undass Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 (edited) Min flickvän funderar på att göra lumpen och hon är främst intresserad av att göra den som Sjukvårdsplutonbefäl. Är det någon som har koll på vilka värden som krävs för att få den tjänsten? Undrar även lite vilka skillnader som finns mellan armén och marinen när det gäller denna tjänst. Skulle även vilja veta hur mycket man är befäl och hur mycket man är sjukvårdare. Hon verkar även vara väldigt intresserad av att göra utlandstjänst, hur ser de möjligheterna ut för ett Sjukvårdsplutonbefäl? EDIT: Personliga erfarenheter av denna tjänst är givetvis också intressant. Edited February 26, 2004 by undass Quote
Myran Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 ett hett tips är väl alltid att 1 : Söka, är säker på att ämmnet varit uppe förut. 2: Lumpen.nu Quote
undass Posted February 26, 2004 Author Report Posted February 26, 2004 (edited) Jag har sökt hittade dock bara bra info om sjukvårdstjänst i allmänhet. När jag sökte i alla inlägg i "Pliktverket" efter "Sjukvårdsplutonbefäl" så fick jag bara 4 träffar och de diskuterade mest skillnaden mellan en Plutonsjukvårade och ett Sjukvårdsplutonbefäl. Har även varit inne på lumpen.nu men deras info är inte speciellt målande, det står inte heller exakt vilka siffervärden som krävs för olika tjänster. Edited February 26, 2004 by undass Quote
Vysotskij Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Här på forumet finns en flitig och i sjukvårdstjänst mycket meriterad ung man vid alias Marzocchi, som är rena ambulansen. Han kommer snart och ger er svar. Quote
Lindeberg Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 (skulle inte varit polis, men jag hittade ingen annan.) Mina kunskaper om tjänsten som sjukvårdplutonbefäl sträcker sig inte längre än till mina erfarenheter på Ing2 2002/2003. KB (blivande -plutonbefäl) på Ing2 02/03 låg inne ca en månad längre än mig och övriga GB. Sjukvårdplutonbefälen (2 st) på Ing2 var chefer över förbandsplatsen och sjukvårdarna som jobbade där (10 st totalt, varav 4 sjvtp). Sjukvårdsplutonbefälet fick ingen, eller mycket lite, sjukvårdsutbildning. Dock fick de ju lära sig lite av GB som fick 10 veckors utbildning i akutsjukvård/omhändertagande i fält. OBS, jag misstänker starkt att sjukvårdplutonbefälen får mer och bättre sjvutbildning om de utbildas i totalt 15 månader. Om jag vrider tillbaka uret och skall välja mellan att vara sjukvårdgruppbefäl/plutonsjukvårdare eller sjukvårdplutonbefäl, så skulle jag utan tvekan välja sjvgrpC/Plutsjv, beroende på utbildningen och praktiken vi fick. Förutsatt att sjukvårdplutonbefälet får samma sjukvårdsutbildning som motsv 10-månaderssjv, så misstänker jag att det är lättare med utlandstjänst, då man förhoppningsvis har mer koll på ledarskap osv. Quote
Vysotskij Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Vad var det jag sa...? För övrigt vill jag sända mina lyckönskningar till din tjej. Quote
dast Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Mina efarenheter är nog egentligen obsoleta, men kan kanske ändå tillföra något. Jag gjorde värnplikten som KB och utbildades till sjuktransportplutonchef, dvs jag ledde en pluton med vad man - måhända lite vanvördigt - kan kalla militära ambulanser. Jag fick ingen sjukvårdsutbildning, men desto mer träning i ledarskap (sjuktransportplutonen var ett härke på drygt 50 man och 16 fordon). Vid samma kompani fanns andra KB som utbildades till sjukvårdsplutonbefäl. De ledde en sjukvårdspluton, som på den tiden (om jag minns rätt) bestod av två förbandsplatser och 2 sjuktransport(terräng)grupper (dvs två förbandsplatstroppar). Sjukvårdstjänst ingick inte i deras utbildning, men någon av dem deltog frivilligt i GB-soldaternas sjukvårdsutbildning. PB-eleverna på kompaniet utbildades till militära chefer för förbandsplatserna (läkaren var chef för det medicinska), beteckningen var såvitt jag minns väbel. De fick samma sjukvårdsutbildning som GB. Att betänka om man vill göra värnplikten inom sjukvårdstjänst är att man kan komma att betraktas med viss skepsis av andra, som inte anser att sjukvårdstjänst är någon särskilt militärisk verksamhet. Denna attityd - välgrundad eller ej - kan få konsekvenser vid en fortsatt militär karriär. Jag har själv känt av detta trots att jag alltså inte hade någon sjukvårdutbildning, men har väl numera lyckats sudda ut den stämpeln. Om man siktar vidare skulle jag därför kanske vilja ge rådet att välja något inte fullt så nischat. Quote
GA KA Posted February 27, 2004 Report Posted February 27, 2004 Lite kommentarer angående 10p, ev framtid inom FM osv 10p utbildningen En bra utbildning som dock kan skilja sig väsentligt mellan olika regementen. Dels skiljer den sig pga av olika regementes uppgifter men även pga av kvaliteten på instruktörer och regementets förmåga att finna rätt praktik. Kolla igenom vad som ingår i utbildningen och vilka praktik möjligheter som finns. Det skall egentligen inte skilja sig men det gör det i verkligheten. Vidare så är det 10 "luft" poäng dvs du kan inte tillgodoräkna dig poängen civilt. Framtid inom FM Om din flickvän "bara" skall göra GU och inte avser att bli RO/YO/Sjuksköterska/läkare gör gärna vpl inom en sjukvårdande befattning. Funderar hon på något av ovanstående välj en stridande PB/KB tjänst och gör sedan MHS i underhållstjänst alt civil högskole utbildning. Krav Det skilljer sig markant beroende på vilket förband som utbildar sjukvårdaren. Min erfarenhet ifrån civil akutsjukvård och den praktik som sjukvårdarna gör är att mer "hårdare" förband = dugligare sjukvårdare. Det skiljer sig markant kunskapsmässigt mellan tex P7 och K3s sjukvårdare. Visst är det en produkt av olika uppgifter men det känns som att urvalet, utbildningen och motivationen skiljer sig markant. Förband med mer skarp erfarenhet verkar prioritera sjukvård högre än många mekaniserade förband. Quote
Recommended Posts