mimesis Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 Vet ngn om USA får någon ordning på det flygplanet? Osprey har ju varit i "på gång" under ganska lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 Ibland blir det ju såna floppar som man efter mycket om och men bestämmer sig för att det nog är bäst att man lägger ner fast man är nästan klara. T.ex. USA:s luftvärnssystem (som skulle ersätta Gatling på M113 chassi) M-247 Sgt.York som tydligen exploderade i kostnad o vikt. Vad gäller Ospreyn så kan man titta på US Navys officiella propagandasida http://www.navair.navy.mil./products/produ...?alpha=Aircraft intressant nog så står det inte så jävla mycket om problemen, var väl ett dussin Marines som strök med i nån krasch också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 läste nånstans om att dom har varit i fullskalig produktion sen första kvartalet 2001. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Osprey används av den amerikanska armen? Ja, dessvärre! Jag vet inte om det var helikopterkonstrutörer som byggde den men dom viste inte vad dog gjorde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Hayes.....lugna ner dig lite, självdistans på detta forum skulle uppskattas. Osprey flyger igen sedan någon vecka. Den övergång som gjordes på systemet räknas som bland de större som gjorts på ett enskilt system. Främst gällde det omdragning av vissa kablar, ändrad kod i styrsystem osv. USAF kommer snart att ansluta vid Edwards med sina prototyper. Fick ett häfte om Osprey igår...har dock sumpat det verkar det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Problemet med osprey är ett problem alla helikopterkonstruktörer kämpar mot, nämligen att göra propelrarna självroterande när motorerna slås ut/går sönder. Osprey har inte denna vikt,plus att om bara en motor slås ut blir obalansen i allmänhet för svår att reda ut på låg höjd. Dessutom kan man se på cbs 60 minutes för att hitta ännu fler skäl att vara kritisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Hayes Om du kommer på något sätt att göra helikopterpropellrar självroterande så skall du snabbt som tusan se till att ta patent på din idé. Då kommer du bli en rik man och aldrig behöva jobba mera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Jag tror att Hayes menar att proppelerna fortsätter att snurra ett tag efter att motorerna slutat att fungera. Och att det går att göra "mjuk" landning med en vanlig helikopter medan osprey förlorar balansen i och med att en motor slutar att fungera vilket betyder att den får en "hard" landing. Over and out Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Är ingen expert på området men jag trodde att ospreys motorer var sammanlänkande just för att den ena motorn skall kunna driva hela ekipaget. Ni kanske menar att den går ner om en propellern skjuts bort? /Ken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Det enda jag vet om Osprey är att de haft en mycket stora problem och många har fallit offer för denna helikoptern. Det är ju också att det är mycket hemlighets makeri och hemligstämpling mörkläggning osv om Osprey. Men just balansen är troligen det största problemet. Det är svårt att säga om de i hopplänkande motor systemet är tillförlitligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Hmm.. Om motorerna sitter en på höger och en på vänster sida, så blir det en jävla snedvikt om den ena motorn försvinner, är det det de menar kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Nu börjar ni förstå vad jag har försökt få fram. Enligt US army handlar det om "ett mindre problem med balansen". jaja litet kan ju vara relativt.. Problemet fanns även på bananhelikoptern (föregångaren till Boeng Vertol) i vietnam, där dog fler av helikoptercrasher än av kulor!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.