Rogge Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 min inskrinvings förettare sa i alla fall att det ställs högre krav både psykiskt och fysiskt på mp- säk än vanlig mp. och om man kollar på vilka uppgifter dessa två utbildningar har så är det väl inte så konstigt Quote
Livdragonen Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Och du ska bli det eller? MP/Säk alltså? Quote
MP/Säk0405 Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Är det bara pliktverket som INTE kallar MPJ för jägartjänst fotfarande? Är det jägartjänst eller inte? Och i så fall varför? Quote
Froddan Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Är det bara pliktverket som INTE kallar MPJ för jägartjänst fotfarande? Är det jägartjänst eller inte? Och i så fall varför? Vad spelar det för roll om tjänsten bär namnet jägare eller ej? Det borde vara mer intressant att höra om uppgiften och om den förändrats snarare än om tjänstens namn börjar på j eller inte. Min högst personliga åsikt. Quote
Guest Finnen Posted May 20, 2004 Report Posted May 20, 2004 Jag mönstrade igår och sökte till MP/Säk som andrahandsval. Enligt min mönstringsförrättare så fanns inte vanliga MP kvar utan alla MP var MP/Säk. Stämmer det eller är mönstringsförrättarna dåligt informerade? Quote
jofus Posted May 20, 2004 Report Posted May 20, 2004 Jag mönstrade igår och sökte till MP/Säk som andrahandsval. Enligt min mönstringsförrättare så fanns inte vanliga MP kvar utan alla MP var MP/Säk.Stämmer det eller är mönstringsförrättarna dåligt informerade? Jag mönstrade för några veckor sedan och blev inskriven som MP/Säk-gruppbefäl (PA805) och nu går jag och väntar på besked. När jag ringed pliktverket och frågade vad jag hade fått för tjänst svarade tanten att jag hade blivit inskriven som "MP-till häst" vilket jag tolkar som att jag har hamnat på Livskvadron och inte på 2:a skvadron. In skrivningsförrättaren hade två olika MP/säk tjänster till mig och satte mig på den ena bara för att det var förre som hade sökt till den tjänsten. Det vara samma krav och allting bara att det var färre sökande på det ställe som jag blev placerat på. Jag tror att pliktverket har samma namn på Militärpolistjänsten och Militärpolisjägartjänsten. Jag hoppas däremot att senare väljer om man hamnar på Livskvadron eller 2:a skvadron för jag vill bli MPJ. Jofus Quote
The Trigger Posted May 24, 2004 Author Report Posted May 24, 2004 (edited) Pliktverket har noll koll när det gäller oss... När jag mönstrade var man tvungen att göra jägartestet för att bli plaserad som MPJ eller som tjänsten heter hos dem MP/SÄK. Men nu verkar det som om de slagit ihopp PA800 och PA805 under samma namn. Sen blir väll de med "bäst" som blir plaserade på 2:skv. Men som sakt mönstringsförättarna har ju ingen koll... //Nyman Edited May 24, 2004 by The Trigger Quote
[Neo] Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Lite dumt, eftersom det är vad jag vet stor skillnad på MPJ och MP. MPJ är väl bara klassade som MP för att de ska kunna göra något mot fi sabotageförband innan det verkligen är krig. Sen blir väll de med "bäst" som blir plaserade på 2:skv. När bestäms det om man hamnar som MPJ eller MP då? Quote
jofus Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Jag vet inte när det tar uts men en kvalificerad gissning är att det tar uts efter inryck. Jag fick inskrivningsbeskedet idag och har blivit placerad som alla vet på Mp/säk-gruppbefäl PA805 vid LG inryck aug-05. När jag ringde och frågade till dom idag så var killen osäker men han gissade på 2:a skvadron alltså MPJ. Men som sagt det är osäkert. Någon som vet bättre? Jofus Quote
gurra Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 MP/SÄK PA805 är samma sak som "MP till häst". Vilka som blir MP respektive säkerhetsman, och vilka som får ridutbildning är väl något som bestäms senare ett tag efter inryck. Quote
1MPJ Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Vad man blir uttagen till bestämms på mönstringen, dvs inskrivningsförättaren kan se om han vill placera personen som MP-häst (MP) eller som MP-Säk (MPJ). Väl på livgardet så är du redan fast i en tjänst. Pratade lite med befälen när jag låg inne och det var så som de förklarade att det skulle bli, men när de väl fått alla inskrivningar från pliktverket så kan de flytta folk fram och tillbaka lite beroende på vilka plutoner som ska utbildas på skvadronerna. Quote
gurra Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Men asså mp/säk och "MP till häst" är samma sak. På inkallelseordern står det iaf: enhet/skola: LGenhet/kompani: Livskv (MP till häst) Du kallas till grundutbildning som mp/säk-gruppbefäl Quote
C-O.M Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Jofus: Då ses vi nog där, fick också inskrivningsbesked som PA805a augusti 2005. Olof Quote
jofus Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Gurra: Ska du rycka in i augusti i år? Jag förmodar det efter som du har fått inkallelseorder. Jag har inte hört något om att jag kommer bli placerad som "MP till häst". När jag har ringt till Livgardet och frågat vilken skvadron jag kommer att hamna på så har dom sagt 2:a skvadron men med en viss osäkerhet. Det kan kanske också vara så att det är förbandet LG som tar ut folk till dom olika skvadronerna och inte pliktverket. Olof hur som helst så ser det ut som om vi kommer att ses nästa år. jofus Quote
hägle Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Olof hur som helst så ser det ut som om vi kommer att ses nästa år. här har du en till som fick beskedet idag Quote
Froddan Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Jag har inte hört något om att jag kommer bli placerad som "MP till häst". En begränsad elit vettu. Quote
gurra Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Gurra:Ska du rycka in i augusti i år? Jag förmodar det efter som du har fått inkallelseorder. Jag har inte hört något om att jag kommer bli placerad som "MP till häst". När jag har ringt till Livgardet och frågat vilken skvadron jag kommer att hamna på så har dom sagt 2:a skvadron men med en viss osäkerhet. Det kan kanske också vara så att det är förbandet LG som tar ut folk till dom olika skvadronerna och inte pliktverket. Olof hur som helst så ser det ut som om vi kommer att ses nästa år. jofus Ja, jag ska rycka in i år. En annan snubbe på min skola ska också rycka in som mp/säk nu i augusti, och på hans inkallelseorder stod det också "MP till häst". Så jag antar att det är samma sak. Men alltså, när jag mönstrade förra året blev jag inskriven som mp/säk-gb PA805, och hörde inte heller något om "MP till häst". De flesta (alla?) verkar ju bli inskrivna som mp/säk, så antagligen plockar befälen ut de som ska sättas på hästryggen under gsu:n, det finns väl knappast ett behov eller ens resurser att tillhandahålla ridutbildning för alla militärpoliser. Quote
1MPJ Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 Svar nej uttagningarna sker inte efter gsun, när ni kommer första dagen är ni redan placerade i en skvadron och där är ni fast! Quote
gurra Posted May 24, 2004 Report Posted May 24, 2004 ok, men då får jag gosa lite med hästarna då. Quote
1MPJ Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 ja antingen det eller att du kontaktar pliktverket eller Livgardet om en ändring till 2:a skv. Quote
Rogge Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 vad för nytta gör man på en häst jävel!! berättar dom inte på mönstringen om man blir mpj eller häst kille, det kan ju vara kul att veta vad man ska göra innan man rycker in Quote
Fredin Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 (edited) MPJ=MP-säk=2:skvadron MP=MP till häst=livskvadron MP står för ordning och säkerhet inom försvars makten MPJ har de uppgifterna med främst säkerhet men även underrättelser och anti sabotage uppgifter. Jakt med hund ingår i MPJs uppgifter. MPJ uppkom när man ville ha ett förband som kunde möte Rysslands special förband, så kallade "Spetznas" (rättn.stavning) Mitt år (03/04) så var intriktningen för ena plutonen jakt och den andra MPJ plutonen så var det spaning/und. SOm 1MPJ säger så får man sin bafattning innan ni rycker in.. Föruton KB eleverna som ant. blir era gruppchefer som redan ryckt in som får söka antingen MP eller MPJ. Frågor? MVH Erik Fredin 4MPJ 03/04 Edited May 25, 2004 by Fredin Quote
Vysotskij Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 så kallade "Spetznas" (rättn.stavning) Spetsnaz - podrazdelénije spetsiálnovo naznatjénija ("förband för särskild uppgift", d v s special forces). På min tid skilde sig mönstringskraven för mp och mpj, särskilt för KB. Quote
1MPJ Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Även på min tid var det skillnad på mönstringen som MP/MPJ men va fan pliktverket sysslar med vet jag inte. Hur svårt kan det vara att ha två tjänster en MP och en MP/säk så att de som blir inskrivna vet vad de hamnar på och så förbandet vet att de som hamnat där ville just dit. Klantigt gjort av pliktverket. Quote
gurra Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Nu har jag iofs absolut inget emot att bli MP till häst. Ridningen var något jag räknade med när jag valde MP vid mönstringen. Men det är ju fan så underligt om pliktverket skriver in alla som mp/säk fast det i själva verket är uppdelat i MP resp. MPJ. Slumpar de vilka som ska hamna på vilken skvadron sen eller? Quote
Froddan Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Men det är ju fan så underligt om pliktverket skriver in alla som mp/säk fast det i själva verket är uppdelat i MP resp. MPJ. Det är tyvärr inte så underligt. Pliktverket har noll koll. Quote
MP/Säk0405 Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Haha jag blir ju helt snurrig när jag läser allt det där. Jag kan bara prata för mig själv.. jag har fått MP/Säk samt inkallelseorder där det står att jag ska in i andra skvadron. Varför de anser att just JAG ska passa som jägare vet jag inte men iaf jag får göra mitt bästa och funkar de itne får de väl flytta mig! Quote
Värjan Skämtar Intet Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 jag blev lite förvirrad när jag läste här.. jag såg till min förvåning att ni skrivit att befattningen med koden PA805 MP/SÄK innebär andra skvadron alltså "MPJ"... detta hade jag inte informerats om på pliktverket då jag trodde jag tilldelades "vanlig" mp-tjänst... stämmer detta alltså? för isådanafall måste jag nog skaffa ett nytt gymkort... :P /värjan Quote
Livdragonen Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 Kan man byta skvadron eftyer inryck? Är det någon som vet det? Quote
Hans Engström Posted May 30, 2004 Report Posted May 30, 2004 En relativt viktig fråga kan nog vara om man är hästallergiker eller inte Tjänst kan alltid bytas efter inryck. Men det varierar i svårighet. Quote
Recommended Posts