Jump to content

War Nerd


Vysotskij

Recommended Posts

Har är lite små rolig kan jag ju medge.Men jag har någ den uppfattningen  att om du inte har haft uniform på dig så ska man inte ifråggasätta soldaters skicklighet.

Enligt den uppfattningen kan du aldrig någonsin anmäla en läkare för felbehandling... du kan aldrig anmäla en polis för tjänstefel... du kan aldrig klaga på ett butiksbiträde, en busschaufför, en banktjänsteman... och så vidare.

 

/J

GRKFlo menar nog som så att man inte bör kritisera det man inte känner till. Det skulle aldrig falla mig in, exvis, att berätta för en fallskärmsjägare hur man hoppar fallskärm. Däremot kan jag, som du säger, anmäla honom om han instruerar mig felaktigt.

 

Det är givetvis bra att ifrågasätta, men den här killen (precis som många andra "skrivbordsjägare") kritiserar sådant han själv aldrig någonsin har varit i närheten att uppleva. Det är enkelt att vara bäst bakom ett tangentbord...osv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Anmälla nån för tjänstefel är en sak.Gnälla på saker du inte vet nåting om är en hel nåt helt annat.

Om killen ifråga varit på plats i civila ändamål så har han all rätt att gnälla (Om han sett nåt det vill säga)

Om min mor blir felaktigt behandlad av läkare så anmäler jag det eller min mor eller nån i hennes närhet.Dock ska inte Kalle Svenson från Smygehuk lägga sig i "våra" affärer Det vill säga så vidare inte Kalle Svenson från Smygehuk var där vid opperations tillfället.Om Kalle Svenson läser i skvaller pressen att min mor var felaktikt behandlad så ska han skita i det.

Har man ingen kunskap i ämnen annat än vad man hört från andra.Har man ingen expertis så finns det ingen anledning att du ska spä på felaktigheter eller missförstånd.

Link to comment
Share on other sites

Du har väl på sätt o vis rätt GRKFlo men nu är det ju så att Kalle Svensson inte skriver en massa spaltmetrar dagana i ända om sagda felbehandling.

 

Eftersom Brechner spyr så mycket galla till höger o vänster om soldater från olika länder så borde det ju inte vara helt orimligt att ifrågasätta hans kunskaper o erfarenheter. Det skulle ju kännas mycket mer trovärdigt om han faktiskt hade erfarenheter från militär verksamhet. Vilket han inte har, det skriver han själv. Med största sannolikhet har han knappast lämnat USA en enda gång i sitt liv.

 

Om vi säger att Jan Banan har en spalt i tidning där han skriver en gång i veckan om olika fel läkare gör men han själv har jobbat som snickare hela livet (förutom extraknäcket som skribent) o bara har erfarenhet från böcker han läst skulle det ju inte direkt kännas som om han hade något att komma med.

Link to comment
Share on other sites

Om vi säger att Jan Banan har en spalt i tidning där han skriver en gång i veckan om olika fel läkare gör men han själv har jobbat som snickare hela livet (förutom extraknäcket som skribent) o bara har erfarenhet från böcker han läst skulle det ju inte direkt kännas som om han hade något att komma med.

Så du menar att man inte kan lära sig något från böcker?

Link to comment
Share on other sites

Jo till vissdel, men bara teoretiska kunskaper. Teori o praktik brukar ofta gå isär.

Genom att läsa böcker så kan du ta del av andras samlade erfarenheter. Jag anser mig exempelvis ha lärt mig mer om olika små men viktiga detaljer vid patrulltjänst via de böcker jag läst om detta (bland annat en hög böcker av folk som bedrivit skarp patrulltjänst under hårda förhållanden), än vad jag lärde mig om det under min värnplikt. Menar du även att jag inte kan lära mig hur man tar i sär och sätter ihop en Ak 5 från ett reglemente? Jag är nämligen övertygad om att jag skulle kunna läsa lämpligt reglemente och sedan ta isär och sätta ihop en Ak 5, även om jag aldrig tidigare hållit i vapnet.

 

Någon med praktisk erfarenhet/kunskaper känns trovärdigare än någon med bara teoretiska.

 

Det beror väl på vad frågan/saken gäller. Säg att du i strid blir skjuten i låret och kulan behöver plockas ut. Vem av följande personer vill du helst ha att plocka ut kulan:

 

1. Olle, som inte har några medicinska kunskaper, men som tvingades gräva ut en kula ur en kompis lår en gång under ett tidigare krig.

 

2. Pelle, som är utbildad kirurg, men som aldrig har opererat någon på riktigt.

 

Jag anser att både teori och praktik har sina roller i de flesta frågor/situationer, och att de båda kompletterar varandra. Det nya tricket man lärde sig från boken om en persons skarpa patrullverksamhet i Afrika kanske man kommer ihåg i en egen skarp situation utan att öva det praktiskt, men sannolikheten att man kommer ihåg det och använder det ökar väsentligt om man nöter in det i praktiken. Att däremot bara förlita sig på praktik är att uppfinna hjulet på nytt, då du inte kommer att kunna dra nytta av alla (ibland väldigt dyrköpta) erfarenheter andra skaffat sig och skrivit om.

 

 

En intressant fråga är även om du låter bli att läsa militära historieböcker som är skrivna att militärhistorier som inte själva har någon militär utbildning?

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev att jag oftast värderar praktiska kunskaper högre än teoretiska, jag förkastade inte teoretiska kunskaper som du verkar ha så fruktansvärt mycket av.

 

Visst du kan säkerligen lära dig att ta isär o sätta ihop en AK5 i en bok. Men om du läser om det i 10tim o jag övar praktiskt på det i 1tim så är jag ganska säker på att jag gör det snabbare om vi efter det tävlar.

 

Varför tror du läkare har AT tjänst efter dom pluggat innan dom börjar jobba på "riktigt"? För dom måste ha praktisk erfarenhet. Har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev att jag oftast värderar praktiska kunskaper högre än teoretiska

Min poäng var att vilket av dem man värderar högst, till stor del beror på vilka situationer man befinner sig i. Det beror även på var man drar skillnanden mellan teoretiska och praktiska kunskaper, något som inte alltid är helt enkelt, eller åtminstone inte i mina ögon. Var drar du gränsen mellan teoretiska och praktiska kunskaper? Ge gärna exempel, och då speciellt på fall som du anser vara svåra gränsfall.

 

jag förkastade inte teoretiska kunskaper som du verkar ha så fruktansvärt mycket av.

 

Jag har även del praktiska kunskaper, ifall det glädjer dig. Jag kan exempelvis ta isär och sätta ihop ett stormgevär, debugga en realtidsoperativsystemsabstraktionslagerimplementation, bygga splitterbomber av vanliga hushållskemikalier och järnskrot, känna igen en hel del ryska militärfordon, bygga helt suveräna eldställningar för diverse pansarvärnsvapen, lägga ett tjärpapptak, fiska, jaga, byta glödlampor och patrullera i ödemark. Detta kan jag trots att jag läst böcker! :D ;)

 

Visst du kan säkerligen lära dig att ta isär o sätta ihop en AK5 i en bok. Men om du läser om det i 10tim o jag övar praktiskt på det i 1tim så är jag ganska säker på att jag gör det snabbare om vi efter det tävlar.

 

Ja, det hoppas jag verkligen att du gör. Jag har aldrig påstått att det bästa sättet att lära sig att ta isär och sätta ihop en automatkarbin är genom att läsa en bok, utan enbart att jag faktiskt kan lära mig den sysslan genom att läsa en bok.

 

Varför tror du läkare har AT tjänst efter dom pluggat innan dom börjar jobba på "riktigt"? För dom måste ha praktisk erfarenhet. Har jag fel?

 

Nej, du har helt rätt. I själva verket så ger du med ovanstående utmärkt stöd för följande stycke från mitt förra inlägg:

 

"Jag anser att både teori och praktik har sina roller i de flesta frågor/situationer, och att de båda kompletterar varandra."

 

Om man ska se på praktik och teori i militära sammanhang i ett vidare perspektiv, så anser jag att en försvarsmakt har en klar nytta av att ha en teoretisk bas för sin praktiska verksamhet. Jag tänker mig något i följande stil (läs punkterna i ordningen 3, 2, 1):

 

1. Här har vi våra reglementen, lärarhandlingar, kurser, m.m. som syftar till att utbilda våra soldater för praktisk verksamhet i form av skarp tjänst och fredstida övningsverksamhet. Sakerna här baseras på 2 nedan. Vi kan här uppnå en kombination av praktisk drill för grundläggande sysslor, samtidigt som den gemensamma grundsynen på militär verksamhet som togs fram i 2 nedan tillåter oss att samarbeta effektivt (en gemensam grundsyn på militära frågor verkar bland annat vara ett krav för att uppdragstaktik ska fungera väl) och även improvisera fram och utveckla nya lösningar i nyuppkomna situationer som inte täcks av det praktiska övningsdrillandet.

 

2. Här har vi en syntes, som syftar till att ta fram en generell militärteoretisk bas från delpunkterna i 3 nedan. Denna bas skall försöka ge både en bild av allt ifrån hur konflikter och krig på hög nivå fungerar och bedrivs på bästa sätt, till en bild av hur olika lågnivåelement av kriget, som exempelvis artilleriinsatser, infanteribakhåll, jaktstrider fungerar och bedrivs på bästa sätt. Syftet är alltså att skapa en komplett bild av konflikters och krigs alla skeden och finna en mekanismer för hur vi beter oss i dessa för att lösa dem på det sätt som i praktiken gynnar oss själva bäst. Här måste man självklart ta hänsyn till komplexiteten i frågan, och man får därför inte låta en teoris teoretiska skönhet väga tyngre än en teoris praktiska verklighetsförankring, utan man måste istället hela tiden vara medveten om att målet med att ta fram teorin i första hand är att låta oss vinna praktiska segrar i den verkliga världen.

 

3. Här nere i botten mot den väldigt verkliga världen, så har vi:

 

3.1. Egna erfarenheter från skarp tjänst.

3.2. Egna erfarenheter från fredstida övningstjänst.

3.3. Andras erfarenheter från skarp tjänst.

3.4. Andras erfarenheter från fredstida övnings tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Låt mig sig säga så här efter som min kommetar starta hela det här så ska jag omformulera mig.

JAG TYCKER att denna WAR nerd inte har en anining om vad tusan han skriver om.

Och min tilit tills hans "fakta" är extremt låg.

Så nu behöver vi inte älta i det något mer :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Sant är att en person med god erfarenhet har en betydligt större sannolikhet i att ha rätt i det hän skriver. Detta sagt så måste man ändå komma ihåg att:

 

- Den med erfarenhet kan ha fel.

- Den som har haft rätt tidigare kan ha fel nu.

- Den utan erfarenhet kan ha rätt.

- Den som har haft fel tidigare kan ha rätt nu. (Skulle ni käftat emot Hitler om han sade att himlen var blå bara för att han hade en kass politik?)

 

Argument talar för sig själva. Om två olika personer med helt olika erfarenhet och kunskap säger exakt samma sak oberoende av varandra så skall detta väga exakt lika tungt för det är exakt samma ord och andemening.

 

Ur detta får vi behovet av att vara kritiska och granskande mot alla, oavsett vem det är som säger något. Och ur detta kommer även behovet av att lyssna på alla och framförallt lyssna på vad de säger istället för att lägga tonvikt på vem det är som säger det.

 

Överlag finns det en hel del på dessa forum (ingen nämnd, ingen glömd) som inte håller sig till detta utan som sätter person långt framför sak.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Färsk War Nerd-underhållning:

 

"Remember Gulf War I? Remember those pitiful fags crawling up to our soldiers to surrender on their hands and knees, sobbing like babies? Two years of occupation by Bush's morons has turned those cowards into fearless kamikazes in Oldsmobiles.

 

So just imagine what the Iranians, the original Islamic suicide squads, will do when we invade. There'll be traffic jams, ten-mile backups, outside every US base, thousands of car bombers honking and changing lanes trying to get to the front of the line and make that final commute to Paradise. It'll be like the San Diego freeway on a Monday morning, except the fenderbenders will be a little more serious."

 

"Of course all the NeoCon crazies are peddling the old story that "once we invade, the people will rally to the cause of freedom."

 

Yeah. Just like they did in Iraq. If we couldn't get people on our side after deposing a monster like Saddam, what chance do you think we have of winning hearts and minds in Iran? The kids in Iran are pissed off at the way the old Mullahs won't let 'em rock and roll, but the idea that they'll support an American invasion because they're bored is totally insane. It's like imagining that the kids in Footloose would've backed a Soviet invasion of Nebraska because John Lithgow wouldn't let them hold school dances.

 

The argument between Mullahs and kids in Iran is a classic family fight. And you know what happens when some intruder crashes in on the middle of one of those: the whole family unites in about a millisecond and tears him apart."

 

http://www.exile.ru/2005-January-27/war_nerd.html

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...

Glockenspiel ur senaste kolumnen:

Japan knew now just how weak China was. The Japanese Imperial Staff drooled at the thought of putting troops in Manchuria. They wanted action, a battlefield with some strategic depth to it so they could show their stuff.

 

They started putting together contingency plans with lots of big Rising-Sun arrows zapping inland from the Manchurian coast.

 

The European powers weren't happy about this at all. If they'd been fair, they would've seen that Japan was just doing what Perry wanted, opening itself to Western ideas like landgrabs and colonies. But the Europeans weren't in a mood to be fair. They were pissed off, like the Mafia used to get when Asian gangs moved in on their drug trade. In fact, that's not just an analogy, because the British had actually fought two wars against China to guarantee their right to sell opium to Chinese addicts without interference from the Chinese authorities. Yup, these powers were the biggest drug gangs in history, and China was their big market.

 

So the French and Germans started getting Russia's idiot ruler, Tsar Nikolai II, all worked up: "You gonna let those Japs loud-talk you, Nick? Jeez, I thought you were tougher than that:" Classic let's-you-and-him-fight stuff.

 

And of course Nikolai, who might have been the stupidest man ever to rule a world power (present presidents excepted) naturally jumped at the chance to please his Western friends-just like he did ten years later, when he decided that honor demanded he attack the Germans just to please France.

 

So Nikolai sent Russian forces flooding into Manchuria, knowing the Japanese would be forced to react.

 

At this point, nobody even dreamed that the Japanese had a chance of beating Russia. For one thing, the Brits had been in the business of overrating the Russian military for decades. It was their version of that old Defense Department trick, exaggerating the threat to land bigger budgets. The British Navy told Parliament with a straight face that Russia's Baltic Fleet was a real threat to the British coast, and British colonies as far away as Australia actually fortified their harbors against a Russian landing. I'm telling you, they were worse than Bush'n'Blair peddling that joke story that Saddam could hit Manhattan in 30 minutes.

Många pärlor.

Link to comment
Share on other sites

(ungefär som att mixa Schlieffenplanen med N.W.A.).

 

Hur var det nu: Straight outta Preussen, crazy muthafucka named Schlieffen...?

 

Annars lättare att köra på Mansteinplanen:

 

'F**k tha Panzers, coming straight outta Ardennes'

 

'Speakin' of Panzers, it's makin' me sick [why?]

Everybody'z talkin' that crazy shit

Sayin' they were smashed by a Panzer corps [aha]

Probably were visiting the local w***e

[...]

Poppin' that shit, it's all w**k

Knowin' that they never even seen a tank'

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny war nerd. Om japansk terrorism.

 

http://www.exile.ru/2005-December-15/the_j...e_red_army.html

 

Ruskigt roligt. Man får stanna upp ibland och dra sig till minnes att det handlar om riktiga människor som dödats på riktigt. Här ett citat angående ett kuppförsök: ledaren har begått rituellt självmord efter att ha misslyckats med att uppvigla soldaterna på en arméförläggning:

 

So here's the scene in the CO's office: we've got two heads on the floor, a really messy carpet they probably had to throw away, and a desk jockey General who was probably wondering if these wackos were going to add him to the pile of skulls or leave him alive to explain to his superiors how his base got seized by a gay novelist and his four boyfriends. That's a rock and a pretty durn hard place for a career officer.

Link to comment
Share on other sites

Var ett tag sedan man läste war nerd. Tycker han kan vara rätt elak och smårolig. Dock är jag shockad som har växt upp som irakisk shia muslim över detta. Sådan insatthet i den shiitiska mentaliteten och kulturen har jag aldrig sett innan av någon "utböling". Otroligt träffsäkert, roligt och småelakt.

 

 

 

""Shi'ite" is short for "Shiat Ali," which means "the Party of Ali." Ali was Muhammad's adopted son. He saved the Prophet's life and became his favorite. Muhammad even gave Ali his favorite daughter, Fatima. But the most important thing to remember about Ali is -- he lost. And Ali's son Husain, another loser, was killed in battle charging the Caliph's whole army with a few friends -- a couple dozen riders against a horde. To us, that's just stupid. To the Shi'ites, it's glorious. That's what's hardest for Americans to understand about the Shia: they don't think winning is everything. It'd be closer to the truth to say that they think losing is everything, that losing is a sign of being in the right."

 

"[The Shi'ites'] favorite disaster happened in 680 AD, at the battle of Karbala. Yup, THAT Karbala -- the same city where we've been fighting Shi'ites for the last few months. Karbala means "anguish." That should tell you something about the way Shi'ites see the world, that they named one of their holiest cities after something we'd call "clinical depression." They're not smiley-face optimists. If a Shi'ite coached your kid's soccer team, he'd start every practice with a video of the team's biggest defeat: "Yet again we see Jason missing the goal! Truly we AM/PM Minimart Big Gulps are out of the playoffs forever and a day!" For the Shi'ites, the battle of Karbala is like Christ's crucifixion and the Alamo, all rolled into one: a doomed last stand with God on the losers' side."

 

"The Shia are the Travis Bickles [Robert DeNiro i Taxi Driver] of Islam: "someday a real rain will come, to wash the scum off the streets," and if they can help it along with a car bomb or two, so much the better."

 

http://www.exile.ru/2004-September-13/war_nerd.html

Link to comment
Share on other sites

Tycker faktiskt att han är mycket läsvärd.

 

Han är cynisk, elak och smårolig. Lider också total avsaknad av politisk korrekthet. Allt som krävs för att få läsare, och höja intresset lite extra. Att man sedan nog skall ta en del av de mer cyniska utfallen med en nypa salt är det väl ingen fråga om.

 

Men - han verkar besitta stor kunskap i många områden, så inte fan är han bara en ordbajsare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

War nerd får beundrarpost:

 

 

Hi Gary!

 

Thanks for your excellent war nerd columns. As a fellow war nerd (sort of, compared to me your'e the Elvis of war nerds) I've enjoyed them a lot. Ever thought of writing about the Finnish Winter War? Would love to see your insight on the subject.

 

Cheers

 

Jiri Salin

 

Dear Mr. Salin,

 

Brecher is out of the office now, so we'll take this for him. You want to know about the Finnish Winter War? Okay, here's what happened. RUSSIA WON. Gosh, this war-nerding thing is not nearly as hard as we'd feared. Any other historical-military questions we can help you with?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nerden tar upp Danmarks ärorika krigshistoria i nyaste kolumen.

 

Like I've said before, Sweden used to be a real military power, a beautiful force -- those amazing pikemen who walked into one of Peter the Great's fortress at Narva in the middle of a blizzard, vastly outnumbered, and astonished the Russian garrison so much they just surrendered out of sheer admiration. Yeah, those blue-and-yellow cross stickers used to fly proudly, not just signal "I'm a Swede, please don't hurt me!" on a hippie's backpack.

 

http://www.exile.ru/2006-February-10/arise_ye_danes.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni missar väl inte den återkommande insändarkolumen "Fax to SIC!". Ungefär hälften av breven är ställda till vår käre Nerd. I den senaste finns ett insändarsvar som svider i skinnet:

 

Dear Mr. Wettstein,

 

One does not become a war nerd by taking a class or reading a book. To be a war nerd is a way of life. Or rather, a way of no life.

 

:/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Bumpar tråden. Ny krönika och nya citat, den här gången om Nordkoreas missiltest

 

Well, if Kim was trying to get my attention, it worked. I'm funny that way -- every time somebody aims a nuke-capable ICBM at me, I overreact like you wouldn't believe.

 

And I don't care if the missile fell into the ocean. As far as I'm concerned, it's the thought that counts. Like if the psycho down the block starts cleaning his rifle and howling, "I'm comin' fer you, Brecher!" I wouldn't be too reassured if the cops told me, "Don't worry, he's a terrible shot!"

 

NK Complainers have the life expectancy of a Sunni door-to-door salesman working Sadr City.
Link to comment
Share on other sites

Guest götaingenjören

ang. von rosen

 

Vi borda hylla denna idealistiska hjälte som riskerade livet för en så nobel men ändå så avlägsen sak!!

 

Dessutom flög han svenskt och det är inte alltid svenska plan är in action (även om det var ombyggda sportplan...)

 

Dessutom är det min farfar som ritat de aktuella planen och dessutom överlämnat de till von rosen personligen...

 

I vår familj är han lite av en hushjälte även om han kanske var lite galen och totalt orädd! :baskerKav:

 

Men vilken företagsamhet och offervilja!

 

Fler svenskar som han och så hade vi inte suttit med för många jas-plan tänka sig vilken reklam för svensk flygstridsföring!

 

/götaingenjören :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...