Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Nu kommer även min mönstring närmare och närmare, ochn jag har egentligen ingen aning om vad jag vill ha för tjänst. Det enda jag vet är att jag brukar ändra mig ung. var 3:e månad, och att jag INTE vill bli någon form av jägare.

Jag lånar Vysotskijs lista från tråden Tjej: Är osäker...:

- fys (malaj - röjdykare) Jag gillar att röra på mig, mycket. Men när det blir spring på tal så säckar jag tyvärr ihop tämligen snabbt. Ioförsig, jag springer själv, och då är ju inte motivationen på topp om man säger så. Men när jag springer med andra brukar det gå lite bättre.

- ansvar Tja, varför inte? Ge mig chansen och att folk lyssnar på mig (och gör som jag säger, beroende på vilken befattning/position) så ska det nog gå bra. Det är kul att ha ansvar, till vissa gränser. :banana

- plugg (skyttebasse - tolk) Min självdisciplin är inte så bra på det området just nu. Fast det beror väl på vad man pluggar till/med/på. Men sådär spymycket plugg vet jag inte om jag skulle orka med.

- vara trött och hungrig (malaj - fallskärmsjägare) Blir lätt grinig och retlig när jag inte ätit på ett tag, så jag ska nog hålla mig undan tjänster där man blir utsläppt i skogen och får leta fram mat på egen hand ett par dar. Men om jag bara måste så kan jag vara utan mat ett tag jag med. Jag sover f.ö. bara i 7-6 timmar på vardagar. 8 MAX, och det var mycket länge sen.

- köld (stab i Skåne - norrlandsjägare) Ju kallare desto bättre! Där det är kallt svettas man inte. Jag är den enda på min gata som längtar till vintern tror jag. :banana (Även om jag inte dör av värme så är kyligare breddgrader att föredra)

- teknik/mekanik (tolk - systemingenjör) Öh...? Är det här startknappen? I dagsläget kan jag NADA om teknik. Men får jag bara chansen så lär jag mig nog. Det fins dock gränser.

- lagarbete Det beror helt på gruppen. Om det är en någorlunda bra och schysst grupp är det inga problem. Det är kul att jobba med människor.

- civilt meritvärde Ja tack. Men det är inget speciellt krav.

- meritvärde för vidare militär karriär (F-vpl - KB/PB) Detta däremot är ett mycket stort krav. Jag har satt 3 krav på min militärtjänstgöring: Att den är lång, att den är långt bort från Avesta och att man kan söka till ROP/YOP efter MUCK. Är just nu också mycket intresserad av utlandstjänstgöring. :lol:

Vill bara ha seriösa svar då jag redan förstått att vissa av er tycker jag är en FBU-fjortis som ingenting har här att göra. Har också sökt lite på www.lumpen.nu, men det enda som de hade i min kategori (medelsyn) var ammunitionsröjningsplutonbefäl. Den utbildningen hade också tillräckligt många dagar för att vara attraktiv för mig, men jag skulle gärna vilja ha lite mer alternativ klara för mig när jag sitter inför mönstringsförrättaren. :)

MVH Ibsen. :)

***Edit***

Chippsfingrar

Edited by Ibsen

Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att kunna rekommendera dig en tjänst. Men jag vill bara tipsa dig om att inte låta så osäker hos psykolog och inskrivningsförrättare. Var självklart ärlig, men var bara inte för försiktig och diplomatisk. Min uppfattning är att pliktverket är väldigt kategoriska, det finns inga gråzoner, allt är svartvitt, antingen gillar man lagarbete eller så gör man det inte. Så tveka inte.

Lycka till på den kommande mönstringen. :banana

Har du funderat på nån sorts ingenjörtjänst? Tror det skulle kunna vara nåt för dig. Inte så mycket bemanna o-plats i en vecka utan snarare intensiva ansträngningar.

Ja, jag har varit inne på det ett tag, men jag är lite osäker fortfarande. Jag har deffinitivt muskulature för korta, intensiva kraftansträngningar, och jag tvekar inte att ta i när tillfälle bjuds. :camo:

Sjukvårdare?

Inget jag direkt tänkt på, men varför inte? :wub: Fast det kanske skulle varit bättre om jag gick vårdprogramet då?

du låter som en stabsgrpchef på pansar. sitta bak i en lednings cv90 och jiddra i radio mtsv. Inte lökigt (vakt) utan sådär mer glidigt inte jobbigt (skytte)inte tufft (jägeriet) lite mitt i mellan sådär. Sen pilla på datorer etc. Ledning mao

@Ibsen

Tänk på att mönstringförrättaren är en grinig jävel som inte alls bryr sig om var du vill hamna någonstans.

Om du säger " - Pb inom pansartrupperna, tack! " , så säger han:

- Radiolänk i Enköping!

Allt för att du inte ska bli nöjd.

Iaf den bild jag fick av tjockisen bakom katedern.

Hensoldt>> :ph34r: <<Mönstingstjockisen

du låter som en stabsgrpchef på pansar. sitta bak i en lednings cv90 och jiddra i radio mtsv. Inte lökigt (vakt) utan sådär mer glidigt inte jobbigt (skytte)inte tufft (jägeriet) lite mitt i mellan sådär. Sen pilla på datorer etc. Ledning mao

Nja, alltså, med all respekt för Ibsen så tror jag faktiskt det är lite väl tidigt att bli bataljonschef! :ph34r:

Däremot kanske du kan kuska runt i en lastbil eller liknande på pansar o vara ledningskille men att sitta bak i 90:an o snacka i radio är inte direkt en vpl-tjänst. Stabsass finns dock, vad dom gör vet väl egentligen ingen. Enligt uppgift så kokar dom kaffe o langar whiteboardpennor i 10 mån.

@Smocken: Kanske, men det blev ju ganska snabbt avskrivet då det inte var en vpl-tjänst. Men jag personligen tycker inte jägare är tuffa. De är ju inte direkt mesar dårå, men ändå. Alla tjänster i FM är lika tuffa tycker jag. :)

@Hensoldt: Ska deffenitivt ha det med mig i mitt sinne när jag kliver in där. Och inte göra som min far gjort, och som min bror tänker göra. Dyka upp stupfull på mönstringen. :ph34r: x 1000

@VC_90: Ska man ha lastbilskort för det?

@Ibsen

Inget jag direkt tänkt på, men varför inte?  Fast det kanske skulle varit bättre om jag gick vårdprogramet då?

Vårdprogrammet är inget obligatorium för att tjänstgöra som sjukvårdare. Jag läste natur, och hade visserligen varit runt på lite sjukhuspraktik innan mönstringen. Men jag misstänker att man kan bli sjukvårdare även med noll förkunskap i ämnet. Man får ju ändå lära sig allt på plats ju :)

@Hensoldt

Tänk på att mönstringförrättaren är en grinig jävel som inte alls bryr sig om var du vill hamna någonstans.

Iaf den bild jag fick av tjockisen bakom katedern.

Jag fick inte samma bild. Jag sade till honom att jag ville bli sjukvårdare. Han sa att jag skulle bli sjukvårdgruppbefäl. Jag skruvade på mig och ville bara göra vpl 7,5 månader. Han fick mig på rätt spår, höll upp en karta och frågade var jag ville tjänstgöra. Resultatet blev över förväntan.

@Ibsen
Inget jag direkt tänkt på, men varför inte?  Fast det kanske skulle varit bättre om jag gick vårdprogramet då?

Vårdprogrammet är inget obligatorium för att tjänstgöra som sjukvårdare. Jag läste natur, och hade visserligen varit runt på lite sjukhuspraktik innan mönstringen. Men jag misstänker att man kan bli sjukvårdare även med noll förkunskap i ämnet. Man får ju ändå lära sig allt på plats ju :)

Hm, då kanske det skulle kunna vara något. Jag antecknar. :)

Pratade f.ö. med min gympalärare nyss, och han sa att jag hade en hög motivation, och att jag skulle äta mer. Jag= ;-):)

Men jagm ska göra som han säger, och äta fyra gånger per dag. Och försöka få med lite nyttigheter. :)

Grejen med KB/PB tjänster är väl att KBS kan va rätt jävlig som jag har förstått det. Kanske inte är så överallt?

Tycker du att vakt är för "lökigt"?

Annars är det ett alternativ. Är ju svårt att tipsa när man inte vet dina mönstringsresultat än.

(Fast definiera lökigt, jag tycker det är mer lök, omilitärt att åka runt i en truck eller vara kock än att sitta i en vakt kur, men det beror ju på helt hur man resonerar. Å andra sidan har ju kockar t ex väldigt jäktigt och mycket jobb. Samma gäller "malajer".)

Hm, jag har inte mönstrat än, och jag har inte fått mönstringsordern heller. Varför i hela helsefyr startar jag då den här tråden, tänker väl ni? Jo, därför att jag vill ha reda på ett ungefär vad som gäller och vad som finns i min kategori så långt som möjligt. :uuh: Dumt?

Lökigt enligt mig... Hm, det är att sitta/stå och inte göra ett jota. Om vakt menas med att stå still i samma position X timmar är det det lökigaste man kan göra! Om det är fotpatrull så är det väl acceptablt. Att ha mycket fritid kan nog också räknas in som en lökig tjänst. Ett till "krav", om man får säga det så, kom just upp: Att det ska vara mycket att göra. Jag vill ha fullt upp så jag slipper tänka på massa irrelevanta saker som familj, vad man skulle ha gjort i förrgår och så vidare.

*edit*

Menar naturligtvis inte att det är dåligt att tänka på familjen. Men med min familjesituation så slipper jag dom med än gärna. Ni vet nog hur det är. :)

Edited by Ibsen

Bli signalspaningoperatör i flottan! Tror inte att det är för jobbigt, och plugget går nog bra.

Ville själv in i amfibie, men synen hindrade mig. :uuh:

Signalspaningsoperatören är pb i flottan, så lite ledarskap blir det nog..

Kör hårt Ibsen! Tro på dig själv!

/

Pistone

Bli signalspaningoperatör i flottan! Tror inte att det är för jobbigt, och plugget går nog bra.

Ville själv in i amfibie, men synen hindrade mig. :uuh:

Signalspaningsoperatören är pb i flottan, så lite ledarskap blir det nog..

Kör hårt Ibsen! Tro på dig själv!

/

Pistone

Låter ju gött. Sökte på det och hittade lite roliga svar. Inte ledig varje kväll och helg... mycket tid till sjöss... Låter ju mumma. :)

Se om jag kommer tycka det är väl en annan femma. Men som sagt, ingenting är omöjligt. Jag blir nog kastad överbord för mitt djävulskt goda måndagshumör. :P

@Ibsen

Du tror inte du pallar en "vanlig" skytte tjänst eller bassäk/närskydd eller liknande då? Robot gc kanske? Hadde en kompis som låg som det. Även känner jag en ex Officer som va Plut ch vid en sån pluton (samma pluton tom). Han kände min kompis och sa att han passade bra för tjänsten, och att den va ju inte speciellt krävande fysiskt eftersom killen va/är överviktig. Sen exakt hur fysisk den är låter jag vara osagt. Men det va ju inga atleter direckt många av killarna. Vi låg inne samtidigt. Dom åkte i en bandvagn med en robot på:uuh: rätt ballt B)

Beror ju på vilken robot man har med. Rb55 som Panzerfaust syftar på fordonsgrupperas (dvs används fast monterad på bv:n) och är kanske inte så fysiskt, medan Rb56 markgrupperas mer och där måste man ju släpa runt på hela systemet och det är mycket mer fysiskt.

Nja, alltså, med all respekt för Ibsen så tror jag faktiskt det är lite väl tidigt att bli bataljonschef! :uuh:

Däremot kanske du kan kuska runt i en lastbil eller liknande på pansar o vara ledningskille men att sitta bak i 90:an o snacka i radio är inte direkt en vpl-tjänst. Stabsass finns dock, vad dom gör vet väl egentligen ingen. Enligt uppgift så kokar dom kaffe o langar whiteboardpennor i 10 mån.

Meeeeeeeeeeen. Min polares lillebror gled runt i en Cv90 och jiddrade radio etc. En cv som inte hade eldrör utan en attrap. Skall kolla med han vilken befattning det var

@Ibsen

Du tror inte du pallar en "vanlig" skytte tjänst eller bassäk/närskydd eller liknande då? Robot gc kanske? Hadde en kompis som låg som det. Även känner jag en ex Officer som va Plut ch vid en sån pluton (samma pluton tom). Han kände min kompis och sa att han passade bra för tjänsten, och att den va ju inte speciellt krävande fysiskt eftersom killen va/är överviktig. Sen exakt hur fysisk den är låter jag vara osagt. Men det va ju inga atleter direckt många av killarna. Vi låg inne samtidigt. Dom åkte i en bandvagn med en robot på:uuh: rätt ballt  B)

Har tänkt lite på bassäk, men fått för mig att det är en ganksa lökig tjänst. Motbevisa mig mer än gärna, då min erfarenhet av bassäk/närskydd är rätt... begränsad. Så att säga. :)

Sen skulle jag gärna vilja spränga saker i luften. Och det gör väl ingenjörerna mer än andra? Men som sagt, som närskydd/bassäk får man väl en del erfarenhet av bevakning? Det kan ju vara ganska bra ifall man vill fortsätta på den biten.

Anledningen jag klamrar mig fast vid ingenjörerna är att jag också fått för muig att man blir mer tacksam att ha med på utlandsstyrkan. Fast, det kanske bara är jag som hört fel?

Mycket tack ska ni dock ha för att ni faktiskt skriver i tråden. :o

Har tänkt lite på bassäk, men fått för mig att det är en ganksa lökig tjänst. Motbevisa mig mer än gärna, då min erfarenhet av bassäk/närskydd är rätt... begränsad. Så att säga. :)

Hur kan du säga att bassäk skulle vara en lökig tjänst om din kunskap är begränsad...? Så att säga... :blink:

Han skriver i och för sig att han fått för sig det.

Jag har också läst hans inlägg, så du behöver inte förklara vad som står...

Ja. Jag har fått för mig det. Jag rättas mer än gärna då jag vill ha så korrekt info som möjligt. 

Vet inte hur pass mina kunskaper om förbandet är aktuella, varför jag avböjer att "rätta" dig. Du har dock rätt till en synpunkt oavsett vilken den är, men det finns säkert någon annan som kan ge dig mer info.

Edited by Fbj972

Guest Andrew

Hade 3 st killar i min pluton nere i Kosovo som gjort GU på Bassäk , efter att ha hört deras berättelser om hur det var att göra GU på sitt förband så är min uppfattning iaf att det inte är någon som helst löktjänst. Snarare tvärtom !

Men som sagt ...alla har vi olika uppfattning om vad som känns tufft , jobbigt osv

Edited by Andrew

Ibsen: Ifall du vill ha med hundar att göra så kan du ju söka till Flyg/Stril säk i flygvapnet och be att få bli stabshundförare

även vissa Insatsplutoner har hundförare fast då ryker ledarskapsbiten

Hade 3 st killar i min pluton nere i Kosovo som gjort GU på Bassäk , efter att ha hört deras berättelser om hur det var att göra GU på sitt förband så är min uppfattning iaf att det inte är någon som helst löktjänst. Snarare tvärtom !

Men som sagt ...alla har vi olika uppfattning om vad som känns tufft , jobbigt osv

Då tror jag på dig. :blink:

Jobbigt är at tspringa längre än en 2-3 kilometer. Resten verkar bara lagom ansträngande.

Edited by Ibsen