Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Israelerna har testat ett system med en fjärrstyrd strv. Tydligen var man tvungen att styra den via kabel för att säkerställa att den inte stördes ut. Det hela blev lite opraktiskt (och ofältmässigt) att ha en beättning springandes efter i ett snöre.

Vad jag vet la man ner projektet rätt omgående.

Kanske finns det idag teknik som gör att man kan styra strv så säkert att den inte vänder sej mot husse?

Posted

Idag testar man flygplan så varför inte ett stridsfordon på marken? Tekniken verkar ju fungera.

Posted

att Mike:

Såvitt jag vet är de flygburna system som används (och testas idag) endast tänkta att användas för underrättelseinhämtning och inte för bekämpning. Katastrofen blir ju inte lika stor om länken mellan operatören och farkosten störs ut i så fall.

Posted
att Mike:

Såvitt jag vet är de flygburna system som används (och testas idag) endast tänkta att användas för underrättelseinhämtning och inte för bekämpning. Katastrofen blir ju inte lika stor om länken mellan operatören och farkosten störs ut i så fall.

Fel

Åtminstånne en amerikansk predator har avfyrat vapen över afganistan. Tror att det var en laserstyrd hellfire

Posted

Man skulle nog oxå kunna ha den till viss del självgående med vissa egna beslut, till exempel sök upp strid med pansrade fordon.

Posted

Kalla mej konservativ men jag ser vissa problem med radiostyrning: radioskugga, elektronisk krigföring...

tills det kommer tillräckligt bra artificiell intelligens vill jag ha kvar människor i alla typer av fordon, om det inte rör sig om "självmordsuppdrag".

Posted
att SG OLSSON:

Även om en Predator avfyrat en Hellfire så är det ju fortfarande så att "skytten" sitter på marken och leder in roboten, eller? Så vore ju inte fallet med tex en fjärrstyrd strv.

Nä där skulle man rikta in kanonen och sen skjuta en död ostyrd proj.

Om man ville skulle man lätt kunna släppa en lätt variant av jdam från en predator. Och Jdam är fire-and-forget.

Posted
Kalla mej konservativ men jag ser vissa problem med radiostyrning: radioskugga, elektronisk krigföring...

tills det kommer tillräckligt bra artificiell intelligens vill jag ha kvar människor i alla typer av fordon, om det inte rör sig om "självmordsuppdrag".

Ja men här kan man spåna på olika lösningar. Var inte det som var meningen med den här frågan? :)

Posted

Radioskugga undviker man på 7-8 tusen meters höjd rätt lätt, om inte på annat så så med sattelit eller ballong.

Rätt jobbigt att störa en signal som kommer uppifrån.

Posted

OLSSON:

Nu var det stridsvagnar det gällde och de hittar man sällan på 7-8000 meters höjd... och att flygplan obemannade som bemannade är lätta mål på den höjden vet alla, så därför flyger man lågt där radioskugga lätt kan inträffa (det är själva poängen med att flyga lågt dessutom). När morgondagens UAVs blir dyrare så kommer de också att bli tvugna till det för att undvika att bli nedskjutna då man inte har råd att förlora dem heller, har man råd att förlora dem så får man ingen verkan i målet om man just gör det... Därför väntar jag hellre och ser hur den artificiella intelligensen utvecklas snarare än har en fjärrstyrd.

Problemet är väll att man måste programmera stridsvagnen att känna igen så många olika saker, bedömma terrängen, inte bara höjdskilldnader utan bärighet osv. Dessutom skilja på fiender, vänner och civila... Mycket knivigt... Fast jag måste erkänna att jag inte e nån höjdare på artificiell intelligens heller...

Det spelar väll heller ingen roll vilket håll signalen kommer ifrån, bara man stör ut den med en starkare signal...