Jump to content

Tv spel skadar de?

wigurt

Recommended Posts

Den 3 mars va de en dokumentär om hurvida datorspel skadar eller inte, de visades en massa skräckbilder på postal 2, cs osv. De visade även amkerikanska soldater (tror de va amerikanska) som spelade spel som medal of honor för att "lättare" kunna döda i verkliga livet sen. :angry: Vad anser ni om detta, tycker ni att de ska införas en lagstadgad åldersgräns, eller är de bara en hetsjakt som media har dragit igång.

Mitt första inlägg :blink: har lurat i vassen innan detta... ;)

Hetsjakt varje dag i veckan. Jag tror inte media och samhället hatar datorspel som företeelse, men de söker desperat efter en förklaring till illdåd liknande massakern i Columbine, och då är det våldsamma datorspel som får ta smällarna.

En gammal man som jag var med om en liknande debatt på 80-talet men då var det filmvåld det gällde. Snarlika drev har gått när Elvis, Beatels var poppis även liknande debbat har ju förts om rollspel. Så mitt svar är nej däremot tycker jag det är bra med rekomenderad åldersgräns sen är det upp till föräldrarna att bry sig lite om sina barn.

:angry:

Ja, de tog ju bort Darkwing Duck från trean, typ enda vettiga barnprogrammet på den tiden.

Och jo, rollspel har också fått en del negativ uppmärksamhet i media, även om de flesta seriösa medier släppte det faktum att Halmstadkillen "spelade s.k. vampyrspel". Inte Expressen och Aftonbladet dock... :angry:

För att inte tala om den sk videovåldsdebatten under 80talet. som raffsec skrev dom bara skyller på dataspelen, det började med beatles, elvis sen kom hårdrocken och judas priest etc etc hängdes ut, sen var våldet på gatan videovåldets fel och nu är det dataspelen som ställer till det. Visst kan det finnas individer som tar skada men om en promille blir bäng skall då samtliga drabbas av förbud och censur?

Jag har spelat dataspel i hela mitt liv, slaktat miljontals gubbar i dataspel på dem mest bestialiska sätt, inte har jag lättare att döda för det. Det är något som media har hittat på, det är klart att det blir enklare om man kan öva anfall, stridsteknik och på det sättet underlätta att döda andra människor i krig . Visst om man vinklar det på det sättet. Men hur man hugger ner någon med kniv eller styckar någon med motorsåg, siktar eller avfyrar vapen osv. är VERKLIGEN inte verklighetsförankrat i något spel. Dessutom har man i verkligheten inte/bör man inte som tonåring tillgång till Automatvapen o dyl. Allt detta måste övas praktiskt om du skall få det lättare till att döda någon och vill du lära dig det så går du på vissa självförsvarskurser samt till det militära.

Att säga att man blir våldsam av dataspel eller våldsam av filmer med våld i är ren och skär dumhet, man blir knappast roligare människa av att man ser på vänner på tv etc... Allt hänger på hur man uppfattar saker och ting.

Är man trygg i sig själv och har haft en ok uppväxt så påverkas man inte av dataspel och filmer. Har man däremot haft det svårt eller på något annat sätt fått en förvrängd verklighetsuppfattning eller lider av svåra psykiska problem och personlighetsstörningar eller tvångstankar så påverkas man av många saker, tom. dataspel om man nu spelar mycket.. Jag tror dock att BAREN, BIG BROTHER och den andra skiten dem visar på tv är långt mycket värre än något dataspel någonsin kan bli. Den dekadens som visas i ett avsnitt i tex. big brother förstör nog mer än vad några timmar Quake gör. Mediaprofftyckarna och Hem & skola tanterna och framförallt föräldrarna till barnen, samt alla andra bör ta sig en rejäl funderare på vad dem kan göra för att ge ungdommarna en sund uppväxt och ta sitt ansvar istället för att ge sig på deras hobby's när det redan gått för långt?

Hur många Datorspelsrelaterade Mord har förekommit de senaste 10 åren?

Jävligt bra första inlägg! Wigurt ! ;P

Jävligt bra första inlägg! Wigurt ! ;P

Tackar vi för :D

alltså detta som media håller på med är ju bara löjligt spela upp mammor och pappar dom fan, kan ju iofs förstå att inte barn under 15 ska spela en postal eller sof eller liknande, men jag tror ju verkligen inte att människor dödar mindre bara för att de spelas våldspel, de mord som ägt rum hade nog hänt vilket fall som helst och hade de varit som ni sa på 80 talet hade dom skyllt på någon film eller linkande. De är vapen och människor som dödar inte spel eller filmer, i USA tex där de är sån vapentillgång att man kan sparka på vilken buska som helst så trillar de ut en ak :/ hehe eller kanske inte riktigt men nästan, försvåra vapen till gången så ska de nog lösa sig tror jag....

Jag har tittat extremt mycket på film i mitt liv och även spelat en ansenlig mängd datorspel i mina unga år. Jag tror att dessa trubbat av mig vad gäller min syn på våld, och flera av mina film- och datorspelsälskande vänner tror samma sak om sig själva. Jag förstår på ett högre mentalt plan att våldet i filmen eller spelet inte är på riktigt, men om vi helt och hållet kunde distansera oss från en film eller ett spel, så skulle de mista en stor del av sin funktion, eftersom vi i så fall inte skulle bli uppjagade av häftiga biljakter i actionfilmer, uppskrämda av kusliga skräckfilmer, hämdlystna på onda skurkar i thrillers, imponerade av tuffa hjältar, o.s.v. Jag älskar filmvåld, men är däremot negativt inställd till våld på riktigt, även om jag inte skulle dra mig för att använda det på riktigt om det verkade behövas och jag ansåg det rättfärdigat.

Jag är helt övertygad om att dataspel påverkar barns beteende!

Precis som resten av ett barns upplevelser, dygnet runt under dess uppväxt...

Problemet är när det vävs in förnedrande, rasistiska ageranden som får stå oemotsagda, tex i spelet "Postal" där det tydligen förekommer frekvent...

Det som sägs nog ofta utan att debatteras och konfronteras blir en sanning. ÄVEN om det är i ett spel.

De flesta barn kan skilja på lek och verklighet, leken används för att "simulera" verkligheten, utan att få de konsekvenser verkligheten skulle ge, (tjuv och polis, cowboys och indianer, osv). Detta är nyttigt och ger möjlighet att ta olika roller och utvecklar interaktionen med andra.

De barn som inte mår bra, tror jag däremot kan däremot söka sig till spel och annan verklighetsflykt för att söka bekräftelse, då de inte får någon i verkliga livet.

Man ska inte nonchalera diskussionen om dataspel. Ni som kan lite om hjärnan vet att det är mycket lite skillnad i hjärnaktivitet mellan en handling som vi genomför och en handling som vi tänker på att vi genomför. Vår förmåga att leva oss in i något gör också att vi kan lära oss saker av att se på, mentalt uppleva att vi själva "gör" det.

Hur många har nån gång sett en skräckfilm på bio och på väg hem tittat över axeln med en olustig känsla, eller tänder extra många lampor när man kommer hem...?

Hur många på detta forum är det som upprymd och taggad efter en bra actionrulle med massa coola scener med navyseals, t ex.

Vi lever oss in i händelser, tar till oss känslor som förmedlas på film och i spel.

Det räcker med att det saknas en mental spärr hos någon, denna kan vara temporär eller permanent, det spelar ingen roll. Ju mindre vi umgås med våra ungdomar, desto mindre chans har vi att upptäcka eventuell brist på mental spärr...

Vi är inte rationella, konsekventa varelser, vi gör inte alltid som man "borde göra".

Som jag förstår så är våld, våldtäkt, mm hos barn och ungdomar en fråga frustration och om att uppnå kontroll, stabilitet, något som de kanske inte har i sin normala situation.

Jag hamnade lite OT, men känner att bilden är så mycket större än vad som återges i TV...

SVAR: Ja, jag tror att TV-spel skadar de barn/ungdomar som saknar referensram till verkligheten och har en bristfällig social situation.

/Magnus B

Edit: Så går det om man filar för länge på svaren, då blir det lite överlapp... 8|

Jag vet inte jur många människor jag har dödat i spel.

Jag vet inte hur många cililister jag har förintat med kärnvapenanfall.

Jag vet inte hur många gånger jah ahr hört att datorspel ska vara skadliga.

Posei

"Horrorfilms doesn´t create psychos, they just do the psychos more creative"

Precis de jag vill komma fram till är du normal ifrån början så tror jag inte att du går och gör som i postal och pissar på en mörkhyad och sen sätter eld på honom... :lol: men de är heller inte bra att börja spela innan du har en verklighetsuppfattning osv du måste ju ha mognat lite innan därför kan ju en lagstadgad (heter de så??) åldersgräns vara något att föredra, men på dokumentären lät de på journalisten som intervjuade undgomarna som va 13 eller 14 år att dom hade varit inne i en blomster affär och käpt kärnvapen under disk eller något sånt.

Men saken är ju den att media ska göra en sån stor affär av allt...

Jag förstog inte varför Postal 2 klassades som rasistisk spel,att man kunde skytta ner och sen pissa på en svart man? man kunde jo göra samma sak med en vit man llr en annan argument "man kund pissa på en kvinna" och? man kunde pissa på en man ochså..förstog inte riktigt vart dom ville komma :lol:

Rätta mig gärna om jag har fel, men i inslaget jag såg så fick jag intrycket av att många fäder i usa lär ut till sina barn att skjutvapen är ngn sorts leksak som man bara använder för att ha kul med.

Jag tror knappast att någon treåring i dagens usa har någon större användning av att kunna skjuta, eller någon treåring alls för den delen.

Säkert kan dataspel locka fram ett sjukt betende hos någon som saknar en spärr.

Men ett sådant betende tror jag handlar väldigt mycket om stundens ingivelse och finns det då inga vapen eller kunnande om vapen så blir det kanske inget mord eller annan tragisk händelse.

Som jag ser det handlar det inte om att man ser eller utför ett mord i ett spel för att sedan gå ut och göra likadant i verkligheten.

Däremot kan inställningen till våld ändras. Beteendemässiga spärrar försvagas, ett våldsamt beteendemönster ligger närmare ytan så att säga.

MVH

Akula som strax tänker ta paus från tentaarbetet med en omgång Raven Shield.

Som jag ser det handlar det inte om att man ser eller utför ett mord i ett spel för att sedan gå ut och göra likadant i verkligheten.

Däremot kan inställningen till våld ändras. Beteendemässiga spärrar försvagas, ett våldsamt beteendemönster ligger närmare ytan så att säga.

Det är så jag också ser på saken, men tyvärr så verkar många ha en tendens att polarisera frågan, så att de enda två ståndpunkterna grovt sett blir att TV-spel antingen är helt ofarliga eller att de gör barn till galna mördare.

Jag tänker gissa och tro. Vilket man gör i en sån här tråd.

Och jag gissar och tror att minst 1/4 av dom som har egen komponerad/köpt HV utrusting eller springer runt i skogen med softairguns inte skulle ha gjort detta utan dataspel och film.

Jag tittar på en kille som är HV/u:are men som fyllt 18 och då är med på övningar med ordinarie HV ibland.

På en vanlig skjutöving, en prisskjuting där det på orden står att man inte behövde ha strids utrusting osv. Denna kille kommer med hjälm, skyddsglasögon nerfällda, egenköpt stridsväst, ben och armbågs skydd. Utr som han brukar ha när han kör softair gun grejs. Han är en stor fanatiker av data spel säger dom som känner honom privat.

Skulle han ha allt detta, eller ens sitt intresse utan dataspel och film? nä. Det tvivlar jag på. Tror vi alla är påverkade mer eller mindre.

Men sen när det kommer till våldshandlingar så är det nog som dom flesta säger, är man på kanten och vinglar kan det ju gå för långt.

Tror att dataspel gör mördare av pojkar lika lite som porr gör våldtäktsmän av dem.

Precis som Dahlberg säger så måste vissa hästar redan lämnat stallet för dem. Alla läs vi in redan som små med normer som det är fel att slåss mm. Varför vissa personer saknar dessa normer beror inte på datorspelen utan andra faktorer.

Om jag inte minns fel så var personerna i Columbine ganska mobbade. Detta är nog något som får dem tappa begreppet rätt och fel.

Visserligen kan datorspel mm göra oss avtrubbade inför våld. Ser man nånting tillräckligt mycket så kommer man bli avtrubbad, men jag tror att filmer är värre i sådanna fall eftersom våldet i många fall är mycket realistiskt. Datorspelens grafik mm har inte kommit upp till den nivån ännu.

Det största hotet med datorspel är snarare när föräldrar låter datorn funka som ersättare för dem själva. Är det bara jag som ser tecken på att många föräldrar skiter i att lära sina ungar rätt och fel?

p.s.

Sen tycker jag spelet vice city ändå har en viss moral, skjuter man polisen kommer man få det jobbigt efteråt :lol:

så jäkla fegt att anklaga spel industrin bara för att de inte vågar gå till attack mot föräldrar o skoldelen.

vilket har falerat om en sådan här grej händer.

Psychos får inspiration från deras omgivning när de gör "dåden"

nää anklaga de jäkla föräldrarna som inte brytt sig om sina barn istället.

Och jag gissar och tror att minst 1/4 av dom som har egen komponerad/köpt HV utrusting eller springer runt i skogen med softairguns inte skulle ha gjort detta utan dataspel och film.

Jag tittar på en kille som är HV/u:are men som fyllt 18 och då är med på övningar med ordinarie HV ibland.

På en vanlig skjutöving, en prisskjuting där det på orden står att man inte behövde ha strids utrusting osv. Denna kille kommer med hjälm, skyddsglasögon nerfällda, egenköpt stridsväst, ben och armbågs skydd. Utr som han brukar ha när han kör softair gun grejs. Han är en stor fanatiker av data spel säger dom som känner honom privat.

Skulle han ha allt detta, eller ens sitt intresse utan dataspel och film? nä. Det tvivlar jag på. Tror vi alla är påverkade mer eller mindre.

Men sen när det kommer till våldshandlingar så är det nog som dom flesta säger, är man på kanten och vinglar kan det ju gå för långt.

Jag ser det så, att spela airsoft och dataspel är samma sak... det är en lek!

När man skriker klockan halv 4 en morron "Jag dödade dig din jävel *HAHA*", så ligegr det ju inget allavr i den, utan det betyder: "nu fick jag en påäng, för att jag var bätrte än dig, ärade vän" och inget annat...

Dom som är på väg att flippa, finns det MÅNGA varningstecken på vägen...

Jag ser det så, att spela airsoft och dataspel är samma sak... det är en lek!

När man skriker klockan halv 4 en morron "Jag dödade dig din jävel *HAHA*", så ligegr det ju inget allavr i den, utan det betyder: "nu fick jag en påäng, för att jag var bätrte än dig, ärade vän" och inget annat...

Dom som är på väg att flippa, finns det MÅNGA varningstecken på vägen...

Pricis, och jag säger inte att det är fel. Säger bara att jag tror att Dataspel och film ligger till grunden för just ett sånt intresse som softairgun. Och massa balla saker som man kanske inte alltid behöver i militärverksamhet. Dock ser jag som sagt inget fel i det, utan menar bara att på det sättet påverkar nog data och film en del.

Rambo va ju en hjälte, som vuxen vet man ju bättre. Men det är ju sånt som ofta "väcker" intresset, eller har jag fel?

Menar bara att det är fel att säga att man inte blir påverkad, för det blir man nog mer eller mindre. Dock är det skillnad att vilja bli militär efter en hjälte film och advokat efter man sett lagensänglar. Mot att skjuta ihjäl folk för man lirat ett data spel. Att bli inspirerad till ett yrke av en film eller rentav ett spel anser jag vara helt okej. Men att gå övergränsen är en helt annan sak.

Då är man sjuk.

Man kan ju fråga säg hur mycket våld det överhuvudtaget skulle finnas i samhället om det inte fanns några våldsamma medier alls.

Inga våldsamma datorspel, filmer, litteratur, serietidningar, inga våldsglorifierande medier alls.

Hur mycket misshandel skulle förekomma då tror ni?

Som jag ser det så för att man ska begå en våldshandling så krävs det flera komponenter ALLA kan slå någon om man blir tillräckligt provocerad/motiverad.

Tror jag inte är ensam om att vilja påstå att jag skulle gå till anfall om min flickvän, mamma, syster etc. etc. skulle bli ofredad, våldtagen, slagen eller liknande.

Jag tror att om man sett en actionfilm sen spelar lite data sen kanske går och tränar boxning och efter det går på krogen och drar i sig 10 stöl så behövs det nog inte mycket för att man ska hammna i bråk.

Men det som resulterar i händelser som Columbine, Stureplan och andra vansinnes dåd kräver viss psykisk störning eller påverkan av tyngre droger.

Alltså är inte dataspel ensamt skyldiga till våld inte heller filmer eller vapen utan det är flera vedträn som gör brasan.

8-/

I dag är det porr på internet och TV1000, H&M-reklam, våldsamma dataspel och filmer, och så ibland nån som Marlyn Manson och nån rap-video, som är orsakerna till att en del ungdomar har problem med respekten för sig själva och varandra.

Det riktigt intressanta är att böcker tydligen inte anses påverka någon negativt överhuvudtaget längre.

Håhå jaja.

Ned med lansen och mot väderkvarnarna!

fick nyss höra av min mamma  att en på hennes jobbs barn hade skurit sig i halsen för att han var besatt av CS

Vart i cs lär man sig att man ska skära sig själv i halsen?

Jag tycker det är bra med åldersmärkningar på spel, precis som det är inom filmindustrin. Jag tror dock knappast att man blir mer aggresiv eller våldsbenägen för att man spelar tv-spel. Det är nog många andra faktorer som spelar in isåfall. Problem hemma, mobbning i skolan, etc.

Men det är ju mycket lättare att skylla på tv-spelen...

Tv-spel skadar iaf på så sätt att ungdomar (och vuxna!) blir allt för stillasittande och passiva. Jag spelar inte soft air gun men det är väl bättra att ungdomarna är ute och rör på sig.

Jag vet att det finns bra strategi och andra problemlösningsspel men i många populära FPS spel är det springa och skjuta som gäller. Reaktionsförmågan i musarmen lär dock öka :D

Jag kan förstå att folk tycker man är sjuk när man dödar poliser, skjuter huvet av tjockisar, spränger bilar och kör omkring som en galning i GTA. Men det finns iaf som sagt ett litet "straff". (FBI och national guard kommer till slut)

Men fan va det är kul en stund.. Vansinnet roar..

hehe Soldier of fortune med.. :uzi0:)0:):/

Smaklöst är det spel som man körde på Amigan på 80-talet typ school yard slaughter dör man mejade barn och fick mer poäng om det var en svart kille man sköt.

Vart går gränsen för det som är perverst och det "som bara är roligt"?

Det som är lagligt? Det som är samhällets moral?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...