Jump to content

Hemvärnet


Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Skulle vara intressant att få reda på hur mycket ni andra i Hv samarbetar med de lokala regementena, dvs. de regementen och förband som våra politiker i sin gudomliga vishet ännu inte fått för sig att avskaffa och att lägga ner?

 

Deltar ni på på övningar etc?

 

Det är ett utmärkt sätt för Hv att visa att vi faktiskt finns till, har förmågor som övriga FM kan ha nytta. Alla vinner!

Edited by Dedicated
Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att få reda på hur mycket ni andra i Hv samarbetar med de lokala regementena, dvs. de regementen och förband som våra politiker i sin gudomliga vishet ännu inte fått för sig att avskaffa och att lägga ner?

 

Deltar ni på på övningar etc? Frågan beror på att vi nyligen (typ i går kväll!) varit på vårt lokala regemente och åkt på storstryk av 90-vagnar bemannade med endast fänrikar och löjtnanter på kurs......roligt var det i vart fall. Och SVÅRT!

Låter ju riktigt skoj :surprise:

I13 är ju nerlagt, men även när I13 fans så bedrevs inga samövningar med HV och regementet. Jäkligt synd. Blir ju mycket roligare och mer lärorikt om man kan ha lite fordon också.

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne genomförde min pluton slutövning med hv som figuranter/b-styrka. Detta var vid livgardet och jag antar att det var hv-soldater ur Livgardesgruppen.

 

Övningen genomfördes vid ett skyddsobjekt i stockholm. Vid morgonuppställningen fick vi veta att läget var följande: ett land i mellanöstern hade riktat hot mot medlemsländerna i typ FN och beredskapen var höjd.

Vi hade kvällen innan packat strids- och trosspackning så halva dan spenderade vi på yttre uppställningsplatsen på K1 innan vi blev transporterade till objektet som HV redan hade säkrat. Vi löste av ett antal poster som de hade satt ut runt objektet, därefter övergick HV till att vara bla biltjuvar, fotografer och förvirrade ungar ..... Senare på natten genomförde de även inbrytningsförsök mot objektet.

 

Jag vet inte hurvida de enbart var b-styrka eller om det ingick övningsmoment även för HV i övningen.

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne genomförde min pluton slutövning med hv som figuranter/b-styrka. Detta var vid livgardet och jag antar att det var hv-soldater ur Livgardesgruppen.

När hände detta ? Kan vara intressant att veta då jag ev vet vilka från HV som deltog.

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hemvärnssoldater har blandannat varit med och öva mot Pansarbatalojen vid MekB19. varit B-styrka till K4. och även B-styrka hos SkyddC (BC 01 bl.a.)

 

Hv har en mkt god kompetens hos vissa soldater som med fördel kan användas vid B-styrkeuppdrag och på sådant sätt få en relativt realistisk B-styrka. Dock är det som alltid att B-styrkan måste veta vad A-styrkan skall övas i och hur de skall uppträda. Sedan ifall B-styrkan har goda skådespelartalanger gör inte saken sämre.

Link to comment
Share on other sites

I vår MDgrupp övar vi inte så mycket med de värnpliktiga men jag tror att det skulle vara bra med flera övningar.

 

Däremot så var vi B-styrka (Insatsplutonerna) när IA03 hade slutövning och det var uppskattat både i Hv och bland YOFF. Övningsledningen verkade vara mycket nöjd med vår insats.

Det vi gjorde var i vissa fall att bevaka objekt eller liknande Hv uppgifter men vi fick även andra uppgifter som normalt inte är Hv uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

I min MD-grupp så har vi varit B-styrka och i vissa fall samövat i mindre format, både med US, LG och S1... Finns det någe roligare att bli bemött av väringar och annan "riktig" personal som den tokiga och MÖP:iga Hv-soldaten man är?!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
I min MD-grupp så har vi varit B-styrka och i vissa fall samövat i mindre format, både med US, LG och S1... Finns det någe roligare att bli bemött av väringar och annan "riktig" personal som den tokiga och MÖP:iga Hv-soldaten man är?!

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Link to comment
Share on other sites

I min MD-grupp så har vi varit B-styrka och i vissa fall samövat i mindre format, både med US, LG och S1... Finns det någe roligare att bli bemött av väringar och annan "riktig" personal som den tokiga och MÖP:iga Hv-soldaten man är?!

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Efter eller innan de blivit totalt nedkrigade och förnedrade? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Haha, ja det kan man ju undra ibland.

De hemvärnare jag har stött på i fält har jag aldrig sett några större problem hos förutom att de använder utrustning från tiden runt upplysningen. Vissa uppe på slottet däremot, herregud!

OBS inget ont om HV (är ju snart själv en "sån"), men det är ju bra om man åtminstonde rakar sig innan man går på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
I min MD-grupp så har vi varit B-styrka och i vissa fall samövat i mindre format, både med US, LG och S1... Finns det någe roligare att bli bemött av väringar och annan "riktig" personal som den tokiga och MÖP:iga Hv-soldaten man är?!

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Efter eller innan de blivit totalt nedkrigade och förnedrade? :baskerPa:

Sagt i positiv ton och med en undran om det var vi som smiskat rumpa på hans befäl. Han hade hämtat sin AK och hängt med om han fått.....

Link to comment
Share on other sites

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Efter eller innan de blivit totalt nedkrigade och förnedrade? :baskerPa:

Riktigt så illa gick det inte för oss som tur var B) !

Vi gjorde 4st genomförande där Cv90 vagnarna skulle göra inbrytning , och vi vann 2 av dem. Cv90 vagnarna är ju rätt mobila i terräng om man säger så , därför var det j-ligt bråttom för oss att ta oss till nästa UPK.

Framförallt är det nyttigt att ställa upp på såna övningar , man märker hur gruppen fungerar i snabba lägen och man kan lära sig att läsa av terrängen snabbare för att hitta eldställningar och alternativa eldställningar. Svårigheten ligger ju i att man inte riktigt vet vilken väg vagnen tar , då gäller det att tänka på vilket scenarium som är mest troligt.

 

KB Eleven som frågade vad vi var för nåt , fick veta vad vi skulle göra. Då frågade han : Spöar ni våra befäl då?? Och när vi svarade att det stod 2-1 , ja då mös han.. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Efter eller innan de blivit totalt nedkrigade och förnedrade? :baskerPa:

Riktigt så illa gick det inte för oss som tur var B) !

Vi gjorde 4st genomförande där Cv90 vagnarna skulle göra inbrytning , och vi vann 2 av dem. Cv90 vagnarna är ju rätt mobila i terräng om man säger så , därför var det j-ligt bråttom för oss att ta oss till nästa UPK.

Framförallt är det nyttigt att ställa upp på såna övningar , man märker hur gruppen fungerar i snabba lägen och man kan lära sig att läsa av terrängen snabbare för att hitta eldställningar och alternativa eldställningar. Svårigheten ligger ju i att man inte riktigt vet vilken väg vagnen tar , då gäller det att tänka på vilket scenarium som är mest troligt.

 

KB Eleven som frågade vad vi var för nåt , fick veta vad vi skulle göra. Då frågade han : Spöar ni våra befäl då?? Och när vi svarade att det stod 2-1 , ja då mös han.. :Malaj:

YEEEEEE

 

Så ska det låta!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
YEEEEEE

 

Så ska det låta!

Det märkliga var att det "inte var realistiskt" när de fick bekymmer men när vi låg och pep på marken allesammans var det synnerligen realistiskt (ur deras synvinkel då)

 

Fast, det kostar väl på att få stryk av Hv kan jag tro.......

Link to comment
Share on other sites

YEEEEEE

 

Så ska det låta!

Det märkliga var att det "inte var realistiskt" när de fick bekymmer men när vi låg och pep på marken allesammans var det synnerligen realistiskt (ur deras synvinkel då)

 

Fast, det kostar väl på att få stryk av Hv kan jag tro.......

Att få stryk, realistiskt eller inte, av hv-sold är inte direkt poppis hos GU-enheter..

Link to comment
Share on other sites

@ Fk Satan

 

Nej , det är nog inte så poppis..

Men man kan ändå märka en förbättrad attityd hos GU - enheterna till HV , och då i synnerhet till Insatsplutonerna. Det är bra tycker jag , vi får mycket bättre utbildning av yrkesbefäl än vad man kan få av Hv befäl. De har ju så mycket mer erfarenhet. Därför är det viktigt att ta tillvara på såna här tillfälle när man får möjlighet att öva tillsammans..

Link to comment
Share on other sites

I min MD-grupp så har vi varit B-styrka och i vissa fall samövat i mindre format, både med US, LG och S1... Finns det någe roligare att bli bemött av väringar och annan "riktig" personal som den tokiga och MÖP:iga Hv-soldaten man är?!

Hört från en KB på P7 "-Vad fan är ni för nåt?"

Var på en övning för US i Veckholm, som B-styrka/figurant/local/skademarkör, i helgen som var. När jag och en annan, som hade svarta "combat-kläder" och kortklippta (från vår synvinkel bara ledigt och praktiskt klädda), kom dit och hälsade, så frågade övningsbefälet på en gång: "Ni är från insats va? Ja, jag såg det på hur Ni såg ut"... :)

 

För övrigt så vill jag ge en enorm respekt-eloge för tolk-eleverna från S1 som var med och var figuranter med oss. Så j*vla imponerande att de lär sej ryska så pass bra och snabbt... Imponerad... :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Karin, vi var ute på ett flertal slutövnigar vid 3 Vapen, jag var med på endast en av dessa (kvartermästaren släpps inte loss så ofta) så jag vet inte om vi sågs eller inte.

 

Det jag minns är att folk var fly förbannade på den S60 jag färdades i och fotograferade alla poster ur (Öv 1. Graden Kim Åkermnas bil för övrigt).

 

I övrigt verkade det vara en rätt nyttig övning. Synd bara att vi inte får ut lösplugg innaför tullarna.

Link to comment
Share on other sites

Karin, vi var ute på ett flertal slutövnigar vid 3 Vapen, jag var med på endast en av dessa (kvartermästaren släpps inte loss så ofta) så jag vet inte om vi sågs eller inte.

 

Det jag minns är att folk var fly förbannade på den S60 jag färdades i och fotograferade alla poster ur (Öv 1. Graden Kim Åkermnas bil för övrigt).

 

I övrigt verkade det vara en rätt nyttig övning. Synd bara att vi inte får ut lösplugg innaför tullarna.

Om du inte träffade på några soldater över 175 cm var det min pluton, annars nån av de 3 lite längre....

 

Tyckte att det var en bra övning, jäkligt kul OCH lärorik.

 

Kommer ihåg den där jäkla silverfärgade bilen (regnr med många femmor i), framförallt eftersom den vanligtvis står parkerad på K1.

Först blev vi fotograferade x antal gånger av personer i bilen, sen såg vi den stå felparkerad vid en busshållplats på vägen som löper utmed tre vapen. Det roligaste var när bilen blev "stulen" och några civilister blev lite upprörda över att vi inte ingrep utan själva började ringa polisen. :)

Edited by Karin
Link to comment
Share on other sites

Jag är grpch i samma pluton som Hans Engström är kvartersmästare och har också varit på tre vapen några gånger, både som försvarare och b-styrka.

 

Det märktes en klar skillnad på gu förbanden första och andra genomförandet, på första fick vi ut allt utom deras systers hemnummer, andra gången fick vi veta att det var övning. Punkt...

 

Kul att åka runt och foto dem, men roligast var när en kille spelade lite full, plockade deras skyddsobjektsskyltar och ställde sig på andra sidan vägen och skrek att det här huset var minsann hans skyddsobjekt och de "kunde dra åt [varmt ställe ett par våningar ner] grönjölingsyngel!"

 

Jag har även varit med som b-styrka åt strong resolve innan de åkte ner till Polen, försvarade St Sätra mot anfallande CV90, kul att se deras min när en pluton hv slog stopp på dem i över 2h... CV90 får problem när det är trångt. :)

 

På fälten var det inte lika roligt för oss dock :wub:

 

Tillbaks lite mer till topic: jag tycker att samövningar med gu förband är mycket bra, särskilt eftersom det ger oss en chans att visa för dem som ligger inne (bra rekryteringsmöjlighet) att hv inte har en snittålder på 65 utan 33, att vi har bra utrustning (utom stridsbältet, men det finns det en massa andra trådar om) och att vi har bra och roliga övningar.

 

Jag har även märkt en ändrad attityd från yoff mot hv, de har slutat tänka på oss som prostatagerillan... Iaf de jag har träffat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...