Panzerfaust Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Har lite frågor till A2Keltainen samt alla andra som har stor erfarenhet av finska FM. fråga 1. Jag laddade ner en mod till operation flashpoint. Där finns det (Läs:minst) 3 olika camoflage mönster, varför har inte pansar fordonen samma som soldaterna? (om nu spelet är korrekt) Fordonen ser nästan ut som dem är i M-90 ju. fårga 2. Hur funkar värnplikten där? om man skulle bli finsk medborgare vid tex 25års ålder måste man mönstra för finlands FM då? fårga 3. Kan man som svensk göra värnplikten i finland? efter man gjort det här alltså. är ju halv finne iaf :P slut. Quote
A2Keltainen Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 (edited) Jag laddade ner en mod till operation flashpoint.Där finns det (Läs:minst) 3 olika camoflage mönster, varför har inte pansar fordonen samma som soldaterna? (om nu spelet är korrekt) Fordonen ser nästan ut som dem är i M-90 ju. Den allra nyaste fältuniformen har ett "digitalt" kamoflagemönster. Innan dess så hade de kamoflagemönstrade fältuniformerna "vågiga"/"rundade" mönster med fält i ljusgrönt, mörkgrönt samt brunt. De exakta nyanserna varierande något med när tyget var tillverkat och vem som tillverkat det. Fordonen har så vitt jag vet alltid haft kantiga mönster, som är mer i stil med M/90. Hur funkar värnplikten där? om man skulle bli finsk medborgare vid tex 25års ålder måste man mönstra för finlands FM då? Kan man som svensk göra värnplikten i finland? efter man gjort det här alltså. är ju halv finne iaf Gå till: http://www2.mil.fi/svenska/ Ladda där ned de två PDF-dokumenten "Finlands Militära Försvar 2002" och "Fakta om Försvarsmakten 2003" som du har länkar till i högerkanten av sidan. Dessa två dokument kan även beställas i pappersform. Maila kontaktperson för sidan, eller kontakta militärattachén på finska ambassaden i Stockholm, om du vill ha dem i pappersform. Militärattachén borde även kunna ge definitiva svar på vilka regler som gäller om något är oklart efter att ha läst dokumenten ovan. Min gissning är att de inte är alltför muntra om att ta in folk som redan gjort värnplikten i något annat land, såvida inte VÄLDIGT speciella skäl föreligger. Du lär även få problem att få ett finskt medborgarskap om du inte bott i landet några år, eller speciella skäl föreligger. Jag tycker allmänt att det är lite konstigt med dubbla medborgarskap och att ha gjort sin värnplikt i flera länder, då frågan om var ens lojalitet YTTERST ligger uppstår. För att spetsa till det lite; Om du skulle bli tvungen att antingen svika Finland eller Sverige, vilket land skulle du då svika? Varför vill det andra landet i så fall ha dig i sin försvarsmakt? När jag gick på gymnasiet och började fundera på var jag skulle göra min värnplikt, så tänkte över dessa frågor rätt så noga, då jag i praktiken kunde välja vilket land jag skulle göra min värnplikt i. Jag är enbart finsk medborgare, men det vore trivialt för mig, både då och nu, att få svenskt medborgarskap med tanke på att jag är född och uppvuxen här i Sverige. Jag lekte faktiskt även med att försöka göra värnplikten i båda länderna, men släppte snabbt tanken när jag började fundera närmare på saken. I slutändan så var det som avgjorde att jag faktiskt känner och identifierar mig som en finländare, och inte som en svensk. Min lojalitet till Sverige är dock väldigt hög som en följd av att jag är uppvuxen här i Sverige, och jag har svårt att se hur det i praktiken skulle bli några problem, då den potentiella fienden nog får anses vara gemensam för Finland och Sverige. Edit: Stavfel. Edit2: Jag ser att logotypen på sidan jag länkade till har texten; "FÖRSVASMAKTEN: VILJA, SKICKLIGHET OCH MEDEL". Uppenbarligen så gäller inte denna skicklighet rättstavning. Edited January 14, 2004 by A2Keltainen Quote
Panzerfaust Posted January 14, 2004 Author Report Posted January 14, 2004 (edited) Ah, tackar för svaren. Lekte igentligen bara lite med tanken. Nu måste jag ut med hunden. forsätter mer sen. Edit: Jo, just det. lekte som sagt med tanken. Man vill väl tillfredställa sitt militära behov kanske? vad vet jag... Sen är man ju "halv finne" så därför valet finland. Skulle finnland befinna sig i krig och möjligheten fanns att ta värvning som utlänning (ungefär som tyskarna hadde under WWII) så skulle jag i vilket fall gå med där. Förutsatt att jag inte va bunden till något annat lands FM. @Sillen Ah, okej Dock tror jag inte min morsa va finsk medborgare, hon är född i sverige. Fast hon har kanske varit Finsk medborgare, det vet jag inte... Mormor och Morfar kom hit strax efter kriget så dom bodde här i ca 10 år innan morsan föddes. Och dom är väll inte direckt så att dom tar seden dit dom kommer, tvärt om. Så jag misstänker att ingen av morsans syskon är finska medborgare. Om ens mormor och morfar är det. EDIT: det va som f-n. Så har man blivit fänrik också... Måste ha hänt idag ju? hum hum Edited January 14, 2004 by Panzerfaust Quote
Sillen Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Jag har faktiskt funderat på samma sak. Min far föddes i Finland så jag blir väl halvfinne. Skrev till finska ambassaden och frågade. Han skrev iaf. att i juni 2003 så infördes en ny lag att personer som är ättlingar till fd. finska medborgare kan söka finskt medborgarskap. Man måste söka innan juni 2008. Han skickade även med lite om vad som gäller för värnplikten. Vad jag förstod så fick man om man hade dubbelt medborgarskap välja om man ville göra lumpen i det ena landet, båda, eller inte göra alls. Förutsatt att man FÅR göra den förstås. Det kostar 300 euro att söka medborgarskap. Jag klistrar in brevet när jag befinner mig vid rätt dator, men det där var i princip vad som stod. Quote
106 Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 fråga 1.Jag laddade ner en mod till operation flashpoint. Där finns det (Läs:minst) 3 olika camoflage mönster, varför har inte pansar fordonen samma som soldaterna? (om nu spelet är korrekt) Fordonen ser nästan ut som dem är i M-90 ju. Många länder har olika kamouflage på uniformer och fordon. Även Norge har ett kantigt kamouflagemönster på sina fordon, men runda former på uniformen. Med andra ord är en finsk, en svensk och en norsk SISU-vagn väldigt lika förutom nyanserna i kamouflaget (upplevde de norska och finska som mest lika) men uniformerna har vitt skilda mönster. Quote
Nubben Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Jag var f.ö. befäl åt de svenskar som ryckte in vintern 2001. Det är nämligen så att de som kommer från Sverige eller tyskland eller annat mer eller mindre konstigt land tydligen placeras vid Pionjärkompaniet vid Nylands Brigad. Vi fick iaf ca 27 st utlänningar dit under min tid, merparten av dem svenskar. Det var iofs trevligt och roligt, men de gick nog "sönder" till en viss grad då de hann hem till sverige typ en gång på ett halvt år. Orsaken till att de placerar alla vid samma enhet torde väl vara att det är lättare att ordna allting(resor och allmänt papperskrigande) om man har alla på ett ställe. I övrigt vet vi ju alla att pionjärernas uppgifter alltid är de roligaste . Quote
A2Keltainen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Det är nämligen så att de som kommer från Sverige eller tyskland eller annat mer eller mindre konstigt land tydligen placeras vid Pionjärkompaniet vid Nylands Brigad. Detta skedde inte på min tid, utan då var folk från Sverige, Åland, Norge, Portugal och andra konstiga ställen spridda över hela brigaden. På den tiden så fanns inte heller (svenskspråkig) underofficersskola för pionjärer inom brigaden, utan den utbildningen skedde på finska på annan ort. Eftersom folk från utlandet inte krigsplaceras i annat än reserven, så kan det vara ett skäl för att utbilda dem inom samma enhet. Jag tycker dock att man tar bort en del av brigadens multikulturella charm att bunta ihop folk på det sättet, och vill även minnas att det blev ett rejält liv svenskspråkiga media i Finland när man i slutet av 1990-talet började placera österbottningarna inom artilleriregementet och helsingforsborna inom kustjägarbataljonen. På min tid så ingick pionjärerna i pansarvärnskompaniet. Som jag förstått det så finns det både ett pionjärkompani och ett pansarvärnskompani nu. Jag har även för mig att jag läst i Fanbäraren att militärpoliserna utbildas vid pansarvärnskompaniet. Stämmer detta? Jag var själv hemma två gånger under min 11 månaders beväringstjänst, och medger att det tar en del på psyket/pannbenet att bo på kasern resten av tiden. Hur lätt det är att åka hem om man kommer från utlandet beror ju även lite på exakt varifrån man kommer. Kommer man t.ex. från Stockholm så är det inga större problem att åka hem över en helg, men kommer man från Arvika vid norska gränsen som jag gjorde/gör, så frestar det inte att åka hem över en helg när man har 24 timmars enkel resväg om man tar tåg och färja. Eftersom jag bara åkte hem två gånger, så lyckades jag förhandla till mig flyg istället för tåg och färja, vilket gjorde att en enkel resa tog runt 4 timmar. Det är lite skillnad mot 24 timmar. Quote
Nubben Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Jepp, militärpolisen utbildas vid psvk, var det förutom dem oftast finns endast b-karlar, och vissa år 1(!) st pansarvärnspluton. Militärpolisen har under sin frivakt pansarvärnsutbildning. Och ja Pionjärkompaniet och psvk är skilda kompanier. Psvk finns i den byggnaden som förut var Stabskompaniet tror jag medan Pionjärkompaniet ligger i undre våningen i kasernen nedanför soldathemmet, under KustJk. Det finns nu en pionjärlinje vid uosk:en som har mellan 10-15 elever/kontingent. Angående Pionjärkompaniet så undrar jag om det var så också på er tid att den hårdaste inre ordningen kunde hittas där, så är det nu i alla fall. Quote
xteam Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Om jag inte missminner mig helt så är detta ganska likt det "gamla" finska kamouflaget (för uniformer): xteam Quote
A2Keltainen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Jepp, militärpolisen utbildas vid psvk, var det förutom dem oftast finns endast b-karlar, och vissa år 1(!) st pansarvärnspluton. När jag tjänstgjorde så utbildades vid PsvK en Psv-pluton och en Pion-pluton av varje kontingent. UoSk hade en Psv-pluton vid kustjägarlinjen, och mellan en tredjedel och hälften av eleverna i den plutonen kom från 1KJK och 2KJK. Psvk finns i den byggnaden som förut var Stabskompaniet När jag tjänstgjorde så låg PsvK i de två byggnaderna nedanför UosK mot stranden sett. Huvudsakligen så var verksamheten förlagd till den övre av de två byggnaderna, men befälsrummet, en del pionjärer och diverse löst folk (exempelvis TVäl-personal, sjukvårdare och maskinförare) huserade i den nedre byggnaden. Angående Pionjärkompaniet så undrar jag om det var så också på er tid att den hårdaste inre ordningen kunde hittas där, så är det nu i alla fall. Pionjärerna var inte under min tid direkt kända för hård inre ordning, så jag är glad om det blivit bättring. Jag vet inte hur det var i det stora hela med inre ordning, men under min tid så verkade GrkK åtminstone ha den hårdaste fältutbildningen och de mest krävande befälen inom brigaden. TpK-folket tyckte definitivt inte om att tjänstgöra med GrkK, då GrkK-befälen tvingade dem att slita runt i terrängen på samma villkor som GrkK-beväringarna. Det kan vara intressant att notera att GrkK då låg inom artilleriregementet och inte inom kustjägarbataljonen. Notera även att jag själv inte har tjänstgjort vid GrkK, så det är inte fråga om någon "kukmätning" från min sida. Quote
softfeel Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 (edited) För information om det finländska försvarets materiel rekomenderas: http://hem.passagen.se/finnisharmyequipment/index2.htm Ändringar: Mellanslag. Edited January 15, 2004 by softfeel Quote
A2Keltainen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 För information om det finländska försvarets materiel rekomenderas: http://hem.passagen.se/finnisharmyequipment/index2.htm Jag är inte sexist, men henne skulle jag gärna haft tjänstgörandes under mig, eller hur man nu ska uttrycka det: http://www.geocities.com/finnisharmyequipm.../Helleasu02.jpg (Klipp ur och klistra in länken för att det ska fungera.) Quote
Nubben Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Tja, grkk är väl inte speciellt utmärkande på något sätt nuförtiden skulle jag säga. Tpk finns f.ö. inte mera utan alla chaufförer bor på respektive enheter som dom kör åt. Tanken är också att dom skall delta i all utbildning som ordnas och vara "en i plutonen/gruppen". Detta har lyckats bättre på vissa enheter, sämre på andra. Quote
A2Keltainen Posted January 15, 2004 Report Posted January 15, 2004 Tja, grkk är väl inte speciellt utmärkande på något sätt nuförtiden skulle jag säga. Då har jag alltså ytterligare stöd för min lilla teori om att en utbildnings "hårdhet" kan variera mycket mellan åren beroende på vilka befäl som håller i den. Var ligger för övrigt båtfolket nuförtiden när TpK inte finns längre? Jag skulle gissa på PionK baserat på dina inlägg och lite klurande och erfarenhet. Har jag rätt? Quote
Nubben Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Båtförarna ligger väl nog där, men deltar ju då inte i pionjärutbildningen. Syndalshamnen utvidgas ju nu, då dit kommit/kommer så många nya båtar och då har det varit snack om att båtschacket ska få sitt eget logement där så att de har nära till båtarna och kan fara på uppdrag när som helst. För att då inte prata m hur mycket mera utbildning man skulle få tid för. Grkk ligger ju i samma byggnad som Pjäs så ja antar att de lider en aning av det. I övrigt så är väl ingen avundsjuk på att fara till Lappi kan jag tänka mig(även om tågfärden kunde vara skön). Quote
Recommended Posts