bredeby Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 Permission nummer dos, aldrig längtat tillbaka till en kasern så mycket någongång under mitt liv som jag gjorde under de här två veckorna i fält Samma här. "Imorgon måste vi ju ändå åka hem, eller oj, till kasern menade jag..." Quote
FBJ Henriksson Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 'Fick' ni något speciellt i fredags? Quote
Guest Sköldberg Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 FBJ Henriksson: Svar ja, och helt plötsligt kändes varenda sekund ute i fält värt det. Quote
FBJ Henriksson Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 Grattis Bär det med stolthet och ödmjukhet Quote
Guest Sköldberg Posted October 22, 2009 Report Posted October 22, 2009 Granattillsatsskjutning i Kosta och knappt tre veckor kvar till Lodjursmarsch. Det rullar på rätt fort nu Quote
stellan416 Posted November 12, 2009 Report Posted November 12, 2009 GRATTIS TILL BASKERN GUBBAR! Fan va grymt jobbat allihoppa! Hälsningar en grymt avundsjuk Runge..... Quote
scenic Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 Var utbildas flygbasjägare?, hur lång är utbildningen? Hur långt är baskerprovet? Är flygbasjägare som närskyddssoldat? Quote
Kolind Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 (edited) http://www.forsvarsmakten.se/f17/Flygbas-jagare/ http://www.forsvarsmakten.se/f17/Flygbas-j...-flygbasjagare/ Står litegrand där. Vet inte om det står på lumpen.nu längre men annars fanns det info där också. Edit: Inte så mycket men ändå: http://lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-...A927&fsgr=5 Edited April 6, 2010 by Kolind Quote
linush Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 http://www.forsvarsmakten.se/f17/Flygbas-jagare/http://www.forsvarsmakten.se/f17/Flygbas-j...-flygbasjagare/ Står litegrand där. Vet inte om det står på lumpen.nu längre men annars fanns det info där också. Edit: Inte så mycket men ändå: http://lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-...A927&fsgr=5 Och en länk till närskydssoldat för jämförelse: http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...A920&fsgr=2 Quote
Guest Sköldberg Posted April 10, 2010 Report Posted April 10, 2010 Var utbildas flygbasjägare?, hur lång är utbildningen? Hur långt är baskerprovet?Är flygbasjägare som närskyddssoldat? Vi utbildas på Flygbasjägarskolan som är belägen på F17 i Blekinge. Utbildningen är för närvarande 11 månader precis som majoriteten av de flesta andra värnpliktsutbldningar. Jag vet inte om det är officiella uppgifter hur långt Lodjursmarschen, baskerprovet är, så jag väljer att inget säga. Är man verkligen intresserad så bör det gå att hitta på nätet utan större problem, annars kan man ju alltid gå den själv ;) Jag har ingen bra koll på vad Närskyddssoldaterna sysslar med exakt men det vi arbetar med är undsättning. Det kan vara allt ifrån att plocka hem en pilot som trillat ner från ovan till Kalle Karlsson som kört vilse i fiendemark. Är du mer intresserad får du gärna ställa fler frågor så svarar jag efter förmåga. Min pluton har för övrigt precis gått UBK2 och tilldelats utbildningstecknet för Flygbasjägare. Så här i efterhand kan jag säga att jag går Lodjursmarschen vilken dag som helst i veckan framför UBK2. Quote
sillmackan Posted September 29, 2010 Report Posted September 29, 2010 Tjena jag är intresserad av en FBJ-tjänst i framtiden. Sysslar FBJ även med spaning och sabotage precis som övriga jägartjänster eller är det endast CSAR? Tacksam för svar MVH sillmackan94 Quote
os frontale Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Mycket CSAR har det ju blivit på senare år. FBJ är ett säkförband, som mp/säk och flygbassäk. Försvarar viktiga installationer från andra sabotageförband. Anti-jägarjägare. Quote
sillmackan Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Tackar för snabbt svar! Så det är ingen spaning eller sabotage överhuvudtaget? Quote
trädet Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Tackar för snabbt svar! Så det är ingen spaning eller sabotage överhuvudtaget? Spaning är det (om det är liknande MP/säk). Enkelt förklarat är dom Jägar-jägare, dom som jagar jägare De måste ju hitta jägarna, och inte bara skrämma iväg dom med höga ljud och fina leksaker. De ur säk jag pratat med hade ganska mycket spaning. Någon som vet hur det kommer bli med 13:e? Det är väl dom som ska ta över för FBJ? Quote
Skalman Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Trots att jag själv inte är flygbasjägare sätter jag en rätt stor peng på att spaning ingår i utbildningen i någon form efter som spanplutoner även finns på "vanliga" säkförband. FBJ drog ju sig ur SäkBat och sysslar inte riktigt med samma saker (CSAR och sånt som ovan nämnts) så jag vet inte hur mycket ROPOV de pysslar med längre, men någon gammal FBJ:are kan säkert svara på det. Quote
Lynx Lynx Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Tjena jag är intresserad av en FBJ-tjänst i framtiden. Sysslar FBJ även med spaning och sabotage precis som övriga jägartjänster eller är det endast CSAR? Tacksam för svar MVH sillmackan94 I inlägget ovanför ditt fanns en länk du kan hitta mycket info. Här är en som pekar mer exakt på info om uppgifter: http://flygbasjagarna.se/flikar/index.php?tab=8 Mycket CSAR har det ju blivit på senare år. FBJ är ett säkförband, som mp/säk och flygbassäk. Försvarar viktiga installationer från andra sabotageförband. Anti-jägarjägare. Och nej, FBJ är inte ett säkförband som mp/säk och flygbassäk utan ett jägarförband som Fjs och Kj om man tittar på antagningskrav och antagningsprocess. Uppgifterna är delvis annorlunda men spaning är gemensamt. En av uppgifterna är att stötta skyddet av viktiga installationer mot sabotageförband. Tackar för snabbt svar! Så det är ingen spaning eller sabotage överhuvudtaget? Spaning jo, men finns det några svenska förband som har sabotage som huvuduppgift..? Quote
Lynx Lynx Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Tackar för snabbt svar! Så det är ingen spaning eller sabotage överhuvudtaget? Spaning är det (om det är liknande MP/säk). Enkelt förklarat är dom Jägar-jägare, dom som jagar jägare De måste ju hitta jägarna, och inte bara skrämma iväg dom med höga ljud och fina leksaker. De ur säk jag pratat med hade ganska mycket spaning. Någon som vet hur det kommer bli med 13:e? Det är väl dom som ska ta över för FBJ? 13:e..? Ta över..? Quote
os frontale Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Och nej, FBJ är inte ett säkförband som mp/säk och flygbassäk utan ett jägarförband som Fjs och Kj om man tittar på antagningskrav och antagningsprocess. Uppgifterna är delvis annorlunda men spaning är gemensamt. En av uppgifterna är att stötta skyddet av viktiga installationer mot sabotageförband. Trodde vi pratade uppgift och inte antagningsprocess. I uppgift är det mer likt ett säkförband än ett jägarförband? (alltså operera förskjutet långt ifrån egna enheter) Eller är jag helt ute och cyklar? Quote
sillmackan Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 Lynx Lynx: när trädet skriver om 13:e så tror jag han syftar på 13:e säkerhetsbataljonen. När det gäller sabotageuppgifterna så har jag hört att både FJS och KJ har så kallade sabotage- och störstrids-uppgifter även om deras huvud uppgift är spaning Störstrid är strid/överfall för att på något vis störa fiendens framryckning t.ex. genom att överfalla ledningsfordon. Quote
trädet Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 13:e..? Ta över..? Nu har jag säkert fel (blir alltid så när jag tänker av någon anledning ), men jag har för mig att 13. säkbat kommer ta över efter MP/säk, säkkomp sjö och FBJ. Quote
trädet Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 13:e..? Ta över..? Nu har jag säkert fel (blir alltid så när jag tänker av någon anledning ), men jag har för mig att 13. säkbat kommer bli en sammanslagning av MP/säk, säkkomp sjö och FBJ. Quote
sillmackan Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 Jag har svårt att tro att de komer slås samman, MP/Säk kommer att utbildas på LG/K1 säkkomp sjö i Göteborg och FBJ på F17 i blekinge. Men FBJ tillhör väl inte 13:e säkbat? det är väl Flygbassäk som gör det? Quote
trädet Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 Jag har svårt att tro att de komer slås samman, MP/Säk kommer att utbildas på LG/K1 säkkomp sjö i Göteborg och FBJ på F17 i blekinge. Men FBJ tillhör väl inte 13:e säkbat? det är väl Flygbassäk som gör det? Dom var det nog! Som jag sa blir det alltid fel när jag tänkt till Quote
Skalman Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 13 SäkBat kommer utbildas på LG och i Göteborg, flygvapnets del av SäkBat gissar jag att den också kommer utbildas i Kungsängen. FBJ utbildade, om jag inte minns fel, bara en årskull mot SäkBat innan de ändrade om. Sedan så verkar det som att säkförband som inte ingår i just SäkBat också kommer att existera för att ta hand om hot mot flyg- och marinbaser. Men det är jag långt ifrån säker på, så det ska ni inte ta som någon form av fakta. Men FBJ har ingenting med SäkBat att göra idag, och har inte haft det på ett antal år. Quote
Mikky Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 (edited) 13 SäkBat kommer utbildas på LG och i Göteborg, flygvapnets del av SäkBat gissar jag att den också kommer utbildas i Kungsängen. FBJ utbildade, om jag inte minns fel, bara en årskull mot SäkBat innan de ändrade om. Sedan så verkar det som att säkförband som inte ingår i just SäkBat också kommer att existera för att ta hand om hot mot flyg- och marinbaser. Men det är jag långt ifrån säker på, så det ska ni inte ta som någon form av fakta. Men FBJ har ingenting med SäkBat att göra idag, och har inte haft det på ett antal år. Man utbildade en pluton mot Säkbat inte en årskull året var 04-05 ! Tillägg: 04-05 hade man 2 plutoner på FBJS 1 st mot säkbat och en fbj-plut. Källa: Fbjs Edited October 1, 2010 by Mikky Quote
Skalman Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 @Mikky, så det var så det var! Tack för informationen. Mitt år (2007) så hade vi en pluton flygbasjägaruttagna på MP/Säk, som blev uppblandade på plutonerna istället för att bli flygbasjägare, av någon anledning. Jag tror det var för att det var då de höll på med att göra om utbildningen och lite annat, så de hade inte plats för dem. Det var lite gnäll bland dem i början, men sen var det ingen som tänkte mer på det. Quote
Harakiri Posted January 19, 2011 Report Posted January 19, 2011 Kanske är en inaktuell tråd? Men känns som att jag kan klämma in mina små "undringar" här, Gjorde min värnplikt 2009-2010, pluggar nu på Universitetet och längtar så klart tillbaka till grönkläderna! Min fråga är kring rekrytering av flygbasjägare nu i framtiden, Finns det någon chans att söka? om så när? Har ni några nys om detta? Tacksam för alla svar! Med vänlig hälsning Klas Quote
Recommended Posts