Jump to content

Recommended Posts

• 3 weeks later...
Posted

Om en vecka är det dags att återigen marschera genom Ing2:s grindar. :baskerPa:

Vi är ett par grabbar från plutonen som ska träffas kvällen innan över ett par öl, slagga på hotell och bara ha det bra. Ska bli riktigt skoj.

Posted

Skönt, men du kan väl inte hålla dig borta från Ränneslätt ändå? ;)

Njae, kanske ändå. Brukar ju inte rulla så mycket pansar där :) ;)

Posted

ja helvete, det var i helgen ja! förgrymt! Då missar man det i år igen :)

@Marzocchi, se till att foto lite från IB12s gamla kaserner (Inte gamla I12 nu bara), logement 1 om du får tillfälle, antar att inte mkt har förändrats men eftersom det numera bebos av Ing:are så vet man ju aldrig B)

Posted
@Marzocchi, se till att foto lite från IB12s gamla kaserner (Inte gamla I12 nu bara), logement 1 om du får tillfälle, antar att inte mkt har förändrats men eftersom det numera bebos av Ing:are så vet man ju aldrig  B)

WTF. Jag har hela tiden levt i min drömvärld och trott att I12 = IB12 = ej Ing2. Hur förhåller det sig egentligen?

Man lär sig nåt varje dag. Menar du att jag ska fota i husarkaserns logement 1? Vi får väl se om jag kan bryta mig in där, annars är nog min egen kasern av mest intresse ;)

Posted

Alltså, vi har I12s gamla lokaler som ligger närmare Eksjö centrum, finns/fanns lite småförråd där när jag låg inne annars är det hela civilt.

IB12 huserade i de lokaler som ligger längst in på garnisons området, alltså så långt bort från huvudgrindarna som möjligt. Är du med nu?

För att förtydliga, på min tid var husen gula, tvåningsbyggnader, ett kanslihus i mitten flankerad av två st identiska (fast spegelvända) logement/vapenvårds/förrådslokaler.

IB12 är ju I12 om man snackar förband, men inte om man snackar lokaler....

Posted

Jag låg i den första kasernen, den till höger om kanslihuset alltså, om man ser det framifrån. Igentligen spelar det ingen roll eftersom kåkarna är identiska, men den högra är ju ändå lite förmer beroende på dess aningen bättre placering :navy:

Posted

Hmmm IB12 gammla kaserner är väl dom ljusgula husen där 4Komp ligger nu? har för mej att Internationella Ingenjörsförbandet ligger där under sin utbildning...

/JBP (Ing2 1992-93)

Posted
Hmmm IB12 gammla kaserner är väl dom ljusgula husen där 4Komp ligger nu? har för mej att Internationella Ingenjörsförbandet ligger där under sin utbildning...

/JBP (Ing2 1992-93)

Det finns inget 4:e kompani detta året.

Annars har du helt rätt.

2:a kompaniet huserar i den norra byggnaden och EN02 huserar i den södra.

Däremellan ligger GU-batstaben samt NSG, i fokmun kallat "Tarragona" :)

The Swede :banana

Posted

Då var denna trevligt helg till ända.

Blev besviken över att plutonsjukvårdaren inte längre fanns kvar på "min gamla pluton". Istället "inhyrdes" ett par sjv i en 1314-bil vilket innbar att hela plutonen fick köra i 55/70 km/h (:baskerFN::D). "Min" sjuktransport (VW Syncro) hade tillfallit mekanikerna och hade, på bästa dekaltrimmarmanér, utrustats med "ögonlock" tillverkade av grön tejp. Tragiskt.

Det var kul att prata med gamla plutonchefen och ett annat befäl på plutonen. Tyvärr träffade jag aldrig på mina sjv-befäl, men jag såg skymten av en batförbandsplats vid Bjälmen, så det var kanske där de höll till.

Kul att klättra och dona lite i Patgb203:orna, tyvärr ingen med sjv-inredning ;)

Blev dock konfunderad när jag provsatte en. I mitten av fordonet, något till vänster (på insidan alltså) finns det en sorts bur som man tar sig in i, sen sticker man ut huvudet genom en lucka och skjuter lite. Men, hur kommer man till den platsen, fäller man ner hela doningen och klättrar in? För så som jag såg den (upphissad?) var man tvungen att vara mycket smal för att komma på plats. Upplys mig gärna, och förlåt mig för min felaktiga namngivning av delarna.

Halvtrevligt att gå runt på logementet. Min säng hade bytt plats och jag kände mig inte speciellt hemma. Dock var det bättre på den fronten när jag och mitt sällskap gick in i ett 20-tält (som för övrigt var riktigt uselt upprättat, slappt och fult). Vi andades in den ljuva doft som bara finns i Försvarsmaktens perseldar och tält. Härligt :)

Posted

Det finns en lucka upptill.

Kliv in genom den går det mycket lättare. :baskerFN:

2:a och 3:e komp. var delade så att 2:a höll sig söder om Solbergavägen och 3:e norr om.

The Swede

Posted

Var också i Eksjö och kollade när brorsan byggde DB200. Hände lite mer på DB200 än på KB5, vilket var nästan lika intressant som att se mjölkspillet på köksbordet torka. :baskerFN:

Fick plocka en SISU med BT-pansarskott, samt åka lite båt, käka korv med mos och kolla på närskyddarna. Två grupper á 6 man på ett kompani (2:a komp)!

Posted
Det finns en lucka upptill.

Kliv in genom den går det mycket lättare. :baskerFN:

2:a och 3:e komp. var delade så att 2:a höll sig söder om Solbergavägen och 3:e norr om.

The Swede

Så man "ska" alltid äntra den platsen utifrån?

Tack för orienteringen om kompaniernas grupperingar.

Det blev ju dock att man bara hängde runt 2:a kompaniet.

Posted

Jupp, det är normalförfarande.

Däremot skall man vid behov kunna utrymma skyttplatsen neråt, in i vagnen men hur det ska gå till vete gudarna. :D

The Swede :baskerFN:

• 1 year later...
Posted

Varför bor jag här i skåne!?

Man kan ju nästan aldrig komma till några sådana här tillställningar.. :blink:

Posted

Någon med "från-insidan-information" som kan delge var på området de olika kompanierna kommer att visa upp sig, och viktigast av allt; var finner jag sjukvårdstroppen med tillhörande befäl?

:)

Posted

Sjv-skolan tillhör 2:a kompaniet detta året.

Exakt var dom kommer att hålla till vet jag inte men det borde väl vara skyltat.

The Swede :D