Jump to content

Mod till HoI

niklassthlm

Recommended Posts

Posted

Tjena! Jag hjäler till att göra en mod till Hearts of Iron, modern sådan.

Skulle vilja ha lite hjälp av er med Sverige.

Dvs våra militära resurser, inte: 160st Strv 121 osv utan en OOB dvs

namn på våra brigader o flottor o flygskvadroner.

En bonus är om ni vet var de har sin platts i organisationen också

Vilka fördelningar har vi?

Vilka förband ingår i vilka fördelningar? (behöver inte bryta ner brigaderna, utan stannar där)

Det kanske finns en bra förteckning på nätet? Har bara hittat mil.se o där fanns det ju endel siffror på antal pbv 401 osv

TACK på förhand

/Niklas

ps självklart så kommer jag länka till mod'en när den är klar

Posted

2001 är bra, dvs om vi skulle gått i krig 2001 o haft lång tid på oss att mobilisera, o all mtrl fanns på plats. De bästa teoretiska senariot alltså.. :D

Även om brigaden bara finns på pappret så är den med i spelet.

/Niklas

Posted
Låter som en kul idé. När beräknar du att modden är klar?

jag är bara en pytte liten del av allt, moden ska inehålla HELA världens beväpnade styrkor 2001, de hoppas på att allt ska vara klart om ca 4mån.

EDIT: för att förtydliga mig så menar jag typ en uppräkning av krigsförband typ

MekB10, MekB18, IB1 osv.... gärna samma om det går med flyget

Posted

Provspelade HOI, men lyckades inte ta mig ur den egna basen på första uppdraget....... :(

Däremot lyckades jag ju plocka på mig vapen i basen, men därefter kom jag inte mycket längre!

Vad göra?

Posted
Provspelade HOI, men lyckades inte ta mig ur den egna basen på första uppdraget....... :(

Däremot lyckades jag ju plocka på mig vapen i basen, men därefter kom jag inte mycket längre!

Vad göra?

Tjena! Sorry jag fattar inte vad du menar!? Kan du förklara.

Låt oss inte styra iväg den här tråden på annat. Ni kan väl skicka ett PM till mig om ni har frågor pm spelet i stort.

Fråga gärna om moden dock!

/Niklas

Posted

OOOoooppppppppsssssssssss................

Blandade ihop två spel, sorry....... :D

Posted

har hittat lite vad gäller Armén:

Milo S: IB 12, IB 16, PB 8, PB 9, MekB 7, KAB 4

Milo M: IB 1, IB 2, NB 13, MekB 10, KAB 2

Milo N: NB 5, NB 21, MekB 19

Infon var ifrån -96 (tror jag)

Då har vi alltså 3 st Mekaniserade brigader, 2 pansar, 4 inf brigader (mechaniserade nu?), 3 norrlands brigader (vad kan dessa gämföras med?) och två Kust art brigader

Vad tycker ni?

Hur många strv, pbv, strf osv ingår i brigaderna?

Flyget/flottan

/Niklas

EDIT: hittade infon här: http://www.riksdagen.se/debatt/9697/Utskot...u1/fou10028.htm

Posted

Norrlands brigaderna är mekaniserade skyttebrigader. Enda skillnaden, mot en vanlig skyttebrigad, är att övriga fordon är bandgående i så stor utsträckning som möjligt för att de ska kunna ta sig fram i väglös terräng och vinter förhållande.

Posted

Tjena!

Hallå, jag trodde att det skulla komma massor av info till mig! Vad är detta? Ett helt forum av likasinnade stridspittar, o alla är lika ovetande som jag om vårt försvars krigsorganisation B)

Kom igen nu, underlättta för mig, så att jag kan gå vidare med Finland o Norge :unsure:

Dettta kommer att bli en kalas mod när den är klar, o nu har vi en chans att få åtminstånne Svearikes stolta arme så lik verkligheten som möjligt.

Jag vill veta vilka brigader som vi har aktiva o i vilka fördelningar de ingår i.

Vill även veta det som finns att veta om fårt flygvapens krigs org.

Tack en miljard för att ni kommer att hjälpa mig :D:D

/Niklas

Posted
Se sidan 9 på följande länk:

Det nya försvaret

Det är iallafall kortversionen av regeringens proposition 1999/2000. Om målsättningen har modifierats under resans gång vet jag inte. Mycket bra info finns på Försvarsdepartements hemsida: Försvarsdepartementet

Lycka till!

Så där ja! Tackar för det.

Jag är sååå dålig på att scanna nätet, tack för att ni inte är det

/Niklas

Posted

Vysotskijs svar är (enligt senaste försvarsinfo kurserna) fortfarande helt korrekt.

2 brigadstaber är överflödiga och orgasniseras för att leda återhämtning av nya förband alternativt för att leda sammansatt stridsgrupp (troligast i Stockholm).

Stadsskyttebataljonerna fördelas enligt principen; 3 i Stockholm, 2 i göteborg, 1 i Malmö.

Just nu skulle vi inte kunan sätta upp ett enda av dessa förband..men det är en annan femma.

Posted

ok, men brigaderna då? Vilka brigader ingår dessa fina bataljoner i? Enl vad jag hittat så verkar inte försvarsmakten delas in i brigader längre.....men det kan väl inte vara sant????

Posted

Efter FB 2000 omorganiserades arme'n till 4+2 Brigader på papperet ( 2 av brigaderna endast efter en längre tillväxts period). Men brigaderna består egentligen endast av 6 st brigadledningar med ledningsförband. Utöver det finns en Divisionsstab ( motsvarande fördelning) + en artilleriregementesstab med ledningsförband.

Insatsförbanden omfattar ca 110 000 man.

Till "brigaderna" hör 16 mekaniserade bataljoner, dvs endast till 4 st brigader. För att de sista två ska fungera behövs ytterligare 8 mekaniserade bataljoner, minst 2 st Haubitsbataljoner, 2 st ingenjörbataljoner, minst 2 st luftvärnsbataljoner och 2 st underhålls/trängbataljoner - Detta ska ta ca 5-10 år för utbildning, inköp av ny utrustning mm :) .

Utöver detta finns 6 st ingenjörbataljoner ( 4 ingår i de 4 brigaderna), 7 st luftvärnsbataljoner ( eftersom 4 st bör ingå i brigaderna - återstår 3 st till hela landet), 15 fristående kompaniförband, 4 artilleribataljoner ( samtliga bör ingå i brigaderna), 4 st pionärbataljoner, 4 underhållsbataljoner ( samtliga behövs i brigaderna), 6 st stadsskyttebataljoner ( nya utbildas mycket sparsamt, så det blir svårt att behålla samtliga längre fram).

Nationella skyddsstyrkorna ca 85 000 inklusive hemvärnet.

Ca 15 fristående jägar eller infanteribataljoner ( detta är gammla överföringsförband som inte grundutbildas - försvinner troligtvis efter FB2004).

Ca 15 ingenjörskompanier.

Sedan finns en Amfibiebrigad som omfattar 3 Amfibiebataljoner + diverse kompanier. Brigaden saknar artilleri ( om vi inte räknar 8 cm GRK).

Posted

hm, våra 4 art bataljoner (12 pjäser i varje) vart fan ligger de i kriorg?

vet att de ligger utspridda på Brigaderna men fördelade hur?

2 till MDN

1 till MDM

1 till MDS

eller är jag ute och cyklar? (får fråga KompCh nästa vecka om ingen kan svara nu i helgen)

Posted
hm, våra 4 art bataljoner (12 pjäser i varje) vart fan ligger de i kriorg?

De ingår i de fyra brigaderna. Var dessa sedan är tänkta att utgångsgrupperas i händelse av krig torde vara hemligstämplat.

Brigaderna lyder inte under något av militärdistrikten, utan ligger under Opil.

Posted
De ingår i de fyra brigaderna. Var dessa sedan är tänkta att utgångsgrupperas i händelse av krig torde vara hemligstämplat.

Brigaderna lyder inte under något av militärdistrikten, utan ligger under Opil.

ok, det är uppfattat

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...