Jump to content

M1 eller M14

Adam Wilhelm

Recommended Posts

Det borde bli något lättare att få känna på dessa bössor under hösten/vintern då man kommer att ändra kraven för semiauto jaktvapen. Båda två bör klara de nya kraven vilket innebär att älgjakt med M14 kan realiseras.

Beretta mer!

Länkar?

Browning BAR finns ju som halvauto redan nu och den har ju en ganska så intressant historia.

dysse:

??? Utveckla gärna! Jag pratade med en tant i min klass, som berättade hur hon fällde sin första älg med en halvautomagisk 30-06 Mauser (existerar sådana?)..!

Hehe, vore ju riktigt seriöst att dyka upp som gäst i ett jaktlag med en Hv AK4 med kikarsikte.. "jag tänkte skjuta helautomat - för säkerhets skull, så inte älgfan sticker iväg..."..

Lt P: BAR är ju helautomat, eller finns det en civil hjalvautomat ute? Samma för M14?

Browning BAR finns ju som halvauto redan nu och den har ju en ganska så intressant historia.

Vad jag förstått är det följande:

M1918A1. Kan avlossas i följande "semi" och "full" automatic mode.

Och den senare:

M1918A2. Endast i auto dock i : Slow 350rpm / fast 600rpm.

Var det A1:an du syftade på?

1bar-synlc1.jpg

Samma ursprung som den gamla trotjänaren BAR fast i civil skepnad och enbart halvauto. Man känner lätt igen lådan. Ett par benstöd, lite grövre kolv och ett större mag så är jakten räddad :D

1bar-clmiix.jpg

Finns i massor av versioner.

1bar-haigmag.jpg

Ja det där är ju skönheter....

Jag såg framför mig.

1918a2.jpg

Det kan var lite svårare att övertyga sina jaktlags kompisar

om att detta förträffliga vapen.  :D

För att citera Gotcha: hörni grabbar jag lägger en bly matta

så inte älgfaan smiter....

:)

Åhhh... en militär BAR är så snygg, har ni sett ammobältet som hade en "kopp" där man kunde trycka in kolven så att man kunde skjuta från höften? intressant...

Visst hette BAR ksp21 i Sverige eller liknande?? skulle mer än gärna ha en visning/testrunda på äldre svenska vapen, där finns ju thompson, walther p-38, ksp36 etc. etc. ojojojoj...

Lite BAR godis  :D

barnom.jpg

Operation Air cooled, gas operated, magazine fed, shoulder type

M1918A1 selective fire (fully and semi-automatic)

M1918A2 fully automatic

Caliber .30 (7.62 mm)

Muzzle velocity 853.4 mps (2800 fps)

Capacity 20-round detachable box magazine

(1) Bandoleer (BAR belt): 12 magazines

(2) Magazine changeable in 2-4 seconds

(but averaged 6-8 seconds in combat)

Weight 8.33 kg (18.5 lbs)

Overall length 119.4 cm (47 in.)

Rate of fire 550 rounds per minute

Effective range 550m (600 yds)

Ammunition (1) Ball M2; 150 gr bullet, 50 gr charge

(2) Tracer M25, M1: for designating targets and signalling

(3) Armor piercing M2 (black tip); 165gr/53gr

(4) Armor piercing incendiary: for lightly armored flammable targets

Oj det vart mycket flåt blå/gul.......

Ni är för otroliga...  LOL :)

Det är bara här en sån fråga kan utvecklas till att gå på älgjakt med understödsvapen... MUHAAH

Skulle inte en FH77B vara nått för älgjakten eller varför inte BILL:)

Hehe, som det gamla uttrycket "nära skjuter ingen hare - utom med grg!" :D

Låter rätt vettigt, vi ställer upp en rad MLRS och lägger en matta över jaktområdet (eller dit nu drevet går), så slipper man ju slitet med att stycka allt sedan! Kanske rent av slipper man grilla köttet också! Kanske lägga in en förladdning beståande av kryddmix?

Jaktområde, några MLRS med specialpreppade granater, öl och en stor tunna bearnaise-sås - å vips så är allting fixat å klart för en hejdundrande fest!! :)

Ja jevvlar...tror jag ska dricka lite vatten och ut å fysa ett tag så skallen klarnar till...

Skulle inte en FH77B vara nått för älgjakten eller varför inte BILL

Här ser vi delar av mockjärvs jaktlag som provar ett nytt

knep in för årets älgjakt.....Ytjakt eller färs-direkt som

dom själva säger...

artillery.jpg

Beretta mer!

Länkar?

Man kan på Naturvårdverkets hemsida (http://www.naturvardsverket.se/dokument/lagar/foreskri/snfstext/nfs2002/2002_18.htm) läsa:

§9 "Kulgevär av halvautomatisk eller pumprepeterande typ får inte ha vik- eller fällbara kolvar eller kolvar av teleskopisk typ."

samt:

§11 "Halvautomatiska kulgevär av civil typ, tillverkade för jakt och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt - förutom vad gäller omladdningsfunktionen - får användas vid jakt.

Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas vid jakt.

Med kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, menas halvautomatiska kulgevär med militärt ursprung tidigare än 1942, som är konstruerade enbart för halvautomatisk funktion och försedda med kolvar liknande konventionella kolvar för jaktgevär."

Enligt mig skulle detta öppna dörren för M1 Garand, M14 (semi) pga arvet från M1 samt tex Mini-14 och Mini-30. Mini-14 tar förövrigt samma mag som en viss annakarin5. Dessvärre inkluderas inte AR15 som bekanta i USA rekomenderar till 'deer'.

dysse:

Utveckla gärna! Jag pratade med en tant i min klass, som berättade hur hon fällde sin första älg med en halvautomagisk 30-06 Mauser (existerar sådana?)..!

Hehe, vore ju riktigt seriöst att dyka upp som gäst i ett jaktlag med en Hv AK4 med kikarsikte.. "jag tänkte skjuta helautomat - för säkerhets skull, så inte älgfan sticker iväg..."..

Givetvis existerar det halvautomater i 30-06, men Mauser vettefaen.. I övrigt HK har en halvautomat i .308 win, .30-06, 9,3-62 samt .300 mag. Att AK4/G3 skulle godkännas är nog inte troligt, även om den med rätt kula skulle duga alldeles ypperligt till jakten (i semiläge då).

Ni är för otroliga...  LOL :D

Det är bara här en sån fråga kan utvecklas till att gå på älgjakt med understödsvapen... MUHAAH

Skulle inte en FH77B vara nått för älgjakten eller varför inte BILL:)

Tja. Kommer ålgen in på 300M så kan vi skjuta direktskott med det optiska siktet.

"200 kg älgfärs klart om 5 sec 200 meter 2 streck vänster stora tallen".

/skjutgalen H-77 tekniker

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det är en M21 (moderniserad prickskytte version av M14) som används vid händelsen som är filmatiserad i Black Hawk Down.

Och dysse: betyder detta att Ljungman (AG 42b) inte får användas vid jakt, jag har liksom för mig att den skulle få användas till det.

Först ett klargörande, det formella beslutet om ändringen mot liberalare semiauto regler har inte tagits ännu. Det förväntas dock ske före sista December.

betyder detta att Ljungman (AG 42b) inte får användas vid jakt, jag har liksom för mig att den skulle få användas till det.

Vad jag har läst är AG42B tillverkad 1945 och tid från ritning till produktion skulle, enligt samma källa, ha tagit typ ett år, alltså kan den bara tänkas godkännas om man kan visa att den har ärvt en konstruktion som är sedan tidigare än 1942.

Personligen tror jag att det finns en anledning till att man satte just 1942. Man vill helt enkelt undanhålla ett antal mer eller mindre intressanta vapen.

Bakåt! Mini-14 och Ak5/M16 har inte samma magasin.

Mitt fel, tror jag(?), som källa hadde jag en YTTERST SUSPEKT webbsida.

-- SoldF.com --

Fakta MWG 90 skottsmagasin

Vikt: tomt: 568g laddat: 1634g

Höjd: 197 mm

Kompatibelt med: M-16, AR-15, M-231, Port Firing, Ruger Mini-14, FNC 80 (Ak 5), Bushmaster Rifles, Pistols, SMG's, Korean DAE WOO K-1 & K-2, Leader MK V Rifle, Galil (med adapter).

Vad jag har läst är AG42B tillverkad 1945 och tid från ritning till produktion skulle, enligt samma källa, ha tagit typ ett år, alltså kan den bara tänkas godkännas om man kan visa att den har ärvt en konstruktion som är sedan tidigare än 1942.

Ok, nu har jag läst lite till, AG42 anses ha 'entered service -42' vilket enligt mej måste tyda på att konstruktionen är av tidigare typ än 42 - tror inte att design, uttestning och produktionssättning skulle ta > än ett år - inte ens under brinnande krig. Det uppenbara arvet från AG42 till AG42B torde inte behöva påpekas.

Detta bör, enligt min tolkning av kommande regelverk - observera att jag saknar juridisk bakgrund - räcka för att få jaktlicens på AG42 och AG42B. Nån som sitter på en faktabok kanske kan verifiera att konstruktionen är från 40-41?

Mitt fel, tror jag(?), som källa hadde jag en YTTERST SUSPEKT webbsida.

-- SoldF.com --

Ojoj, mycket suspekt site... :)

Ett tag sedan jag pangade med en mini-14, men.. kolla här: http://www.okiegunsmithshop.com/rugerminiranch.jpg

Leta upp del nummer "MS03100" och kolla in ryggen på magasinet.

Jonas säger att det inte funkar utan en annan adapter än den som används till M16/FNC etc.

:)