Jump to content

afghanistan

Recommended Posts

Här har dom lagt ut lite om våra flygande vänner som ska till afghanistan

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=23037

Tror att jag både flugit och hoppat ur 841:an

// :D

SWAFRAP C-130 åker förmodligen inte till Afghanistan, utan till Uzbekistan. Tyskarna har redan en enhet där med flyg, som servar norra Afghanistan.

Svenskarna har planerat att vara på plats vecka 39.

Edited by FMV

Hur går det egentligen för våra gossar i afghanistan?

ngn som har hört något om vad de gör och så?

Fann denna på mil.se

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...d=23011&ncid=17

Jag håller med dig att man hör väldigt lite om insatsen.

Intressant i artikeln att största kulturkrocken är britterna. Jag förstår att det kan uppstå friktioner mellan svenskarnas värnpliktiga frivilliga uttagna, och britternas yrkesarmé med personer som aldrig gjort annat än varit mening soldat i britt army, och blir beordad att åka utomlands.

Ja en del brittiska soldater kan te sig som fotbollshuliganer i uniform.

Dock så var 45.Royal Marines av en helt annan kaliber.

Nån som har varit på ett brittiskt fancy dress party??

Blev något förvånad skall jag säga när de drar fram den medbragda lådan med kvinnokläder från UK :D

Dom har dessutom riktigt jävla risigt krubb och fanimej världshistoriens i absolut särklass grisigaste toaletter! Fy fan, det är mer hygiensikt att skita sig själv i munnen! Och jag är verkligen inte kräkmagad...

Edit: Stavning...

Edited by Limpan

Dom har dessutom riktigt jävla risigt krubb och fanimej världshistoriens i absolut särklass grisigaste toaletter! Fy fan, det är mer hygiensikt att skita sig själv i munnen! Och jag är verkligen inte kräkmagad...

Ja men de har fina traditioner.

När KS07 tog över Pristina efter britterna, så invigde de svenskarna genom att pissa i alla bostads-containrar för att hälsa oss välkomna. Och vaktkuren till Jubilee barracks hade de använt som toalett, de hade skitit i ett hörn.

När vi hade fältartister fick vi hålla tyst om det till britterna, SWEBAT hade dåliga erfarenheter av fulla engelskmänn som kom och svinade.

Är nere i Mazar-e-Sharif just nu och måste säga att maten är i toppklass här i alla fall... Joo , det är brittiska kockar...Vi har alltid tre olika rätter att välja på och alla 3 är jävligt goda , resten här håller med så det är inte bara en mans åsikt...

Några bortskämda flygarfjantar klarar vi oss bra utan , det är ett under att dom inte kräver att mamma ska följa med o hålla handen när dom ska ner hit....

Dom kräver ju hotell o håller på med såna löjliga krav att Sverige skulle skämma ut sig om dom kommer ner hit...

Påtal om flygarfjantar, det är en lång väg att gå hem därifrån, utrustning tar lång tid att frakta med båt och dessutom kan det ju vara bra att ge fan i att se ner på andra förband.

Över och ut.

Är nere i Mazar-e-Sharif just nu och måste säga att maten är i toppklass här i alla fall... Joo , det är brittiska kockar...Vi har alltid tre olika rätter att välja på och alla 3 är jävligt goda , resten här håller med så det är inte bara en mans åsikt...

Några bortskämda flygarfjantar klarar vi oss bra utan , det är ett under att dom inte kräver att mamma ska följa med o hålla handen när dom ska ner hit....

Dom kräver ju hotell o håller på med såna löjliga krav att Sverige skulle skämma ut sig om dom kommer ner hit...

Nu ska ju inte flygarna bara serva Sverige, utan står under ISAFs ledning (eller tyskarna), så för ISAF är det en efterlängtad resurs. Tyskarna hinner med alla sina flygningar själva.

Det där med hotell tror jag du har fått om bakfoten. När det var tal om stationering på KAIA så var det vanliga bostadscontainrar (som alla andra på KAIA bor i) som gällde.

Om det nu blir Uzbekistan, så finns inget annat alternativ än hotell, så bor tyskarna där, förutom de som har beredskap på flygplatsen.

Men vist tror jag att flygarna är bortskämda jämfört med arméfolk, anställningsvilkor och tjänstgöring/leaveperiode har diskuterats mycket.

Några andra krav känner jag inte till, men du kanske har mer info?

Polacker kan vara relativt sviniga de med... Någon som hälsade på dem i Bosnien kan verifiera det. Termen "Bajs i munnen" fick en helt ny innebörd efter det...

Britterna vi tjänsgjorde med var reko och maten var helt ok. Mycket friterat och rejält feta frukostar :surprise: Finns mycket att säga om våra vänner från öarna, men patrullera till fots i stadsmiljö är de grymma på :ph34r:

Du kan ju ta och promenera hem istället för att åka Herka när du har så mogen inställning. Titulera gärna Herkabesättningen "flygarfjantar" så blir du säkert placerad där du hör hemma :surprise:

Det finns inga planer på att vi ska flyga Herka hem , det har vi inte gjort hittills så varför börja nu...

Vi flyger med Pegasus ihop med finnar och norrmän och en och annan islänning , är alltså INTE beroende av någon svensk herka....

För övrigt är det inte många som bor i containrar på KAIA , dom flesta bor i tält...

Fast flygarna har skrivit på beredskapskontrakt så skiter dom ivad dom har skrivit på och kräver att dom flyger på förrättning istället för mission...

Ett kontrakt är något som man tydligen inte behöver bry sig om , det är ju bara ett papper , eller ???

Sedan är alternativet Uzbekistan inte så bra eftersom du måste ansöka om tillstånd för varje enskild flygning in o ut ur Uzbekistan...

Just nu flyger vi med britter o portugiser och det funkar klockrent , britterna är väldigt proffessionella och där finns inga problem , dom har löst allt hittills väldigt smidigt...

Att sitta hemma i Sverige och veta allt tycker jag för övrigt är imponerande :winner:

Guest Triggerpuller

Vääldigt otippat att svenskarna skulle gnälla på andra nationer. Och då speciellt britterna alt amerikanerna. Rätt lustigt faktiskt, allt som oftast hör man svenskar gnälla på speciellt dessa två länders väpnade styrkor.

Och nästintill alltid så bottnar fördomarna och de hätska åsikterna i missförstånd, okunskap, arrogans och i vissa fall, ren djävla dumhet. :angry:

Tur dock att dessa "tyckare" oftast är i minoritet.

Guest Pärtan
Hur går det egentligen för våra gossar i afghanistan?

ngn som har hört något om vad de gör och så?

Fann denna på mil.se

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...d=23011&ncid=17

För att återkomma till ämnet så är har vi ingen PIO (Press and informations officer) med i Afghanistan. Därför är vi beroende av att den personal som har helt andra uppgifter att lösa, kan och har tid att skriva till hemsidan. Så fort mer information kommer, så hittar ni den på www.livgardet.mil.se OPIL brukar sedan lägga ut samma texter på www.mil.se/int.

• 2 weeks later...

Enligt en stor kvällstidning idag:

"Svensk kopplad till huvudjägarna

Amerikanska privatpersoner har byggt ett eget fängelse i Afghanistan.

Där torterade de fångar för att få veta var Usama bin Ladin gömmer sig.

Enligt gruppens ledare är en svensk sambandsofficer informerad om verksamheten."

http://www.expressen.se/index.jsp?a=172021