Znake Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 (edited) Tjena allihoppa, läget? Som ni kanske kommer ihåg (vissa av er) så hade jag problem med att komma in på AMF1 som AmfPB, men nu är jag inne iallafall. I fredags och igår var vi där på ett s.k. infomöte där vi fick delvis få reda på en del av informationen om de olika tjänsterna och lite allmän info om självaste AMF1. Det blev också en hel del träning, städning, bäddning och andra rutiner. Jag kan säga er att jag aldrig vaknat så snabbt på morgonen som när Löjtnanten kom in skrikande "UPPSTÄLLNING". Alla for upp som tok från sängarna, sprang ned och tog på sig kläderna och sprang ut...gaddam va snabbt det gick =) Det roligaste var dock när Major K. tog oss på en "lättare" snabbmarch, han njöt riktigt ordentligt av att plåga oss på en backe. Han gick ned för en väg (som vi trodde skulle ta oss till logementet) men istället så vände han om och gick upp för en hård backe. Man hörde stönen och suckandet runt omkring sig, vissa skrattade..delvis för att det var kul och delvis för att det gjorde ont. Majoren log bara...vi gick upp och sen ned och sedan upp igen för backen...alla var döda. Vissa stupade . Och på slutet så tog han hemvägen, men nene...nu ska vi vända om och gå upp för backen igen...nu skrattade ingen kan jag säga er haha Hur många var där denna helg? Jag träffade Ensamma Varg och såg en annan polare som jag tidigare chattat med. Om ni var där också vad tänker ni välja för tjänst efter GSU? EDIT: Stavfel Edited May 9, 2004 by Znake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Male Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Det roligaste var dock när Major K. tog oss på en "lättare" snabbmarch, han njöt riktigt ordentligt av att plåga oss på en backe. Han gick ned för en väg (som vi trodde skulle ta oss till logementet) men istället så vände han om och gick upp för en hård backe. Man hörde stönen och suckandet runt omkring sig, vissa skrattade..delvis för att det var kul och delvis för att det gjorde ont.Majoren log bara...vi gick upp och sen ned och sedan upp igen för backen...alla var döda. Vissa stupade . Och på slutet så tog han hemvägen, men nene...nu ska vi vända om och gå upp för backen igen...nu skrattade ingen kan jag säga er haha änu roligare vart det ju när man kom fram till logementet och trode nu är det slut... men så var det inte utan man skulle springa upp för trapperna i logementet och sen ut igen. Då trode man att det nog va en bra tid kvar tills marchen var färdig, men så var det inte som tur va =) Jag är intreserad av granat eller tross de är väll som dag och natt de två . Tross verkar ju inte va så lökig och kan säkert bli skoj att hålla på men är mer intreserad av granat så man får se vad de blir. vad har du själv tänkt? kan tänka mig att man vill nåt heltannt efter gus än vad man vill nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 9, 2004 Author Report Share Posted May 9, 2004 hehe ja....det var ju kul. De lurade alltid en, men det var kul, jäkligt kul faktiskt. Jag hade tänkt mig robot eller min faktiskt, dock så gillade jag inte idén med att skita unde kamouflagenätet och sen ta med sig det när man ska dra =) Robot, verkar ha det tufft är det någon här som har någon erfarenhet av robot eller min? förresten, var det inte så att ungefär 25 personer av oss amfPB som skulle tas ut till KJ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 förresten, var det inte så att ungefär 25 personer av oss amfPB som skulle tas ut till KJ? Kan du berätta mer om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maximus Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Jag var oxå där Tycker att de 2 dagarna över lag var väldigt bra, mycket info men även en hel del fys. Val inne i utbildningen? Tycker att underrätelse låter jävligt roligt! Vi fick ju dock inte veta så mycekt om den :( Kanske någon på forumet som vet vad man gör? Är det samma utbildning som de inom flyget och armen får?? Annars kan man tänka sig att bli båtchef som nästan alla andra :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Hur många olika utb får man välja på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 9, 2004 Author Report Share Posted May 9, 2004 (edited) Kan du berätta mer om det? Vad jag förstod så var det på det viset att man beställt 110 st KJ men endast fått 85 sådana. Det betyder att 25 st KJ "fattas". Dessa 25 personer skall tas ut från AmfPB, dvs de som är mest lämpade och har den största viljan. Hur många AmfPB är vi? 100 stycken eller? Hur många olika utb får man välja på? De som jag kommer ihåg är: Robot Min Båt Underhåll Stab Tekniker och några fler Skytte och dyk finns inte att välja mellan då det inte finns plats för dessa utbildningar. Är det samma utbildning som de inom flyget och armen får?? Annars kan man tänka sig att bli båtchef som nästan alla andra Det vet jag faktiskt inte. Jag tror underrättelsen handlar mer om "vatten-underrättelse" typ ta reda på vad som händer under och över vattnet. Hehe båtchef? Ja du, det fanns väl 44 sådana platser eller? Det är många som kommer att välja den tjänsten, det kommer att bli hårt...men lycka till ;) Jag är inte så intresserad av den iallafall, så där har du en större chans haha Edited May 9, 2004 by Znake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Kan du berätta mer om det? Vad jag förstod så var det på det viset att man beställt 110 st KJ men endast fått 85 sådana. Det betyder att 25 st KJ "fattas". Dessa 25 personer skall tas ut från AmfPB, dvs de som är mest lämpade och har den största viljan. Vem informerade om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Kan du berätta mer om det? Vad jag förstod så var det på det viset att man beställt 110 st KJ men endast fått 85 sådana. Det betyder att 25 st KJ "fattas". Dessa 25 personer skall tas ut från AmfPB, dvs de som är mest lämpade och har den största viljan. Vem informerade om detta? Spelar det någon roll egentligen? Det vore ju inte första gången direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maximus Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 QUOTE (Froddan @ May 9 2004, 19:25 ) QUOTE (Znake @ May 9 2004, 18:33 ) QUOTE (Froddan @ May 9 2004, 16:28 ) Kan du berätta mer om det? Vad jag förstod så var det på det viset att man beställt 110 st KJ men endast fått 85 sådana. Det betyder att 25 st KJ "fattas". Dessa 25 personer skall tas ut från AmfPB, dvs de som är mest lämpade och har den största viljan. Vem informerade om detta? Spelar det någon roll egentligen? Det vore ju inte första gången direkt. Den jag fick höra detta av var av Bo thuresson, det är han som har hand om alla som skrivs in på Amf. Som jag fatta gjorde han detta pga att ta in så många på Amf som möjligt. Det var ju ganska många som blev av med tjänsten och han försökte då göra många glada Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 (edited) Spelar det någon roll egentligen? Det vore ju inte första gången direkt. Ja, för mig spelar det roll. Jag försöker uppskatta uppgifternas validitet. Och vad är "inte första gången"? Edit: Hoppsan. Edited May 9, 2004 by Froddan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Den jag fick höra detta av var av Bo thuresson, det är han som har hand om alla som skrivs in på Amf. Som jag fatta gjorde han detta pga att ta in så många på Amf som möjligt. Det var ju ganska många som blev av med tjänsten och han försökte då göra många glada Okej, så gamle Bosse som ligger bakom. Jag undrade bara eftersom jag blivit informerad om att det är omkring 70 kustjägaraspiranter som antagits. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 9, 2004 Author Report Share Posted May 9, 2004 (edited) Kan du berätta mer om det? Vad jag förstod så var det på det viset att man beställt 110 st KJ men endast fått 85 sådana. Det betyder att 25 st KJ "fattas". Dessa 25 personer skall tas ut från AmfPB, dvs de som är mest lämpade och har den största viljan. Vem informerade om detta? Bosse pratade om det ja, men inte bara han. Major Kindal pratade om detta också under infomötet. Han visade även oss det på overhead, dvs antal soldater som skall intas till respektive utbildning. EDIT: dock är jag inte 100% på antalet. Men det låg runt 25 personer vad jag kommer ihåg. Edited May 9, 2004 by Znake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amfvrak Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Ja vad säger man? Härligt att få besöka blivande regementet. Riktigt kul faktiskt! Allt gick snabbt och hårt till och jag förstår att det endast var en fingervisning av vad vi kommer få uppleva! Vad jag förstod så har dom väll inte tagit bort pionjär/arbets dykar tjänsten än? (Utan det kan bli aktuellt när alla nedskärningarna finns konrekt på pappret) Jag är iaf. sugen som fan på det, belysargrupp eller min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 10, 2004 Author Report Share Posted May 10, 2004 ja det skulle inte vara tokigt med min eller robot asså. tuffa tjänster från alla kanter och håll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Hehe båtchef? Ja du, det fanns väl 44 sådana platser eller? Det är många som kommer att välja den tjänsten, det kommer att bli hårt...men lycka till Man kan inte välja sin tjänst utan man blir uttagen till den. Den enda chans man får påverka beslutet är när man får prata med befälen och en psykolog som senare avgör vilken tjänst man får. Även om inte tjänsten som båtchef är så hård fysiskt som t.ex. skytte där jag själv låg så är den dessto jobbigare mentalt. Det är INTE en lätt tjänst, ingen "glidar"-tjänst där man åker runt och glassar i sin båt, om det nu var någon som trodde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Man får faktiskt (fick iaf 2000) skriva alternativ man vart man önskade hamna. Men givetvis var det adjutanten som hade sista ordet. Har ju helt och hållet med efterfrågan och hur många som avbryter utbildningen osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Znake: Hur kan du glömma snärtiga Lv- Robot? Den som inte förstått det roliga med att bära tungt och gå i uppförsbackar kommer helt säkert att göra det med detta som gu. När jag ryckte in var vi redan placerade på olika förutbestämda kompanier. Vissa låg på Skyttekomp, jag låg på bekämpningskomp, osv. Många har så mycket viljor och tankar om olika tjänster innan de ens ryckt in. Ta det som det kommer. Det är helt omöjligt att veta hur tjänsten är, eller om man passar som det. Det viktiga om ni ska trivas är att omges av schyssta kamrater och ha kul. Sen är alla tjänster jävligt krävande men på olika sätt. Men alla kräver att du har ett pannben och att du kan använda den när det behövs. NÅn som ska ut till reg. dag förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Znake: Hur kan du glömma snärtiga Lv- Robot? Den som inte förstått det roliga med att bära tungt och gå i uppförsbackar kommer helt säkert att göra det med detta som gu.När jag ryckte in var vi redan placerade på olika förutbestämda kompanier. Vissa låg på Skyttekomp, jag låg på bekämpningskomp, osv. Många har så mycket viljor och tankar om olika tjänster innan de ens ryckt in. Ta det som det kommer. Det är helt omöjligt att veta hur tjänsten är, eller om man passar som det. Det viktiga om ni ska trivas är att omges av schyssta kamrater och ha kul. Sen är alla tjänster jävligt krävande men på olika sätt. Men alla kräver att du har ett pannben och att du kan använda den när det behövs. NÅn som ska ut till reg. dag förresten? Men du låg inne som GB. PB blir uttagna till de olika befattningarna och kompanierna men annars så tycker jag du har rätt i att man inte ska tänka så mycket innan man rycker in. Ofta så hinner man ändra sig ett antal gånger och skulle man inte få den tjänsten man velat ha i ca 6 månader så kan det vara bra att inte ha bestämt sig ännu. Förbered i stället på en kul (för det mesta i alla fall) tid med mycket "roliga" utmaningar som kommer få er att växa som personer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 12, 2004 Author Report Share Posted May 12, 2004 Znake: Hur kan du glömma snärtiga Lv- Robot? Den som inte förstått det roliga med att bära tungt och gå i uppförsbackar kommer helt säkert att göra det med detta som gu.När jag ryckte in var vi redan placerade på olika förutbestämda kompanier. Vissa låg på Skyttekomp, jag låg på bekämpningskomp, osv. Många har så mycket viljor och tankar om olika tjänster innan de ens ryckt in. Ta det som det kommer. Det är helt omöjligt att veta hur tjänsten är, eller om man passar som det. Det viktiga om ni ska trivas är att omges av schyssta kamrater och ha kul. Sen är alla tjänster jävligt krävande men på olika sätt. Men alla kräver att du har ett pannben och att du kan använda den när det behövs. NÅn som ska ut till reg. dag förresten? Du har rätt, du har rätt. Jag kan inte förutspå hur det kommer att bli, det är helt omöjligt...men kan alltid drömma om det =) Jag kommer att ta det som det kommer, men åter igen så skulle jag nog uppskatta en mer "fysisk" tjänst än "teoretisk" om ni förstår vad jag menar. Men åter igen, det blir nog kul oavsätt vad. Jag menar på de här två dagarna så har man skaffat nya polare...tänk när man är inne i 450 dagar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Jag låg som PB på min pluton. Har ni några frågor så PM till mig! Ps. Robot eller Min är ett mycket bra val! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamzon Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 När rycker ni som ska bli AmfPB in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Vad är det för Fel på GRK?. Jag är 90% säker att alla ni nu som vill ha det jobbigaste hårdaste eller amf strid kommer inte vilja ha det när ni väl är klara med GSU:n. Men men lycka till. Högt och vackert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest shungolungo Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Ni som legat eller ligger inne kan väl berätta kort om min/robot och allt vad det finns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 16, 2004 Author Report Share Posted May 16, 2004 När rycker ni som ska bli AmfPB in? Jag tror jag talar för dem flesta när jag säger att vi rycker in den 21 juni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maximus Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Innan vi åkte fick vi massor av papper med info om framtiden på amf1. 2 av dessa skulle man fylla i och skicka in som jag fatta det, ett om resor och ett om ekonomi. Min fråga är då vilket skulle skicka in i det bruna kuväret? och vad skulle mangöra det med det andra?? Ses på Amf1 21 juni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maximus Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Eftersom denna tråd hålelr på att försvinna lyfter jag upp den igen! Jag måste nämligen ha svar på min fråga. Snäll svara måste veta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smergo Posted May 25, 2004 Report Share Posted May 25, 2004 Ring dem och hör? Fanns säkert med lite telefonnummer, annars får du väl ringa till AMF1s växel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znake Posted May 25, 2004 Author Report Share Posted May 25, 2004 Innan vi åkte fick vi massor av papper med info om framtiden på amf1. 2 av dessa skulle man fylla i och skicka in som jag fatta det, ett om resor och ett om ekonomi. Min fråga är då vilket skulle skicka in i det bruna kuväret? och vad skulle mangöra det med det andra?? Ses på Amf1 21 juni lappen om resor skall du skicka tillbaka i kuvertet du fått. När det gäller det andra pappret (det med bankkonto osv) så ska du fylla i så mycket som du kan...du tar med det pappret när du rycker in...där fylls allt annat in av dem. Vi kommer tydligen att få ett "kontonummer" eller något liknande, där de ska sätta in våra pengar. Så den lappen skall du inte skicka tillbaka....tror jag... Det är vad jag har fått veta av alla andra...men du kan ju ringa och kolla med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Male Posted May 25, 2004 Report Share Posted May 25, 2004 anars skika in skiten och hoppas på de bästa de har ju papprena då, så de borde ju inte sakna nått själv har man inte haft tid att kolla på de än men får väll göra de i kväll. Snart dax grabbar och tjejer, bara 4 veckor kvar nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts