Jump to content

Momsfritt

Recommended Posts

Är det sannt det jag hört att yxorna nere på KS inte får beställa varor från Sverige mot postförskott längre! Är det sant?

Varför skulle något sådant förbjudas? :)

Verkar en aningens skruvat, för det är ju en bra morot för oss som åker på mission.

Från henkes FAQ om utlandstjänst

Du kan endast mottaga brev från privatpersoner och inte heller postförskott. Detta pga. att det tidigare missbrukats med att personer beställt ner saker via postorder från Sverige momsfritt. Tyvärr drabbar det alla även om man beställt en vara med moms. Tex. om du vill köpa en bok via svensk internetbokhandel. Be därför avsändaren skriva en privat avsändare på paketet och betala i förskott med betalkort eller mot faktura.

@seaf: För jäkligt va, jag trodde inye heller det första gången jag hörde talas om det. Som jag skrev då, det var ju någonting speciellt med att samla ihop en mega-beställning från Ginza och sedan gå förväntansfull som en liten unge och vänta en vecka eller två på sina 30 cd-skivor... :blink:

Kan förbudet till viss del bero på de utlandssoldater som satte i system att beställa grejer till alla där hemma och endast betala fakturan på posten där nere? :)

Fan, jag som hade tänkt mig en shopping-mission så småningom.. :D

Vi frågade uppåt vad som gällde för paketbefordringarna och detta är svaret som kom till vår pluton under KS06:

Paketbefordran till Kosovo

Bakgrund

SWEDINT har ingått ett affärsmässigt avtal med Posten Sverige AB angående postförsändelser till bl.a. fältpostkontoret i Kosovo.

Tullverket anser att försändelser från Sverige till fältpostkontoret i Kosovo är utrikesförsändelser till tredje land vilket skall exportdeklareras och kräver därför utförsellicens. Tullverket kräver en särskild avgift för att utge utförsellicens.

Tullverket har tidigare meddelat Posten Sverige AB undantag för fältpostkontoret i Kosovo mot att exportdeklarera post då det gäller värde under 2 000 kr och vikt högst 5 kg och följaktligen har det inte heller krävts utförsellicens. Under KS 05 meddelade Tullverket till Posten Sverige AB att det skett en stor ökning av antalet företagspaket från Sverige till fältpostkontoret i Kosovo. Företagsposten utgjorde ca 80 90 % av samtliga postpaket från Sverige. Med anledning av detta klargjorde Tullverket för Posten Sverige AB att man krävde utförsellicens på samtliga postpaket från företag adresserade till KFOR personal. Posten Sverige AB kräver därför i enlighet med SWEDINT Posten Sverige AB avtal ytterligare ersättning om företagspaket skall sändas från Sverige till fältpostkontoret i Kosovo.

SWEDINT BESLUT

SWEDINT kommer inte betala ytterligare ersättning till Posten Sverige AB och beslutar därför att:

• Endast postpaket från privatpersoner får skickas från Sverige till Kosovo

• Paketets värde skall vara max 2 000 kr och vikt högst 5 kg

• Postforskott får ej förekomma vare sig för brev eller för postpaket

Sant... Men det är billigare och enklare att handla det på plats i missionsområdet... Finns ett stort utbud hos CD-yxorna... Eller det fanns i alla fall och jag har svårt att tro att de tagit bort det.

Att staten omöjliggör legal handel av CD & DVD från sverige är nog det bästa exemplet på kortsiktigt tänkande som finns.

Inte nog med att det tar inkomster från musik film producenter, det omdirigerar dessutom soldaternas kapital till CD-yxorna vilket indirekt gör att Sverige stödjer Albansk-Maffia... Oops !

• 2 weeks later...

:angry:

Surt!

Som någon sade: Det var en av höjdpunkterna att vänta på en försändelse från Ginza. (Eller från Fällkniven, Military shop - you name it)

Var skall nu alla surt förvärvade stålar spenderas av nyrika utlandssoldater.

Danish camp supply? :unsure:

År och Frid! :)

jag tycker att det är skitbra att man äntligen sätter stopp för denna åderlåtning av den svenska ekonomin!

självklart är det vansinne att en gruppchef som tjänar mindre än 30kr/h (om man räknar med att man har betalt under tiden man har tjänst(24h/dygn) skall få köpa tullfria varor från sverige under de månader han tjänstgör i utlandsstyrkan. ???

är det inte så att om man inte kan få varan levererad till ex kosovo så ökar fusket med att varan levereras till en adress i sverige och fakturan hamnar i kosovo?

det kan väl ändå inte vara förbjudet att betala fakturor på fältpostkontoret?

Detta är ren jäkla snålhet och inget annat. :lol:

Det är väl bara för FM att hosta upp exportlicenserna och vara nöjd med att personalen mår bra! Så himla mycket att roa sig med finns det ju faktiskt inte på en camp, om man räknar bort shoppingen.

Jag är så jäkla less på att svenska soldater hela tiden ses som en belastning jämfört med exempelvis våra nordiska kamrater. Att våra löner är bland de lägsta är ju inget nytt, men de slantar vi vår ut kunde man ju åtminståne få göra av med på ett bra sätt!

Ni som varit på NSE:et i Pecs har väl sett (fanns där ´98 iaf) den enorma parkeringen där bland annat finska soldater ställt upp sina utlandsköpta bilar.

För att inte tala om de hysteriskt få kilon vi får ta med hem vid leave och rotation. Vad jag vet får (fick?) exempelvis finländare ta hem betydligt mer. APC-mannen har bättre koll på det där.

Man hoppas ju att folket i Kosovo istället på egen hand gör en bra deal med DHL eller FedEx. Så kan ju Posten se sig om på nått mindre solbelyst ställe efter sina portokostnader.

Jag tycker verkligen att detta är en ypperlig fråga för Officersförbundet att rota i.