Bakdonas Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Har kustjägarna fortfarande den gyllene treudden (KJ-gaffeln) som märke? Tack! Quote
Gorg Posted February 28, 2004 Report Posted February 28, 2004 Ja, Kustjägarna har fortfarande treudden som utbildningsmärke men den bärs inte längre på baskern utan man bär nu gemensamt för amfibiebataljonen vikingen torleif. Quote
EO4 Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 För övrigt en förändring som firar 10-års jubileum i år om jag inte minns helt fel. Quote
Bakdonas Posted February 29, 2004 Author Report Posted February 29, 2004 Ja, Kustjägarna har fortfarande treudden som utbildningsmärke men den bärs inte längre på baskern utan man bär nu gemensamt för amfibiebataljonen vikingen torleif. Vart bärs den nu då? Quote
Volvo Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Thorleif bärs inte längre. Det är de nya regementsmärket som används. KJ bär dock Treudden på höger axel. Thorleifen ska kanske komma tillbaka som utbildningstecken senare. Quote
SERG. B Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Thorleif bärs inte längre. Det är de nya regementsmärket som används. KJ bär dock Treudden på höger axel. Thorleifen ska kanske komma tillbaka som utbildningstecken senare. jag har då sett amf bära thorleif på höger arm Quote
SERG. B Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Det är den symbolen som jag har som avatar Quote
Bakdonas Posted February 29, 2004 Author Report Posted February 29, 2004 Är det en stor skillnad mellan KJ och Amfibiesoldaterna? Quote
madog Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Är det en stor skillnad mellan KJ och Amfibiesoldaterna? nej inte utbildningsmässigt, bara till attityden. nej vars, skämt åsido... ta en titt på amf1:s hemsida. där står det ganska mycket om både tjänst som amf-soldat, kj, a-dyk, etc... Quote
Panzerfaust Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 (edited) En sak jag kan passa på att fråga i denna tråd, om det är okej? När man läser på amf1 om amfibiesoldat så står det massa tjänster på en lista. Vissa inom parantes (KJ). vilket innebär att Det är kJ tjänster. Det står: Närskydd (KJ) Närskydds GB (KJ) Attackdykare (KJ) Vad menas med det? Är KJ numera amfs närskydd? fattar inte riktigt... Här är "listan" jag menar. Längre ner kan man läsa om gemensamma befattningar. Gemensamma befattningar: Inom bataljonen finns ett antal gemensamma befattningar som är utspridda i alla kompanierna, även i kustjägarkompanierna: Gemensamma befattningar: - båtchef - maskinman/skytt för stridsbåt - signalist - linjepatrullchef - linjesignalist - eldledningsgruppchef - eldledningsbiträde, eldledningsgrupp - eldledningssignalist, eldledningsgrupp - tekniker - kvartermästare - kommissarie - kock - trossman - sjukvårdare Trodde båtcheferna va amf pb ? eller har jag missupfattat hela listan? Edited February 29, 2004 by Panzerfaust Quote
EO4 Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Båtcheferna på KJkomp är amfibiesoldater och inte "soldatkategori" KJ. Organisatoriskt tillhör de KJkomp. Som kuriosa kan nämnas att båtcheferna på KJkomp under något eller några utbildningsår under tidigt 90-tal kunde få gaffeln om de klarade testerna. D.v.s. det gick att bli KJ utan att ha sökt frivilligt eler genomfört extramönstring (ett undantagsfall). Detta var innan AMFBAT-organisationen hade satt sig. Quote
xteam Posted February 29, 2004 Report Posted February 29, 2004 Thorleif bärs inte längre. Det är de nya regementsmärket som används. KJ bär dock Treudden på höger axel. Thorleifen ska kanske komma tillbaka som utbildningstecken senare. Bärs inte thorleif som baskermärke nu??? Länk xteam Quote
Panzerfaust Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Båtcheferna på KJkomp är amfibiesoldater och inte "soldatkategori" KJ. Organisatoriskt tillhör de KJkomp. Som kuriosa kan nämnas att båtcheferna på KJkomp under något eller några utbildningsår under tidigt 90-tal kunde få gaffeln om de klarade testerna. D.v.s. det gick att bli KJ utan att ha sökt frivilligt eler genomfört extramönstring (ett undantagsfall). Detta var innan AMFBAT-organisationen hade satt sig. Okej, men vilka av tjänsterna är det då som hör till KJ? förutom närskydd och adyk. Eller är det så att soldaterna inte är KJ utan blir flyttade till kj? för att understöda på ett eller annat sätt. Att man ingår i KJ komp utan att va KJ (KJ-uttagen till kustjägare efter 2a mönstring med andra ord) menar jag alltså. Är det så det är med tjänsterna på den "nedre" lista i mitt förra inlägg? Quote
Vysotskij Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 @ Panzerfaust: Just den sidan är känd för att vara notoriskt inaktuell, om jag inte tar fel, i vilket fall forumets samlade sillstryparkår får utöva sina färdigheter på en varelse med mer markerad och på utsidan mindre slemmig hals. Quote
Bakdonas Posted March 1, 2004 Author Report Posted March 1, 2004 En sak jag kan passa på att fråga i denna tråd, om det är okej? När man läser på amf1 om amfibiesoldat så står det massa tjänster på en lista. Vissa inom parantes (KJ). vilket innebär att Det är kJ tjänster. Det står: Närskydd (KJ) Närskydds GB (KJ) Attackdykare (KJ) Vad menas med det? Är KJ numera amfs närskydd? fattar inte riktigt... Här är "listan" jag menar. Längre ner kan man läsa om gemensamma befattningar. Gemensamma befattningar: Inom bataljonen finns ett antal gemensamma befattningar som är utspridda i alla kompanierna, även i kustjägarkompanierna: Gemensamma befattningar: - båtchef - maskinman/skytt för stridsbåt - signalist - linjepatrullchef - linjesignalist - eldledningsgruppchef - eldledningsbiträde, eldledningsgrupp - eldledningssignalist, eldledningsgrupp - tekniker - kvartermästare - kommissarie - kock - trossman - sjukvårdare Trodde båtcheferna va amf pb ? eller har jag missupfattat hela listan? Kustjägarna är ju som en del av amfibiesoldaterna. Så jag tror att dom menar att KJ också är amfibiesoldater men ändå inriktade till KJ. Jag hoppas du förstod =P Rätta mig om jag har fel! =) Quote
Panzerfaust Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 @Bakdonas Nä, faktiskt inte Jag tror dock att det är som någon annan påpekade, dom tillhör KJ kompaniet. Tex deras båtförare eller så, men dom är amfsoldater. Dom på nedrelistan alltså. medan Närskydd och A-dyk är Kustjägar soldater. Kort och gott. Det jag ville veta va varför det heter närskydd enligt "amf1.mil.se". Trodde KJ va typ som span eller så. Quote
Bakdonas Posted March 1, 2004 Author Report Posted March 1, 2004 @Bakdonas Nä, faktiskt inte Jag tror dock att det är som någon annan påpekade, dom tillhör KJ kompaniet. Tex deras båtförare eller så, men dom är amfsoldater. Dom på nedrelistan alltså. medan Närskydd och A-dyk är Kustjägar soldater. Kort och gott. Det jag ville veta va varför det heter närskydd enligt "amf1.mil.se". Trodde KJ va typ som span eller så. Aha oki :P Quote
VH Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Gah, varhän denna "felaktiga" information. På KJkomp utbildas KJ och SPAN. Inget annat. För att se vilka tjänster det är kan ni titta in på kompaniets sida på Amf1's hemsida. Närskydd och alla andra tjänster är PBAmf, GBAmf och allt vad det nu heter. Lev väl! Hälsningar VH Quote
EO4 Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Båtcheferna på KJkomp är amfibiesoldater och inte "soldatkategori" KJ. Organisatoriskt tillhör de KJkomp. Ett förtydligande: det "KJkomp" jag syftade på (utan att tänka efter) är krigskompaniet, exempelvis 605 Kustjägarkompaniet i den gamla amfbat-organisationen och inte utbildingskompaniet. 8| Quote
ARN Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Anledningen till att det står KJ och amf på Närskydd är att i den gamla organisationen kunde "gamla dugliga" KJ bli krigade som närskydd då de passerade bäst före datum på sin ursprungliga krigsplacering. Quote
Recommended Posts