Jump to content

MV-22A OSPREY ?


mimesis

Recommended Posts

Ibland blir det ju såna floppar som man efter mycket om och men bestämmer sig för att det nog är bäst att man lägger ner fast man är nästan klara. T.ex. USA:s luftvärnssystem (som skulle ersätta Gatling på M113 chassi) M-247 Sgt.York som tydligen exploderade i kostnad o vikt.

 

72_M247_03.jpg

 

Vad gäller Ospreyn så kan man titta på US Navys officiella propagandasida

 

http://www.navair.navy.mil./products/produ...?alpha=Aircraft

 

intressant nog så står det inte så jävla mycket om problemen, var väl ett dussin Marines som strök med i nån krasch också.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Osprey används av den amerikanska armen? Ja, dessvärre! Jag vet inte om det var helikopterkonstrutörer som byggde den men dom viste inte vad dog gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Hayes.....lugna ner dig lite, självdistans på detta forum skulle uppskattas.

 

 

Osprey flyger igen sedan någon vecka. Den övergång som gjordes på systemet räknas som bland de större som gjorts på ett enskilt system. Främst gällde det omdragning av vissa kablar, ändrad kod i styrsystem osv.

USAF kommer snart att ansluta vid Edwards med sina prototyper. Fick ett häfte om Osprey igår...har dock sumpat det verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med osprey är ett problem alla helikopterkonstruktörer kämpar mot, nämligen att göra propelrarna självroterande när motorerna slås ut/går sönder. Osprey har inte denna vikt,plus att om bara en motor slås ut blir obalansen i allmänhet för svår att reda ut på låg höjd.

Dessutom kan man se på cbs 60 minutes för att hitta ännu fler skäl att vara kritisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Hayes menar att proppelerna fortsätter att snurra ett tag efter att motorerna slutat att fungera. Och att det går att göra "mjuk" landning med en vanlig helikopter medan osprey förlorar balansen i och med att en motor slutar att fungera vilket betyder att den får en "hard" landing.

 

Over and out

Link to comment
Share on other sites

Är ingen expert på området men jag trodde att ospreys motorer var sammanlänkande just för att den ena motorn skall kunna driva hela ekipaget. Ni kanske menar att den går ner om en propellern skjuts bort?

/Ken

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet om Osprey är att de haft en mycket stora problem och många har fallit offer för denna helikoptern. Det är ju också att det är mycket hemlighets makeri och hemligstämpling mörkläggning osv om Osprey. Men just balansen är troligen det största problemet. Det är svårt att säga om de i hopplänkande motor systemet är tillförlitligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar ni förstå vad jag har försökt få fram. Enligt US army handlar det om "ett mindre problem med balansen". jaja litet kan ju vara relativt..

Problemet fanns även på bananhelikoptern (föregångaren till Boeng Vertol) i vietnam, där dog fler av helikoptercrasher än av kulor!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...