CarlT Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Har en 90% bekräftad plats v.14 på Upplands Regemente i Enköping v.14 på prao. Så är det nån som vet någon annan som ska dit, kanske är någon rentav på det här forumet? Quote
Sir Vival Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 (edited) Är PRAO något man fortfarande bara gör på högstadiet, eller finns det även på gymnasiet numera? Edit: Befinner mig i en språklig kris lige for øjeblikket... Edited January 8, 2004 by Sir Vival Quote
Sillen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Min lillebror var där på PRAO i höstas. Det verkade kul och lärorikt! Quote
johan-- Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Om man praoar inom armen vad får man göra då? jag har bara praot på sjukhus och på en resturang. Quote
nilsson Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Är PRAO något man fortfarande bara gör på högstadiet, etter finns det även på gymnasiet numera? På grundskolan finns det PRAO (praktisk arbetslivsorientering). På gymnasiet heter det APU (arbetsplatsförlagd utbildning), men benämns oftast som praktik. På KY-utbildningar etc. heter det LIA (lärande i arbete), men benämns också oftast som praktik. Quote
Sillen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Min bror fick syssla med följande: exercis, samband, marschera mycket, sjukvård, patrullfälttävlan, åka bandvagn (han var sjuk den dagen), överlevnad, kamouflagemålning samt lite stridshinderbana. De fick se på och hålla i vapnen, fast inte skjuta. Quote
dxl Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Om man praoar inom armen vad får man göra då? jag har bara praot på sjukhus och på en resturang. Min bror praoade på AMF4, han fick bl.a göra: Gå med när dom marchade. Åka mycket mycket stridsbåt, och vädret var perfekt med sol och hela skiten varenda dag. Känna och klämma på lite vapen. Få se en vapenverkan förevisning (som var endast för de som praoade där altså inga vpl var med) Han fick åka lite bandvagn och 20 bil. Fick lära sig lite om navigering till sjöss. Fick lära sig förstahjälpen. Och naturligtvis vara med på varenda morgonuppställning. Som jag fattade det så "placerades" han i en pluton som han sedan fick följa med på allt dom gjorde. Sedan fick han ju inte göra allt dom gjorde, men ni förstår... Jag tror dock att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika förband och t..o.m mellan vilka som på förbandet ansvarar för praoande ungdomar när just du praoar. Men jag känner flera som praoade på olika regementen när jag gick i skolan och när jag gjorde lumpen hadde vi en del praoisar och som sagt min bror. Och ingen har sagt något negativt utan alla har sett det som en väldigt positiv upplevelse. Quote
Visper Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Om man praoar inom armen vad får man göra då? jag har bara praot på sjukhus och på en resturang. Praoade på Lv6, jag och några andra prao- elever blev placerad hos en radar pluton, Vi fick göra följande: Vara med på Morgon uppställning varje morgon i två veckor Åka runt i den mobila luft radarn, PS90? Delta i lektioner dom hade vid tillfället Närvara när plutonen övnings sköt med Ak 5, var dock sjuk. Radio utbildning Det var två väldigt roliga veckor. /Visper Quote
Sillen Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 Just ja, glömde. De fick se en liten stridsförevisning också. Quote
peter-- Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag praoade på KA2 när det fortfarande fanns. Vi fick följa med en amfpluton under ca en vecka av deras GSU. Fick klämma på grg, pistol 88, ksp 58 + 90, robot 17 och ak5. Vi fick vara med i "simulatorhallen" när robotplutonen övade, under högvaktsträningen och när amfibiebataljonen skulle ha en förevisning för tidningen åkte vi med i minplutonens båt och var med när de gjorde våldsam landstigning under en massa skjutande, himla häftigt... Vi var också med sjöbevakningen(?) under en dag. Tror att vi var nere vid bornholm och vände. Det var mycket kul för en 14åring när man fick sitta i utkikstornet och spana efter båtar med kikaren och rapportera ner via headset! Men det jag minns allra bästa var när vi blev utskickade i en stridsbåt 90 med två kustjägarofficerare och de körde stridskörning med stridsnavigering (vet ej om det är korrekta termer?)! Det var det absolut tuffaste jag varit med om, snacka om ös! Vi fick också prova på att köra båten sedan, och göra crashstop och "femöringsvändningar" i full fart. Jag vet inte om vi hade en väldig tur med befäl och praoplats, men om det alltid är så så kan jag rekommendera alla att försöka få en plats på något liknande! Godnatt, dags att sova! Peter Quote
phantom Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag praoade på F17 vecka 40 i höstas. Jag bodde på regementet med 14 andra elever i ett vanligt logement. Första dagen fick vi lite allmän information samt åkte runt med en vanlig buss som det stog flygvapnet på. Med denna så reccade vi hela flottiljen. Nästa dag skulle vi kolla på flygplanen (jag fick testa en G-dräkt) samt prata med piloterna. Denna dag sprang vi även stridshinderbana. Dock var det en massa veklingar i prao gruppen så bara 3st slutförde alla hinder.. Det var jag och en tjej från Sundsvall samt en kille från skåne. Vi som klarade banan sprang den 3 gånger i sträck. Nästa dag var det besök hos metrologerna och flygtornet. Det var inte så kul. På kvällen gick vi ut och kolla när de flög mörkerflygning. Det var vackert Nästa dag skulle vi till helikopterflotiljen och där fick vi bli vinchade (stavning?) testa ytbärgar-prylar samt titta och sitta i HKP4,HKP10 och det där flygplanet som hkpflottiljen har för ytspaning. Vi fick också gå till flygplansverstaden och nån matriel plats. Sista dagen var vi på besök hos utbildningsenheten och jag fick göra en korrekt avlämning till en kvinnlig fänrik. Sedan fick vi känna och en av oss fick ha på sig full stridsutrustning. Sen var det räddningstjänsten för flygplanen och slutligen inre tjänst. Varje dag åt vi i vpl bespisningen, vi slutade kl 16 varje dag så resten av tiden slappade man eller umgicks med de vpl bevakningssoldaterna. Vi fick även utnytja vpl jymmet och deras idrottshall. Jag tror det var allt. Jag hade det mycket trevligt iaf lite mer fält skulle inte vara fel. Jag fick högsta prao betyg. Quote
Power King Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag börjar min APU på ING2 nu på måndag. 10 veckor ska jag vara där. Så vi hoppas att det blir kul. Quote
Visper Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag börjar min APU på ING2 nu på måndag. 10 veckor ska jag vara där. Så vi hoppas att det blir kul. Vad för sorts linje går du? Du kan nog vara glad att du får göra APU på ett regemente, själv hamnar man på ett dammigt kontor :P /Visper Quote
EOD Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 PRAO är PRAO... Många tror att när de PRAO:ar inom FM så ska de få "göra lumpen" och hänga med soldaterna i deras utbildning men det är inte det som är tänket. Jag hade själv hand om PRAO elever när jag jobba på Ing2 och det är meningen att de ska få se hur det är att vara officer, inte soldat. Nu är ju åsikter som röven, alla har en. Dvs det är svårt att svara exakt vad som man kommer få göra på sin PRAO tid i FM men tanken är som sagt att ni ska få "PRAO som officer". På Ing2 brukar det se ut så här. PRAO eleverna tas imot av personal från pers. (personalavdelningen) och får lite info om försvaret i stort och i detta fall om Ing2. Man hämta ut utrustning och visade dem var de skulle sova/äta/tvätta sig. Dag två så kommer de till något av kompanierna där de spenderade en dag på varje pluton (i detta fall 4.komp med SoT, PV-robbot, Ing och Amröj) Kom inte riktigt ihåg var vi på Amröj befann oss i detta skede men har för mig att de som var hos oss första dagen fick på förmiddagen följa med mig när plutonen hade en övning i minspöning/dragande av trådmina och inför eftermiddagen fick de planera och genomföra en fysövning med soldaterna (med hjälp från mig självklart...). Så roterade PRAO eleverna så att de fick en dag på varje pluton. Ur just "häftighets synpunkt" tror jag de uppskattade PV-robbot mest eftersom de hade PBV skola, så de fick åka PBV401. Så hade de PEK så de fick även skjuta några skott med ak5:an. Hade PRAO tiden legat någon vecka senare så hade de kanske fått stå på tvättplattan och spola 401:or så det är otroligt svårt att säga vad man som PRAO elev får göra på förbanden, beror helt på officerarna och var i utbildningen man kommer in. Har dock aldrig hört att de skulle ha ångrat att de PRAO inom försvaret! EOD Quote
mange_ Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Jag är till 99% säker på att praoeleverna på P18 får skjuta både AK5 och Pistol88, dock så talar vi inte om några större mängder ammo men ändå, fett ju! Praoeleverna hänger också med vanliga värnpliktiga i några dagar, senast var de ute med en pansarskyttepluton. Mvh Quote
johan-- Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Villken linje ska man gå för att få praoa på gymnasiet? Quote
Power King Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Dom flesta yrkesförberedande linjerna har APU. Min linje har samanlagt 15veckor 5 i tvåan och 10 i 3an och det är en dator tekniks linje. Quote
Mr_Confused Posted January 9, 2004 Report Posted January 9, 2004 Villken linje ska man gå för att få praoa på gymnasiet? Ett tips är dock att inte välja gymnasielinje beroende på om man får praoa eller inte... tycker att det valet är för viktigt för att det ska avgöras av sådant. /Confused Quote
Svea Rike Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 vart söker man om man vill bli PRAO? Quote
Lindeberg Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Ett hett tips är att ringa till förbandet i fråga. Eller, du kanske menade vilket gymnasieprogram man ska välja för att bli PRAO? Quote
flyg_micke Posted January 14, 2004 Report Posted January 14, 2004 Jag har varit på prao på P4. Och det var mycket roligt och lärorikt. Jag fick skjuta med AK:5. Fick även åka strisfordon 90. En av dom bästa veckorna i mitt liv. Quote
Recommended Posts