Jump to content

hmmm va e detta


tias

Recommended Posts

Jag tycker att den är helt funkis. För kortare personer eller om man skall hålla vapnet länge i anläggning så kan det vara att föredra. Jag skjuter själv så. Kolla på tävlingsskyttars skjutställlning. De har stödhanden så långt bak som möjligt. Det blir stabilare och man använder inte sina muskler för att hålla upp vapnet i samma utsträckning.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde det var siktet som det var frågan om och inte vapenmodellen. Jag ser det som rödpunktssiktet monterat på en normal AK4. Men det är sant att riktmedlen inte ska va kvar, tänkte inte på det först.

 

Ja fattningen ser lite underlig ut, men det kan funka.

Är det altså inte det siktet som det ska va?

Är det nån som har en bild med det antagna siktet, så man kan jämföra?

Edited by Innuendo
Link to comment
Share on other sites

Fästet för siktet påminner om (inte exakt lika) följande från Military Shop:

Ta.Aimp.Ak4.jpg

 

Skulle jag gissa skulle jag säga att det helt enkelt är så att någon prylbög har lagt en massa pengar på att kitta sitt vapen.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte bara nämna några saker som jag noterade med bilden i fråga

 

Det saknas hylsbuffert och hylsfångare på vapnet

 

Om jag såg rätt på en annan bild som föregående talare lade in så om det vore samma fäste som militaryshop saluför. Så borde det vara en metaldel framför utkastar hålet. Eller är jag helt fel ute?

 

Han brukar endast en siktesring för att montera riktmedlet.

Rätta mig när det gäller Aimpoint och dylika andra riktmedel.

Det är nästan en standard att bruka två ringar för att montera riktmedlet samt att det gör riktmedlet skottfast

 

Sen det med att de fasta riktmedlena som fortfarande sitter kvar på vapnet

Det gör mig inget att de sitter där. Det är bra att ha det kvar och skottställt om aimpoint odyl helt plötsligt fallerar

 

Jag tänker ej spekulera om var han är eller var vapnet har blivit moddat eller av vem

Link to comment
Share on other sites

Håller med både jöjje och HvPrsk.

 

Siktet ser ut att vara ett Comp M2.

Den sitter som tidigare sagt, med en ring. Jag har själv monterat ett antal sådana i jobbet.

 

Apropå skjutställning: Jag tycker det är svårt att få till en stabil och bra skjutställning med ak4 pga av att den är så lång. Skall själv försöka få tag på en kortad kolv. Går inte det så blir det fram med bågfilen....

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Hur kommer det sig att HV får rödpunktsikte (alla?) och inte exvis alla i en skyttegrupp motsv? Alltså vad är främsta skälet till det nya siktet?

Jadu, det kan man ju fråga sig... Något "popularitetsskäl" förmodligen. Kan ju inte finnas så mycket "taktiska" skäl i det beslutet.

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Hur kommer det sig att HV får rödpunktsikte (alla?) och inte exvis alla i en skyttegrupp motsv? Alltså vad är främsta skälet till det nya siktet?

Finns väl flera skäl men här är några

 

- Morot=nya leksaker roligare att leka med :camo:

 

- Öppna riktmedel är förlegat

 

- Varför skulle inte HV få nya roligare bössor.....

 

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Hur kommer det sig att HV får rödpunktsikte (alla?) och inte exvis alla i en skyttegrupp motsv? Alltså vad är främsta skälet till det nya siktet?

Gamla Hv-gubbar ser för illa för att kunna använda vanliga öppna riktmedel. :P

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Hur kommer det sig att HV får rödpunktsikte (alla?) och inte exvis alla i en skyttegrupp motsv? Alltså vad är främsta skälet till det nya siktet?

Vafalls!?

 

Vilka hade Mauser in på 90-talet? Va? Skulle det vara oschysst att det nu är dagens lata ungdom som får stå tillbaka lite? Va?

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...