Fu Kallenberg Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Hej alla!!! Jag har införskaffat en "ny" bössa och åkte till jaktaffären för att kolla utbudet på kikarsikten. Med rådande ekonomi så får tyvärr... Zeiss Swarovski Schmidt&Bender ...gå bort. Då tänkte jag Leupold, dom har man ju tittat i och hört från dom flesta att dom är bra. Hör och häpna när killen i affären säger: - Jag föreslår Meopta ( http://www.meopta.cz/products/scopes/rifle...is_2000_3-12x50 )för dom har bra linser och bra skymningsvärde. - Ok. (Den idén köper jag) - Ja, till och med Zeiss köper linser från Meopta! (<-- Kan detta stämma?? ) Aldrig i livet att en så stor tillverkare som ZEISS köper linser av en "lägre" stående konkurrent som dessutom håller sig i prisklassen 4k under 10k. Jag lär inte köpa siktet hos denna man men jag blev dock intresserad av märket. Är det ngn som har hört talas om MEOPTA förr?? Om ja, är ni nöjda?? Länken som jag bifogade ovan innehåller siktet och ett riktmedel 8B som jag föll för. Vad tror ni om det? 3-12X50 kostar 6500:- och med belysning kostar det ca. 8000:- men då blir riktmedlet ett hårkors med en lysande punkt så den är inte intressant. Annars finns ju Leupold med Mil-Dot till nästan samma pris. (Känns säkrare) // Kalle Quote
Sir Vival Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 (edited) Hallå Kallenberg! Jag ställde frågan om Meopta till min gode vän som har mer erfarenhet av civilt skytte och jakt än någon som jag känner. (Lärare i Jägarexamen med egen firma, är på utlandsjakt en á två ggr per år, fällt närmare tusen klövvilt i Sverige, mm, mm.) Han svarar så här: Tjenis! Meopta skall vara bra. Lennart på Jakt Camo säljer ganska många sådana. Man får mycket för pengarna. Dock är dom ej jättebilliga. Det med Zeiss stämmer nog också. Ha det! Mvh Dan Edit: korr Edited February 7, 2004 by Sir Vival Quote
Fu Kallenberg Posted February 8, 2004 Author Report Posted February 8, 2004 Hej Sir!! ;) Ok, tack för svaret. Då var det som jag trodde ang. kvalitén men har inte hittat fler i Skåne som säljer Meopta så det blir att svänga in om Jakt Camo om man ska ha ett. Mannen i fråga är lite egendomlig men man får väl stå ut med det.... // Kalle Quote
Sir Vival Posted February 8, 2004 Report Posted February 8, 2004 Hej Sir!! ;) Ok, tack för svaret. Då var det som jag trodde ang. kvalitén men har inte hittat fler i Skåne som säljer Meopta så det blir att svänga in om Jakt Camo om man ska ha ett. Mannen i fråga är lite egendomlig men man får väl stå ut med det.... // Kalle Lite är väl bara ett understatement - och jag känner ändå honom lite närmre än man gör som kund!!! Prissättningen i butiken kan även den vara lite underlig från gång till annan. Quote
Fu Kallenberg Posted February 8, 2004 Author Report Posted February 8, 2004 Hehehehe!! Ja jag kan inte mer än hålla med. "Lite" var ett understatement men jag ville inte ta i. Bra utbud har han ialla fall. Nu gäller det bara att få "regeringen" på samma våglängd om ett kikarsiktesköp..... hihi! Jag har bestämt mig för Meoptas 3-12X50 med riktmedel 8 eller 8b. Tror det kan bli kanonbra. // Kalle Quote
Sir Vival Posted February 9, 2004 Report Posted February 9, 2004 Jag måste passa på att tacka dig för att du fick mig att "få fokus" på denna kikare! Ett av mina bekymmer är undanröjt inför böss-bygge! Quote
Fu Kallenberg Posted February 9, 2004 Author Report Posted February 9, 2004 (edited) Då gjorde vi varandra en tjänst då!! Edit: Det blir riktmedel 4B.....lite mer öppet sikte. Inte så mycket som skymmer. Edited February 9, 2004 by Fu Kallenberg Quote
Recommended Posts