Skuggan Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Hur fungerar Stealth egentligen? jag vet att det finns flera olika typer, men hur fungerar dessa och vad skiljer dem åt? har dessutom hört att Hägglunds håller på och experimenterar med en stealth stridsvagn. någon som vet något om det projektet? btw vilka länder har tillgång till Stealth teknologi? *the_ shadow är impad av Visby-klassen* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted June 16, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted June 16, 2002 Det fungerar genom att man reducerar de signaturer som utrustningen annars har - IR, Radar, visuellt, osv. IR-signaturen minskas genom isolering, kylning av avgaser och uppdelning/ utblandning av utsläpp samt andra värmereduktionstekniker. Radarsignaturen minskas med hjälp av bla ytor i konstiga vinklar och radarabsorberande material / färger. Målet är att så lite av radarvågorna som möjligt ska studsa tillbaks till avsändaren, så man ser till att de studsar någon annanstans eller absorberas. Reducering av den visuella signaturen är också en del av stealth-konceptet, som antagligen är mer bekant. "Vanligt" kamouflage av olika former alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Angående "Stealth stridsvagn" så är det bara en demonstrationsvagn som ska utvärderas för att ge riktlinjer och data till framtida projekt. Har även läst att vagnen kan blåsa upp ballonger, motsvarande, för att dölja den karakteristiska formen av en strv/strf. Med i projektet är Hägglunds, Bofors, Saab Barracuda och Saab Tech Systems. Mer info finns på Hägglunds sida: haggve.se /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Om jag fattat allt rätt, vilket jag inte är heeelt säker på att jag har, fungerar det enligt följande: En radar sänder ut vågor, dessa studsar när dom träffar något. Dom vågor som träffar något rakt på studsar tillbaka till radarn, som registrerar. Rundade former ger ju hela tiden en viss yta som vågorna reflekterar mot. "Kantiga" stealthprincipen fungerar som så, att vågorna studsar åt andra håll pga att de flata ytorna bara träffas ur vissa vinklar. Sedan används absorberande material mm. Hur B2 fungerar vet jag ej, jag gissar dock att eftersom undersidan är flat och planet ligger på hög höjd syns det bara om radarn är PRECIS under och skickar vågorna rätt upp. En F117 eller B2 i sväng ska dock helt plötsligt kunna dyka upp JÄTTEMYCKET för en sekund eller två på en radarskärm har jag hört. Jag kan ha missförstått lite eller allt, men detta är vad jag har hört. LRRP m fl kan nog rätta/komplettera ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 När det gäller Visby korvetterna har man sett till att dämpa samtliga signaturer, radar, signaler, akustik, magnetik. Hon är tilloch med svår att upptäcka med blotta ögat. Vet man inte vad man letar efter ser hon ut som en "suddig" fläck, särskilt när sikten är nedsatt. Jag har stått i ett högt torn och tittat på henne varvid medföljande personer inte kunde upptäcka henne förran jag pekakade och förklarade var hon var. Ful är hon också..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Den här artikeln förklarar mycket om Stealth. Till och med LRRP var tyst efter att ha läst stycket. http://www.flightjournal.com/articles/stealth/stealth1.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Tyst???? Stealth är inte min avdelning, har bara jobbat lite med det. Det som artikeln braskar om "myter" är ju fakta. Det finns ingenting som är osynligt, mer än min ekonomi. Stealth kärror syftar ju in sig mellan två radar stationer, vid deras svagaste brytning. B2 har ju även visat sig behöva en hel hög underhåll, vilket har lett till att den enbart flyger operativt från sin hemmabas. Detta ledde till flygtider på över ett dygn under afghanistan operationer. Dock har jag förtroende för stealth. Under Afghanistanoperationens första timmar flög B2or genom 12 länders luftrum (med tillstånd)......ingen av länderna upptäckte kärran förrän den ropade in "passing border" meddelande över radion. Stealth är inte guds gåva till flygvapnet, men det leder till mindre risker för besättningarna i dessa flygvapen som använder dem, vilket är den PRIMÄRA uppgiften. Kommer UCAV att göra stealth onödigt? Kanske på lång sikt, många UCAV designer nyttjar stealth av olika grad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Jag tycker vårat svenska projekt med vattenånga verkar jävligt häftigt. Nån som kan mer om det än att det döljer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 SADDO hur kan du säga att HMS Visby är ful! Ok framifrån så kanske den inte är så snygg men från sidan så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts