Jump to content

Pansar i filmer.

Guest Karlén/KJ

Recommended Posts

Guest Karlén/KJ

När jag ändå är inne på ämnet pansar (som ju är så fascinerande..! :D  så undrar jag över "Tigertanken" i filmen "Kellys Hjältar": är det verkligen en Tiger?, jag måste säga att jag tycker det ser ut som en ombyggd/moddad T-34 eller något. Samma sak med Tigrarna i "Saving Private Ryan".

Det skulle förvåna mig mycket om inte _en och annan_ har pejl på läget..!! :)

*ställer sig på pannan inför natten*

Nej, det är inga tigrar.

Det är ombyggda T-34:or.

Det kan man se på att fronten är alldeles för kort.

Tydligast syns det dock på hjulupphängningen.

Tigerstridsvagnens bärhjul gick omlott medan T-34 har fem normala bärhjul på varje sida.

Dessutom kan man se det på den trekantiga bandtungan som utmärker T-34.

Tigern har även ett stort tandat drivhjul i fronten medan T-34:an endast har ett litet spännhjul.

The Swede

Faen, för ett otränat öga ser Tigrarna i "Kelly's Hjältar" verkligen ut som riktiga Tigrar. ??? De är betydligt bättre gjorda än i äldre filmer, då man ofta tog en gammal SHerman och satte på lite extra pansaer här oh där för att det skulle se ut som en Panther eller liknande.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Jag har nu spenderat morgonen med att snabbspola mig igenom SPR och har kommit fram till följande pansar.

Det första pansarfordonet dom stöter på (efter dom stormat ksp nästet) är en tysk halvbandare (SdKfz 251, kan vara en tjeckisk efterkrigsvariant OT-810)

Tigrarna är ombyggda T-34:or som jag sa tidigare.

Den öppna vagnen som dom slänger molotovcocktails på är enligt uppgift en Marder3 (Byggd på Pz38t chassie)

Det intressanta är att den vagn som skjuter bort prickskytten i klocktornet är en svensk Sav m/43.

Dock är kanonen omgjord för att likna 75mm PaK40 som satt på Marder2.

Dessutom används en Kettenkraftrad. (Halvbandarmotorcykel)

The Swede

• BlåGul -1

Kettenkraftradsakerna måste vara bland de coolaste fordon som någonsin producerats. Men fanns det egentligen något praktiskt syfte med den? Att kunna ta sig fram lättare i ökenterräng än en vanlig MC / MC med sidovagn? Upplys mig.

Guest Karlén/KJ

>>Swede<<

Det där med drivhjulens placering har förundrat mig en smula - vad avgör varför man placerar dem fram/bak?

Fördelar/nackdelar?

// Mattias

Varför många tidiga vagnar hade drivningen fram är jag inte helt säker på.

Dock så kan man säga att det medför mest nackdelar om motorpaketet sitter bak.

Du måste ha en kardanaxel som går längs hela vagnen vilket innebär att vagnen blir högre än om man haft drivning bak.

Det blir krångligare med underhåll.

En modern vagn t.ex. Leopard lyfter man ut ett helt paket med motor och transmission.

Det tar 20-30 minuter att göra ett motorbyte på Leopard2.

Motorpaketet sitter med 4 bultar.

Om man har motor bak och transmission fram så blir det krångligare att komma åt transmissionen.

Vissa vagnar har ju motorpaketet i fronten t.ex. Merkava.

De flesta pansarskyttefordon och bandkanoner/haubitsar har motorpaketet fram.

Detta för att aktern används för trupptransport samt att tornet på en bandkanon/haubits ofta sitter långt bak.

The Swede

Vad gäller filmbranschen så verkar det ofta vara lite problem med att få tag på rekvisita. Det lär ha varit ett H-E när man spelade in "A bridge too far" eftersom luftlandssättningscenen krävde en enorm mängd DC3:or o glidflyg. Finska flygvapnets samtliga DC3:or hyrdes iaf in. Idag skulle man nog varit tvungen att göra scenen i datorn. Se t.ex. "behind enemy lines" där dem spelade in den i Tjeckien, sure, serberna hade T-55:or, o även samma pansarbilsmonterade luftvärnskanoner. Meeen dem hade garanterat inte tjeckernas automatkarbiner som "serberna" i filmen sprang omkring med.

Rambo (den när han är i Afghanistan) är rätt skön också. Ryska Kalashnikovs med 40 mm granattillsats från Colt, Franska (?) Pumakoptrar med enorma Hind-liknande vingar just för att nämna en bråkdel.

Nu när du ändå visar en bild på ett Messerschmittplan (jetplan) som blir bogserat av en kettenkrad, så kan jag tillägga en lite komisk grej. Tyskarna hade i slutet av kriget (1944-45) så pass ont om drivmedel så att de till slut använde oxar och hästar till att bogsera jetplanen till landningsbanorna. Ganska kul med tanke på hur högt stående teknik de hade i sina plan annars. :)

Hälsningar, Foxtrot Lima

Såg "Döden på larvfötter" igår och retade mej lite på fordonen. För dem som inte sett filmen handlar det om 27:e Pansarstraffregementet(bestod av fångar) och dem slogs på östfronten. I stort sett alla tyska lastbilar var amerikanska Reo M35(byggdes tidigast 50tal) med tyska beteckningar.

Då och då såg man en amerikansk M3 Scoutcar med tyska beteck. Och pansaret bestod av någon sorts tysk "panzer killer", men en lustig detalj är att chassit såg exakt ut som på dom ryska T-34:orna. Kollade upp i en av mina böcker, den så kallade tyska vagnen var en rysk SU-100 100mm SP gun som är ett syskon till T-34 (samma chassi). Lite tråkigt att dom bara tar en vagn och kladdar lite märken på, kunde ju ha försökt dölja lite iaf. :(

Men man får inte begära för mycket :)

Guest super Matrosen

Anledningen till att dom använder andra tanks än just tex tiger är ju helt enkelt att det inte är helt lätt att få tag i tiger tanks. Tex så finns det ju inte så många tiger i usa vilket gjorde att dom fick använda lite andra tanks.