Jump to content

Krocksäkerhet


Guest

Recommended Posts

Jag tror det var på P10 som en strv 122 eller om det var en strf 90 som kom i 70 m/h och åkte ner i ett dike så det tog tvärstopp med en gång, har för mej att vissa av killarna i den fick whiplash skador

Link to comment
Share on other sites

Inledning: Vi åkte 302´a

 

Vi krockade en gång med en annan 302´a... vi åkte för nära vagne före och den bromsade vilket våran förare uppmärksammade försent och vi gled in i vagnen före. Det blev lite plåtskador och tur i ouren var att vi inte hade några befäl inom synhåll, men det blev en del bankande i garaget :)

 

Den andra gången "krockade"  vi med sidan av ett krondike som vår förare trodde han kunde ta i full fart, men oj vad fel han hade...snacka om jordfräs! Det blev lite tummlande utrusning där bak och vi tackade gudarna att man hade säk.bältet och hjämen på sig.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe.

Pbv302 maraccas har man varit med om några gånger.

 

Vi övade plutons anfall i skog på skjutfältet på Utö.

Anfallet började med att vi åkte fram på stridslinje och gjorde avsittning i skogsbrynet.

Vi hade harvat hela dan med denna övning och det fanns väl inkörda spår.

Helt plötsligt fick min förare för sig att han skulle välja ett nytt spår över diket. TVÄRNIT!!!

Alla i bakskåpet åkte runt som i en tvättmaskin för några bälten hade man ju inte på sig.

Själv flög jag över grg-omgången och landade framme hos vagnchefen.

 

En annan gång åkte jag som gruppchef när det blev tvärnit av någon anledning.

Det är inte skönt att vika sig dubbel över bärhandtaget till Kulspruta 58.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Själv flög jag över grg-omgången och landade framme hos vagnchefen.

 

En annan gång åkte jag som gruppchef när det blev tvärnit av någon anledning.

Det är inte skönt att vika sig dubbel över bärhandtaget till Kulspruta 58.

Där ser man hur det går när inte bältet används ;) Lite maracas har man väl vart med om när man har förberett sig på avsittning eller stått upp i vagnen...

 

Kan tänka mig att om man har förberett sig på avsittning och tagit loss både grg´t och ksp´n så kan de ställa till mycket skada...eller varför inte en RA som kommer flygande.

 

Det året jag gjorde lumpen var det nån på liv.komp. som dundrade rakt in i stor sten och generalpajjade vagnen, kommer inte riktigt ihåg vad det var som hände men det snackades en del om det :)

Link to comment
Share on other sites

Här ser ni en som har 'krockat' med en Strv122 kanon och överlevt. :)

 

Vi åkte i en Pbv401, (för) fort. ;)

Längs vägkanten så stog det en massa Strv.

 

Plötsligt så får en Strv-skytt hjärnsläpp och svänger ut tornet och kanonen över vägen!

 

Som tur är så är Pbv401 bygd för sibiriska dvärgar, så kanonröret skrapar bara bort färgen på taket, gör en taklucka 'sned', skalar bort alla antenner och mosar halva tornkorgen...

 

Inga övriga skador, förutom på vagnschefens snuskburk.

 

Men nära att Stf KompChefen höll på att bli halshuggen...!

Link to comment
Share on other sites

bri_span, hörde talas om det där. Tror det var en 9040 som blev ramsned efteråt. Tippade över en dikeskant i hög fart och smashade en stnbumling modell grosse... Kul för föraren, gäller AFSE även för strf9040??

Hmmm.... låter dyrt, dock är det inte den händelsen jag skrev om. Det var en 302´a som liv smällde.

Link to comment
Share on other sites

FMV är överjävliga på att ta fram och testa fordonen så att de är säkra för personalen. Dock är det väl lite siochså ute på förbanden med att följa de instruxer som finns. Själv har jag tex aldrig någonsin använt säkerhetsbälte i stridsfordon. Sen kan man ju fråga sej hur mycket nytta man har av  pansarskyttesoldater som är halvt ihjälslagna redan innan de når anfallsmålet...

Link to comment
Share on other sites

Det var ett antal incidenter på "min" bataljon och "mitt" kompani specifikt.

Jag var inblandade i ett par som aldrig rapporterades och som jag inte tänker dra här. ;)

 

På kompaniet:

*Vi totalade två st Volvo 245, en mot två stora stenar. Inga personskador.

*En tgb 40 snurrade runt och välte i diket under hemmarsch från Älvdalen. Småskador på personal och skrotad 40-bil som följd.

*En tgb 13, väderradar, snurrade också på nästan samma ställe, hammnade i diket men kunde bärgas intakt.

*En tgb 30, radiolänk, krockade med civil lastbil under hemfärd från Enköping. Mindre plåtskador och intryckt reservdunk.

 

På övriga bataljonen:

*Tgb 13 krockade med civil Skoda i Mora på hemväg från Älvdalen. Rapporterades först som "skola" vilket ledde till lätt uppstressad stf batch. Inga personskador.

*Plogtraktorförare sommnar bakom ratten i Älvdalen och kör av vägen. Traktorn hammnar i stor snödriva där bara taket med "saftblandare" sticker upp. Inga personskador.

*Ett antal orapporterade incidenter.

 

Slutsats: Många olyckor, lite personskador. :)

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne 97-98 så var vårt kompani förskonade ifrån allvarligare olyckor. Dock lyckades ledningskomp "parkera" en radio 11:a i en branddamm ute på Mästocka(övningområde i Halmstad). Dammen var för övrigt lika djup som bilen. Och dem hade en speciell radiopryl i som kostade runt 1miljon, ingen vpl ville hoppa i hämta den så det sluta med att ett befäl fick hoppa i. Kan säga att dem fick ganska mycket skit för det.

 

Samma utb-år inträffade en allvarligare olycka mellan en tgb20 och ett träd. Bilen var inte så snygg efteråt..Har bilder på det i något fotoalbum...ska försöka få hit det på något sätt

 

 

Förarna skall i båda fallen ha somnat bakom ratten, båda fordonen hade folk som åkte med ???

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden
Samma utb-år inträffade en allvarligare olycka mellan en tgb20 och ett träd. Bilen var inte så snygg efteråt..Har bilder på det i något fotoalbum...ska försöka få hit det på något sätt

Den bilen och trädet finns kvar!!! I samma skick, står i ett stort garage i fordonscentralen(heter det så?) på Halmstad Garnison.

=)

Fast de har bytt ut föraren med en docka. (Det var nått år sedan jag såg den där.)

Link to comment
Share on other sites

gäller AFSE även för strf9040?? rolleyes.gif

Hmm.. Vet inte hur det är för plåtlådor men haubitsar finns på M-nummer. Var "Nära" att beställa en ny när en pjäsgrupp kollade om 12 tonnaren flyter i ett tjär.

 

"Lätt" upprörd stf bat c på radion...

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne så var det en gubbe på miloverkstan som trodde det var onödigt med en man i tornet på en Centurion, när han var ute och testade en vagn på Kråkberget. Han manglade en stakars Volvo 145 till en höjd av 50cm med en gubbe i. Gubben levde när ambulans kom fram men dog på väg till sjukhuset. Inte så snyggt.

Link to comment
Share on other sites

Ha! bri_span, då låg du ju inne samma år som mig! Det som hände var att en hel lvkvbesättning hade fältkomma o märkte inte stenen framför dem.... Det blev försvarets dyraste reparation någonsin. Fick rikta om chassit o grejer för ca 7-8 miljoner. Även en natts sjukhusvistelse för hela besättningen ingick!

Minns även att en kadett berättade att hon varit ute o kört med vagnen på övningsfältet. Kom till en korsning o såg att korsning var klar o gav klartecken till föraren att köra igenom. När de kört igenom korsningen sa skytten att han hade hörde en liten puff på sin sida. Vc luckade upp o där stod en Merca utan front. Enligt polisen hade mercan kört minst 100... 90:an är krocksäker!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag: någonstans i området kring det snöklädda Boden så var det en CV9040 som skulle korsa en mindre väg kantad av höga plogkarmar. Besättningen tyckte inte det var värt mödan att lämna fordonet för att kontrollera vägen så de väntade en stund för att se så att inga fordon kom, drog på, hoppade genom plogkarmen - bara för att landa på en prydligt parkerad volvo.

 

Det blev nog några nervösa minuter innan besättningen fick klart för sig att bilen var lika tom som låg. Till slut så hittade de ägaren pimplandes ute på isen, han blev minst sagt förvånad då han fick se vad resultatet efter att ett stridsfordon landat på taket till hans bil.

 

Bör påpekas att det är frågan om tredjehandsuppgifter, så jag kan ju vara ute och cykla alldeles. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...