Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fråga ett:

Någon som har erfarenheter utav fotografer när ni varit på mission.

Altså inte "soldaten janne med sin digitalkamera" utan frilansande/anställda fotografer.

Fråga två:

Någon som vet om FM rekryterar eller anställer fotografer som arbetar med att dokumentera missionerna?

Posted

Finns ju PIO´s (PressInformationOfficer)! Som sköter sånt där!! Sen vet jag inte om det alltid finns en fotograf eller om det kanske ibland bara blir journalister och sånt?

:surprise:

Posted

Det finns en stabsfotograf på alla missioner (de större iallafall)

Hans uppgift är att hjälpa pressoff. med fotografering, framställa bataljonstidning samt minnesbok etc.

The Swede :camo:

Posted (edited)

Hmm

Ska först tacka för svaren och sedan fundera vidare lite.

Stabsfotograf låter lite "låst" om ni förstår.

Vet ni hur möjligheterna för en frilansande fotograf (altså någon som helt saknar pressleg) ser ut vad gäller åka med i fordon och följa soldater på patrull eller fota inne på campen.

Jag vet att det finns rutiner för det här i de Brittiska och amerikanska krigsmakterna men hur det funkar i Svenska förband vet jag inte.

Och inte blir jag klok på svaret från "pressrummet" på mil.se

Edited by dxl
Posted

Beteckningen på tjänsten är stabsfotograf men han sitter ju inte fastlåst bakom ett skrivbord hela dagarna.

Han är ute så mycket som möjligt för att dokumentera förbandet.

Möjligheten att fotografera styrs av reglerna för den aktuella missionen.

På BA01 var det väldigt strikta regler och folk blev hemskickade för att dom hade kamera med sig vid fel tillfällen medan i Libanon var det mycket friare, med vissa restriktioner dock.

The Swede :camo:

*Som måste åka till jobbet. Vi hörs på fredag*

Posted
Vet ni hur möjligheterna för en frilansande fotograf (altså någon som helt saknar pressleg) ser ut vad gäller åka med i fordon och följa soldater på patrull eller fota inne på campen.

Jag är inte riktigt med på hur du menar. Skall du åka med ner på mission under 6 månader eller skall du komma med som frilans undert en kortare period???

I det första fallet så får du svårt att honna plåta det du vil om du har annan tjänst än stabsfotograf.

Dockj är den inte alls lika låst som det kan låta. De missionerna jag har varit på så har de i alla fall varit myclet glassande på PIO som åkt på precis det de har velat :camo:

Om du vill komma ner som rilnas under en kortare period så påKS tror jag fortfarande de anordnar pressresor som vallas i området under en vecka och får göra intervjuer och annat.

Vill man komma utanför detta eller för längre tid så är det bara att ansöka om det via OPLED.

*mavve som sökte som stabsfotograf och var en av 4 de skulle ringa, tyvärr svarade nummer 1 i högen ja ocj jag som llåg som 3:a fick åka på annan tjänst*