Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tack! Nu vet jag vad jag ska göra med alla papper :blink:

Då var det bara 3 veckor 5 dagar och 17 h kvar :unsure:

Edited by Maximus
Posted

det brukar ju normalt vara andra vägen, att man kryssar för dagarna före man slipper hem, men om ni nu prompt vill svänga på världsordningen så vem e nu jag att hindra er

Posted

Har ni grabbar tränat med schemat ni fick av "idrotts snubben"? Själv ligger man sjuk och är tanig som en **** :) Har minskat i vikt rejält :/ *vägde dessutom bara cirka 70kg* Får vell ta å köra lite armhävningar å så innan nu, så man inte blir straffknullad av Lt A :D:camo:

Snart så grabbar!

Posted

Aj då...

Jag är iofs också sjuk men who cares. Jag är bara försyld och har ont i huvet men men... =)

Just nu är jag glad för jag är 170 lång och 80 kilo tung så =)...I made it. Det var liksom mitt mål, att jag ska bli 80 pannor fet =)

Jag har tränat en hel del, men tyvärr har jag tränat mindre på konditionen, något jag måste göra något åt. Men det jag tränat mest är rygg, mage, ben...detta för att palla med att lyfta mycket.

Komigen nu, hoppa ur sängen och börja styrketräna iallfall, när du blir mer frisk så kan du gå ut och springa ;)

Lycka till :baskerPa:

Posted

Jag vill skrämma någon men jag tänkte precis som Znake när jag "bara" var förkyld för några månader sedan, att vafan, lite kan jag träna i alla fall, körde styrka och nästa dag blev jag rejält sjuk. Fick hjärtsäcks- och hjärtmuskelinflammation och fick ligga på sjukan med övervak i en vecka och sedan knappt röra mig på ett par månader innan läkaren gav klartecken. Håller fortfarande på att försöka ta igen det jag tappade då, och det är långt kvar. Man tappar brutalt snabbt.

Bättre att kurera sig riktigt och bli frisk och kunna köra utan att riskera något sådant.

Posted

Jag känner en del av de blivande flaggkadetterna som ni kommer att träffa på under GU och vill gratulera de som hamnar på skytte. Ni kommer få bra, tuffa och rättvisa flaggkadetter.

Lycka till!

/Krook

Posted
Jag vill skrämma någon men jag tänkte precis som Znake när jag "bara" var förkyld för några månader sedan, att vafan, lite kan jag träna i alla fall, körde styrka och nästa dag blev jag rejält sjuk. Fick hjärtsäcks- och hjärtmuskelinflammation och fick ligga på sjukan med övervak i en vecka och sedan knappt röra mig på ett par månader innan läkaren gav klartecken. Håller fortfarande på att försöka ta igen det jag tappade då, och det är långt kvar. Man tappar brutalt snabbt.

Bättre att kurera sig riktigt och bli frisk och kunna köra utan att riskera något sådant.

du har rätt. Jag fick plötsligt lite svårt o andas när jag tränade då jag var kraftigt försyld. Det gick inte att simma ordentligt. Man kunde inte crawla och inte heller tryckutjämna....det var sjukt jobbigt.

Jag ska nog ta det lite lugnare vid sånna tillfällen.

Posted

yupp följer shemat ganska exakt som man fick pluss lite försesångsträning till handbollen =)

Man kör mer slut på sig själv när man tränar med kompisarna och har en tränare som bestämer hur man ska göra. =)

de borde väll veta bäst hur man ska ladda inför inryck så är väll bara följa det där schemat och göra armhävningar varje dag.

men klara milen på 55 minuter är ju inte så svårt och som en viss Lt sa "en fullt frisk mäniska ska klara att springa milen på 60 minuter" =)

svårare för min del blir armhävningarna är ingen muskelbygare dirket ;)

farligaste är väll om man har halsont och man tränar... är det inte ett flertal som har dött av de nyligen i sportens värld? =(

och om man ska följa schemat så står det att man inte får träna om man är sjuck =)

Posted
farligaste är väll om man har halsont och man tränar... är det inte ett flertal som har dött av de nyligen i sportens värld? =(

och om man ska följa schemat så står det att man inte får träna om man är sjuck =)

MAN FÅR INTE TRÄNA OM MAN ÄR SJUK!!!

En DOG under min vpl-tid vid Nylands Brigad. Soldaten var sjuk(hosta, feber, snuva) men vägrade sjukanmäla sig efter vad befälen sagt om dem som sjukanmäler sig(hot etc.). Var alltså med på ett skärgårdsläger i maj(jag körde hans pluton) ådrog sig hjärnhinneinflammation och dog vid militärsjukhuset i Helsingfors. Tänk på det nästa gång ni funderar på att anstränga er som sjuka.

Posted
Lyssna på Nubben. Träna aldrig när ni är sjuka, det tjänar ingenting till, det medför bara allvarligt hälsovådliga risker.

Okey. Sluta skrämm mig nu va :angry:

Jag tar det lungt som fasen nu =). Det enda jag har lite problem med just nu är konditionen. Måste förbättre den väldigt mycket mer. Har satsat lite fel antar jag. Satsade på att gå upp i vikt (80kg) och träna fettet till muskler. Iofs bra för när man ska bära mycket osv, men jag borde ha satsat ännu mer på konditionen.

Ett gott råd från mig :camo: Träna upp konditionen så mycket ni kan =) Det har jag missat. Jag har iofs 23 dagar kvar så jag borde kunna träna upp den lite mer.

Posted
Har satsat lite fel antar jag. Satsade på att gå upp i vikt (80kg) och träna fettet till muskler. Iofs bra för när man ska bära mycket osv, men jag borde ha satsat ännu mer på konditionen.

träna fett till muskler? Det funkar inte...

Fett bildar inte muskler.

Jag har också försökt lägga på några kilon inför min vänplikt men jag försöker ändå att undvika riktigt fet mat.

Posted
Har satsat lite fel antar jag. Satsade på att gå upp i vikt (80kg) och träna fettet till muskler. Iofs bra för när man ska bära mycket osv, men jag borde ha satsat ännu mer på konditionen.

Jag har också försökt lägga på några kilon inför min vänplikt men jag försöker ändå att undvika riktigt fet mat.

Han kanske menar att han ska försöka omsätta den mängd han har i fett nu till att bli muskler trots att muskler inte bildas lika fort som man "tappar" fett.

Posted

Min erfarenhet säger att kondition är viktigare än att väga mycket och vara stor/stark.

Visst, viss styrka måste man ju uppenbarligen ha, men en bra uthållighet och löpförmåga kommer att vara er betydligt mer till förmån.

Mer muskler = mer att släpa på.

Skador kommer folk att få så fort ni ryckt in. Antingen blir det ni eller nån annan. Det vet man aldrig. De som skadade sig först hos oss var iaf de som vägde mest och va längst...

Discomuskler hjälper liksom bara på krogen.

Posted
De som skadade sig först hos oss var iaf de som vägde mest och va längst...

Scheisse... :(

Min erfarenhet är att längd och vikt har mindre betydelse vid skador, det kan drabba den minsta såväl som den största soldaten, och som tidigare nämnts är det ofta gamla skador som spökar. Dock tycker jag mig kunna urskilja att marschfrakturer oftare drabbar kategorin "lättviktare", detta är dock helt ovetenskapligt och baseras på mina egna minnen fån ett par årskullar.

Posted
Min erfarenhet är att längd och vikt har mindre betydelse vid skador, det kan drabba den minsta såväl som den största soldaten, och som tidigare nämnts är det ofta gamla skador som spökar. Dock tycker jag mig kunna urskilja att marschfrakturer oftare drabbar kategorin "lättviktare", detta är dock helt ovetenskapligt och baseras på mina egna minnen fån ett par årskullar.

Tack. Det lugnade lite.

/Fredrik, som börjar bli lite pirrig inför inryck. :)

Posted
De som skadade sig först hos oss var iaf de som vägde mest och va längst...

Scheisse... :(

Hos oss var det de stora grabbarna.

Troligtvis för att de packades på mest prylar. :P

Men det klart. Även de mindre hade sina problem. Är nog ingen storlek som är helt skonad från åkommor. :)

Posted (edited)
Är nog ingen storlek som är helt skonad från åkommor.  :)

Bara förbereda sig väl och hoppas på det bästa alltså. Funderar på att vila två veckor innan inryck för att vila ut kroppen ordentligt och låta den återhämta sig ordentligt från de senaste två månadernas hårdträning. Bara lattja, kanske jogga lite lätt nån gång och simma lite. Vad säger ni med erfarenhet?

Edit: Borde kanske ha tagit upp frågan i annan lämpligare tråd, men nu när vi ändå är ute och traska i offtopicträsket så...

Edit 2: Subtraherade en svordom. Jag hade ju slutat svära, och det gäller även på Soldf. :P

Edited by Froddan
Posted (edited)

Han kanske menar att han ska försöka omsätta den mängd han har i fett nu till att bli muskler trots att muskler inte bildas lika fort som man "tappar" fett.

Jag brukar formulera mig ganska konstigt, men du har rätt ;)

Det jag också tänkte på är att det är lättare att förbättra konditionen än styrkan. Mycket lättare. Då gäller det att träna mycket styrka i förväg så man kan orka med det mesta, eller så att man är någonlunda förberedd. Så tänkte jag.

Nu har jag börjat träna konditionen på högre nivå. Springer i skogen 8-10 km. Simmar och cyklar i skogen (ca 2 mil). Det borde fungera som baskondition eller?

När det gäller kondition (och styrka) så kommer ingen att komma undan träningsverken och smärtorna. Enligt vad jag har förstått och hoppas på så kommer de att lära oss att orka med det mesta = få ont och bli starkare. =)

edit: förresten...det är bara 20 dagar kvar :((:)

Edited by Znake