Honken Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 Innan idag var jag med min far på Djuramossa Beredskapsmuseum. Hade gått igenom så gott som allt utom själva kanonen Maja I kassan lade jag märke till en väldigt diskret CD med "Svenskt Pansar" såtende på omslaget och en väldigt tilltalande bild på en svensk vagn. På baksidan såg man att man kunde göra en virtuell tour på de flesta vagnarna som står uppställda på Axvall samt få massor med information och sällsynta videos av svenska provvagnar. Mumma för själen Det stod inget pris så man frågade föreståndare vad denna utsökta CD-skiva kostade. Döm till min chock då jag fick veta att den kostade runt 400:- (!) Man blev lit nerslagen faktikst. Nu är det jag vill veta om någon annan har den och kan rekomendera den, berätta lite om den. Samt om man kan gå ihopa och kanske pressa priset (föreståndaren gör så gott han kan för att pressa redan )
The Swede Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 Jag har den inte men jag har fått reklam om den i senaste numret av PANSAR. För medlemmar i Svensk PansarHistorisk Förening (SPHF) kostar den 398:- medan ordinarie pris är 450:- Det är del 1 i en serie, hur många delar som är tänkta vet jag dock inte men som en sann pansarhysteriker är den naturligtvis ett måste. EDIT: Nu är den beställd iallafall. The Swede
Skuggan Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 den skivan (en DVD skiva) rullade på Pansarmuseet i axvall sist jag var där (2v sedan ungefär) och den innehåller som sagt video snuttar med berättar röst om de flesta vagnarna inkl några pansarbilar... innehåller även ett längre klipp från Armeförevisning 2000 jag tyckte personligen den var ganska intressant, hade dock inte råd att köpa den.. GEEEE 400 spänn det jag såg var väl dock en liten del då de bara visade filmsnuttarna och inte resten... dessutom såg installationen på pansarmuseet rätt permanent ut, teven var fastbultad i en pelare och en stolpe med knappar (där man kunde välja kapitel/film) var fast bultat i golvet :P
The Swede Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 Det du såg på pansarmuseet var den första av de "interaktiva" hjälpmedlen som föreningen pansarmusei vänner köpt in till museet. Det kommer att bli minst två till i närtid, det beslutades på årsmötet i början av sommaren. The Swede
JBP Posted July 24, 2004 Report Posted July 24, 2004 finns den här eminenta skivan att beställa över nätet??? vill ha
valiant Posted July 27, 2004 Report Posted July 27, 2004 Den CD måste alla gamla dieselknektar ha! Swede ett annat kuriosa , hittade bland min pappas tillhörigheter 1. Soldatinstruktion för Pansartrupperna 1945 års upplaga 357 sidor tjock 2. Soldatsinstruktion för Armén Alla truppslag 210 sidor 3. Sjung kamrater sångbok från Försvarsstaben med Tre kronor på omslaget 4. Vad varje Svensk krigsman bör veta om alkohol - Försvarsatben i de 2 översta finns bla bilder på Pansarbil m/40 under gatustrid Strv m /37, m/40,m/41, m/42, Den Engelska Cromwell, Ryssarna T34 och T 70, Tyskarna Panther cok Tigervagnen samt Usa´s Sherman och en annan kallad Stridsvagnsjagare vidare tung haubitz 15cm, Stormartellerivagn, 3 tons krigsbro cyckelbår, Pansarskeppet "Sverige" , Kryssaren "Tre Kronor" ubåten "Springaren" Svårt KA pjäs i betongbrunn Lite Goa gasmasker Eldkastare m/41 eller som den kallas Eldspruta m/41 47 mm granatkastare AG m/42, Pistol m/07 , m/40, Kpist m/37-39, Hgr m/18, m 37,m/39 samt m/40 Ja listan kan göras hur lång som helst , har ni lusta kan jag prova att lägga upp bilderna -VALIANT-
The Swede Posted July 29, 2004 Report Posted July 29, 2004 Jaha, då har skivan trillat in. Den innehåller information om följande fordon: Strv m/21 Strv m/21-29 Strv m/28 Strv m/31 Strv fm/31 Strv m/37 Strv m/38 Strv m/39 Strv m/40K Strv m/40L Strv 74 Strv 101 Strv 102 Strv 103 Strv 104 Strv 105 Ikv m/73 Ikv 102 Ikv 103 Ikv 91 Pvkv m/43 Pvkv II/III Pb m/29 Pb m/31 Pb m/40 L-180 Sav m/43 Lvkv m/42 Lvkv fm/43 Krv "Emil" Bkan 155 prototyp Bkan Pbv 301 Lvrbv 701 prototyp UDES-XX20 KP-bilar i olika varianter. Till alla fordon finns data/prestanda samt ett antal bilder, ofta gamla svartvita. Det finns även möjlighet att panorera runt fordon utvändigt samt innuti. Ett antal intressanta filmer finns även på skivan. Gränssnittet är ett pdf-dokument där man sen kan hämta upp filmer etc. i quicktime-format. Betyg: Vissa filer fungerar inte från pdf-dokumentet utan får hämtas direkt från skivan. Detta står iofs på en lapp som ligger i CD-fodralet så man är förberedd. Dokumentet är inte korrekturläst ordentligt vilket innebär att det finns vissa stavfel etc. För 400:- plus kan man kräva mer. Hoppas att dom skärper till sig till del två. För mig som pansarmöp är den dock fortfarande ett måste i samlingen, trots vissa fel och brister. The Swede
Lynx_39 Posted July 9, 2005 Report Posted July 9, 2005 Jaha, då har skivan trillat in. Den innehåller information om följande fordon: Pb m/40 L-180 The Swede <{POST_SNAPBACK}> Får man lov att fråga vilka s/v bilder som finns med på dessa båda vagnar!? Vilka vagnsnr finns synliga på pb m/40 och m/41?
The Swede Posted July 9, 2005 Report Posted July 9, 2005 Jaha, då har skivan trillat in. Den innehåller information om följande fordon: Pb m/40 L-180 The Swede <{POST_SNAPBACK}> Får man lov att fråga vilka s/v bilder som finns med på dessa båda vagnar!? Vilka vagnsnr finns synliga på pb m/40 och m/41? <{POST_SNAPBACK}> Visst får du fråga men då måste jag kolla skivan först innan jag kan svara. Har du inte köpt den själv? Skäms på dig. :P
Lynx_39 Posted July 9, 2005 Report Posted July 9, 2005 Jaha, Visst får du fråga men då måste jag kolla skivan först innan jag kan svara. Har du inte köpt den själv? Skäms på dig. :P <{POST_SNAPBACK}> Inte 400kr för en skiva med s/v bilder där man troligen har sett eller själv har 95% av bilderna sedan tidigare. K.S hittade en bild på pb m/41 som var ny för mig (och SPHF) härförleden, det var nog årets härligaste fynd då!! Lär väl dröja till liknande fynd, om det blir ngt mer sådan! Annars får man väl jaga fler bilder på Holländska Landsverks i tysk tjänst...där finns ju fortfarande bra chanser att hitta mer.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.