Jump to content

Fjällvandring


Guest Sudden

Recommended Posts

Jag kom hem igår från en 5-dagars vandring i Jämtlandsfjällen och jag bar 26 Kg när vi startade. Totaldistansen blev 100 Km.

 

Här är mina åsikter om hur man ska klä sig för en fjälltur.

 

Kalsonger: syntetmtrl, svetttransporterande.

T-shirt: syntetmtrl, svetttransporterande.

 

Långkalsonger: syntetmtrl, svetttransporterande.

Långärmad undertröja: syntetmtrl, svetttransporterande.

 

Innerstrumpor: knälånga, ull och syntetmtrl.

Ytterstrumpor: raggsockor, ull och syntetmtrl.

 

Byxa: vindtåliga, vattentålig och snabbtorkande.

Jacka: vindtålig, vattentålig och snabbtorkande.

 

Fleecejacka:

 

Regnbyxa: lättviktsmtrl och vattentät.

Renjacka: lättviktsmtrl och vattentät.

 

Kängor: vattentäta och stadiga.

Sandaler: för vadning och lägerliv.

 

Mössa: varm, gärna vindtålig.

Handskar: varma, gärna vattentåliga.

 

Jag har marscherat och vandrat i fjällen sedan -88 och det här är vad nästan 20 års erfarenhet har lärt mig.

Under de här åren så har mina åsikter angående kläder och utrustning svängt ganska så rejält.

Från att ha varit Goretexfrälst så vill jag inte längre använda materialet i kläder längre pga att komfortnivån blir så mycket högre om man har t.ex. Softshellkläder kompletterat med ett vattentätt regnställ. Istället för att gå och känna sig kladdig av svett i en Goretexjacka så har man på sig en jacka och byxa som andas mycket bättre och när det väl börjar regna så sätter man på sig ett regnställ.

 

 

Det här är mina åsikter och ska inte tas för någon sanning men jag anser att Goretex i kläder är passé.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
Från att ha varit Goretexfrälst så vill jag inte längre använda materialet i kläder längre pga att komfortnivån blir så mycket högre om man har t.ex. Softshellkläder kompletterat med ett vattentätt regnställ. Istället för att gå och känna sig kladdig av svett i en Goretexjacka så har man på sig en jacka och byxa som andas mycket bättre och när det väl börjar regna så sätter man på sig ett regnställ.

Själv använder jag nästan bara goretexjackan som ett regnställ när jag vandrar. Finns det lägen då du tycker att den är sämre än ett regnställ?

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min första Goretexjacka -89 så använde jag den som vind och regnjacka, ja en allti-allo jacka.

Den Goretexjacka som jag har idag använder jag numera bara som regnjacka då jag har köpt en Haglöfs Speed II-jacka som jag är svårt nöjd med.

Nackdelen med min Goretexjacka är att den är för tung för att släpa med som regnjacka så den ska ersättas med en Haglöfs Aquarius eller liknande.

Jag tycker också att Goretex inte är prisvärt, en lättviktsjacka som Haglöfs Fusion för 3000 :- att jämföra med en Haglöfs Aquarius för 1000 :-.

 

Sedan om det finns lägen när Goretex fungerar sämre än ett regnställ.

Ja, jag upplever att Goretex fungerar sämre när det är väldigt varmt ute och det regnar.

 

Man kan säga att jag har gjort en helomvändning jämfört med nästan för 20 år sedan.

Då ville jag ha Goretexkläder för att spara vikt då jag inte behövde ta med separat vindställ och regnställ.

Idag använder jag softshell-kläder och seperat regnställ för jag upplever att komfortnivån ökar, jag är mindre fuktig av svett då softshell-kläderna ventilerar mer än Goretex.

Link to comment
Share on other sites

Bra att tanka pa: 1 kilomtere i fjallen ar inte riktigt samma sak som 1 km pa platten!

Kan ta bra mycket langre tid att knata i fjallen an hemma.

Tycker om de norska kartorna, avstanden star inte i kilometer utan i timmar det tar att ga i rask takt utan rast.

Har man gatt en stracka sa vet man ganska bra hur man ligger jamfort med kartornas tider.

 

Det är kanon om man inte upptäcker det som vi gjorde på mitt livs första fjälltur uppe på fjället. Efter en dag tyckte vi att det var konstigt att vi inte höll tempot efter kartan. Då upptäcker någon den finstilta förklaringen "rask gutt utan packning och rast". Jag tror inte att vi kvalade in på någon av de tre påståendena :) .

 

/BL1

Link to comment
Share on other sites

Idag använder jag softshell-kläder och seperat regnställ för jag upplever att komfortnivån ökar, jag är mindre fuktig av svett då softshell-kläderna ventilerar mer än Goretex.

Har du tips på andra modeller än Haglöfs Speed II också?

Link to comment
Share on other sites

Alla märken som Tierra, Haglöfs Arc`teryx, Taiga, Fjällräven, The North Face har jackor och byxor i Softshellmaterial så vilket som passar bäst är nog upp till envar och hur stor plånbok man har.

 

Intressant är att US SOF har antagit Softshell i ett unifomsystem som heter SOF-PCU och består utav 15 plagg som kan bäras i 7 olika lager. PCU ersätter LEP i SPEAR-programmet. PCU började delas ut 2006 och kritiken från användarna var väldigt god.

Länk till artikel om PCU.

 

Det är när man har moderna vandringskläder som man inser att militära uniformssystem är hopplöst omoderna.

 

Jag har fastnat för Haglöfs för jag tycker att de gör snygga och funktionella kläder.

Till den här vandringen så hade jag köpt en Haglös Speed II Hood jacka och ett par Haglöfs Nansen Mountain byxor.

Jackan och byxan var OTROLIGT sköna att vandra i, vindtätt och regntåligt, jag behövde aldrig sätta på mig regnstället trots duggregn, 10 m/s och +4C.

Och när det blev varmt så öppnade jag jackans och byxornas blixtlås och ventilerade så jag blev aldrig för svettig.

 

Edit: svatfel och tillägg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu köpt kängorna till norgeresan!!!! Ett par MAGNUM ELITE II 8" WP LEATHER CT har inhandlats!!!

 

Lite bilder: På den första tänk låten "glory glory, what a hell of a way to die.." den är lite sån "gud" känsla över det hela eller?

 

p7030105je7.th.jpg

 

p7030102ak4.th.jpg

 

tyvärr var de lite dyrare än beräknat men sånt är livet, de känns skitbra just nu, vi får se....

 

Camelbak Storm var hopplöst slut....så får väl kolla på Stadium eller ngt, ngn sade det fanns där ngt liknande...ngn annan sida som säljer camelbak i sverige?

 

Ja, tre dagar kvar på jobbet sedan ska man ner till Rolsberga och kolla militärt överskott :Malaj:

 

ha det!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Yesh!! Nu börjar allt närma sig, vill tacka för alla tips som jag fått, utrustningen är i det närmaste klar, kommer en fin gear-hög senare :rolleyes:

 

Behöver lite annan hjälp, som sagt, ska genomföra en vandring i norska fjällen om ca 6 veckor. Men jag och en polare vill vandra i svenska fjällen :clap: , typ om ett år, behöver lite tips på sidor där man kan se stigar att gå på, kartor, dylikt, utsidan.se vet jag om, men ngt annat, en länk i trådens början funkade inte.....

 

Så vad söker jag efter?

 

1. Vandrarhem.

2. Ett bra 2-4 mannars-tält(kanske ngn annan hakar på, vem vet?)

3. leder at gå på, alternativt en bra sida med kartor.

4. allt som ni tror jag kan behöva för hjälp. :happy:

 

Tackar vänligast för all hjälp!!

 

MVH//FireEagle

Link to comment
Share on other sites

Jag och två kompanjoner tänkte bege oss norrut om ett tag, 5 dagar blir det - hade tänkt gå runt 5-9h/dygn... vad kan kaloriförbrukningen bli extra?

 

Säg 85kg + 20/25 kg packning... kan man räkna med 600 kalorier/h plus ens kaloriförbrukning vid vila? Alltså kaloriförbrukning på runt 7 000kalorier/dag (eller ett kilo kroppsfett). Detta blir väldigt stora mängder frystorkat och därför tänkte jag att vi kanske kan leva på fettreserver en del av tiden? På så vis kan vi käka runt 3000kcal/dag och då minska ett halvkilo fett per dag.

 

Åsikter?

Link to comment
Share on other sites

Yesh!! Nu börjar allt närma sig, vill tacka för alla tips som jag fått, utrustningen är i det närmaste klar, kommer en fin gear-hög senare :baskerPa:

 

Behöver lite annan hjälp, som sagt, ska genomföra en vandring i norska fjällen om ca 6 veckor. Men jag och en polare vill vandra i svenska fjällen :clap: , typ om ett år, behöver lite tips på sidor där man kan se stigar att gå på, kartor, dylikt, utsidan.se vet jag om, men ngt annat, en länk i trådens början funkade inte.....

 

Så vad söker jag efter?

 

1. Vandrarhem.

2. Ett bra 2-4 mannars-tält(kanske ngn annan hakar på, vem vet?)

3. leder at gå på, alternativt en bra sida med kartor.

4. allt som ni tror jag kan behöva för hjälp. :happy:

 

Tackar vänligast för all hjälp!!

 

MVH//FireEagle

Gå in på STF, där har du massor med ledtips och annat matnyttigt som packningsförslag och säkerhetsaspekter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Väldigt grovt så brukar man räkna med att man tar sig cirka 3km på en timme med "normal packning och normalt tempo".

Såna uttalanden är ju kanon för en nybörjare....

 

Jag är relativt otränad och går ca 5km/h i lutning under 5% med 25kg på ryggen, fast då blir det inte mycket till sightseeing och endast korta raster med en dygnsförflyttning på ca 20km.

 

Ett tips är att faktist provgå en krånglig sträcka på ca 5km hemmavid om man vill veta hur fort man går. Grova missar uppåt eller nedåt kan ställa till det för planeringen på längre sträckor. Är ni så många att ni kan dela upp er efter dagsform så räkna lite högre än om ni måste hålla ihop helt och hållet.

Link to comment
Share on other sites

3. leder at gå på, alternativt en bra sida med kartor.

4. allt som ni tror jag kan behöva för hjälp. :unsure:

 

Jag kan varmt rekommendera:

 

- "Fjällboken" av Clas Grundsten och Göran Palmgren. ISBN: 91-518-2684-4. Utgiven i samarbete med STF och Friluftsfrämjandet. Där finns info och tips om allt man kan behöva som nybörjare i svenska fjäll, både sommar och vinter.

 

- Grundsten har också skrivit en serie vandringsguider till Kungsleden (Vandra Kungsleden 1-3), Sarek, Padjelanta & Sulitelma m.m. Har inte titlarna i huvudet men de bör hittas lätt genom Google eller Adlibris. Också vanligt förekommande på bibliotek. De ger detaljerade beskrivningar av Kungsleden etc. Gott om tips på sidospår och dagsturer utanför leden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...