Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kom in på K3 och ni som ska till Amf4 i sommar det är kul men om ni åker dit för att skjuta så har ni sökt fel.

Citat från Överstelöjtnanten:

I armén skjuter man, i marinen åker vi bååååttt!!!

På Göteborgska förstås :)

Dessutom kan det vara lite för lökigt ibland men jag lovar att många kommer få minnen för livet.

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fick mitt svar för 1 vecka sedan!

Instruktörskurs på Lungön- Härnösand med Sjövärnskåren!!!

:ph34r::Malaj::angry::wub:

• 3 weeks later...
Posted

Skall ni ha fältuniform 90 så går man efter längd och vikt, så en uniform i storlek 180cm 75kg passar en person på 175-185cm och 70-80 kg. Du anger helt enkelt vad du väger och hur lång du är.

När det gäller kängor är storleken fotens längd i millimeter, men det brukar vara svårare att få helt rätt.

m/87 är i vanliga civila storlekar.

• 3 weeks later...
  • 7 months later...
Posted

Någon som ska på sommarkurs i år?

Sitter just nu och funderar vad man ska skriva om sig själv för att komma till Lv6 i sommar.. :D

Guest Sernlo
Posted (edited)

Sitter och väljer vad jag vill söka till..

P4 eller K3.. nåra tips?

Var på T2 förra året, bland det bästa jag varit med om.

Skövde :D <--Sernlo

Edited by Sernlo
Posted

P4 eller K3.. nåra tips?

Skövde :D <--Sernlo

K3, var där sommaren 03. Vet i och för sig inte hur det är på P4 men sök K3. Du kommer inte ångra dig! B)

Har du följdfrågor så är det bara att ställa dem.

Posted

Jag hoppar nog IK-kursen i känsö till sommarn då man istället ska rycka in till hösten och då skulle d nog passa bättre me o jobba lite innan...

:angry:

Posted

Nu är väntan lite småjobbig på om man får veta om man kom med eller ej.

Fast våra befäl har iallafall sagt att det är ganska lungt med det.

Suger bra i Känsö-tarmen nu

Guest Sernlo
Posted

varför o varför måste K3 krocka med Gbg-kallaset!?

Vem som helst--> :baskerPa: <--Sernlo

• 2 weeks later...
Guest mc-fjollan
Posted

Vill bara gratulera Snygg_Stark_Smidig och Speedster för att ni kom in på K3. Var där förra året, och då hade 90 sökt de 30 platserna....

Antar att ni fått brev från Kapten (eller Major?) Beck-Friis alternativt Major Skogh, någon kan väl hälsa från Lindner när ni väl bekantat er med dem?

Om det är något ni undrar över e d bara å mejla...

Ingen annan här på SoldF som var på K3 förra året förresten?

• 3 weeks later...
Posted

Fick beskedet idag, kom in till sommarkursen i Halmstad. :lol:

Någon mer som fått besked?

Posted

P4 eller K3.. nåra tips?

Skövde  :lol: <--Sernlo

T2 sommaren 2004? Då måste du känna till fröken Sköld, Matsson m.fl.?

Själv var man på Livgardet 03 B)

Guest Sernlo
Posted

Fick beskedet idag, blir inget P4 för mig..

"för många sökande bla bla bla.. du har redan varit på en kurs jada jada jada"

måste världen vara rättvis just nu!? ;)

• 3 months later...
Posted

Ni får ursäkta en troligen mycket dum fråga, men vad gör man och vad är syftet med sommarkurser?

Öka intresse för FM bland unga, och ökat MÖP hos de som söker?

Alltså, vad får man för användning av en sommarkurs och vad får FM ut av de som genomför den?

Posted
Ni får ursäkta en troligen mycket dum fråga, men vad gör man och vad är syftet med sommarkurser?

Alltså, vad får man för användning av en sommarkurs och vad får FM ut av de som genomför den?

Syftet med kurserna är som jag och en kompis kommit fram till är:

Ge en positiv bild av försvarter, så att ungdomarna gör lumpen, tycker det är kul ich intressnat, söker till officer och skickas sedan ut på mission.

Så har jag tolkat det hela...

And now the rest of you may enligthen me...

Posted

Syftet med kurserna är som jag och en kompis kommit fram till är:

Ge en positiv bild av försvarter, så att ungdomarna gör lumpen, tycker det är kul ich intressnat, söker till officer och skickas sedan ut på mission.

Så har jag tolkat det hela...

And now the rest of you may enligthen me...

Mja, att det skulle ligga en sån storslagen plan bakom det hela är jag skeptiskt till. Finns ju inget som säger att folk som varit FBU-u aktiva skulle vara lämpligare utlandssoldater än andra.

Inte heller tror jag att dem utbildar unga människor med den inställningen. Men visst, jag kan ha fel.

Tror snarare att det är som övriga 'ungdomsverksamheter'. På samma sätt som idrott, scouter eller en ungdomsgård. Att erbjuda ungdomar något att göra. Där de kan utvecklas, umgås, och känna sig bättre. Det ska ju "satsas på de unga!" sägs det, och detta är ju en av dem aktiviteterna som går att välja.

Personer som kanske är mycket inåtvända eller bara inte har så mycket kompisar får här en chans att lära sig nåt (och kanske lära andra!) och man lär sig om gruppsamarbete och andra användbara saker. Det hjälper ju även till att hålla unga människor borta från "gatorna" och kanske ge dem andra intressen än folköl och klamydia.

Sen är det givetvis en bonus att folk får intresse för Försvarsmakten och blir intresserade av en yrkesbana inom det militära, men jag tror inte att det är huvudsyftet.

Posted

Verkar vara ett bra initiativ av FM.

Vad får lära sig rent militärt mer än att samarbeta, ta hänsyn osv?

Läste om två sommarkursare som fick flyga Sk60 som avslutning. Verkar kanske lite overkill med dagens smala budget, om syftet inte är att locka blivande officerare.