Jump to content

Recommended Posts

Guest GeTRakeT
Posted
Ja du, det är bara att vänta och se... Tror det gäller för oss flesta här. Bara att vänta och se...

Tack då! :bash: Skulle va kul å ligga å trycka i skogen heldre än det man gjort hela livet.. :P

• Replies 2,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Men du ska nog inte bli så ledsen om du ändå hamnar på Livskvadron (ridning). Folk här verkar ha fått uppfattningen att det enda man gör på Livskvadron är att rida. Visst är det en del sådant men den största delen av utbildningen är man ju ändå en "vanlig MP" eller utbildar sig till sådan och är således inte i närheten av några hästar. Så har i alla fall jag fattat det. Det är en del ridning, men mycket mer av allt annat. :baskerHV:

Guest GeTRakeT
Posted
Men du ska nog inte bli så ledsen om du ändå hamnar på Livskvadron (ridning). Folk här verkar ha fått uppfattningen att det enda man gör på Livskvadron är att rida. Visst är det en del sådant men den största delen av utbildningen är man ju ändå en "vanlig MP" eller utbildar sig till sådan och är således inte i närheten av några hästar. Så har i alla fall jag fattat det. Det är en del ridning, men mycket mer av allt annat. :D

Okej, men då verkar det bra..

Btw, är det någr fler som hamnar på Liv, så adda mig på msn..

Posted

Har precis muckat från livskvadron och jag kan säga att mig veterligen inte finns nån som ångrar att dom valde/blev placerade på liv över 2a skvadron. Samma sak gäller ridningen.

Posted
Mägz >> Antingen är du eller jag jävligt felinformerad. Antagligen du :P

Jag fick sökte också PA705 (PB), och fick brev hem i början på maj där de dstod nåt i stil me att "utbildningen kommer tidigareläggas, och flyttas från 2008-04-22 till 2007-09-17". Och för ett par dagar sen så fick jag inskrivningsbeskedet i brevlådan där de står att jag placeras som PA705 MP/Säk-plutonbefäl och kommer göra grundutbildning vid LG i Kungsängen med början under september 2007. Så..... ja jag vet inte. Du får nog inte bossa över 89or iaf. Men biffa till dig lite så kan du känna dig stor och duktig trots att GB är 88or ;)

Förresten, angående "Du kommer göra din grundutbildning vid LG i Kungsängen.........." som det står i brevet från pliktverket, betyder de att man blir nån jävla hästpojke? Asså för jag har fått uppfattningen att både MP/säk (fd MPJ) och MP till häst gör gemensam GSU och sedan fördelas på de två skvadronerna. Har jag rätt? Någon PA705 med inryck 2007-09 (var tänkt 2008-04) som fått brev som det står något annat på?

Är det någon mer som fått samma info. angående tidigarelaggd inryvkning, som EPO?

Posted
Har precis muckat från livskvadron och jag kan säga att mig veterligen inte finns nån som ångrar att dom valde/blev placerade på liv över 2a skvadron. Samma sak gäller ridningen.

Ingen skräll direkt... ALLA tycks i efterhand vara övertygade om att just deras värnpliktsutbildning var bäst. Inte mig emot - alla är ju nöjda. :rolleyes:

Posted

Jahapp...MP-utbildningarna kräver visst att man inte förekommer i belastningsregistret som jag förstått det. Jag har nu lyckats dra på mig ett stycke fortkörningsböter, och vill bara försäkra mig att detta inte kommer utgöra hinder för min tjänstgöring? Vore synnerligen tråkigt att få hem ett brev från Pliktverket där man förklarar att inskrivningen upphört till följd av denna banala hastighetsöverträdelse...

Posted (edited)
Det beror la på vilken slags person man är. Personligen hade en utbildning på Livs inte passat.

Utveckla det där.. du har ju inte ens ryckt in, hur ska du då kunna veta vad som passar dig?

Edited by hägle
Posted

Jag gör aldrig någonting halvdant. Därför såg jag tidigt till att ta reda på allt jag kunde om tjänsten på Livs och efter att ha pratat med folk, både officerare och vpl, bildade jag mig en ganska god uppfattning om Livs. Det var utefter denna bedömning som jag överklagade mitt beslut och fick byta till 2:a skvadron.

Jag har absolut ingenting emot det, annat än att jag känner att det inte skulle vara någonting för mig personligen.

Posted

Igår var jag på middag med bataljonschefen. Han sa då att de har kommit nya direktiv angående uppdelningen 2.skv. och liv.skv. Det kommer nämligen att dröja ända till hösten 2008 innan det blir gemensamt inryck. Det är därför vissa har fått brev om tidigarelaggt inryck. Bäst för alla som tror att det är gemensamt inryck att kolla upp var de egentligen hamnar......

P.S. detta kan vara så pass nytt att ingen på pliktverket har snappat upp det än, inte ens de lägre befälen inom dragonbataljonen har fått klara besked.....mitt råd är således att kontakta någon av de högrebefälen...

Posted

Jaha..? Så att det är 2.skv som rycker in januari 08, vilket betyder att PB för 2.skv rycker in i september 07. Låter bra, än så länge...

Posted
Jaha..? Så att det är 2.skv som rycker in januari 08, vilket betyder att PB för 2.skv rycker in i september 07. Låter bra, än så länge...

nej som jag har förstått det är vi som rycker in jan 07 de sista som rycker in med bestämmd placering på en skvadron. alltså ommer pb att rycka in gemensamt och placeras i de olika skvadronerna efter GSU, jag tror det var vad vi kom fram till:) :D

Posted

nej som jag har förstått det är vi som rycker in jan 07 de sista som rycker in med bestämmd placering på en skvadron. alltså ommer pb att rycka in gemensamt och placeras i de olika skvadronerna efter GSU, jag tror det var vad vi kom fram till:) :banana

Inte om vi tror mägz. Om det inte är gemensamt inryck förren hösten 2008 så stämmer väl de som calle_p skriver, elr?

Posted

Mägz teori om det hela verkar nämligen stämma rätt bra... Jag har två vänner som fått GB tjänst i MP, den ena med inryck juli 07 och den andra januari 08...

Så det borde ju stämma...

Posted

tjena gubbs, tänkte ta upp något som tagits upp i de flesta andra trådarna som rör "krävande tjänster" som de kallas.

ni som legat/ligger inne och ni som rycker in jan 07 eller tidigare hur ser era träningsscheman ut? vad prioriterar ni och vad har ni problem med? dvs allt rörande träning vill jag höra om.

inte mer än ett halvår kvar till inryck :D och dags att göra träningen intensivare och hårdare, vore bra att kunna motivare varandra nu över sommaren då det finns mkt annat som lockar :dribble:

ha det bra gubbs

Posted

Borde inte det faktum att det inte är så långt kvar till inryck fungera som en någorlunda bra motivation iaf? :P

Om du bor i södra Stockholmstrakten kan vi ta ett par turer om du vill! :tveka:

Posted (edited)

Ojoj, jag har en del att jobba på vad gäller både styrka och kondition känner jag och i nuläget tränar jag inte alls. Får bli till att sätta igång efter studenten när allt festande är klart (nästan iaf) :tveka:

@victor: Jag bor i södra stockholmstrakten, jag kan binda fast ett rep i dig så jag har en chans att hänga med hehe :)

/En som hoppas på att komma igång med träning på allvar inom kort

Edited by utter
Posted (edited)
Ojoj, jag har en del att jobba på vad gäller både styrka och kondition känner jag och i nuläget tränar jag inte alls. Får bli till att sätta igång efter studenten när allt festande är klart (nästan iaf) :eeh:

Själv tog man studenten i måndags så nu (då tisdagen användes för omgruppering av mina hjärnceller :D ) är man redo för att börja träna. Under försvaretsdag här i Stockholm så samtalade jag rätt mycket med folket på 2.skv om allt möjligt. Angående träning sade sade alla samma sak: "Ben, axlar och rygg är det som gäller. Att lyfta skrot på gymmet ger bara extra vikt, det är bättre att träna med kroppen som tyngd.". En signalist ifrån span packade stolt på mig deras 100-liters ryggsäck, vägandes 60-kilo. Den var tung men inte omöjlig att bära omkring på om man tränar, det som svek mig mest var mina ben.

Själv så skall jag fortsätta med löpträning och simning, det som tillkommer nu på sommaren får väl bli något slags hemmasnickrat BRAK och kanske några marscher med packning. Så om ni ser någon jeppe som strövar omkring med en packad ryggsäck i sydvästra Stockholm så häng gärna på. :)

Edited by Patrik Ps
Posted

Sydvästra Stockholm säger ni? Bor själv i Rönninge/Salem- området, är vi nära då eller?

Posted
Borde inte det faktum att det inte är så långt kvar till inryck fungera som en någorlunda bra motivation iaf? :P

Om du bor i södra Stockholmstrakten kan vi ta ett par turer om du vill! :clap:

haha ja det är klart! ligger faktiskt i bra med träningen med undantag för de senaste två veckorna då jag varit sjuk.

nej tyvär, södra dalarna här, någon mer? annars får victor gärna slänga sig i bilen och åka upp på ett träningspass? :P

förresten, någon här på tråden som var med på någon av försvarsdagarna? alltså inte i form av besökare:P

Posted (edited)

Haha GoranS, går du på Rönninge gymnasium? Går nämligen själv där... :unsure:

/EDIT: Såg när jag kikade lite på din profil en stor bild på dig, du går ju på Rönninge gymnasium. Såg också att du rycker in på 2.skv i januari precis som jag O_o

Edited by utter
Posted
Haha GoranS, går du på Rönninge gymnasium? Går nämligen själv där... :Malaj:

/EDIT: Såg när jag kikade lite på din profil en stor bild på dig, du går ju på Rönninge gymnasium. Såg också att du rycker in på 2.skv i januari precis som jag O_o

:D Vem är du? :baskerPa:

Posted

Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor ,O här men inte en ända lantis :Malaj: ? :camo:

Posted
Är det någon här som kan våga sig på en slutsats varför det finns en massa storstadsbor ,O här men inte en ända lantis :Malaj: ? :D

1. För att vi stadsbor vill ha nära hem till mamma? ,O

2. För att vi stadsbor vill prova på att ligga och trycka i skogen för omväxlingens skull? :camo:

3. För att vi stadsbor är så dryga att ingen orkar men oss? :(