Jump to content

Lv6 - 2 veckor so far

Recommended Posts

Är nu tillbaka från mina första 2 veckor i lumpen, hjärnan har jobbat på högvarv och jag har lyckats känna allt från depression till lust. Att man på 2 veckor kunde känna så mycket och lära sig så mycket trodde jag aldrig. Att jag skulle hata så mycket trodde jag fan aldrig heller. Men överlag har det varit 2 st givande veckor.

Målbildsövningen och skjuta ryssar var roligt det med. Lyckades tillochmed ta tillfånga 2 st bosnier (hemvärnssnubbar med ak4 och ispicka :banana:)

Jag ligger inne som Luftvärnspb och har nyligen fått ut min blå basker. Om jag är förtjänt av den eller inte är en annan fråga......

Nu har jag bara en ca 430 dagar kvar och tråkigare lär det inte bli.

Nu till frågan:

Någon som har gjort samma utbildning som jag eller gör; skulle ni kunna berätta lite om den ?

//ingelström KBS UND Livkomp. Lv6

Första intrycket så långt är att det verkar vara grymt kul. Bra befäl. Har inte hört något ont om något befäl. och förresten, du kommer kanske få mig som befäl :lol:

Men än så länge har jag haft grymt roligt. En mycket akademiskt krävande tjänst, och fysen kunde ha varit bättre. Vi springer mycket men inget mer. allt annat får vi ta tag i själva. Vi ska bli KB inte KJ - :ph34r:.

Jag får återkomma vid ett senare tillfälle när jag fått en större insikt i själva utbildningen och organisationer. Men vi får hoppas att du får mig som befäl. Då jäklar ska jag vara en äkta stridspitt och fulländad fysiskt :D

Ja, det enda ni stabare är bra på är att spy vid officersingången och göra 10 armhävningar :DD Hehe, nej skämt å sido. Lite tuffare har vi väl men sedan skiljer sig våran utbildning ganska mycket oxo så vitt jag vet .... Ses på måndag!!!

Hur kan man få baskern efter 2 veckor? :D  8-/

Enkelt.

Baskern är nämligen ett uniformsplagg och inget utbildningsbevis motsv.

Förövrigt diskuteras baskrar hejvillt i ett flertal trådar på forumet så fortsätt gärna baskerdebatten i någon av de trådarna.

The Swede

Ja, det enda ni stabare är bra på är att spy vid officersingången och göra 10 armhävningar :DD Hehe, nej skämt å sido. Lite tuffare har vi väl men sedan skiljer sig våran utbildning ganska mycket oxo så vitt jag vet .... Ses på måndag!!!

Hehe, lite mindre lyckat ja...

• 2 weeks later...

Det känns faktiskt riktigt bra. Med tanke på att vi (Liv) kommer att få regementet för oss själva i 2 månader :huh: Slippa missa all go mat bara för att vi kommer sist hela tiden :D Utöver det så kan vi även andvända era toaletter till att skita på då våra för närvarande har stora "Magsjukelappar" :) Fast iofs, vi har andvänt era under veckorna som gått oxo. :=)

=D den dagen då jag ser en från livkomp på andra våningens toalett kommer att sluta på ett otrevligt sätt inkluderande en toalett borste, el tejp och ett murmeldjur... tänk på det du! lol :Malaj:

KBS -> :winner:

hehhe

såg att ni nämnde Kapten Remkeus,

fyfan var på en lektion med honom där han i flera timmar berättade om NATOs, Svenska och Ryska flygföretag... vi radarbefäl och undledare som var där var nära på att somna kan jag säga...

En fråga: ska alla ni på KBS UND bli undledare?

för det kommer i så fall bli väldigt många UND troppar,

iofs så fattas det 2 för oss på HAWK kan man säga.

Remkeus vågar man inte somna till. Den påndusen han har är grym.

Vad som gäller UNDledare så antar jag att vi kommer att bli det. Informationen som vi fått är knapphändig. Vad vi vet är att vi kommer att hamna på hawk och mek. Dem exakta systemen vet jag inte men jag tror att det var bla 70 och 90.

Då vi är en ny pluton så vette fan om dem själva vet vad dem skall göra med oss :P

Förra året fanns det ju för få befäl om jag inte minns fel.. ca 80 pers. Nu är vi 120. Så jag antar att vi kommer att bli undledare som dem sagt till oss då efterfrågan ska vara stor. Men som sagt. Än så länge vet vi inte vart vi hamnar men man får ju ta och hoppas på det bästa :banana

jo PS70 är ju på MEK och där finns också PS90 troppar men på HAWK finns bara två PS90 troppar och en LVUNDC vilken är en variant till UND23 men jag tror att ni kommer att få leka med UND23 ni som hamnar på HAWK och blir lyckligt lottade att arbeta med den.

grattis du kommer få glo på en radar i 15 månader...

är du med i UND så glor du på en radar. tyvärr, det har förekommit otaliga tillfällen då man hatat radarn.

Säg att du har ett intresse för UND23 bara så får du se hur det går därifrån.

PS90 är inte så tråkig när det händer något. då är det kul. men när allt krånglar och man har ett tråkigt pass på 6 timmar, nja inte så kul.

Jaha,,, Där gick det åt helvete :)

skämt å sido. Vi har fått inpräntat i huvvet att vi kommer att ha ett fruktansvärt stort ansvar under vår värnplikt. dvs att de resterande 880 personerna på lv6 kommer att vara beroende av oss undledare då vi förser dem med den nödvändiga informationen om vart fienden befinner sig. Vi fick även veta att vi ska tamejfan vara bra tränade och bäst av alla för att klara tjänsten (vakna av minor och sprängladdningar innan 5 på morgonnen är kul: ). Synd är det dock att man fått höra från flera håll att sitta framför radarn är otroligt tråkigt. Inte riktigt var inskrivningsförättaren sa ("12 månader av mycket strid" my ass, 15 månader av högskoleplugg hade stämt bättre). Men vafan, då jag vill söka till yop framöver så ser jag min tjänst som ett bra startskott då den är en av dem bästa befälsutbildningar man kan få inom värnplikten. Om det finns någon annan på forumet med erfarenhet av UNDledar tjänsten på Lv6 så skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde kort berätta om tjänsten och vilket av systemen som är mest givande ( notera givande, inte roligast :D.

Men men, än så länge har jag stortrivts med min tjänst. Lite för lite fys dock. Hoppas på mer.

//Ingelström

Jag skulle inte riktigt hålla med att 880 pers på lv6 står och faller på att und lyckas spåra några plan.

Utan KP 1-4 och dess underliggande AP samt APN på TS-plut, så har ni ingen möjlighet att få radio trafik ut i nätet.

Ni rapar upp er mot någon AP som skickar er vidare till någon av KP'na och vidare ut i svenska TS-molnet.

Utan APN så har ni ingen möjlighet att få kontakt med radar-berget(hästveda i södra skånes fall), och ni får inte skjuta mot något plan utan att ha kontaktat han/dom först.

Och viktigast av allt utan APN så får ni ingen möjlighet att ringa ut på PTN till era flickvänner.

/erik

GB APN -03

Edited by corre

• 2 months later...

happ då har befattningsutbildningen börjat... och undertecknad har fått lägga vantarna på och pilla runt med den sprillans nya UndE23:an! priset på denna är hemligt... (antagligen för att det är så fruktansvärt högt :huh:) så gissa om vi blev rädda när vi råkade förvärma dieselelkraftverket en gång för mycket så att det började ryka å ha sig...

vi trodde ett tag där att vårt muckarbidrag skulle bli minus x antal miljoner :D

hehe limpan. Ni och eran 23:a, Vi på 90:an vet i alla fall hur man skall handskas med grejorna. medan vi sliter och över så är ni ute i "fält" och sover i sköna uppvärmda baracker. Gud vad hemsk det måste vara för er :=) Hehe jag ser fram emot när vi är på focus och ni står på kaserngården och sänder :baskerPa: Nej nu ska jag fortsätta spy över att jag ska ha VoB nästa vecka.. Tjo!

• 2 weeks later...
hehe limpan. Ni och eran 23:a, Vi på 90:an vet i alla fall hur man skall handskas med grejorna. medan vi sliter och över så är ni ute i "fält" och sover i sköna uppvärmda baracker. Gud vad hemsk det måste vara för er :=) Hehe jag ser fram emot när vi är på focus och ni står på kaserngården och sänder :ph34r: Nej nu ska jag fortsätta spy över att jag ska ha VoB nästa vecka.. Tjo!

hahah! måhända är sova i barracker i "fält" ganska lökigt... men om något om möjligt är ÄNNU lökigare så måste det väl vara att stanna kvar på kasern!? som alltså de "hårda" PS-90 gjorde... hahah :ph34r: