Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hm, hur lång tid ligger man inne då?

/Ibsen (Som älllssskkaaarrr hundar. :blink:)

En del flottiljer låter GB utagna vara hundförare 10 månader medan en del låter F-soldaterna vara hundförare 7.5 mån

i Insatsplutonerna ligger man inne 10 mån vet ej hur dom löser det med HFÖ. F17 har iaf hundförare i insatsplutonerna övriga flottiljer vet jag ej

Posted (edited)

Vänta lite här! Kan man vara GB och hundförare? :blink::):camo::D

Kanske skulle kunna vara något. Det är egentligen skit sama om jag får bestämma, jag vill bara ha MHS-kompetens. :)

Fick man behålla hunden om man hade tur sa du?

Tror jag börjar närma mig någonting. :)

Edited by Ibsen
Posted (edited)

Ibsen: Ifall du är Hundförare och GB så blir du Stf Gruppchef samma befattningskod som vanlig GB

För att du ska få behålla hunden krävs tur och flyt samt en rejäl gnutta flax :P

är ytterst sällan man får ta hunden efter muck ifall den är gammal/skadad så kanske..

Och du behöver inte vara KB,PB,GB för att komma in på MHS du kan komma in som F-Soldat ochså men det är givetvis en fördel att vara GB osv..

Edited by toord
Posted

Hm, det är mer eller mindre omöjligt att behålla sin tilldelade kompis med andra ord?

En fråga dock, som ej rör värnplikten: Kan man som minröjare utbilda sin egen hund och använda på SWEDEC? Eller blir det tilldelning där också?

Posted

Har mycket svårt att tro att Bassäk är lökigt, men aja.

Om lökigt är att vara stilla mycket så är bevakningstjänst (i den formen när man sitter enbart i kuren) det enda riktigt lökiga tror jag.

Sen ska du veta att allt är jobbigt under GSUn, och när man väl är där och gör lumpen så uppskattar många det lilla lökiga man får ha. Det är ju så himla lätt att sitta utan att ha gjort GU och säga att den eller den tjänsten är lökigt, men är man väl där så tänker man inte riktigt lika. Sen blir det så konstigt, du kan inte springa mer än 3 km utan att storkna men sitter och klagar på att vissa tjänster är lökiga? Det är därför det är omöjligt att hjälpa dig innan du gjort mönstrings testerna.

Det är ungefär som en 250 kilos bjässe som är extrem FAT som klagar på andra bjässar om att dom är för feta. Även om många av dina tjänster du är sugen på inte är speciellt överdrivet fysiska så är det (tror jag) ganska eftertraktade tjänster. Och i längden så tävlar du med andra killar och tjejer, Som kanske har mycket mer att komma med i fysisk väg än du har. Och då blir det helt plötsligt fysiska krav.

Så hur du än vrider på det så tror jag tyvvär att du slutar i vakt kuren eller liknande. Om du inte tar tag i tränandet nu, du kommer ju ha mycket mer att välja på om du gör det. Som det serut nu så tror jag (inge illa menat) att du inte får någon tjänst överhuvud taget, du har ju ingenting att komma med direkt. Och kraven ökas ju mer och mer iom att färre och färre får göra GU. Så även om det inte är et krav på pappret så blir det konkurans och osynliga krav, Och där tror jag att en normal kille utan någon större fysisk förmåga, en medelmåtta helt enkelt faller bort. Tyvvär.

Har du inte fått kallelsen än så har du nog ett tag på dig också att fixa till det.

Inget personligt eller ont om dig. Är bara vad jag tror.

Posted

Mitt konkreta råd är sök KB tjänst. Skit i vad för slags KB

tjänst du får på mönstringen du kommer att bli placerad där

du hör hemma bäst. Allt du behöver bestämma dig är vart

du vill göra lumpen. Jag skulle tippa på att Boden eller

Östersund låter som bra val för dig.

/Z

Posted

Sen får vi inte glömma att man inte får välja vilken tjänst man vill. En del platser kommer att vara fulla.

Tänk på vad vill bli. "Stoppa" in det i bakhuvudet och hoppas, men bli inte alltför förvånad om det blir ngt HELT annat.

Viktigast är att få en befälstjänst om du vill gå vidare.

Posted

@Panzerfaust: Jag tränar i den mån jag hinner. Och jag har nästan bara erfarenhet av att apringa själv, och då blir det som sagt väldigt dålig motivation. Och jag är smärtsamt medveten om ming kondition, tro mig. Och ingen skulle jubla mer än jag om det infördes 5 timmar gympa i skolan. Det är också nog det som är orsak till mina depprissionsattacker som brukar komma då och då. Det är nog som du säger, att jag kommer sluta som vakt på någon stol någonstans. Men fram tills dess ska jag söka hej villt. :lol:

Och du har välduigt rätt angående lökandet. Jag är bara så trött på att sitta på mitt arsle i skolan och bli större och större (enligt mig själv iallafall). Tror du fattar

@Zoran: Ska tänka på det. :D

@Pistone: Jo, den risken finns ju, att allt är fullt. Men som jag skrivit förut, jag bryr mig egentligen inte om vilken tjänst jag får, bara den har de två "långt" i sig. Och befälstjänst naturligtvis, för gå vidare, det vill jag. Hm, nu ska jag til kyrkan. Vi ses!

Posted

@Panzer: Jag har inte emot en del spring, då träning gar styrka och så. :lol: Har dock inte världens bästa självförtoende vissa stunder.

Guest Finnen
Posted

Du säger själv att du är dåligt motiverad till att träna, och att du har och har haft depressionsattacker. Är det verkligen bra för dig att göra lumpen då?

Posted

Ja. För då kanske jag lär mig att jag KAN göra massa saker jag inte trodde jag skulle kunna.

Men just nu tvivlar jag då min IQ verkar så j*vla låg... Kan bero på yttre stress, men jag har funderat på det och det kanske är lika bra att söka utbildningsreserven då jag inte har fysen för nånting...

Guest Finnen
Posted

Det bästa du kan göra är att mönstra och ge ditt bästa på alla tester, och var ärlig inför doktor & psykologen. De kommer hitta en tjänst som passar dig. Sluta oroa dig nu!

Posted

Jo, det löser sig nog...

Det var ingen mässa idag föresten. Gissa om jag höll på att köra in huvet i e tegelvägg då jag läste på lasppe som satt utanför kyrklan nån timme sen.

Jag började dock tänka lite på varför jag så desperat vill göra lupen. Dels är det ju naturligtvis p.g.a av militärt intresse. Men sen är det för att ja vill visa varenda j*vel som rackat ner på mig genom åren att jag fatiskt klarar av NÅGOT.

Visst, jag var ingen ängel själv, det erkänner jag, men vissa stunder blev det ganska intensivt tack vara 2 bröder, en far, två lärare, X antal personer i min omgivning. Ok att jag inte var den allra smalaste när jag var liten, men jag tycker det är tragiskt att två lärare av alla människor kommenterade min övervikt. Att de inte gillade mitt militärintresse kan jag väl förstå... Hm, blev ganska OT här. Joppas BlåGul ser genom fingrarna. Annars ber jag om ursäkt.

• Forumsledning
Posted

nej jag börjar tröttna nu, nu är du farligt nära att åka på en sista varning.

Skärp till detta nu. Detta är ingen personlig-råd-givningsbyrå

Man kan få lätta generell råd om vad som gäller och regler och tips, men bara övergripande.

Skulle alla göra starta sånna här trådar om vart de ska tjänstgöra skulle det blir tjockt med skitsnack och annat babbel.

Vill du ha personliga råd be folk skicka PM till dig.

Man är INTE tvungen att kommentera vartenda inlägg som skrivs. Fet spam-varning på dig snart.

Kan inte hålla på att älta detta i alla evighet.

/Kimster

BlåGul med ett snart slut tålamod.

Posted
Ja. För då kanske jag lär mig att jag KAN göra massa saker jag inte trodde jag skulle kunna.

Men just nu tvivlar jag då min IQ verkar så j*vla låg... Kan bero på yttre stress, men jag har funderat på det och det kanske är lika bra att söka utbildningsreserven då jag inte har fysen för nånting...

Med den där inställningen så ska du va glad om du kan bli malajernas fält hora.

Skärp till dig istället. Motivations problem och depprisioner, ja det drabbas vi alla av nån gång säkert.

Men nu ska du träna och bygga upp dig istället för att ena sekunden ha massa mål och andra sitta och deppa. Ingen har det lätt. Sittar man och tycker synd om sig själv så blir det bara värre *jag vet*

Jag har ju sagt detta till dig förr.

Gör nu som jag säger istället för att sitta här och gnälla. NU!

Annars åker jag ner till avesta eller vart f-n du bodde så skall jag leta reda på dom elakaste befälen som finns i hela världen så ska jag tvinga dig att dricka barken vatten tills du spyr motivation.

:lol:

*slut*

Svara inte på detta för din egen skull.

Guest strvkomp
Posted
nej jag börjar tröttna nu, nu är du farligt nära att åka på en sista varning.

Skärp till detta nu. Detta är ingen personlig-råd-givningsbyrå 

Man kan få lätta generell råd om vad som gäller och regler och tips, men bara övergripande.

Skulle alla göra starta sånna här trådar om vart de ska tjänstgöra skulle det blir tjockt med skitsnack och annat babbel.

Vill du ha personliga råd be folk skicka PM till dig.

Man är INTE tvungen att kommentera vartenda inlägg som skrivs. Fet spam-varning på dig snart.

Kan inte hålla på att älta detta i alla evighet.

/Kimster

BlåGul med ett snart slut tålamod.

:lala: