Jump to content

Den nya basker lagen?

Guest

Recommended Posts

tjena

har hört talas om en ny lag som ska träda i kraft vid års skiftet och det är att alla värnpliktiga ska bära basker eller något liknande, likadana färger som jägarna/amfibie blir det ju inte men är det nån som vet någonting om den här nya lagen?

//Jonas M

• BlåGul -1

Det är ingen lag.

Det finns inget som säger att en värnpliktig måste ha basker. Och vore det så, är det ändå ingen lag, hur man ska se ut i uniform regleras av UniR FM, som är ett reglemente.

Lagar finns i lagboken.

Däremot ska de 'vanliga' (ursäkta uttrycket) förbanden få ut basker, att bäras till permissionsuniform eller vid andra lämpliga tillfällen. Har diskuterats i flera trådar här tidigare, gör en sökning!

• BlåGul -1
Till permissionsuniformen? Ska den inte bäras till FU 90 som alla "riktiga" baskernissar gör idag?

det var det jag menade med "vid andra lämpliga tillfällen".

Det finns tillfällen då basker inte är lämpligt.

//9x19, baskernisse

Till permissionsuniformen? Ska den inte bäras till FU 90 som alla "riktiga" baskernissar gör idag?

det var det jag menade med "vid andra lämpliga tillfällen".

Det finns tillfällen då basker inte är lämpligt.

//9x19, baskernisse

Basker duger då man står och ser snygg ut, och det vill man ju sällan göra... mer skog, mer cammo färg, mer buskar.. :)

Kaserntjafs kan högvaktskillarna stå för, inte min grej...

Under min GU övades det benhård högvakt, omdömet vi fick var: "det märks att ni är ett fältförband, ni lunkar.." jaja, är man skogsråtta så är man... :)

Nänä, basker är kanske inte den mest fältmässiga huvudbonaden men nog bär väl soldater, på de förband som har basker idag, baskern "till vardags", alltså vid icke-grönmålade aktiviteter hemma på regementet?

"Andra lämpliga tillfällen" lät som specialtillfällen i stil med soldaterinran, korum och liknande.