Vysotskij Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 (edited) Vill hjälpa Befälsföreningen Militärtolkar att göra lite reklam för en av Försvarets bästa värnpliktsutbildningar, med hjälp av den nyframtagna broschyren i pdf-format. Har även lagt till denna information i tråden Befattningsbeskrivningar. För frågor går det alltid bra att skicka PM. Vågar du anta utmaningen? Edited March 23, 2004 by Vysotskij Quote
Fu Gson Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 Nu vet inte jag ifall det är den färdiga produkten vi får se, men ett litet stavfel har allt letat sig in i dokumentet. Sida 5 "...bivack oach att överleva i vintermiljö." Kanske inte helt rätt att ha ett stavfel med i ett dokument om Sveriges lingvistiska SSG X| Angående utmaningen så finns det inte en chans i helvete att jag skulle klarat en dag på TolkS, men jag är full av beundran för de som gör det Quote
Ibsen Posted March 23, 2004 Report Posted March 23, 2004 Lutaråt dito. Men jag har en övertro på min förmåga som vissa stunder är bra, vissa stunder dålig. Jag antar ni vet vart jag vill göra min värnplikt? (Om inte, se avatar! ;)) /Ibsen (Som diggar båtmössor) Quote
Vysotskij Posted March 24, 2004 Author Report Posted March 24, 2004 Nu vet inte jag ifall det är den färdiga produkten vi får se, men ett litet stavfel har allt letat sig in i dokumentet. Sida 5 "...bivack oach att överleva i vintermiljö." Kanske inte helt rätt att ha ett stavfel med i ett dokument om Sveriges lingvistiska SSG X| Rätt ska vara rätt. Språkutbildningen på TolkS handlar i grunden om perfektion. PR-ansvarig i MT är informerad. Angående utmaningen så finns det inte en chans i helvete att jag skulle klarat en dag på TolkS, men jag är full av beundran för de som gör det Åjo, det skulle du. Tack i alla fall. Quote
Vysotskij Posted April 13, 2004 Author Report Posted April 13, 2004 Jag antar ni vet vart jag vill göra min värnplikt? (Om inte, se avatar! ;)) Musikpluton? Men har de fioler...? Quote
foppa_1985 Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Ja, jag blir bara ännu mer säker på att TolkS är en väldigt unik och fin utbildning. Känns lite synd att man saknar det där lilla extra inom språk, annars hade jag givetvis sökt. För det där är nog en av de värnpliktiga utbildning som ger mest civilt meritvärde oavsett vad man väljer för civilkarriär. Quote
Vysotskij Posted April 13, 2004 Author Report Posted April 13, 2004 Ja, jag blir bara ännu mer säker på att TolkS är en väldigt unik och fin utbildning. Känns lite synd att man saknar det där lilla extra inom språk, annars hade jag givetvis sökt. För det där är nog en av de värnpliktiga utbildning som ger mest civilt meritvärde oavsett vad man väljer för civilkarriär. Sök om du kan. Det enda extra du behöver är vilja. Quote
Boppo Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Låter underbart. Jag vill också bli tolk. Rycker dock in i Juni som stridsfordonsförare. Är det för sent att ändra? Vad krävs för att bli tolk? Quote
foppa_1985 Posted April 13, 2004 Report Posted April 13, 2004 Jag har sökt och kommit in som NBC befäl. Det passar mig bättre, det enda ämne jag måste kämpa med är just B-språket, så då tyckte jag att det passade mig bättre att bli NBC och läsa naturvetenskapliga ämnen. Quote
Vysotskij Posted April 14, 2004 Author Report Posted April 14, 2004 Låter underbart. Jag vill också bli tolk. Rycker dock in i Juni som stridsfordonsförare. Är det för sent att ändra? Vad krävs för att bli tolk? Jag utgår från att du sitter och läser broschyren. Återkom med kvarvarande frågor så ska jag gärna svara. @ Foppa: Om NBC-befäl är de gamla skyddsingenjörerna och -teknikerna ber jag att få gratulera. Quote
foppa_1985 Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 Tack Vysotskij ! Ja, numera så kallas det NBC befäl. Jag känner mig ganska nöjd med den tjänsten också. Även om jag tror Tolk hade givit ännu mer civilt mervärde. Att "få" ett extra språk det är något som vore helt underbart. Alla där ute med kapacitet och möjligheter att klara TolkS, ni måste bara söka !!! Önskar er alla lycka till ! Quote
Ebbe Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 @ Boppo All heder åt TolkS, men förringa icke äran att få rulla pansar! ;) Dock instämmer jag med övriga om att det verkar vara en mkt adekvat utb. Quote
Mr_Confused Posted April 14, 2004 Report Posted April 14, 2004 (edited) Efter mycket om och men (höll på att hamna i utbildningsreserven p.g.a. de där lustiga 1200 breven man skickat ut...) har jag nu vänt på pannkakan och sökt in till Tolkskolan med inryck nästa år... Lite frågor (dokumentet tar evigheter för mig att ladda, så jag vet inte om svaren finns där): - Extramönstringen är i februari, korrekt? - Ungefär hur många procent är det egentligen som faller från utbildningen? - Exakt vilka krav från mönstringen är det som ställs? Inskrivningsförrättaren sade att mina ev. kunde vara för låga trots att jag fick skicka in ansökan om extramönstring, nämligen. - Hur många av de som extramönstrar kommer in på befattningen? EDIT: Glömde den sista frågan Edited April 14, 2004 by Mr_Confused Quote
Vysotskij Posted April 15, 2004 Author Report Posted April 15, 2004 Lite frågor (dokumentet tar evigheter för mig att ladda, så jag vet inte om svaren finns där):- Extramönstringen är i februari, korrekt? - Ungefär hur många procent är det egentligen som faller från utbildningen? - Exakt vilka krav från mönstringen är det som ställs? Inskrivningsförrättaren sade att mina ev. kunde vara för låga trots att jag fick skicka in ansökan om extramönstring, nämligen. - Hur många av de som extramönstrar kommer in på befattningen? EDIT: Glömde den sista frågan Ja, de flesta svar finns i broschyren, eller på MT:s hemsida. 1. Extramönstringen brukar vara i februari. 2. Det varierar mellan åren. På min tid under en femtedel, ibland på senare år nästan hälften. 3. Informationen finns här. Kan inte exakta mönstringsvärden. 4. Man antar ungefär 15-20 stycken årligen. På min tid omfattade extramönstringen kanske 60-70 pers. Lycka till och skicka gärna PM. Quote
Recommended Posts