Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sa ju att jag tyckte Frallan skulle ta fram nya utbildningar ..

Ja, stadsbevakning skulle väl va rätt bra egentligen, slipper man väl kravallerna som kommer bli mellan Livkomp & 6:es Kaserner ..

Hehe, akta er nu killar... Så ni inte accepterar termen, för då kan ni inte längre klaga på min tidigare kommentar...

Jaså vad nu? Du klagar på oss å vi har inte klagat på er, då tar vi den "termen" och vår båtmösa och bevakar staden.

Haha har jag klagat på er nu?

Jag vet inte om varken "vi" dvs jag, har klagat på er, eller vice versa... Tror vi mer har diskuterat, namn, bågar och annat rörande utbildningen... Kom in i matchen nu! :)

Edited by Frallan
  • Replies 570
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Men herregud 2 sidor på nån timme om vem som har ballast namn! Rent krasst sett så är ju GU skitsamma det är ju när man söker sig till NBG, US eller något dylikt som det verkligen gäller. Oavsett namn så får båda kompaninerna jävligt bra utbildning som senare brukar vara väldigt eftertraktad vid internationella insatser med tanke på vart majoriteten av dagens krig utspelar sig. Där har ju inte "bondeförbanden" nån chans.

Att ni inte börjar hålla ihop och hackar lite på dom häststinkande kavalleristerna istället. ;) Och alla bondeförbanden också för dne delen. Gardister ska vara lite dryga mot icke gardister. Det var stående order från befälen.

Edited by Svempa
Posted
Men herregud 2 sidor på nån timme om vem som har ballast namn! Rent krasst sett så är ju GU skitsamma det är ju när man söker sig till NBG, US eller något dylikt som det verkligen gäller.

Att ni inte börjar hålla ihop och hackar lite på dom häststinkande kavalleristerna istället. ;)

Tack, det tycker jag med!

Posted
Men herregud 2 sidor på nån timme om vem som har ballast namn! Rent krasst sett så är ju GU skitsamma det är ju när man söker sig till NBG, US eller något dylikt som det verkligen gäller.

Att ni inte börjar hålla ihop och hackar lite på dom häststinkande kavalleristerna istället. ;)

Haha ja visst är det super barnsligt! Men jag får skylla på att jag inte har något bättre för mej.. :)

Ja, vi får ta och ge upp detta nu! En av hästpojkarna har lovat att han ska stå och skratta åt oss den första tiden, detta måste vi ta tag i .. :P

Posted (edited)

det är vi som kommer skratta åt honom efter ett tag när de å på k1 å mockar skit :P

Edited by landing
Posted
Oavsett namn så får båda kompaninerna jävligt bra utbildning som senare brukar vara väldigt eftertraktad vid internationella insatser med tanke på vart majoriteten av dagens krig utspelar sig. Där har ju inte "bondeförbanden" nån chans.

Iofs brukar väl inte bevakningssoldater vara det mest eftertraktade i utlandstjänst, but fine.

Jag skulle uppskatta ifall du kan definera "bondeförbanden" lite mer, så jag vet om jag ska ta åt mig, eller kanske rentav säga emot dig...

Posted

Oavsett namn så får båda kompaninerna jävligt bra utbildning som senare brukar vara väldigt eftertraktad vid internationella insatser med tanke på vart majoriteten av dagens krig utspelar sig. Där har ju inte "bondeförbanden" nån chans.

Iofs brukar väl inte bevakningssoldater vara det mest eftertraktade i utlandstjänst, but fine.

Jag skulle uppskatta ifall du kan definera "bondeförbanden" lite mer, så jag vet om jag ska ta åt mig, eller kanske rentav säga emot dig...

Troligtvis kommer det inte stå Bevakningssoldat i våra papper när vi skall söka till US och liknande, detta sas på besöksdagen.

Posted (edited)

Nu skulle jag ju givetvis kunna dra igång den sköna hetsiga namndebatten igen ang att det är skyttsoldter men det vore ju lite fel...

Med tanke på ditt förbandsmärke så ser jag att du inte tillhör LG. Bondeförbanden är alla förband som inte är LG...så ja, ta åt dig :D

Edited by Svempa
Posted

Nu skulle jag ju givetvis kunna dra igång den sköna hetsiga namndebatten igen ang att det är skyttsoldter men det vore ju lite fel...

Med tanke på ditt förbandsmärke så ser jag att du inte tillhör LG. Bondeförbanden är alla förband som inte är LG...så ja, ta åt dig :D

Vad står det i dina papper Svempa? Bevakningssoldat eller Skytte? Eller nått annat? Du tillhörde väl den senaste kullen, dock hade väl inte de stora förändringarna blivit av då ..

Posted

Vad står det i dina papper Svempa? Bevakningssoldat eller Skytte? Eller nått annat? Du tillhörde väl den senaste kullen, dock hade väl inte de stora förändringarna blivit av då ..

Vi var ju några slagsförsökskaniner kan man väl säga. Dom ville se om det gick att högvakta samt utbilda skytte. Enligt div majorer, Övlt etc så gick det ju tydligen vägen. Därför låg alla på Livkomp inne 10 månader så att man skulle hinna med allt även soldaterna jämfört med 6:es som bara låg inne 7,5. Nu har ni ju ännu mer tid på er så ni borde ju bli ännu bättre. Både 6:e och Livkomp.

I våra papper står det Skyttegruppchef resp Skyttesoldat. Dom som var signalister och förare fick även det nämnt i papprena.

Posted

Vi var ju några slagsförsökskaniner kan man väl säga. Dom ville se om det gick att högvakta samt utbilda skytte. Enligt div majorer, Övlt etc så gick det ju tydligen vägen. Därför låg alla på Livkomp inne 10 månader så att man skulle hinna med allt även soldaterna jämfört med 6:es som bara låg inne 7,5. Nu har ni ju ännu mer tid på er så ni borde ju bli ännu bättre. Både 6:e och Livkomp.

I våra papper står det Skyttegruppchef resp Skyttesoldat. Dom som var signalister och förare fick även det nämnt i papprena.

Låg du på livkomp?

Posted

Låg du på livkomp?

Svar ja

Posted

Men måste bara säga att det är jävligt kul att alla här på forumet har blivit fiender redan innan vi ryckt in. Har läst både Psykologi A och Psykologi B så detta vådar bara gott för framtida kamratskapsband. Sedan så hoppas jag att alla blir nöjda med vad det står på deras inskrivningspapper, själv e jag skriven på 6.e Komp och hoppas verkligen att man får bo där. Och ni som e skrivna påLivkomp hoppas säker ochså att dom får vara på sitt ställe. Ni som var på infodagen såg att det inte var så värst långt mellan barackerna, det enda possetiva med att bo på Livkomp är nog att dom har närmast till matsalen.

Sedan så tycker jag att ni som kommer från Livkomp och snackar så himla mycket och kör med era övertygelser ska gå ihop och komponera ett fint litet mail till överste Henriksson på Livgardet (mailadress finns på livgardet.mil.com) sen tar ni med svaret på forumet och så kan vi alla reda ut hur det kommer att se ut och kankse börja bli lite kompisar istället för att hålla på och gissa och vara dumma mot varandra. Vi e ju trotts allt "lite" vuxna :D

Tack för mej

\\\ Thorslund, SSK

Posted
Har läst både Psykologi A och Psykologi B så detta vådar bara gott för framtida

Eeh.. vad har det med nått att göra? läste a och b samt psykiatri a och b, lite svårt att göra analyser på folk på nätet? eller är det bara jag som tycker det?

Posted

Eeh.. vad har det med nått att göra? läste a och b samt psykiatri a och b, lite svårt att göra analyser på folk på nätet? eller är det bara jag som tycker det?

Lite onödigt att kommentera just det va? Hans poäng med inlägget, framkom väll rätt bra ändå va?

Posted

Lite onödigt att kommentera just det va? Hans poäng med inlägget, framkom väll rätt bra ändå va?

Jo det andra va bra skrivet, men det brydde jag mig inte om, annars skulle jag komanterat det eller hur frallan?!

Posted

ja.. men det var inte så att jag analyserade er, utan det jag vill komma fram till att om man varit ovänner ett tag och sedan blir vänner så blir banden starkare än någonsin mellan båda parterna. Det var jag som utryckte mej fel från början..

Posted

Jo det andra va bra skrivet, men det brydde jag mig inte om, annars skulle jag komanterat det eller hur frallan?!

Tyckte det var onödigt, du förstår säkert varför. Att börja kommentera diverse psykologiska analyser i olika inlägg, har väll inget med detta att göra..?

Posted

ja.. men det var inte så att jag analyserade er, utan det jag vill komma fram till att om man varit ovänner ett tag och sedan blir vänner så blir banden starkare än någonsin mellan båda parterna. Det var jag som utryckte mej fel från början..

Tack, jo det kan jag hålla med om att man vill känna sig lojal eller så till sin "sida" därför blir det nog så, kan bara bli värre om vi inte vänder det för det bättre. Nä jag trodde det från början.

Posted
Men måste bara säga att det är jävligt kul att alla här på forumet har blivit fiender redan innan vi ryckt in. Har läst både Psykologi A och Psykologi B så detta vådar bara gott för framtida kamratskapsband. Sedan så hoppas jag att alla blir nöjda med vad det står på deras inskrivningspapper, själv e jag skriven på 6.e Komp och hoppas verkligen att man får bo där. Och ni som e skrivna påLivkomp hoppas säker ochså att dom får vara på sitt ställe. Ni som var på infodagen såg att det inte var så värst långt mellan barackerna, det enda possetiva med att bo på Livkomp är nog att dom har närmast till matsalen.

Sedan så tycker jag att ni som kommer från Livkomp och snackar så himla mycket och kör med era övertygelser ska gå ihop och komponera ett fint litet mail till överste Henriksson på Livgardet (mailadress finns på livgardet.mil.com) sen tar ni med svaret på forumet och så kan vi alla reda ut hur det kommer att se ut och kankse börja bli lite kompisar istället för att hålla på och gissa och vara dumma mot varandra. Vi e ju trotts allt "lite" vuxna :D

Tack för mej

\\\ Thorslund, SSK

Bra skrivet, jag lugnar mej med allt nu, tror knappt att Öveste Henriksson vet exakt hur allt ska se ut under utbildningen, man får se vad som händer under utbildningensgång!

Jag hoppas bara att jag får en bra utbildning och att jag känner att det inte har varit bortkastat!

@Svempa

Skönt att vi blir inskrivna som skyttesoldater, det underlättar ju mycket om man vill söka sig vidare inom FM.

Posted
Tyckte det var onödigt, du förstår säkert varför. Att börja kommentera diverse psykologiska analyser i olika inlägg, har väll inget med detta att göra..?

Nej det gör jag inte, nä men jag uppfatade det som han gorde det men jag fick min rättning.

Posted (edited)

Tror Thorslund syftar på firos modell. Där andra fasen (tror jag) är då man bråkar å håller på, då har man redan kommit genom första fasen där man är blyg å snäll mot alla och istället kommit dit där man konfronterrar varandra. Right Thorslund?

edit: Stavning

Edited by Christer
Posted

Tycker alla här på forumet ska ha på sig denna mössa :D nu framtills vi rycker in, och ser detta forum som en mycket god fördel att fömedla tankar och funderingar över VPL, tänkt på att det inte e alla som sitter här, vi har ett mycket stort försprång :)

Tror Thorslund syftar på firos modell. Där andra fasen (tror jag) är då man båkar å håller på, då har man redan kommit genom första fasen där man är blyg å snäll mot alla och istället kommit dit där man konfronterrar varandra. Right Thorslund?

yeh! där e en som e med i svängarna ;)

THX Christer :D

Posted

Holy shit!

Stadsskytte är nedlagt i och med FB04. Det finns inte mer. Inte ens på 6.komp.

Livkomp och 6.komp ska utb samma typ av soldater nästa år, om det blir så eller ej får vi se om ett år när ni har muckat. Men oavsätt så kommer varken livkomp eller 6:e att vara stadsskytte.

:(

Posted

Jag ser scenariot framför mig...

Församlingen den 15 Januari utanför livgardet för soldf's medlemmar.

Stämningen är spänd, personerna uppdelade i två gäng, 6e vs. Liv, många hårda blickar utdelas.

Stunden för inryck kommer allt närmare, efter passering genom grinden och den första utskällningen från befälen är den tidigare fientligheten som bortblåst, nu är vi alla små rädda pojkar, enbart tillsammans är vi starka.

Posted
Holy shit!

Livkomp och 6.komp ska utb samma typ av soldater nästa år, om det blir så eller ej får vi se om ett år när ni har muckat. Men oavsätt så kommer varken livkomp eller 6:e att vara stadsskytte.

Nä det är delvis sant, vi ingår numera i LMB. Lätt mekaniserad battaljon. Vi blir skyttesoldater speciellt inriktade mot strid i bebyggelse. Det kommer att vara samma uppgifter som tidigare SSK. Bågen kommer att dels ut osv. Den största förändringen är namnet.

Misstänker att de flesta kommer att titulera sig som stadsskyttesoldater under och efter muck.

Men den hela sanningen vet vi inget om förens muck...

Posted
Jag ser scenariot framför mig...

Församlingen den 15 Januari utanför livgardet för soldf's medlemmar.

Stämningen är spänd, personerna uppdelade i två gäng, 6e vs. Liv, många hårda blickar utdelas.

Stunden för inryck kommer allt närmare, efter passering genom grinden och den första utskällningen från befälen är den tidigare fientligheten som bortblåst, nu är vi alla små rädda pojkar, enbart tillsammans är vi starka.

hahah... det var precis så jag tänkte också det e då vi har "varandra" vi får klara os utan våra mammor.

Holy shit!

Nä det är delvis sant, vi ingår numera i LMB. Lätt mekaniserad battaljon. Vi blir skyttesoldater speciellt inriktade mot strid i bebyggelse. Det kommer att vara samma uppgifter som tidigare SSK. Bågen kommer att dels ut osv. Den största förändringen är namnet.

Misstänker att de flesta kommer att titulera sig som stadsskyttesoldater under och efter muck.

Men den hela sanningen vet vi inget om förens muck...

Men en sak dom vi alla kan vara mycket säkra på det e att bågen kommer fortsättas att delas ut. Iaf för 6:e komp e så sugen på den så jag var tvungen att fråga 3 befäl om det. så detta svar e JA

Posted

Om 6e får den tror jag de kmr bli uppror på livkomp om inte vi skulle få den, dock kan jag lika gärna ha kamelskötare lr liknande på armen..