alla de saker som ledningstroppchef osv som du räknar upp ser jag som befattningar, och inte själva titeln "sambandsbefäl". Man frågar ju inte i fält "var är sambandsbefälet?", utan det blir mer "var är stabstroppchefen?" som exempel. Vi kanske inte är överens om vad en befattning är och vad en titel är? Min tolkning är att en person som tas ut till sambandsbefäl kan bli allt ifrån stabsassistent till KP-troppchef, vilket är olika befattningar. @ Torricelli Jo, det kan vara ganska mycket när man är kvm och ska vara på tre platser samtidigt. Detta är, som du säkert vet vid det här laget, en fysisk omöjlighet och därför måste man lära sig prioritera och, inte minst av allt, planera! Ha...vältränad? Under KBS höll man sig ganska "fit" eftersom det var fys inplanerat - antingen i egen regi, eller i form av TU-fys, då vi olika dagar under sommaren turades om att hålla i ett fyspass för resten av plutonen, med allt vad det innebar i form av planering etc. När man sedan kom ut på plutonen hade man...ja, i alla fall jag, inte ork på kvällarna att gå till gymmet och det var inte aktuellt att jogga i minus 30... Så vad gjorde man istället? Jo, man gjorde så att man inte drack någonting annat på förbandsövningarna än Coca Cola (stod i flak i order/mässtältet), käkade godis som ett djur (min handledare brukade rulla runt med ett par flak semlor i bagageluckan, några kartonger kexchoklad m m i bagageluckan på sin 240) och satt en tredje del av tiden i fält i en bil på väg någonstans. Det slutade med att man gick upp 10 kg på drygt ett halvår... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Torricelli Posted September 1, 2004 Author Report Posted September 1, 2004 @ Foxtrot Lima Jo, det kan vara ganska mycket när man är kvm och ska vara på tre platser samtidigt. Detta är, som du säkert vet vid det här laget, en fysisk omöjlighet och därför måste man lära sig prioritera och, inte minst av allt, planera! Ha...vältränad? Under KBS höll man sig ganska "fit" eftersom det var fys inplanerat - antingen i egen regi, eller i form av TU-fys, då vi olika dagar under sommaren turades om att hålla i ett fyspass för resten av plutonen, med allt vad det innebar i form av planering etc. När man sedan kom ut på plutonen hade man...ja, i alla fall jag, inte ork på kvällarna att gå till gymmet och det var inte aktuellt att jogga i minus 30... Så vad gjorde man istället? Jo, man gjorde så att man inte drack någonting annat på förbandsövningarna än Coca Cola (stod i flak i order/mässtältet), käkade godis som ett djur (min handledare brukade rulla runt med ett par flak semlor i bagageluckan, några kartonger kexchoklad m m i bagageluckan på sin 240) och satt en tredje del av tiden i fält i en bil på väg någonstans. Det slutade med att man gick upp 10 kg på drygt ett halvår... Okej, fan det vettefan om jag pallar med att ha ett så stort ansvar som man verkar måste ha som Kvm... Hahaha, det låter ju fan skrämmande att rycka in i lumpen om man ska gå upp en massa kilon. Gick alla upp en massa kilon eller fanns det några som skötte sig och hängde en del på gymmet? Var det billigt med godis/läsk på I19? Quote
nina Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @ Foxtrot Lima Visst "kan" de bli stabsassistenter, precis som en syte kan bli stridsfordonsbefäl och ett sjvplutonbefäl kan bli kvm... Men inom sambandsbefälsfacket ingår inte stabsassistent. @ Torricelli Skulle iof inte välja samband alls nu när jag "upptäckt" sjv ;) Men i vilket fall som helst, om jag ser tillbaka några år - Knutpunktstroppchef! En toppenbefattning om man är det minsta intresserad av samband och att leda sin tropp utan så mkt närvaro av högre befäl. Quote
Foxtrot Lima Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 (edited) @ Foxtrot Lima Visst "kan" de bli stabsassistenter, precis som en syte kan bli stridsfordonsbefäl och ett sjvplutonbefäl kan bli kvm... Men inom sambandsbefälsfacket ingår inte stabsassistent. Vi har helt enkelt olika uppfattningar och erfarenheter(?) av vad sambandsbefäl innebär. Det du beskriver om att en KB kan flyttas till en annan tjänst efter GSU:n har ingeting att göra med min beskrivning av att ett sambandsbefäl antingen kan bli stabsassistent eller någon annan befattning med stabs- eller sambandstjänst. Det jag menar är att ett sambandsbefäl kan bli vad som helst inom just samband och stab. Din version faller på ren logik, utifrån mina erfarenheter, just därför att av de fyra sbbefäl vi hade på bataljonen blev tre stabsassistenter. De skrevs inte in som sbbefäl för att bli lednplutch, utan just för att de skulle fungera som stabsassistenter vid de två kompstaberna vi hade. Du beskriver det som om det vore ett fel att ett sambandsbefäl blev stabsassistent, medan jag menar på att stabsassistent är en av de många befattningar man kan få om man är inskriven som sbbefäl. Slut, frågor? EDIT: Om man sedan kollar på lumpensajten och söker efter befattningen stabsassistent, dyker det upp två poster. En för Armén och en för Marinen. Befattningskoden för Arméns stabsassistenter är LA703 - en PB-tjänst på 360 dagar. Underligt...var blev det då av alla stabsassistenter på kompnivå i resten av Armén? *klia haka* Jo, det är nämligen så att dessa är inskrivna som sambandsbefäl. Det är min erfarenhet, och detta tyder på att det även är korrekt. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited September 1, 2004 by Foxtrot Lima Quote
nina Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Fel och fel, vad kan kallas fel när det gäller samverkan pliktverket-förband... Men ja, stabsassistent rycker man in som, det har en alldeles egen fin befattningskod. Sambandsbefäl finns med flera olika koder, km600 som nissen här, kj601 som jag själv etc. Alla med olika inriktningar. Sen att det hos er taogs ut stabsassar är en annan sak, det görs överallt men det betyder inte att det är tänkt att det ska vara så. Det handlar inte om att min "version" faller. Det är inte min version utan vad både pliktverket och de tre förband jag har varit på säger. Jag vet att verkligheten inte alltid ser ut så, vi hade också ngn kb som blev stabsass efter att ha ryckt in som ngt annat. Iom att förbanden beställer soldater 4 år i förväg så ser det ofta inte ut så som de hade tänkt sig fyra år senare, alltså kan man bli lite vad som helst. Quote
Isgubbe Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @ Foxtrot Lima Visst "kan" de bli stabsassistenter, precis som en syte kan bli stridsfordonsbefäl och ett sjvplutonbefäl kan bli kvm... Men inom sambandsbefälsfacket ingår inte stabsassistent. Vi har helt enkelt olika uppfattningar och erfarenheter(?) av vad sambandsbefäl innebär. Det du beskriver om att en KB kan flyttas till en annan tjänst efter GSU:n har ingeting att göra med min beskrivning av att ett sambandsbefäl antingen kan bli stabsassistent eller någon annan befattning med stabs- eller sambandstjänst. Det jag menar är att ett sambandsbefäl kan bli vad som helst inom just samband och stab. Din version faller på ren logik, utifrån mina erfarenheter, just därför att av de fyra sbbefäl vi hade på bataljonen blev tre stabsassistenter. De skrevs inte in som sbbefäl för att bli lednplutch, utan just för att de skulle fungera som stabsassistenter vid de två kompstaberna vi hade. Du beskriver det som om det vore ett fel att ett sambandsbefäl blev stabsassistent, medan jag menar på att stabsassistent är en av de många befattningar man kan få om man är inskriven som sbbefäl. Slut, frågor? EDIT: Om man sedan kollar på lumpensajten och söker efter befattningen stabsassistent, dyker det upp två poster. En för Armén och en för Marinen. Befattningskoden för Arméns stabsassistenter är LA703 - en PB-tjänst på 360 dagar. Underligt...var blev det då av alla stabsassistenter på kompnivå i resten av Armén? *klia haka* Jo, det är nämligen så att dessa är inskrivna som sambandsbefäl. Det är min erfarenhet, och detta tyder på att det även är korrekt. Hälsningar, Foxtrot Lima Vad gör då alla de som gör lumpen som stabsassistenter då? Eller kan det helt enkelt vara så att just det året du gjorde lumpen så fick ni inga stabsassistenter på bataljonsnivå under övningarna? Glöm inte att denna diskussionen är för stab på bataljonsnivå och neråt och inte de högre staberna för er som inte orkar läsa från början. Quote
nina Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Ja du, skulle det kunna bero på att stabsass i regel _är_ en PB-befattning. Upp till divisionsnivå. Quote
C DK012 Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @ TorricelliSkulle iof inte välja samband alls nu när jag "upptäckt" sjv ;) Men i vilket fall som helst, om jag ser tillbaka några år - Knutpunktstroppchef! En toppenbefattning om man är det minsta intresserad av samband och att leda sin tropp utan så mkt närvaro av högre befäl. Visst är det så! För övrigt var 99,9% av KB på S1 då jag var där inskrivna som A: Sambandsbefäl B: Systemtekniker eller C: Kvartermästare, i ungefär lika stora tredjedelar. Ergo; pliktverkets inskrivning visar mest till vilken kasernvakt du bör åka på inrycket, och hur lång tid det kommer att ta innan du kommer ut igen. @Torricelli: Jag var inskriven som "Sambandsbefäl", blev KP-troppchef (som på många sätt är en trevlig vplbefattning om man nu är sambandsbefäl). Dock så kommer du som hamnar på Pbat ha en rimlig chans att slåss om mer "stridiga" utbildningar under KB-skolan, något som inte fanns i så stor mängd på S1. Quote
nina Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @ C DK012 Ja du är ju inte partisk vad gäller befattning iaf ;) Quote
Torricelli Posted September 1, 2004 Author Report Posted September 1, 2004 (edited) Hänger inte riktigt med i snacket nu, det är lite för mycket överkurs helt enkelt. Men tack för att ni hjälpt mig få svar på mina frågor. Jo en sak till, Foxtrot Lima borde kunna besvara den. Vad tyckte du om I19? Är det en bra "lumparstad" ? Edited September 1, 2004 by Torricelli Quote
Foxtrot Lima Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 (edited) @ Anne Vi pratar förbi varandra och jag orkar inte gå i clinch med dig... Kan bara säga att de personer jag mött som varit stabsassistenter på kompnivå (KB-elever) har haft befattningskoden KJ 601, som på Pliktverkets hemsida heter sambandsbefäl. De enda PB stabsassar jag hört talas om är de som utbildas för brigadstab på S 1. @ Torricelli Ja, det är nog det bästa stället du kan göra värnplikten på, ur en rent militär aspekt. Sedan kanske det inte är så himla mycket att göra där uppe, såvida du inte tar dig tid och ork och åker in till Luleå, men med mina mått mätt är det en död stad det också. ;) Sedan beror det ju helt och hållet på vad man har för referenser. Boden är annars en ganska fin stad och människorna är trevliga, även till lumpare. Finns mycket militärt att kika på som har historisk anknytning. ;) Hälsningar, Foxtort Lima Edited September 2, 2004 by Foxtrot Lima Quote
Küthler Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Jag är inte så säker på att man ska lita allt för mycket på vad pliktverket skriver in en till. Våra (Hkpflj/Led) KB-elever är inskrivna som sambandsbefäl, men ska utbildas för att bli stf plutch, samtidigt som våra F-soldater är inskrivna som telefonister, men närmast skall bli sambandsman/förare. Quote
Foxtrot Lima Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Jag är inte så säker på att man ska lita allt för mycket på vad pliktverket skriver in en till. Våra (Hkpflj/Led) KB-elever är inskrivna som sambandsbefäl, men ska utbildas för att bli stf plutch, samtidigt som våra F-soldater är inskrivna som telefonister, men närmast skall bli sambandsman/förare. Det har ju inget att göra med vad de är inskrivan som, om de blir stf plutch eller ej. Ett sk sambandsbefäl kan mycket väl bli stf plutch, t ex i egenskap av stabsassistent på kompnivå (stf C SoT). En sbman kan ju mycket väl sitta och svara i telefon, så även det är ju inte helt fel. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
C DK012 Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 @ C DK012 Ja du är ju inte partisk vad gäller befattning iaf ;) Skulle aldrig falla mig in. B) Men ärligt talat så finns det ju för o nackdelar med samtliga, och om jag befann mig som KB på Pbat så skulle nog inte KP-Toch vara det man ställde siktet mot. Quote
LeadHead Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 (edited) Fel och fel, vad kan kallas fel när det gäller samverkan pliktverket-förband... Men ja, stabsassistent rycker man in som, det har en alldeles egen fin befattningskod. Sambandsbefäl finns med flera olika koder, km600 som nissen här, kj601 som jag själv etc. Alla med olika inriktningar. Jag är mest troligt KJ 601 (om inte minnes sviker mig) och var stabsgruppchef i befattning (den där fjärde KJ 601 på FL:s bat som inte blev stabsass). Pappersmässigt är jag dock ändå stabsassistent/stabstroppchef då 15 mån tjänstgöring och stabsgrpchkoden inte går hand i hand... Sen kan sambandsbefäl också bli specialister (TS/IS, whatever) Man måste skilja på tre saker: - Sambands-/stabsbefattningar hos pliktverket. - Dessa är egentligen bara kravprofiler syftande till att förbanden ska kunna beställa rätt mängd av rätt sorts människor. - Sambands-/stabsbefattningar vid ledningsförband. PB-Stabsassistentbefattningen finns endast här. Frågan är dock om den finns alls trots att databasen säger att den utbildas på S1, allt jag har hört är att PB inte utbildas i armén längre...? - Sambands-/stabsbefattningar vid lägre förband (typ bat och nedåt). - Här hamnar egentligen alla KB som tjänstgör i stabsbefattningar vid St&trto/-plut eller motsvarande på kompnivå samt ledningsplut (batstab). Stabsassar, specialister (TS/IS-ass), stabs- och ledningstropp/-plutchefer. PB-sambandsbefäl finns enligt lumpen.nu bara på Skaraborgs Regemente. Man måste sammanfattningsvis skilja på stabsassistenten som en specialistbefattning som assisterar i en högre ledningsmiljö med officerare i olika stabsbefattningar eller motsvarande personal å ena sidan och stabsassistenten ute i stora mörka skogen - med träd istället för majorer - som stabstroppchef, vilket som i vårt fall kan betyda underhuggare till ond KVM/St&trtoch. Så funkar det iaf. ungefär på de flesta "fältmösseförbanden". Pansar/mek har jag sämre koll på. Edited September 5, 2004 by LeadHead Quote
LeadHead Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 En sbman kan ju mycket väl sitta och svara i telefon, så även det är ju inte helt fel. Eller sända elakt formella telefonmeddelanden till batstaben mitt i natten: ***RING*** - (sömnigt) "Ja det är Viktor Petter, vem sökes...?" - (kallt byråkratiskt) "FRÅN RUDOLF PETTER, SKRIV, KOM!" - (klarvaket men mumlande) "Jäv... Vänt... Kom!" ********** Val av sambandsmedel spelar mindre roll för signalerandet... ;) Förlåt. Blev lite sambandsnostalgisk sådär på söndagsmorg... er... eftermiddagen. Jag får väl gräva fram min mp3 med fmt103... Quote
Recommended Posts