Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ja, jag ska rycka in på 2.skv i januari. Jag har fått inbjudan om infodag den tionde november, dock mkt tveksamt om jag kan närvara. Skulle vara riktigt surt att missa den! Det står "Blivande Livgardister och Bassäkmän från F17" stort högst upp på lappen. Men de har väl bara skrivit fel i så fall. Har väl dock funnits något son hette flygbassäk men som inte längre finns, om jag inte är ute och cyklar? De kanske har blandat ihop det?

Det heter Strilsäk nuförtiden, tydligen (taget från diskussioner i andra trådar). Kan vara så att det är de som ska utgöra flygvapnets säk-markpluton för eran årskull. På FBJS hemsida nämns inte säkbat utan flygbasbataljon 08, och jag har sett rykten om att FBJ inte kommer ingå i Säkbat, så vi var kanske sista årgången som fick FBJ:are (även om de nu blev uppblandade med oss andra och MP/Säk istället för FBJ). Men det vet säkert inneliggande FBJ:are mer om.

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Ja, jag ska rycka in på 2.skv i januari. Jag har fått inbjudan om infodag den tionde november, dock mkt tveksamt om jag kan närvara. Skulle vara riktigt surt att missa den! Det står "Blivande Livgardister och Bassäkmän från F17" stort högst upp på lappen. Men de har väl bara skrivit fel i så fall. Har väl dock funnits något son hette flygbassäk men som inte längre finns, om jag inte är ute och cyklar? De kanske har blandat ihop det?

Tja, jag har fått samma inbjudan angående infohelgen och ja ska in som GA924 Bas/Strilsäkman(Jan 2008) vid F17 som är en Flygflottilj ifall jag inte missat nått (så dom har både flyg och flotta :P ) men så har jag hört en massa konstiga ryckten om att utbildningen är flyttat till livgardet så dom kanske har ändrat oss till vanliga Bassäkmän, har inte fått nått rakt svar på hur de hela ligger till, men ja antar att jag får svar på de på info helgen

Ses där alla MP nissar! //Hampus Bas/Strilsäkman.....eller Bassäkman...

Edited by hampa
Posted

Tja, jag har fått samma inbjudan angående infohelgen och ja ska in som GA924 Bas/Strilsäkman(Jan 2008) vid F17 som är en Flygflottilj ifall jag inte missat nått (så dom har både flyg och flotta :P ) men så har jag hört en massa konstiga ryckten om att utbildningen är flyttat till livgardet så dom kanske har ändrat oss till vanliga Bassäkmän, har inte fått nått rakt svar på hur de hela ligger till, men ja antar att jag får svar på de på info helgen

Ses där alla MP nissar! //Hampus Bas/Strilsäkman.....eller Bassäkman...

Nej nej, du ska inte förvirras av ordet Flygflottilj. Det betyder inte Marinen+Flygvapnet. En flygflottilj=flygvapnet, som har olika divisioner. Sen har de även annan verksamhet som t.ex. underhåll och bassäk. De har inga korvetter :rolleyes:

Posted
Nej nej, du ska inte förvirras av ordet Flygflottilj. Det betyder inte Marinen+Flygvapnet. En flygflottilj=flygvapnet, som har olika divisioner. Sen har de även annan verksamhet som t.ex. underhåll och bassäk. De har inga korvetter :rolleyes:

haha, oj nu känner ja mig lite dum men men, har jag lärt mig de ialla fall :rodna:

• 4 months later...
Posted
Jag är inskriven som Mp/Säk PB, PA705, med inryck på 2.skv i april 2009. Så det är ett tag kvar...

Inryck i april? Är du säker på att du hamnat på 2 skv och inte på Livskvadron, eller har de lagt om inryckningstiderna?

Posted
Jag är inskriven som Mp/Säk PB, PA705, med inryck på 2.skv i april 2009. Så det är ett tag kvar...

Inryck i april? Är du säker på att du hamnat på 2 skv och inte på Livskvadron, eller har de lagt om inryckningstiderna?

Jo jag har undrat det där med. Han jag talade med på Livgardet sa att det var 2.skv det rörde sig om. Jag ska göra 15 månader så jag vet inte. När ska 2. skvadrornarna rycka in "egentligen"?

Posted

Vi (2.skv) ryckte in 28 jan. Pbs ryckte in 4 månader innan oss så det borde du väl göra med då.

April stämmer väl ändå inte för 2.skv????

Posted

Det har varit tal om att ha gemensamt inryck i framtiden för Livskvadron och 2 skvadron, och sedan placera de mest lämpade/villiga på skvadronerna efter några veckor, men jag vet inte hur det blev med den saken. Man kan ju inte ha gemensam GSU för länge eftersom uppgifterna är så pass olika, tänker jag. Jag har för mig att det har varit gemensamt inryck för PB (dåvarande KB) förr i världen för skvadronerna dock, kan vara så att de återgått till det.

Posted (edited)
Vi (2.skv) ryckte in 28 jan. Pbs ryckte in 4 månader innan oss så det borde du väl göra med då.

April stämmer väl ändå inte för 2.skv????

Jo då, April stämmer nog. Om det stämmer att PB rycker in 4 månader innan GB. För GB rycker in i Augusti 2009, April blir 4 månader innan.

EDIT: Kan ju säga att Augusti 2009 har jag fått från lumpen.se, så det borde ju stämma, iallafall preliminärt.

Edited by Nyllet
Posted
Utbildningen genomförs vid

Livgardet i Kungsängen, juli 2008, januari 2009, augusti 2009

Gäller MP/Säk GB. Jag har svårt att tro att de har bytt plats på inryck för Livskvadron och 2:a, och 89:orna som ska ligga på 2:a lär alltså rycka in i januari 2009. Om ni är 90:or och blivit GB-uttagna så är det möjligt att de har lagt gemensamt inryck i augusti för båda skvadronerna, men i så fall lär det bli tal om omplaceringar under eller efter GSU:n. Vad jag inte förstår är hur befälen på 2:a i så fall ska ha tid med att utbilda två årskullar samtidigt i ett halvår, med tanke på hur få de var under vårat utbildningsår (för att inte tala om efter det, även om jag inte vet om de lyckades fylla på med folk). En jävla massa förstärkningsbefäl kanske? Annars så finns det en risk för att pliktverket som vanligt inte har någon som helst koll på skillnaden mellan MP och Säk och vilken skvadron som gör vad och att det är inryck i januari 2010. Personligen hoppas jag dock att man någon gång lyckas lösa det med gemensamt inryck eftersom pliktverkets information om utbildningen är så bristfällig och avhoppen på 2:a och Livskvadron så höga, och att man på så sätt kanske kan få rätt rekryt på rätt plats lättare.

Posted (edited)

Ingen på Pliktverket verkar ha någon koll som vanligt.

Jag sa uttryckligen på mönstringen att jag inte var intresserad av att rida.

Jag ringde till Kurt Kretsel (stavning?) som är värnpliktshandläggare på Livgardet, och jag är placerad som PA705 på Livkompaniet, alltså MP, med ridande högvakt.

Enligt Kurt Kretsel ska inte några 2.skvadronare rycka in 2009 för de har kortat ned den tjänsten, om jag förstod honom rätt.

Nu måste jag fundera på om jag vill ligga på Livskvadron, inte för att jag egentligen har något emot det, och det är där jag är placerad, men jag var förberedd på 2.skv. Dock höll de på att fylla ut platser på ett annat kompani och ville jag byta skulle jag höra av mig till pliktverket. Den sistnämnda utbildningen var på 11 månader, och jag ska ligga inne 15 som det ser ut nu.

Vad tycker ni som legat på Livksvadron, hade ni hellre velat göra något annat?

EDIT: Ja just det, sist jag ringde honom så lät det som att jag skulle rycka in på 2.skv. Jag måste ha formulerat mig fel eller något då. Nu verkade det klart att det INTE var 2.skv som gällde ivf.

Edited by Hermansson
Posted

Jag ringde till Kurt Kretsel (stavning?) som är värnpliktshandläggare på Livgardet, och jag är placerad som PA705 på Livkompaniet, alltså MP, med ridande högvakt.

Enligt Kurt Kretsel ska inte några 2.skvadronare rycka in 2009 för de har kortat ned den tjänsten, om jag förstod honom rätt.

Nu måste jag fundera på om jag vill ligga på Livskvadron, inte för att jag egentligen har något emot det, och det är där jag är placerad, men jag var förberedd på 2.skv. Dock höll de på att fylla ut platser på ett annat kompani och ville jag byta skulle jag höra av mig till pliktverket. Den sistnämnda utbildningen var på 11 månader, och jag ska ligga inne 15 som det ser ut nu.

EDIT: Ja just det, sist jag ringde honom så lät det som att jag skulle rycka in på 2.skv. Jag måste ha formulerat mig fel eller något då. Nu verkade det klart att det INTE var 2.skv som gällde ivf.

Strukturen på Livskvadron numera är;

3 stycken "MP till häst"-plutoner som genomför beriden högvakt.

Samt 2 stycken "MP insats"-plutoner som inte rider, men genomgår en väldigt kort "ridutbildning" för att kunna avgöra om en häst är sjuk i något bås eller leda ut dem vid brand etc.

Om jag vore du skulle jag inte hänga läpp - visserligen har jag fått uppfattningen att det inte är lika fysiskt hårt som på 2:a skvadron, men knappast någon lökig utbildning. Sedan finns det en ganska stor variation beroende på vad du är intresserad av;

"MP till häst" är utrustade mer som ett traditionellt militärt MP förband med ksp 58, ksp 90 mm. Vidare finns sedan utredare, personskydd etc.

"MP insats" har inte direkt några befattningar (endast fordonsförare, stf gruppchef och gruppchef) men det är för att dessa blir "enskilda MP", som genomför "operativ polisiär verksamhet". Det kan vara nykterhetskontroller eller liknande, också vid andra regementen, till att stötta i eskorter eller åka ut på larm. Vid sidan om detta så sitter man i vakten. Alla MP här är således utrustade på samma sätt; pistol 88, batong etc.

Jag ligger själv på MP insats sen januari, och är riktigt nöjd; vill förmodligen söka polishögskola efter detta och enligt Plutonchef så är detta ett bra val isf.

Posted

Att man har varit MP som värnpliktig spelar noll roll när du ska söka PHS...tragiskt men så är det. Så du ska nog inte svälja allt din PC ger dig...

Posted
Att man har varit MP som värnpliktig spelar noll roll när du ska söka PHS...tragiskt men så är det. Så du ska nog inte svälja allt din PC ger dig...

Näe, någon förgång eller liknande får man väl inte. Men det kan ju inte ha varit negativt att ha läst lite juridik, eller?

Posted (edited)

@Ivan

Beror också på vem som du får snacka med på intervjuerna på intagningen till phs. Vissa tycker att det är en skitbra erfarenhet, andra gör ingen skillnad på om du gjorde lumpen som MP eller jobbade på donken i ett år. Men officiell "förtur" får man ju inte.

Edited by MPMöller
Posted

Strukturen på Livskvadron numera är;

3 stycken "MP till häst"-plutoner som genomför beriden högvakt.

Samt 2 stycken "MP insats"-plutoner som inte rider, men genomgår en väldigt kort "ridutbildning" för att kunna avgöra om en häst är sjuk i något bås eller leda ut dem vid brand etc.

Om jag vore du skulle jag inte hänga läpp - visserligen har jag fått uppfattningen att det inte är lika fysiskt hårt som på 2:a skvadron, men knappast någon lökig utbildning. Sedan finns det en ganska stor variation beroende på vad du är intresserad av;

"MP till häst" är utrustade mer som ett traditionellt militärt MP förband med ksp 58, ksp 90 mm. Vidare finns sedan utredare, personskydd etc.

"MP insats" har inte direkt några befattningar (endast fordonsförare, stf gruppchef och gruppchef) men det är för att dessa blir "enskilda MP", som genomför "operativ polisiär verksamhet". Det kan vara nykterhetskontroller eller liknande, också vid andra regementen, till att stötta i eskorter eller åka ut på larm. Vid sidan om detta så sitter man i vakten. Alla MP här är således utrustade på samma sätt; pistol 88, batong etc.

Jag ligger själv på MP insats sen januari, och är riktigt nöjd; vill förmodligen söka polishögskola efter detta och enligt Plutonchef så är detta ett bra val isf.

Det där är (ursäkta uttrycket) skitsnack. Det är meriterande att ha gjort värnplikt som MP/Säk. Har kollat upp det där med länsansvariga för polisrekryteringen i mitt län. Gör man värnplikten som MP anser pliktverket att man passar som polis, okej, det är innom försvarsmakten, men det är ändå en polisiär befattning. Och har man någolunda koll på testerna till PHS så vet man att pliktverket sammarbetar med polisen på samma sätt som dom sammarbetar med försvarsmakten när det gäller tester till värnplikt/Yoff och ansökan till PHS. SÅ det är självfallet meriterande.

/Nyllet

Posted

Vet att när vi hade MP praktik på PHS i solna så pratade vi med en äldre polis som sa att det inte var någon större merit, och att man itne tog någon större hänsyn till det.

spelade tydligen ingen större roll om du gjort vpl som MP eller Jägare...

Läste också en artikel i Värnpliktsnytt för ett tag när jag låg inne, där dom frågade (osäker på vilken befattning dom hade inom Polisen) om bla ansökningar till Polisen och om det spelade nån roll vad man gjort lumpen som och de svar dom gav var att det som spelade roll var om du har gjort utlandstjänst efter lumpen eller liknade.

Självklart är det bra för dig själv om du är bekant med tankegångarna när du väll redan har kommit in på PHS, men någon större merit är det icke.

Missförstå mig inte, självklart tycker jag själv att det ska vara en stor merit nästan tom kanske ge en liten förtur, men man får vara realist.

Skulle nog inte heller dra för stora växlar av att Pliktverket placerar dig som MP.

MP är inte lika med att man passar som Polis. har under min värnplikt mött både skit bra folk som är duktigt på de mesta men har även mött folk som jag inte ens skulle vilja ha inom min bekantskapskrets...ännu mindre som poliser på stan.

Har du föresten gjort värnplikten än?

Posted
...

En himla massa text

...

Som en bitter gammal MPJ så kan jag meddela att som dagens polisrekrytering går till är den bästa meriten för att bli polis är at skita i lumpen och plugga i stället. Det är högre meritvärde i det...

Detta är dock min personliga erfarenhet och inga officiella uppgifter.

/GrpSign 162 1.MPJ 2000

Posted
...

En himla massa text

...

Som en bitter gammal MPJ så kan jag meddela att som dagens polisrekrytering går till är den bästa meriten för att bli polis är at skita i lumpen och plugga i stället. Det är högre meritvärde i det...

/GrpSign 162 1.MPJ 2000

Precis de ja försökt säga, men folk verkar svälja de mesta utan kritiskt tänkande.

pluggar du till polis nu eller söker du för fullt?

Posted

Nej, nej, nej! Det är ingen gräddfil till PHS om man gjort GU som MP. "Jag har pratat med herr X inom polisen som sa dittan å dattan..." Lyssna inte på sånt... Är man direkt lämplig som polis om pliktverket placerat en som MP? Ånej... Att ha gjort GU som MP är precis lika meriterande som skyttesoldat, däcksbefäl eller båtförare. Och att man har läst MP juridik underlättar bara för en själv, i början av PHS, men därefter börjar det skilja sig ganska mycket. Dock visar det ju att man är intresserad av polisyrket.

Det mesta kan räknas som meriter, men tyngden ligger inte på vad man gjorde i lumpen som 19-åring. Konkurrenskraftig börjar man bli först när man har jobbat ett par år, helst inom något liknande (vård, säkerhet m.m.) samt kanske läst någon relevant universitetskurs och när man har börjat bilda egen familj. Det sistnämnda är ett stort steg i livet och början till att man ser saker och ting på ett annat sätt. Nu menar jag inte att man ska ha barn för att komma in på PHS, men försök förstå vad jag menar...

Posted
...

En himla massa text

...

/GrpSign 162 1.MPJ 2000

Precis de ja försökt säga, men folk verkar svälja de mesta utan kritiskt tänkande.

pluggar du till polis nu eller söker du för fullt?

Sökt ett par gånger utan att komma in. Men det är så mycket annat som spelar in också. Var, när, och om man gjort lumpen har ingen betydelse idag. Jag har en kompis som inte gjort lumpen, hon var hudterapeft. Är numer polis. Hon har aldrig ens funderat på lumpen eller motsv. Att man lumpat som MP är av ringa beetydelse.

Sen är det så att de på pliktverket vill ju fylla sina platser och struntar i den enskilde individen. Därför kan han säga att det är bra att tvälja MP.

Åter igen, mina tankar...

• 4 weeks later...
Posted

Kan någon inneliggande på 2 skv berätta om hur uppbyggnaden ser ut nu? Vilka befattningar finns på grupperna i år? Har de haft råd med att utbilda sjv ordentligt, och i så fall var? Hur kommer det att bli med övningar? Blir det muck en månad innan? Vad har befälen sagt om FS18, etc?

Om ni inte vill svara här så får ni gärna skicka ett PM. Att det inte blev några prsk eller hf i år vet jag redan, och det tycker jag är riktigt tråkigt.

• 4 months later...
Posted

Om man har fått tjänsten PA805 MP/Säk-gruppbefäl preliminärt är man beriden då eller inte (det står nämligen inget på lumpen.nu), går det att ta reda på om man sak rida eller inte eller utses ryttarna efter inryck? Vad skiljer de åt som rider och de som inte rider (förutom att några just rider)? Har man samma utbildning förutom att några rider lite ibland medan de andra gör något annat eller skiljer sig utbildningarna kraftigt åt mellan de som sak rida och de som inte ska? Tänkte om man utbildas på helt olika moment.

Posted
Om man har fått tjänsten PA805 MP/Säk-gruppbefäl preliminärt är man beriden då eller inte (det står nämligen inget på lumpen.nu), går det att ta reda på om man sak rida eller inte eller utses ryttarna efter inryck? Vad skiljer de åt som rider och de som inte rider (förutom att några just rider)? Har man samma utbildning förutom att några rider lite ibland medan de andra gör något annat eller skiljer sig utbildningarna kraftigt åt mellan de som sak rida och de som inte ska? Tänkte om man utbildas på helt olika moment.

Om du läser igenom tråden så kommer du få reda på att det här diskuteras rätt mycket, vad gäller skillnader mellan Livskvadron (till viss del beriden tjänst, MP) och 2 skvadron (SÄK). Jag kan direkt säga att man utbildas för väldigt olika saker vid Liv- och 2 skvadron, men har MP-momentet gemensamt (även om det är mycket större och viktigare för Livskvadron). Tidigare har det varit så att om man rycker in i januari hamnar man på 2 skvadron och om man rycker in på sommaren hamnar man på livskvadron, men det har länge varit snack om gemensamt inryck (hittills utan att det blivit något av det vad jag vet). Det enklaste är nog att skriva till pliktverket och fråga vilken skvadron du blivit inskriven vid. Ja, och så har de börjat utbilda MP vid 5 skvadron också, eller vad det heter nuförtiden...

Posted (edited)

Om du läser igenom tråden så kommer du få reda på att det här diskuteras rätt mycket, vad gäller skillnader mellan Livskvadron (till viss del beriden tjänst, MP) och 2 skvadron (SÄK). Jag kan direkt säga att man utbildas för väldigt olika saker vid Liv- och 2 skvadron, men har MP-momentet gemensamt (även om det är mycket större och viktigare för Livskvadron). Tidigare har det varit så att om man rycker in i januari hamnar man på 2 skvadron och om man rycker in på sommaren hamnar man på livskvadron, men det har länge varit snack om gemensamt inryck (hittills utan att det blivit något av det vad jag vet). Det enklaste är nog att skriva till pliktverket och fråga vilken skvadron du blivit inskriven vid. Ja, och så har de börjat utbilda MP vid 5 skvadron också, eller vad det heter nuförtiden...

Tack! Att söka fungerade tyvärr inte för mig och tid att läsa tråden har jag inte för tillfället.

Bör jag höra av mig till regimentet eller till pliktverket i första hand för att få svar? Jag är nämligen inskriven i Augusti 2009 som PA805 och vill veta vart jag kommer att hamna, är nämligen inte sugen på att syssla med eskortering och vakttjänst när jag kan rycka in som skytteplutonbefäl eller spaningsgruppbefäl (andra och tredjehandsval). Kan jag däremot få hamna på livskvadronen och syssla med rent MP göra vill jag gärna göra lumpen som MP.

De på pliktverket verkar ju i alla fall vara rätt så ouppdaterade och/eller vinklade. Märkte tydligt att mönstringsförätaren ville ha mig till Insats trotts att jag hade sexor, sjuor och åttor i allting och då var kvalificerad för allt förutom jägartjänsterna. Det känns lite som att handla på Onoff med säljare som försöker övertyga en åt något håll.

Edited by skinner
Posted

Du kan ju pröva med regementet först. De borde ju veta var de ska ha sina värnpliktiga. Nu bläddrade jag själv lite i tråden, och det som har påståtts hittills (det kan ju ha förändrats både en och tre gånger sedan dess...) är:

Inga vpl utbildas på 2 skv alls under 2009. Jag skulle gissa, med betoning på gissa att det beror på FS18.

MP/Insats ligger under Livskvadron och har en del vakttjänst. MP utan vakttjänst utbildas också på Livskvadron precis som förut. Den ende som har skrivit här som innehar befattningen har tydligen varit nöjd med sin tjänst, då i alla fall.

Således är du förmodligen placerad på Livskvadron. Men för att vara säker skulle jag maila LG och kolla upp det lite mer, och också ta reda på lite mer om hur befattningen/organisationen har förändrats, bl.a. med tanke på att vakttjänsten tillkommit.

Posted
Du kan ju pröva med regementet först. De borde ju veta var de ska ha sina värnpliktiga. Nu bläddrade jag själv lite i tråden, och det som har påståtts hittills (det kan ju ha förändrats både en och tre gånger sedan dess...) är:

Inga vpl utbildas på 2 skv alls under 2009. Jag skulle gissa, med betoning på gissa att det beror på FS18.

MP/Insats ligger under Livskvadron och har en del vakttjänst. MP utan vakttjänst utbildas också på Livskvadron precis som förut. Den ende som har skrivit här som innehar befattningen har tydligen varit nöjd med sin tjänst, då i alla fall.

Således är du förmodligen placerad på Livskvadron. Men för att vara säker skulle jag maila LG och kolla upp det lite mer, och också ta reda på lite mer om hur befattningen/organisationen har förändrats, bl.a. med tanke på att vakttjänsten tillkommit.

Ok, ska ta och ringa på måndag först till LG och sedan till PV om det behövs. Jag trodde nämligen att jag sökte till det som tidigare hette MPJ men tydligen verkar det ju vara någon slags blandning mellan insatssoldat och högvaktssoldat på häst med lite juridikutbildning på det, vilket inte är något som lockar mig. Jag trodde som sagt att det var till gamla MPJ jag sökte, om man sedan där rider häst eller inte skiter jag i, jag har inget emot att rida men jag väljer inte tjänsten pga ryttandet.

Posted

Ok, ska ta och ringa på måndag först till LG och sedan till PV om det behövs. Jag trodde nämligen att jag sökte till det som tidigare hette MPJ men tydligen verkar det ju vara någon slags blandning mellan insatssoldat och högvaktssoldat på häst med lite juridikutbildning på det, vilket inte är något som lockar mig. Jag trodde som sagt att det var till gamla MPJ jag sökte, om man sedan där rider häst eller inte skiter jag i, jag har inget emot att rida men jag väljer inte tjänsten pga ryttandet.

Posted

Gamla MPJ är nuvarande MP/SÄK på 2 skv. Där rider vi inte, men under mitt år gick alla i alla fall högvakt förutom prickskyttarna som låg ute och frös i skogen och sjukvårdarna som pluggade och plåstrade i Göteborg.