Jump to content

Militärligan (AK-ligan) 1991-1993


Guest Lindman

Recommended Posts

Guest Lindman

Vad var det för killar egentligen?

Har hört att de flesta var fd. jägare mm.

När var de aktiva och hur såg deras historia ut som bankrånare? Varför åkte de fast?

Jag kommer inte ihåg så mycket eftersom jag bara var runt 8 år när de var igång.

 

SAMMANFATTNING av Blågul

Kriminellt gäng där flera medlemmar hade militär utbildning och de nyttjade stulna vapen från Försvarsmakten.

En var reservofficer, en var jägarutbildad värnpliktigt gruppbefäl och en utbildad värnpliktig officer samt en utbildad reservofficer. Ligan genomförde ett 10-tal rån samt två vapenstölder av militära vapen från mobförråd.

De var aktiva 1991-1993 och deras rån kännetecknades av stor noggrannhet samt nyttjandet av militära vapen såsom automatkarbiner och kulsprutor. 23 december 1993 kunde delar av ligan gripas. 

 

Wikipedia- https://sv.wikipedia.org/wiki/Militärligan

SVT-serie: https://www.svtplay.se/militarligan

SR P3 Dokumentär: https://sverigesradio.se/avsnitt/95121

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kommer ihåg av dem var ett rån som inte slutade så väl , jag tänker på rånet mot dåvarande posten i Högdalen i södra Stockholm  , Polisen hann fram till platsen innan rånarna hann lämna den och det utbröt skottväxling mellan polisen och rånarna jag gick då i skolan som låg ett par hundra meter från platsen och såvitt jag kommer ihåg så hörde vi skottväxlingen när vi satt i klassrummet.

Rånarana använde sej av AK 4:or med spårljus ammo och 7.62 mot en obepansrad polisbil kan bara sluta på ett sätt  ???

En polisman träffades av ett flertal kulor och avled på platsen.

 

Efter vad jag vet så fick väl aldrig polisen reda på vilka som ingick i den s.k "Militär ligan"  de jagade de väl i ett antal år men eftersom de misstänkte att ligan bytte medlemmar ett flertal gånger så kom de väl inte fram till något tror jag.

Polis mordet i Högdalen är väl för övrigt det enda ouppklarade polismordet i sverige. :angry

 

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Det lilla jag vet är att Erik Gröndahl, en av medlemmarna i militärligan, gjorde sin värnplikt kompanibefäl. Måste ha varit runt 1990. Han åkte sedan till Karlstad och kadettskolan som instruktör i underhållstjänsten.

 

David Sumonja ryckte in '93 på I1 i Kungsängen. Det var tänkt att han skulle gå gruppbefälskola men eftersom han åkte fast för bl.a. rån och misshandel så fick han avbryta värnplikten.

 

På I1 tjänstgjorde också Bo Petersson. Han gick nån sort infanteriutbildning och det sägs att han blev väldigt fäst vid AK4:an. Efter avslutad värnplikt blev Bo furir.

 

Ovanstående är hämtat direkt från mitt goda minne :rolleyes: så en del fel lär säkert förekomma. Återkommer om jag kommer på nåt mer...

Link to comment
Share on other sites

En del av det jag skrev är säkert fel också med tanke på min unga ålder vid tillfället. Men nu i efterhand har jag kommit i kontakt med ett flertal personer som säger sej ha blivit utpekade som misstänkta medlemmar i "Militär-Ligan" och förhörda av Polisen i.o.m detta men som sagt jag baserar dessa uppgifter på vad personerna i fråga har berättat för mej och vet ej om de e sanna.

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Halva ligan åkte fast vid ett rån i slutet av 1993. M.h.a. av information från dessa + lite uppgifter från allmänheten lyckades man fånga även resten av ligan.

Link to comment
Share on other sites

Tittade lite i "Nordisk Kriminalkrönika 1995" som jag har i bokhyllan. Den innehöll en 25-sidig artikel om Militärligan. Du borde hitta den på ett välsorterat bibliotek.

 

Jag skummade igenom artikeln lite snabbt och hittade följande:

 

Två av dem hade gjort lumpen som jägare på K4, en som gruppchef och en som kompanibefäl. De två som varit på K4 gick 1991 med i hemvärnet.

 

I september 1991 bröt sig ligan in i ett mobiliseringsförråd i Botkyrka och stal vapen samt ammunition. De dolde inbrottet så pass väl att det inte upptäcktes förrän i mars 1992.

 

De var aktiva 1991-23:e december 1993.

 

Åtalspunkterna vid rättegången var:

6x grovt rån (varav ett dubbelrån och ett trippelrån)

3x grovt rånförsök

Allmänfarlig ödeläggelse. (Sprängde en bomb på Centralstationen i Stockholm.)

Försök till grov utpressning

En massa andra brott - ex. vapenstölden i Botkyrka samt brott begångna innan militärligan bildades.

 

De åkte fast då de körde i diket under en biljakt och senare flydde in i en privatbostad. Där bestämde de sig för att ge upp. Bostaden stormades sedan av stockholmspiketen.

 

Åkte inte alla fast efter att någon i "ligan" hade brytit ihop?

Det var föraren av flyktbilen vid det sista rånet, en av ligamedlemmarnas fru, som bröt ihop. Då polisen fick tag på henne så trodde de först att hon hade tagits som gisslan då hon var så förvillad.

 

Det enda jag kommer ihåg av dem var ett rån som inte slutade så väl , jag tänker på rånet mot dåvarande posten i Högdalen i södra Stockholm

Det var väl ändå inte militärligan? Vad jag vet så sköt de aldrig mot polisen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Minns inte om polismordet löstes. Det sägs ju att det fanns fler medlemmar i ligan än de som anhölls.

 

Straffen var ju olika för de inblandade men de låg mellan 3.5 och 10 års fängelse.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte??? det är iaf vad jag har fått berättat för mej men som jag skrev "ja kanske har fel" men jag trodde det med tanke på att jag har fått berättat för mej att en av mina nuvarande bekanta (tro inte att jag e brottslig nu ) blev förhörda i samband med militär-ligans framfart och rånet i Högdalen.

 

// Tompa :shaun

Link to comment
Share on other sites

Tog de inte gisslan i huset de ockuperade efter att de kört i diket?

Nej, enligt "Nordisk Kriminalkrönika 1995", så ska huset ha varit tomt. I det första huset de kom förbi så fanns det dock folk, så de gick vidare.

Link to comment
Share on other sites

Militärligan kommer man ihåg, minnet sviktar tyvärr.

 

Men jag har för mig att det var de som sprängde Mobförrådet i Järna (var det Järna hmmm..?? det var en jäkla smäll iallafall där de fick röja ammunition i skogen lång tid efter smällen)

 

Jag har också för mig att någon i ligan hade byggt ett dolt rum under sitt hus där de hade förvarat en massa vapen de stulit från diverse vapenförråd.

 

Jag kommer också ihåg en bild från ett av rånen som en privatperson tog där en av ligamedlemmarna sitter med en KSP uppstucken ur solluckan på en dodgevan, han skulle understödja sina kollegor som samtidigt rånade banken om polisen kom (Undrar om inte polisen hade sina Walterpistoler på den tiden....)  Kanske blandar ihop lite saker men jag tror allt stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Walterpistolen är ju inte så lämplig. Man ska nog vara gla dom man kan döda en Talgoxe med Waltern. Har för mig att det bara är kaliber .22. Stämmer det? Det kan inte vara roligt att som polis med en Walter ställas mot en KSP beväpnad rånare.

Link to comment
Share on other sites

tjorven: nja, Walthern har kal 7,65mm. patronens bas är snarlik en 9mm men hylsan i övrigt är mycket lik en gevärspatron. har hört många skräckhistorien om dess kassa effekt, men har själv ingen erfarenhet (tack gode gud...) .. :-J

 

däremot var jag bekant med polismannen (Widengren) som blev mördad i polisbilen, ganska nära bekant med övriga släkten.

 

mycket illa...den enda beväpning polisen hade var ju walthern och k-pist m/45 som understöd.

fruktansvärt onödigt att göra ett sådant eldöppnande som de gjorde mot polisbilen.

Link to comment
Share on other sites

Fakta/ Militärligans brott

 

 

Vapenstöld, Botkyrka, 91-09-16

Vapenstöld i kassan. 124 kpistar, 92 AK 4:or, 5 kulsprutor modell ksp/58.

 

Vapenstöld, Botkyrka, 91-09-30

Stöld av 864 magasin och annan militär utrustning.

 

Grovt rån, Farsta, 91-10-25

Grovt rån mot värdetransport. Byte: 528 000 kronor.

 

Bombdåd, Stockholm, 91-12-30

Sprängningen av Centralstationen.

 

Försök till rån, Trångsund, 92-01-02

Försök till grovt rån mot värdetransport.

 

Försök till rån, Skogås, 92-01-10

Försök till grovt rån mot värdetransport.

 

Postrån, Svedmyra, 92-01-13

Byte: 708 657 kronor.

 

Post- och bankrån, Ösmo, 92-03-13

Byte: 1 219 839 kronor.

 

Postrån, Kungsör, 92-09-24

Byte: 152 040 kronor.

 

Postrån, Rimbo, 92-10-14

Byte: 737 029 kronor.

 

Försök till rån, Brösarp, 92-12-10

Försök till grovt rån mot värdetransport.

 

Trippelrån, Ullared, 92-12-29

Trippelrån mot post och bank. Byte: 2 025 646 kronor.

 

Bankrån, Heby, 93-12-23

Byte: 952 350 kronor.

 

Den här infon har jag fått via ett specialarbete på internet.

 

 

Sumonja Carl

 

Carl är född 1965-11-28. Han är född och uppväxt i Sverige med svensk mamma och jugoslavisk pappa. Hans familj bestod av pappa Boris, mamma Gunnel, och bröderna Stefan, Lennart och David. Karl är äldst av bröderna.

 

När Carl var mellan 13-14 år flyttade han med sin familj till Leksand. Där började och avslutade han högstadiet. Senare började han en tvåårig gymnasier utbildning.

 

Vid 17-18 års ålder flyttade han med sin familj till Falun och då hade han hunnit avsluta sin skolutbildning.

 

Under perioden I Falun separerade föräldrarna. Carls mamma flyttade utan att säga vart hon skulle bo, hon bara försvann.

 

När Carl var 18 år flyttade han hemifrån och träffade en tjej med namnet Lena Eklöv. De bodde tillsammans i 10 års tid på olika ställen i Dalarna och Stockholm.

 

Carl har försörjt sig på jobb som snickare efter skolutbildningen. Han säger att han blev utbildad till snickare av sin far.

 

Angående hans militärutbildning under åren 1984-1985 gjorde han den vid K4 i Arvidjaurs tredje skvadronen. Carl utbildades till gruppchef och jägare. Angående sin vapenutbildning i det militära, har han utbildats på vapnen KSP 58, AK 4 samt GRG 86.

 

Efter militärtjänsten har Carl med några av sina lumparkompisar i samband med födelsedagar och nämner då att han har träffat Wallerstedt, Stjärnan samt Bergström. De tre personerna låg i samma grupp som Carl. Stjärnan bodde i Ludvika och de andra två i Göteborg.

 

En tid efter militärtjänste startade Carl egen firma. Han hade gott om arbeten och var underentreprenör ibland åt andra företag. När Carl flyttade till Tumba arbetade han åt en man med namnet Bertil Edström. Carls firma fick bygga ett litet hus åt Edström. Senare kom Carls bror Lennart att bli hans medhjälpare, eftersom Carl fick så mycket att göra.

 

Carl flyttade efter en tid till Selarö vid Stallarholmen, där han bodde tillsammans med Lena.

 

Vid ett förhör 1993-12-26 blir Carl tillfrågad om brodern Stefan och uppger att han bor i Solna. Där bor Stefan med sin sambo Anna. Stefan är en tecknare på frilandsbasis. Carl brukar ringa en gång i veckan till Stefan och de träffas ibland och tar några öl tillsammans i Stockholm. Stefan gjorde sin militärtjänst vid I 13 i Falun. Efter 2-3 månader fick han frisedel.

 

Angående brodern Lennart uppger Carl att han bor i Göteborg och troligtvis ensam. Carl och Lennart  kontaktar inte varandra så ofta . Men ibland talar de med varandra per telefon. Det händer även att Carl och Lena åker ner till Lennart och hälsar på.

 

 

 

Efter det att Carl Sumonja erkänt rånen och brotten han begått, kom rätten fram till att han skulle få 14 års fängelse. Orsaken till att Carl fick 14 år, berodde på att han var hjärnan bakom rånen. Hans flickvän Lena Eklöw fick 3.5 års fängelse p.g.a. medhjälp och planering av dubbelrånet i Ösmo  

 

 

Gröndahl Erik

 

Erik är född den 12 augusti 1968.

 

Erik började sitt förhör med att om sin militärutbildning.

1988 påbörjade Erik sin militärutbildning som kompanibefäl. Utbildningen pågick i 15 månader. När han sedan var klar 1989 med grundutbildningen, fortsatte han vid OFH i Umeå INF/KAV. Och detta var under åren 1989-1990.

 

Sommaren 1990 åkte Erik till Karlstad, Kadettskolan, som instruktör i underhållstjänsten.

Erik beskrivs som en ”bördig” person av sina vänner och han är uppväxt med sin mamma som är journalist på tidningen Dalademokraten. Erik har en yngre syster som heter Katarina.

 

Under oktober månad 1990 åkte Erik med sin syster på en tvåmånaders tågluffning genom olika länder bl.a. i Asien.

 

När han kom tillbaka till Sverige, bosatte han sig hos sin mamma i Falun. Erik var arbetslös fram till sommaren efter sin semester.

 

Under tiden han bodde i Falun träffade han sin gamla skolkompis Stefan Sumonja. Under skoltiden var de mycket goda vänner och även efter skoltidens slut. När Carl åkte in i lumpen tappade de kontakten med varandra. Efter det att Stefan var klar med det militära träffades de igen och Stefan ordnade jobb åt Erik på sin broders, Carl Sumonja, firma. Erik jobbade i firman fram till hösten –91 och har efter det haft en massa ströjobb. Under denna tid bodde Erik hos sin syster i Stockholm. Senare kom Erik att bo på olika ställen.

 

Våren –92 flyttade han tillbaka till sin mor i Falun där han träffade en ny tjej som heter Annica Påhlgren. De flyttade tillsammans till Stockholm hösten –92 och bodde i sin systers lägenhet som blivit gravid. Systern bodde då hos sin pojkvän.

 

Erik började studera våren 1993 vid Kulturama i Stockholm. Där utbildade han sig till fotograf och var klar med utbildningen 17 december 1993.

 

Erik Gröndahl erkände att han hade varit med i rånen och när alla pusselbitar var på plats fick han sin dom på 10 års fängelse.

 

 

Sumonja DAVID Boris Philip

 

David Sumonja är född 25 Januri 1974 i Sverige med svensk mamma och jugoslavisk pappa.

 

David har inte så manga minnen av sin barndom, men han säger att han är uppväxt i Skogås i Stockholm. Eftersom David och Carl är bröder, så har de samma bakgrund när det gäller  familj och boplatser ( se Carls bakgrund ).

 

När David var sex år bodde han med familjen i Leksand och där började han i lekskola. Tre år senare flyttade familjen till Falun och gick då i årskurs tre. Samma år skildes hans föräldrar och under en period så bodde David, Lennart och Stefan med sin pappa. Efter ett år fick mamman vårdnaden om de tre sönerna.

 

David gick ut årskurs nio med ett medelbetyg på 2,9. Senare sökte han och kom in på Social gymnasielinje på Lugnets gymnasium. David studerade bara i ett år och anledningen till det var att han var skoltrött.

 

Efter det att han slutat studera, flyttade han in till en mindre lägenhet och då var året 1993.

 

1991 åkte David ner till Stockholm för att arbeta hos sin broder Carl i hans byggfirma. Under denna tid bodde han hos Carl och Lena. Efter en tid hos dem flyttade David till sin bror Lennart i Solna. I början av januari månad 1993 kom de att flytta till Göteborg tillsammans.

 

Januari/februari 1993 åkte David tillsammans med Carl på en jordenruntresa. De reste först till Helsingfors och därefter till Thailand. Sedan reste de runt i övärlden och där tog ett internationellt dykarcertifikat. Därefter åkte de till Australien och sedan åkte de via några länder till Hawaii, där han stannade i en veck. Strax innan David åkte till Hawaii lämnade Carl honom. När David skulle åka hem till Sverige blev han tvungen att åka via San Francisco och byta flyg mot Sverige.

 

När det gäller kostnaderna för resan så säger David att han haft innestående lön i buggfirman hos Carl. Biljetterna för resan kostade 11 000 kronor. Sammanlagt kostade resan med fickpengar 30 000 kronor för David och dessa pengar utgjordes av den innestående lönen som David fick.

 

Angående Davids värnpliktstjänstgöring, så ryckte han in 2 augusti 1993 till I 1 i Kungsängen på 5 kompani 3 PV pluton. David skulle gå gruppbefälskola, så kallad GBS, och skulle utbildas på PV robot 56 bill. Men eftersom han åkte fast för rån, misshandel mm så hann han aldrig göra klart värnplikten.

 

David Sumonja fick 5 års fängelsestraff för rån mm.

 

 

Sumonja LENNART Aexander

 

Lennart är född 3 juli 1970.

 

Lennart berättar att strax innan han skulle fylla nio år försvann hans pappa Boris ur familjebilden. Lennart hade ingen förklaring varför pappan försvann, men trodde att det kunde röra sig om något brott.

 

Lennarts pappa är född i Jugoslavien och Lennart berättar att hans pappa inte ville lära sina barn jugoslaviska. Lennart och hans bröder fick inte lära känna någon i pappans släkt, varken farföräldrarna eller pappans syskon.

 

Lennart har liksom bröderna Carl och David amma bakgrund när det gäller familj och boplatser ( se Carls bakgrund ).

 

Lennart gick ut årskurs nio med ett medelbetyg på 3,2 och sökte sedan in till 4-årig teknisk utbildning på Lugnets gymnasium. I början av vårterminen i åk 1 blev Lennart sjuk under en sex veckors period. Detta ledde till att han kom efter i skolan och beslutade sig för att ta ett sabbatsår och åka till USA.

 

Efter några månader åkte Lennart till en familj i Idaho som utbytesstudent. Senare flyttade han till en annan familj i S:t Anthony. Där började Lennart studera sista året på High School.

Lennart fick mycket bra betyg i High School och detta gjorde att han fick stipendium för att studera vidare, men det ville han inte för att han var trött på USA och ville åka hem.

 

När han kom tillbaka till Sverige hade han tänkt sig att börja i åk 1 på teknisk linje i Falun, men det skulle dröja ytterligare ett år innan han skulle komma in. Då visste han inte riktigt vad han skulle göra och bestämde sig för att arbeta hos brodern Carl. Det ledde till att han flyttade till Stockholm. Där i Stockholm bodde Lennart dels hos Carl och även hos sin mormor i Farsta.

 

Hösten 1988 träffade Lennart en tjej från Finland med namnet Marjokka. Samma år som Lennart blivit tillsammans med Marjokka, träffade han sin pappa Boris. Lennart hade en uppgörelse med sin pappa och avsade sig bekantskapen med honom. Efter det träffades de enbart vid några enstaka tillfällen och då pratade de inte speciellt mycket med varandra.

 

Januari 1988 beslutade sig Lennart att han och hans flickvän skulle ut och resa. Han krävde då sin innestående lön av Carl vilket innebar 40 000 kronor och då innefattas biljettkostnader. De bestämde sig för att ta resan till Australien under perioden januari till maj månad 1990.

 

Några månader efter att de kommit hem från resan, började Lennart åter jobba hos sin broder.

 

Under mars 1991 sprack förhållandet mellan Lennart och Marjokka. Efter att det var slut mellan dem, kom Lennart att bo på flera olika ställen.

 

1993 flyttade Lennart ner till Göteborg där han känner en man med namnet Bo Peterson. Lennart och Carl hade tidigare ett renoveringsarbete på en villa i Nacka som ägs av Bo Petersson.

 

Lennarts ekonomi har varierats mycket. När han jobbade för sin bror tjänade han mycket pengar och handlade oftast om svartjobb.

 

Lennart Sumonja fick 8 års fängelsestraff för att han har begått grova rån och andra brott.

 

 

Petersson BO Jens Uno

 

Bo Petersson är uppväxt i Göteborg tillsammans med föräldrarna Majken Wiktoria och Uno Petersson. Bo är ända barnet i familjen. Innan Bo flyttade hemifrån bodde familjen i en tvåa. Senare kom hans föräldrar att flytta till Västra Frölunda, där de bor än idag.

 

Angående Bos grundskoleutbildning så säger han att han har gått på ett par olika skolor. Han gick sin gymnasieutbildning på Arsebergsgymnasium och Lewegrenska gymnasium. Där gick en treårig ekonomisk utbildning.

 

När han var sexton år tog han MC-körkort och vid arton års ålder tog han B-körkort.

 

Efter sin 3-åriga gymnasieutbildning bodde han i ett föräldrahem och började under en kortare tid jobba på Stena Lines. Detta skedde innan han ryckte in i lumpen.

 

Sin värnpliktstjänstgöring gjorde han på I 1 i Östersund och det var något slags infanterieutbildning. De vapen som Bo utbildades på var K-pist, AK 4 och GRG (granatgevär), men det var framför allt AK 4 som var hans favoritvapen. Han fick även skjuta med KSP 58 (kulspruta). Bo tror att han utbildades till gruppbefäl och han gick då GBS (gruppbefälskola). Hans titel i det militära var korpral och efter militärtjänsten blev han furir. Detta var ca 1977-1978.

 

Efter militärutbildningen var Bo mellan 20-21 år och fick jobb på ett företag som representerade småhus. Arbetet bestod av allmänna kontorsgöromål och där jobbade han i drygt ett år. Efter det fick han ett jobb inom Sparbankskoncernen i Göteborg. Där gick han en lagstadgad aspirantutbildning under två års tid. Efter utbildningen sökte han in på handelshögskola för att utbildas till civilekonom. Utbildningen tog tre år och Bo klarade den med 120 poäng. När Bo var klar med den utbildningen återupptog han sin anställning på Sparbanken. Där fick han en högre placering inom företaget med betydligt högre lön. Han kom att jobba med att sitta och bevilja lån och krediter samt hjälpa företag och privatpersoner med deklarationer. Senare kom han att jobba med flera andra jobb där de höll på med investeringar m.m.

 

1988 köpte Bo en villa i Saltsjöbo för 800 000 kronor och då kom föräldrarna att bli delägare för de hade stått för halva kostnaden. Bo hade förutom de pengar han sparat, lånat en del av Handelsbanken i Stockholm. Efter att Bo hade bott i villan i ett år påbörjade han ett renoveringsarbete på huset. Under tiden som villan renoverades bodde Bo hos en kille med namnet Ola på Kungsholmen. Genom Ola lär Bo känna Carl Sumonja och senare kommer Carl att utför vissa renoveringsjobb i Bos villa. Bo tar lån för att kunna betala de som renoverar hans villa. När det inte är mycket kvar av renoveringen blir Bo tvungen att bo hos  sina föräldrar för att vattnet måste avstängas. Efter en viss tid hos föräldrarna får han besked att hans villa har brunnit ner till grunden. Orsaken till branden var troligen nån lampa.

 

Bos totala lån för villan uppkom till 1,7 miljoner. Han fick senare ut ca 1,7 miljoner av försäkringsbolaget Skandia.

 

Själv tror jag att allt var en försäkringsbedrägeri. Att Bo och Carl redan hade kommit överrens om att Carl skulle utföra renoveringen och att de senare skulle bränna ner villan och få ut pengarna för villan. Bo hade ju förberett sig med föräldrarna som alibi.

 

Bos ekonomi har varierat från arbeten till arbeten. Hans genomsnittliga lön har legat mellan 13 000-16 000 kr.

 

Bo fick lindrigare straff för sina brott. Han fick bara fyra års fängelse, men Bo överklagade sin straff  som han sedan lade ned p.g.a. att han bara riskerade längre strafftid.

 

 

 

 

Händleseförlopp under post- och bankrånet i Ösmo 92-03-13

 

 

De inblandade personerna i dessa två rånen är: Ahlin Johan

Gröndahl Erik

Sumonja Carl

Sumonja David

Sumonja Lennart

Eklöw Lena

 

Rånet mot posten och banken i Ösmo var Lenas idé. Lena var bekant med området och terrängen runt omkring och hon har gjort en del egna undersökningar i området. Anledningen till att Lena känner till området så väl, beror på att hennes mamma bor i närheten av området.

 

Lena och Carl har tidigare köpt kartor på området i Ösmo och runt Ösmo. När medlemmarna i ligan studerat kartan, kom de fram till att de skulle klara att göra ett dubbelrån.

 

Johan, Lennart och Erik har några dagar innan rånet åkt med bil ner till Ösmo och genomfört undersökningar. Sedan har hela gruppen tillsammans åkt ner till området för att lära känna vägarna bättre.

 

Lena har ensam varit inne i posten och banken för att titta på de olika objekten.

 

De planerade rånet mycket noga. Alla i ligan skulle vara tungt beväpnade och de skulle bära skyddsvästar ifall ”bängen” (polisen) skulle komma och utgöra ett hot mot dem.

 

När undersökningarna var genomförda så övade gruppen på rånet i Carls verkstadslokal på Grödingevägen i Stockholm.

 

 

Rollförtäckning

 

Lennart skulle vara chaufför och han skulle även sköta den yttre bevakningen. Han skulle vara beväpnad med en AK4.

 

David och Carl skulle råna banken och vara utrustade med K-pist respektive AK 4. Carl har även en handgranat i sin stridssele.

 

Erik och Johan skulle råna posten och även de var utrustade med K-pist och AK 4. Även Johan hade med sig en handgranat.

 

Alla skulle ha öronskydd för att inte skada hörseln vid skottlossning. De skulle även ha radioutrustning med sig in för att kunna varna varandra under rånet.

 

Eftersom David och Carl hade svarta overaller kom de att kallas för Svart 1 och Svart 2. Johan och Erik hade blå overaller och de kom att kallas för Blå 1 och Blå 2.

 

 

Beträffande fordon

 

Två nätter innan rånet, stjäl ligan en vit skåpbil med märket Dodge Van från en parkeringsplats i närheten av Jordbro.

 

Bilen körs upp till helikopterplattan och där monterar Johan bort lastnätet. Allt som redan finns i bilen kastas ut, ca 30 meter in i skogen.

 

Kvällen innan rånet skjutsar Lena upp samtliga i gruppen till den stulna bilen. Där lägger de in all utrustning som ska med till rånet.

 

På förutbestämd tid  åker de fram till Ösmo. Lennart är förare och de övriga, förutom Lena, sitter bak i skåpbilen i ordningen Carl, David, Johan och Erik.

 

 

Rånögonblicket

 

Johan ritar en skiss över färdvägen in mot post- och banklokalen samt hur var och en ska röra sig vid själva rånögonblicket. När de lämnar bilen så springer först Carl ut till höger mot banken och David strax bakom honom. Johan och Erik tar till vänster mot posten.

 

Under tiden som de samtliga befann sig i lokalerna vänder Lennart bilen till den plats som framgår i den skiss de ritat. Klockan var då ca 10.30.

 

 

Postrånet

 

Precis innanför ytterdörrarna i posten fanns det en kamera som Johan skjuter sönder

 

Erik går in i lokalen och stannar i mitten, där beordrar han att alla ska lägga sig på golvet. Inne i lokalen fanns det ca fyra kunder och  En gammal man som lyfter på armarna och

Ber att få gå ut, vilket han får. Snabbt efteråt skjuter Erik sönder de andra två kamerorna. Under tiden som Erik försöker komma in bakom kassorna, går Johan runt och letar

Efter mer personal. När Johan går runt hittar han en dörr som han skjuter upp. Johan uppfattar utrymmet till att vara baksidan till postfacken. När Johan kommer ut från rummet

ser han att Erik har kommit in bakom kassorna genom en kassalucka när Erik är bakom kassorna har han i uppgift att ta pengarna i kassorna, medan Johans uppgift är att ta pengarna i valvet.

 

Nästan alla som jobbade i posten den dagen låg lite gömda på golvet, utom en kvinna. Johan uppfattade henne som chef över kassörskorna och frågar ut henne lite om bl a om nycklar till valvet och ber henne att hjälpa honom med att fylla påsarna med pengar. Det finns fortfarande en kamera innanför kassorna som fungerade vid detta tillfälle, så därför har man kunnat se hur de rörde sig i posten.

 

Sedan när Johan är klar med kvinnan blir hon tvungen att hjälpa Erik med att ta ut pengarna i valvet. När Erik har tagit pengarna i valvet hör han att Johan skriker: ”Blå två, jag har fått eldavbrott”. Detta gör att Erik snabbt springer fram till Johan som har bevakningen och tar över bevakningen. När Johan fått vapnet skjutklart går de båda ut genom samma lucka som de kom ifrån. Några meter utanför kassorna vänder Johan sig om och skjuter åtta skott mot glasrutan ovanför kassadisken. Skotten som skjuts placerar han i en form av en smilgubbe. När de nästan lämnat lokalen vänder sig Erik och ropar: ”ha en bra dag smile”. På väg ut från posten hör Johan i sin radio: ”Svart avbryter”. Johan i sin tur säger i sin tur säger i sin radio ”blå kommer ut”.

 

Alla fyra kom ut samtidigt och då hade hela rånet tagit 4,20 minuter.

 

 

Rån Svenska Handelsbanken

 

När Carl och David kommer in i banken börjar Carl skjuta kameran som fans närmast utgången. David hittar en annan kamera som han snabbt skjuter sönder. Sedan började det bli ett kalabalik i banken. När de båda började skjuta började en kvinna skrika hysteriskt och sedan slå på Carl. Carl blev lite nervös och beordrade kvinnan att lägga sig ner på golvet. Kvinnan lydde honom, men var fortfarande hysterisk.

 

Under tiden går David till en dörr som han skjuter upp och den leder in till kassorna. När han kommer in ser han två anställda och frågar efter nyckeln till valvet. När David får nyckeln går han till Carl och ger honom dem. Inne i kassarummet skjuter sönder de sista övervakningskamerorna.

 

När Carl har fått nycklarna tar han med sig den hysteriska kvinnan till en av de anställda för att lugna ner henne. Därefter tar han med sig en av kassörskorna till valvet.

 

David försöker undertiden tömma kassorna, men får höra av en anställd att det är tidslås på dem. David vet först inte vad det rörde sig om så den anställda förklarar att det inte går att öppna den förrens efter fem minuter. Sedan går David till kassadisken och tar ut sedlar ur fack som han lägger i en påse.

 

När David är klar står han och bevakar medan Carl fyller på med pengar i valvet. Sedan när Carl är klar går de ut från banken och meddelar Johan att Svart 1 och 2 är klara och får svaret Blå 1 och 2 kommer ut.

 

 

Efter rånet

 

När alla är tillbaka till skåpbilen så kör ligan västerut med riktning mot Sorunda. Under bilfärden säger Carl: ”ska vi ta banken i Sorunda också”, men förslaget lades ner. Nu var de på väg mot helikopterplattan där de skulle möta Lena.

 

När de kom fram till helikopterplattan tar de av sig sina luvor och overaller. Detta lägger de sedan resväskor. Det enda de behåller av rånutrustningen är vapnen. Sedan byter de bil till Carls Mitsubishi Pickup.

 

I pickupen fanns det 4-6 isoleringsrullar och bakom dem satt Carl, Johan, David och Erik. Anledningen till att man hade isoleringsrullar var att om ligan skulle råka ut för en poliskontroll, skulle det se ut som om Lennart hämtat isoleringsmaterial.

 

Efter några minuter på vägen åker de in i en poliskontroll. Lennart stannar bilen och vevar ner fönstret och frågar vad det är som har hänt. Polisen talar om för honom att det har varit ett rån i Ösmo. Sedan går polismannen runt bilen tittar lite, därefter låter han Lennart passera. Efter kontrollen fortsätter de i en riktning mot Tumba.

 

När de kommer fram till Grödingevägen 55 så parkerar de bilen. Carl tar hand om pengarna och utrustningen. Johan, Lennart och Erik tar varsin bunt med pengar för nöje och det rör sig om ca 10 000-12 000 kronor.

 

 

Anledningen till att de begick rånen var att de var i behov av pengar. Carl hade en hyra på  60 000 kronor/kvartal för bostaden plus att han även hade bilar som var leasade och kostade en massa pengar. De andra i gruppen hade också en massa utgifter.

 

 

Skador på de personerna som har blivit utsatta för rån

 

Många personer som blir utsatta för rån behöver professionell hjälp. I företag som t.ex. banken, där de anställda blivit utsatta för rån försöker deras chefer med all hjälp hjälpa de utsatta. Vissa personer får skador som t.ex. rädsla, sömnproblem m.m. och detta leder till att de blir beroende av olika slags terapier. De flesta kan inte bli som dem var tiden före rånet.

 

XXXXXX som blev utsatt för postrån i Ösmo, hade det svårt att sova och var mycket rädd för att hamna i samma situation igen. XXX kom i behov av psykoterapi. Här är ett brev som XXX skickade till sin chef om hur hon blev efter rånet:

 

”Den första tiden efter rånet hade jag svårt att sova och var efter ca 2 veckor tvungen att få sömntabletter utskrivna av läkare. Har även varit tvungen att be min son sova hos mig när jag mått särskilt dåligt, jag har även bott tillfälligt hos min syster.

Även sjukskriven en del.

Hösten –92 blev jag svårt deprimerad och var slutligen tvungen att söka hjälp, efter kontakt med Statshälsan fick jag remiss till psykoterapi där jag gått 1 gång / vecka under 1,5 år.

Jag är idag en helt annan person än jag var före rånet. Två år av mitt liv har gått åt till att bearbeta den rädsla, oro och det obehag jag haft av detta rån för att ta ner det till ett rimligt perspektiv. Jag tror inte att jag någonsin kommer över min rädsla och min tilltro till människor har försämrats”.

 

Ösmo 15/5 – 94

XXX

 

 

Tillägg.

 

Mellan 1992-1993 skickade Militärligan ett förhandlingsbrev till polisen. Förhandlingen gick ut på att man skulle byta ut de 200 automatvapen mot 25 miljoner kronor. Men det hände ingenting med förhandlingen.

 

Jag har för mig att man kontacktade varandra genom en kontacktannons i en dagstidning. Man andvände sig av kodordet - Anna Karin.

 

 

 

 

:0 vad långt det blev.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Intressant läsning!

 

Angående inbrottet i vapenkasunen i Botkyrka.

Hur transporterade de vapnen?

124 kpistar, 92 AK 4:or, 5 kulsprutor modell ksp/58 väger ungefär 1.1 ton! Och de tar ju inte lite plats heller.

 

Grattis Holmlund till det längsta inlägget någonsin! (tror jag) :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra holmlund!

 

När det gäller att transportera och flytta vapnen är det inget stort problem.

 

K-pist M/45 ligger i lådor om 10-12 per låda. AK4 lika så packad i lådor, så med en Van, eller ltt lastbil är det inga problem.

 

Dock ganska onödigt att ha en arsenal för ett komp. mär man e 6 pers... ;)

 

//fairfax

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att man kontacktade varandra genom en kontacktannons i en dagstidning. Man andvände sig av kodordet - Anna Karin.

Stämmer.

 

Polisen skulle sätta in en annons i DN om de var beredda att förhandla. Texten skulle vara "Jag accepterar till 100%. -Anna-Karin". DN blev tydligen JÄKLIGT sura på polisen då de fick reda på att de förhandlat med militärligan via dem.

Link to comment
Share on other sites

Tack PHP. Jag ahde glöm bort vart jag hade hittat arbetet någonstans. Hoppa s att alla såg att jag INTE har skrivit det själv utan laddat ned det.

 

För övrigt så spelar Carl numera teater med några andra kända ansikten ifrån "branchen".

 

http://www.aftonbladet.se/noje/9901/19/noren.html

 

När det gäller Dodge Vanen så har jag för mig att de helt sonika sågade upp ett hål i taket, inte att det andvände sig av någon sollucka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Greven

Det ska finnas ett antal ouppklarade mord på "kamrater från militärligans värnpliktstjänstgöringar". Samt ett antal ouppklarade rån som tillskrivs ligan eller förgreningar av ligan.

 

Är det någon som minns maskeradligan?

Link to comment
Share on other sites

*Minns militärligan* När jag var en riktigt (riktigt riktigt alltså) liten pöjk, var jag med familjen i Varberg. Vi går igenom centrum. Plötsligt så upptäcker vi avpärrningar och piketer runt postkontoret. Jag går (till min mors förskräckelse)fram till en av poliserna, som är i full färd med att ta på sig väst och ladda (trodde jag då iaf) sin kpist. Frågar honom vad som händer, varpå han ler mot mig och säger: Äh, det är lugnt grabben, men ta med mamma och pappa hem är du snäll. Ganska mäktigt för en 7 eller 8-åring ;)  

 

Hörde sen att det var militärligan som man misstänkte skulle råna stället, det var när dom börjat med ksp på taket. Kan säga att JÄVLAR vad poliser det var där. Tre piketer och fem bilar.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Militärligan (AK-ligan) 1991-1993

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...