Jump to content

Mc 257A

Leviathan

Recommended Posts

Köpte en MC 257A (Jawa) för ett år sedan.

Den fungerade fint från början, men nu när jag skulle ut och köra så gick det inte alls så bra, den startar men går väldigt ojämnt, så fort man gasar så vill den dö.

Jag har kollat igenom allt, luftburk, förgasare, generator, tom plockat loss motorn och sköljt den med diesel....

Så om det är någon som är begåvad på dessa maskiner så skicka ett pm, jag har helt slut på ideer.

Jag behöver även tips om vart man kan få tag på reservdelar, nya kolvringar mm

Kolla förgasaren igen. Det finns ett antal små hål som lätt sätter igen av gammal bensin. Nu var det ett tag sedan jag meckade Jawa så jag har inte bilden klar framför mig. Är det från tomgång den vill dö eller vid fortsatt acceleration?

Kolla även brytarspetsar och kondensatorn... :D

Tack för svaren.

Jag har plockat isär och rengjort förgasaren med diesel och tryckluft, även petat rent kanaler med koppartråd, så den kan vi nog utesluta.

Brytarspetsarna har jag ställt in enlig verkstadshandboken så mer kan jag inte göra på dem.

Har fått höra från flera håll att det kan vara tändspolen (kondensatorn?), men jag har varken utrustning eller kunskap för att kontrollmäta.

Den håller sig knappt levande vid tomgång och gasar man så får den ännu mer problem... :surprise:

Tjena!

Kolla om det finns nogot läkage kring topplock eller cylinderfot.

Byt tändstift oxå :surprise:

Jag har en moped som konstrade på samma sätt, den startade och gick på

tomgång.

Så fort man petade på gasen så dog den = skit i förgasaren trodde jag.

Fixade förgasaren och ALLA filter, den gick inte bättre för det.

Då plockade jag ner hela tändsystemet och kunde inte hitta något fel där heller,

satte ihop och provade. Den gick fortfarande likadant.

Tillsist bytte jag tändstift och då gick den perfekt igen :):D:Malaj:

Ps Det är mycket ovanligt att tändspolen går sönder litegrann, det brukar vara

så att motorn är tvär död när spolen gått till gud. Ds

Mvh Speedy

Prata med den lokala FMCK avdelningen, dom bör ha en hel del reservdelar till jawan liggande, & deras behov har ju minskat kraftfullt dom sista åren eftersom cycklen skrotas ut .

Nu är det tyvärr så att FMCK inte får sälja varken motorcyklarna eller delarna från dessa. Detta p.g.a. gåvobrevet från FM där det står att cyklarna får skrotas eller lämnas tillbaka men INTE säljas. Så det är liten mening med att börja ringa och besvära FMCK:arna med förhoppningar om reservdelar. Tyvärr. Det hade varit en fin inkomstkälla till FMCK...

Tändstift är bytt, inget fel där.

Vad gäller packningar så är den gammal men välvårdad, har just nu motorn i delar så det kommer nya packningar så fort jag hittar någon som säljer dem.

Vad gäller tändspolen så har jag hört att lindningen ofta torkat ut när man tar fram maskiner som stått i förråd väldigt länge. (antar att det var några år sen den kördes eftersom den varit i T3:s ägo innan jag fick tag på den)

Tråkigt det där med FMCK, får väl fråga vilken skrot de slänger hojarna på och hämta delarna själv :surprise:

|stavning

Edited by Leviathan