Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja!

Rycker in i Oktober om bevakningssoldat, Kungsängen.

har ett par frågor som jag hoppas att någon kan besvara:

-Det står på min inkallelse att min tjänst är "säkerhetsklassad" vad innebär detta i praktiken?

-Har fått en inkallelse till den 29:e Oktober. Kommer jag få fler påminelser? Eller var den dumt att slarva bort den jag fick för ett par månader sen ;)

Tack på förhand!

Posted
-Det står på min inkallelse att min tjänst är "säkerhetsklassad" vad innebär detta i praktiken?

Att man måste göra en registerkontroll på dig. Detta för säkerhetsklass 3, som är den lägsta, för säkerhetsklass 1 kontrolleras även familj och kanske även umgängeskretsen och en mer nogrann kontroll av personen i fråga sker.

-Har fått en inkallelse till den 29:e Oktober. Kommer jag få fler påminelser? Eller var den dumt att slarva bort den jag fick för ett par månader sen  ;)

När man får inkallelseordern finns det ofta ett papper som skall skickas tillbaka som bekräftelse på att man mottagit den och oftast också ett papper på att man godkänner att registerkontroll sker. Dessutom medföljer resebeställning så att FM står för inryckningsresan.

Med andra ord är det högst obra att supa bort inkallelseordern!

Posted

Det innebär precis som 106 sa att man genomför registerkontroll på dig. Dvs man kör ditt personnummer mot belastnings- och misstankeregister hos polis/SÄPO.

Har du gjort nåt hyss så kommer datorerna att få frispel och du kommer att få frisedel eller omplaceras.

Tjänsten kräver en person med nit och redlighet. B)

Posted
Har fått en inkallelse till den 29:e Oktober. Kommer jag få fler påminelser? Eller var den dumt att slarva bort den jag fick för ett par månader sen ;)

Det var nog ganska dumt att slarva bort inkallelseordern ja.

Eftersom du rycker in i slutet av oktober antar jag att du kommer hamna på antingen Livkompaniet eller 4.skv.

Saxat från Livgardet.mil.se om utbildningen på 4.skv, resp Livkomp.

Kraven på disciplin och gott uppförande är mycket höga, och manliga värnpliktiga ska bära kortklippt hår.

Kraven på disciplin och gott uppförande är därför mycket höga, och manliga värnpliktiga förväntas ha kortklippt hår.

Jag önskar dig lycka till men din värnplikt och föreslår att du kontaktar pliktverket omgående.

Posted

Haha, kortklippt är jag redan.

Nemas problemas.

Men är du (Karin) säker på din information?

På min inkallelseorder står det nämligen "Livkomp. Högvakt till fots"? Är det samma sak?

Posted
Men är du (Karin) säker på din information?

På min inkallelseorder står det nämligen "Livkomp. Högvakt till fots"? Är det samma sak?

Javisst!

Du kommer hamna på Livgardet, Gardesbat, Livkomp.

Mer info hittar du här.