Jump to content

Recommended Posts

Fick ett brev från f17 idag.. ska byta bort min mekskytte gc mot fbs..

I brevet skriver kaptenen att ja tack vare min mönstringsvärden får välja..

Ska jag satsa på FBS troppchef (ga724) tid 330 dagar

Eller FBS gruppchef (ga824) tid 300 dagar

Vet inte om jag vill bli officer, ganska god fysik, känner mig mottiverad till vpl, gärna lite hård....

Vilken tjänst innebär vad? det är mest troppc jag är osäker på... Muckar som furir som gb men som troppC??

Vad får jag göra som troppchef?? Har ganska bra koll på gc... Finns det vad för befattnongar är det som ska tillsättas av PB (?) eleverna på flygbassäkpluton??

Många frågor, jag vet.. Men måste svara denna veckan..= måste postas redan imorgon...

Tack för svar ,O // Nilsson

Den enkla lösningen är ofta den bästa, ring o fråga kaptenen om skillnaderna, alt ring förbandets info avd.

Om ovanstående ej är genomförbart så satsar du på den längsta tjänsten, ofta mer ansvar dvs mer meriterande vid ansökan till YOP/OHS.

//C

Va skumt att det bara skiljer 30 dagar?

Va jag du skulle jag i vilket fall välja tjänsten på 330 dagar.

Förutsatt att det är inom samma gren, FBS med stridande upg och inte typ ledning eller nåt sånt. Vet inte alls hur det funkar.

Tyckte dock att det verkar intressant och vill gärna veta mer om "tropp c" också ,O

Troppchefen utbildas till att bli stf plutch II. Flygbassäkplutonen har nämligen två ställföreträdande chefer, en yoff och en vpl. Någon annan befattning för PB-elever inom flygbassäk finns mig veterligen inte.

Är du intresserad av att bli yoff rekommenderar jag dig att ta den tjänsten.

hur mycket strid är det som troppc? leller de e mest ledning..?

Edit: Hittade på sak-fv.org att PB endast kan bli stabsgruppchef (stf PlutCh II) så tolkade jag det iaf..

Tar GB.. tror det är roligast...

Edited by Nimitz

Tjena

@Nimitz

som ToC muckar du som sergeant och som du sagt furir om du är GB.

ToC chefen är PC´s högra hand och skall vara mångsidig och ha "koll" på saker o ting..

Vet att när jag låg inne så var vi för många PB eftersom det endast behövs en per pluton. men vi hade å andra sidan ett underskott på GB så att några PB gick som patrullchefer, vilket funkade väldigt bra för oss..

hoppas det hjälpte lite..

//FBS