Jump to content

Recommended Posts

Posted

De är inte klara än på långa vägar, men utbildningen är i Kungsängen. Dock så har det tidigare gått rykten om att de ska spendera litet tid nere i Göteborg också, eftersom några av prickskyttarna är från SjöSäk, vilket jag som sjv här nere i Göteborg skulle tycka vara trevligt, så att man fick träffa er och Löjtnant H (som man självfallet har saknat en smula här borta). Patrik Ps kanske kan svara på om ni ska hit och kräla litet granna?

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Grattis till befattningen tillatt borja med! Ja, Lt H ar en lustig herre som tycker om att drilla sina soldater..

Har ni varit uppe i Arvidsjaur och gjort Gu:n eller har den genomforts i Kungsangen?

"Hatar du dej sjalv, bli prickskyttt" = Dagens! haha!

Nej vi har inte varit i Arvidsjaur, vi har inte heller hört något om att åka dit. Förvisso får dock inte reda på så mycket i förhand utan tar dagarna som de kommer. Det har talats om att vi skall utbildas på annat ort efter sommaruppehållet men vart vet jag inte. Jag har hört rykten om Göteborg men rykten är alltid rykten och skall tas med en nypa salt eller motsvarande.

Dessa tre dagar var förövrigt riktigt fräcka. Stalking, målövervakning under nattförhållandet (vilket var lagom segt ända tills målet dök upp efter sex timmar, då steg pulsen rejält) och slutligen skarpskjutning från hustak i Stora Sätra.

Posted

Hur är de med prickskyttarna, bör man ha hållit på med skytte förut om man vill bli de eller gjorde ni något slags test, för att se vilka som va bäst lämpade?

Posted
Hur är de med prickskyttarna, bör man ha hållit på med skytte förut om man vill bli de eller gjorde ni något slags test, för att se vilka som va bäst lämpade?

18 stycken (tror jag, var kanske färre) av alla som sökte befattningen blev uttagna till att genomföra en heldag, fylld av olika tester och kontroller. Av dessa blev 8 utvalda till att påbörja prickskytteutbildningen. Vad som skedde under provdagen och vad testerna bestod av tänker jag inte avslöja. Jag tänker däremot avslöja att jag inte var plutonens vassaste skytt under GSU:n och att det närmaste jag kom till att hålla ett vapen, innan värnplikten, var att hantera högtryckstvättssprutan i "Gör-det-själv-hallen" på Statoil.

;-)

Posted

Det går att göra vem som helst till en bra skytt med psg 90. Det är andra egenskaper som är viktiga när det gäller att hitta bra prickskyttar.

Posted

Fick veta för några dagar sedan att jag fått en PB-plats efter ett avhopp. Man blev ju inte ledsen direkt :banghead:

Nu till frågor gällande plutonbefäl på 2.skv:

- Är det fortfarande KBS som gäller i praktiken? Att man alltså blir fänrik efter muck?

- Blir alla gruppchefer eller är det någon/några som blir exempelvis Stf Plutonchef eller annat?

- Vad jag har förstått så är det GB soldater som blir gruppchefer på span, är det sök/jakt som gäller för PB då?

Posted

- Du blir inte fänrik efter muck, du blir sergeant.

- Det varierar. Du kan också bli placerad som GB/PB elev på 5:e skvadron, alltså Stab/Tross och Vakt/Insats skvadronen. Så det gäller att visa framfötterna under PBS om du vill bli GB på en SäkJakt eller SäkSpan pluton.

- Nej, nästa år blir det färre grupper och plutoner, så då blir nog alla PB elever GB (Se ovan om risken för att hamna på 5:e skv).

Posted
Fick veta för några dagar sedan att jag fått en PB-plats efter ett avhopp. Man blev ju inte ledsen direkt :rolleyes:

- Är det fortfarande KBS som gäller i praktiken? Att man alltså blir fänrik efter muck?

- Blir alla gruppchefer eller är det någon/några som blir exempelvis Stf Plutonchef eller annat?

- Vad jag har förstått så är det GB soldater som blir gruppchefer på span, är det sök/jakt som gäller för PB då?

Stf plutonchef blir du definitivt inte, den posten innehas på alla våra plutoner av löjtnanter. Hur de gör med PB nästa år lär väl vara lika oklart som det var för våra (enligt uppgift skulle de först göra tvärtom, dvs. ha PB som gruppchefer på span och som ledningsbefäl på sök, men nu blev det inte så. Dessutom är det en av korpralerna som blir kvm.

Posted
Fick veta för några dagar sedan att jag fått en PB-plats efter ett avhopp. Man blev ju inte ledsen direkt :rolleyes:

Stf plutonchef blir du definitivt inte, den posten innehas på alla våra plutoner av löjtnanter. Hur de gör med PB nästa år lär väl vara lika oklart som det var för våra (enligt uppgift skulle de först göra tvärtom, dvs. ha PB som gruppchefer på span och som ledningsbefäl på sök, men nu blev det inte så. Dessutom är det en av korpralerna som blir kvm.

Stf Plutonchef kan du bli på 5e skv. som PB. då du blir Stf PC för en ledningspluton.

Var har du hört att det var tänkt att alla KB skulle bli Grp C på Span först?

Fast nästa år kommer inga PB elever att skickas ner till 5e skv.

Posted

Puh! Tillbaka från 10 dagar tillsammans med prickskyttetäten. Vilka dagar det har varit, nästan så att man glömde bort att det finns ett civilt liv bortom Kungsägens övningsfält. Fys, stalk, instatsplanering, överlevnad, fys, skytte mot rörliga mål, observationsövningar, fys, stalk, om och om igen. Befälen har drillat oss hårt inför den kommande veckan; prickskytteprovet, en hel vecka fylld av olika delprov som kan ge en utbildningstecknet prickskytt. Det skulle vara riktigt härligt att spika bågen på första försöket så man slipper ha den i tankarna under jurudiken samt sommarpermissionen.

@Patrik Ps: hur anser du att du låg till fysiskt i jämförelse med de andra i plutonen under gsu:n då?

//johansson

Samtliga i prickskyttetäten låg i toppen (top-fem, skulle jag tro) i sina respektive plutoner.

Posted

Jag är rätt säker på att de muckar vid midsommar, har för mig att alla 11-månaders som ryckte in i somras kommer att mucka den veckan.

Posted

Vi muckar den 15 juni, en vecka tidigare än vad det var sagt från början. Detta av ekonomiska skäl. Slutövningen är av samma anledning också bantad från 2 veckor till 8 dagar till nuvarande 5 dagar. Och det verkar bli värre för nästa kull. Det sägs att nästa års livskvadron ska spendera de första månaderna på gotland av dels ekonomiska skäl och för att MP08/NBG ska använda kasern i Kungsängen.

Posted
Vi muckar den 15 juni, en vecka tidigare än vad det var sagt från början. Detta av ekonomiska skäl. Slutövningen är av samma anledning också bantad från 2 veckor till 8 dagar till nuvarande 5 dagar. Och det verkar bli värre för nästa kull. Det sägs att nästa års livskvadron ska spendera de första månaderna på gotland av dels ekonomiska skäl och för att MP08/NBG ska använda kasern i Kungsängen.

Hm? Vet du om dessa bantningar också berör andra MP-skvadroner/Förband? Låter väldigt trist om så är fallet, att de nästkommande ska bantas ännu hårdare.

Posted

Hm? Vet du om dessa bantningar också berör andra MP-skvadroner/Förband? Låter väldigt trist om så är fallet, att de nästkommande ska bantas ännu hårdare.

han är ju ingen ekonom på livgardet utan bara en värnpliktig...

Posted

Nej men jag bad inte heller om någon ekonomisk avhandling.. Skulle bara vara intressant att höra om det verkar se ut att drabba andra MP skv. än just livskvadron.

Posted

Nej men jag bad inte heller om någon ekonomisk avhandling.. Skulle bara vara intressant att höra om det verkar se ut att drabba andra MP skv. än just livskvadron.

som sagt så sitter inte så många värnpliktiga o planerar inför framtiden, o därför vet vi inte hur framtiden ser ut heller om vi inte gissar oss fram o att gissa kan man göra själv för de mesta...

Posted
som sagt så sitter inte så många värnpliktiga o planerar inför framtiden, o därför vet vi inte hur framtiden ser ut heller om vi inte gissar oss fram o att gissa kan man göra själv för de mesta...

Ivan lilla, det jag skrev är ingen gissning utan det är vad vi har fått reda på från överste Borg på förbandsnämnden.

Pusspuss

Posted (edited)

Jag förstår vad du menar med spekulationer, men Victor verkar inte enbart spekulera då han konstaterar att bland annat slutövningen är bantad pga ekonomiska skäl. Han verkar således bygga detta på någon form av källa, därav min fråga.

Edit; Där fick vi svar av Victor också

Edited by Back
Posted

Ivan lilla, det jag skrev är ingen gissning utan det är vad vi har fått reda på från överste Borg på förbandsnämnden.

Pusspuss

Victor lilla, för de första skrev jag ej till dig. för de andra antyde jag att du inte vet hur det kommer vara för andra övningar än eran egen dvs har svårt o tro att Överste Borg har anförtrott sig till er och berättat hur de kommer o se ut resten av året o därför antar jag att du har svårt o svara på om det kommer o drabba andra än er själva. Eller har jag fel?

Posted

Det lär dröja ett tag innan någon av oss får ett grundligt svar. Men nu är det inte långt kvar tills en ny kull rycker in på livskv. Ni som rycker in då kommer att få veta. Vad som kommer att gälla för oss som ska rycka in på 2.skv, får vi veta tidigast i september/oktober*

Fram tills dess kan man alltid ställa frågor, inget fel med det. Och om någon besitter över en säker källa, kan denne gärna dela med sig av fakta...

* Angående inrycket för oss som ska rycka in som PB: vilka datum har ni fått höra som gäller för inryck? "EPO" berättade ju att befälen på infohelgen sa 16 september men i brevet som kom från pliktverket, står det 1 oktober... Är det ingen som har fått inkallelseorder eller liknande än?

/C

Posted (edited)

Pusspuss

Victor lilla, för de första skrev jag ej till dig. för de andra antyde jag att du inte vet hur det kommer vara för andra övningar än eran egen dvs har svårt o tro att Överste Borg har anförtrott sig till er och berättat hur de kommer o se ut resten av året o därför antar jag att du har svårt o svara på om det kommer o drabba andra än er själva. Eller har jag fel?

Jo, lite fel har du. Han har "anförtrott" oss lite granna om andra skvadroner också. Men det kunde ju inte du veta.

Edit: @Ivan: rensa din inbox, det går inte att skicka PM till dig!

/V

Edited by Victor
Posted

är nu intagen som MP/säk GB på LG januari -09 enhet 22 MP insats vår hette min utbildning mer nogrant när jag snckade med mönstringförättaren.. är detta på 2 skvadron och deras huvudsyssla?

Posted
är nu intagen som MP/säk GB på LG januari -09 enhet 22 MP insats vår hette min utbildning mer nogrant när jag snckade med mönstringförättaren.. är detta på 2 skvadron och deras huvudsyssla?

Nej, som du hör på namnet är det insats du har hamnat på, dvs det nya...