Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undrar ifall nån vet om man får åka hem på kvällarna dom tre dagarna man rycker in på HV grundutbildning. ? :uzi

Posted

Vi hade bara två dagars intro. Men till frågan, vi fick fara hem och jag har svårt att se varför det inte skulle vara så på andra platser. Man får dock bara reseersättning för inrycknings/utryckningsresan och om man använder egen bil under övningen.

Posted

På min Hv-utb förra året var det aktivitet ända fram till 21-22. Det var någon eller några som valde att åka hem och sova - trots att de skulle vara tillbaka vid 7 morgonen efter... Ni kommer att hålla till på Tranbygge några kilometer från LG.

Hoppas att det går bra!

// WM

Posted
Vad innebär denna grundutbildning?

Om det är samma som introutbildning, som det heter hos oss, innefattar det utb på Ak4, skyddsvaktsutb (teori och praktik, samt skjutprovet), tillpassning av skyddsmask (tårgaskammare), info om Hv organisation mm, tyngden är dock på skyddsvaktsbiten.

Posted
Om det är samma som introutbildning, som det heter hos oss, innefattar det utb på Ak4, skyddsvaktsutb (teori och praktik, samt skjutprovet), tillpassning av skyddsmask (tårgaskammare), info om Hv organisation mm, tyngden är dock på skyddsvaktsbiten.

... plus en del sjukvård (förband, lite HLR) hade vi.

// WM

Posted (edited)

Jag skall också iväg på introutb nu till helgen dock inte i Kungsängen och kursen omfattar det är som 106 skriver. 8-/

Edited by Xit
Posted

Hos oss körs Intro en helg och sedan Skyddsvakt en annan helg.

Detta anser jag är lämpligast eftersom skyddsvaktsutbildningen är en så viktig del av Hv och att det behövs en hel helg för denna utbildning.

Posted
Ska dit i april, och orkar förmodligen inte åka hem varje kväll. Det går alltså bra att sova där (kasern/tält motsv)?

@AdamKalle; Jo, på Tranbygge finns det en fin, nyrenoverad barrack att sova i. Papperslakan iofs men du sover nog lika gott ändå...

@Jonas; Skyddsvaktsutb är givetvis det viktigaste, och man kan säga att det blev tidvis ganska intensivt - mycket nytt att lära sig. Att sprida ut utbildningen över två helger skulle nog varit att föredra, men det kan nog vara svårt att få folk att ställa upp/få tid två helger i rad (stressade storstadsmänniskor som vi är).

// WM

Posted

@Dansken

Om du väljer att sova över i Tranbygge så ta ett rum där värmen funkar, kan bli rätt så dåligt med sömn annars. Rummen är av typen "billig fyrmannahytt på Finlandsbåt" minus toalett. Egna lakan är värt att ta med. Dessutom finns det absolut INGET att göra på kvällen, inget dagrum med TV alltså. Lycka till iaf !

:angry:

Posted

Nu kanske jag mins fel, men min farbror sa att intro utb va under 3 helger. dvs 6 dagar... Kan minnas fel. I vilket fall va det minst två helger dvs 4 dagar. För han skulle iväg helgen efter när jag träffade honom dom två första dagarna.

Verkar skilja sig ffrån ort till ort?

Posted
@Jonas; Skyddsvaktsutb är givetvis det viktigaste, och man kan säga att det blev tidvis ganska intensivt - mycket nytt att lära sig. Att sprida ut utbildningen över två helger skulle nog varit att föredra, men det kan nog vara svårt att få folk att ställa upp/få tid två helger i rad (stressade storstadsmänniskor som vi är).

// WM

Kurserna ligger med flera veckors mellanrum.

Jag förstår vad du menar men hinner man inte delta två helger så får man väl hoppa över skyddsvaktsutbildnigen och låta andra ta de uppgifter som kräver att man är skyddsvakt.

Posted

Panzerfaust: när jag gick introkursen så började vi på torsdag kväll och körde till söndagkväll.

Kvällstjänst varje dag.

Jonas: jag vet inte hur det är i andra kompanier, men hos oss skulle du riskera att hamna i en icketridande befattning om du inte hade skyddsvaksutbildning...

Det är även extremt dålig mobiltelefontäckning på Tranbygge (televapen? ;)), så det kan vara lite svårt att ringa hem...

Jag hittade två platser där det gick hyfsat att ringa, "bunkern" vid toaletterna och hörnet på huvudbyggnaden mot sovbaracken.

Tips är att ta med egna lakan eller sovsäck (papperslakan är inte så skönt) och hörselproppar, det är otroligt lyhört.

Posted (edited)

Jag förstår vad du menar men hinner man inte delta två helger så får man väl hoppa över skyddsvaktsutbildnigen och låta andra ta de uppgifter som kräver att man är skyddsvakt.

@Jonas: Att vara skyddsvakt är ju en av HVs huvuduppgifter - så utan genomförd utb. och skyddsvaktsmeritering är du inte till mycket nytta.

Gällande kursupplägg så har jag själv erfarenhet från andra kurser som var uppdelade på flera helger/tillfällen där många hoppade av mellan kurstillfällena. Teoretiskt sett är det bäst att sprida ut utbildningen genom att det ger bättre inlärning - men rent praktiskt är det bäst att ta allt på en gång, även om det blir intensivt.

Vad som hände på min HV-kurs var att det obligatoriska skjutprovet som ingår i skyddsvaktsutb kom före den själva teoretiska utbildningen samt de praktiska övningarna. Flertalet blev lite konfunderade över det. Gissningsvis hade det något med bokningen av skjutbanan att göra samt praktikaliteter i övrigt...

// WM

Edited by WinterMute
Posted

Målsättningen i vår MDgrupp är att alla befäl och hela insatsplutonen ska vara skyddsvaktsutbildade. Tyvärr är det så att många av de gamla gubbarna saknar utbildning.

Visst borde alla i Hv vara skyddsvaktutbildade men då ska de också ha en riktig utbildning och inte slarva igenom skyddsvaktsutbildningen på 2 - 4 timmar.

Rent praktiskt kan en Hv soldat hjälpa en Hv skyddsvakt med att bevaka skyddsobjekt. Soldaten har då inte befogenhet som skyddsvakten men kan bistå vid avvisande och gripande.

Bara så att ingen tvekar när det gäller min ståndpunkt i denna fråga, Jag anser att alla i Hv samt bilkårister, hundförare och andra som hjälper Hv lösa uppgifterna ska vara utbildade skyddsvakter.

Posted
Målsättningen i vår MDgrupp är att alla befäl och hela insatsplutonen ska vara skyddsvaktsutbildade. Tyvärr är det så att många av de gamla gubbarna saknar utbildning.

Visst borde alla i Hv vara skyddsvaktutbildade men då ska de också ha en riktig utbildning och inte slarva igenom skyddsvaktsutbildningen på 2 - 4 timmar.

Rent praktiskt kan en Hv soldat hjälpa en Hv skyddsvakt med att bevaka skyddsobjekt. Soldaten har då inte befogenhet som skyddsvakten men kan bistå vid avvisande och gripande.

Bara så att ingen tvekar när det gäller min ståndpunkt i denna fråga, Jag anser att alla i Hv samt bilkårister, hundförare och andra som hjälper Hv lösa uppgifterna ska vara utbildade skyddsvakter.

Nu blir jag lite konfunderad jag trodde att alla fick skydsvakts utbildning när dom går med i HV. För att sen att man ska repetera var 5.e år men men. Det är väl skildnad på HV och HV här i landet.

:)

Posted
Nu blir jag lite konfunderad jag trodde att alla fick skydsvakts utbildning när dom går med i HV. För att sen att man ska repetera var 5.e år men men. Det är väl skildnad på HV och HV här i landet.

:((

Är nog skilnad på hur det ska vara och hur det är. Alla i HV kanske inte går på alla övningar/utbildningar

Posted

När jag gick introutb var den i tre delar, dessa delar genomfördes med flera veckors mellanrum och varje del genomfördes flera gånger per år, så om man missade ett tillfälle var det bara att deltaga vid nästa. Det gav alltså större möjlighet för alla att genomföra utbildningen när det passade med jobb och liknande.

Tyckte att det var ett bra system, innan jag hade gått färdigt kunde jag ju delta i övriga övningar. Skyddsvakt har jag ändå bara "behövt" för högvakten, så särskilt nödvändigt är det inte även om jag nu har utbildningen.