Jump to content

Hamilton & Vapen

OJ9

Recommended Posts

Säker var jag inte ensam om att se Hamilton på TV4 i fredags.

USA står för utrustningen... och det gör dom ju, men...

Jag fick för mig att de använde P90:an, men icke. det är ju en UZI som är "ombyggd"...

Nu vet inte jag, men finns det en sådan fungerande konstruktion?

Jag har ockås funderat över vapnet dom använder i filmen, Såg enligt mig ut som en Spejsad P90, fast sådana finns ju knappast, sedan att den hadde en gevärsgranat.... MEN, jag skall låna Hamilton på DVD och undersöka saken vidare... Återkommer

Ett av mina gammla befäl körde 401an... Roligt att se "Fi´s" PBVer i m/90 :/ ... sen låter KSP ytterst konstigt...

//Sgt. Fjellman

Frågan är ju vad dom hade för motor i 401:an när dom kunde hålla jämna steg med en snabb snöskoter?

Nu har jag granskat DVD utgåvan av Hamilton..

Jag har lyckats få ut 3 halvbra bilder av vapnet, dom bästa scenerna, när dom åker scoter är inte med :(

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Jag känner inte igen vapnet, ser mest ut som en P90, men ändå inte...

Skumt. Så här ser orginalet ut, och det stämmer ju inte med filmen.

fn_tw_p90_r.jpg

Det kan ju vara så att filmvapnet är ett hopkok framtaget av nån FX-firma. Det är ju inte ovanligt att man till filmproduktioner tar ett vanligt vapen och helt enkelt klämmer på en formgjuten förpackning runt det hela. Kanske var billigare och enklare att göra så än att bygga om en äkta P90.

Jaaa, källan är jag...

När jag såg filmen blev jag eld och lågor för jag trodde först att det var P90 = cool..

I filmen ser man ju att det inte är en P90, fel form, i någon (några) av scenerna ser man vapnets riktmedel/manöverhandtag, vilka är från en uzi, jag är av olika anledningar mycket väl förtrogen med hur en sådan ser ut.

På din första bild ser du kornet och kornskydden samt pipmuttern. utkastarhålets utseende är också typiskt Uzi.

På andra bilden ser man den typiska formen av "locket" på en uzi, med en "bula" alldeles över utkastarhålet.

Vapnet är ju byggt så att det får plats en Uzi inne i konstruktionen, kolla alldeles under utkastarhålet, där finns plats för ett magasin a la Uzi.

Ingen annan källa, tyvärr...

satt och klurade på en tidig variant av FN2000 kanske... Lämnar det åt er vapengurusar att avgöra men jag tycker det ser ut som en P90-UZI-Fn2000-hybrid eller liknande :D

f2000_1.jpg

Skall tydligen finnas i en MASSA utföranden

Edit: Bilden fungerade inget vidare för mig nu... Får ni inte fram den, klipp å klistra:

http://world.guns.ru/assault/f2000_1.jpg

Nja, tror mer dom sade "Nu skall vi göra ett fräckt vapen till Filmen, vad har vi för blanfirevapen? UZi, jaha, då tar vi och slänger på lite paper maicé på det och spraymålar det...FIKARAST"

Nja, tror mer dom sade "Nu skall vi göra ett fräckt vapen till Filmen, vad har vi för blanfirevapen? UZi, jaha, då tar vi och slänger på lite paper maicé på det och spraymålar det...FIKARAST"

Förmodligen! :D

Kolla på hur det bakre fästet för remmen sitter. En fördel med  P90 är ju att hylsorna kastas ut rak ner under vapnet, vilket medger både höger och vänsterskytte. Men med remfästet mitt i kinden vid vänsterskytte...

Angående P90, hade inte terroristerna det vapnet i Bondfilmen igår kväll? Närmare bestämt i scenen där de stjäl plutoniumet?

Såg ganska likt ut, men min tv är så liten så jag kan ha sett fel :)

Jag tackar för visat intresse för frågan... ;)

Jag blev som 2Sharp... Helt uppjagad, men efter att ha kollat på den var jag inte lika säker...

jag tänkte också på automat pistolen han har i ryssland... någon som kan identifiera den?

Har ännu en gång plockat fram DVDn...

Inget vapen jag känner igen på bilderna...

4.jpg

5.jpg

Kan vara önnu ett bygge, påminer om scorpio vz.83, eller klin, men det är det inte...

Tror mest det är ännu ett Papir maché arbete...

Jag tror också det är någon form av CZ version, moddat pipan så den sr ut som en pipa till en Beretta M93R och fixat dit ett fäste för ett xtra magasin, det var ett tag sedan jag såg filmen, men var inte den ena rock'n'roll? jag trodde första att det var en 93R alt. en Stechkin (sp?)

Det är kul med filmvapen, just att de moddas högt och lågt, man hade inte bangat på att glida runt bland några prop makers :D

När fallskärmsscenerna skulle tas till Hamilton användes modeller av vapnen. Dessa modeller saknade detaljer och var gjorda i plast, frigolit eller liknande materiel. Det var inte mer detaljer på dessa modeller än det är på hemamgjorda trä bössor som barn leker med.

Vad jag vill säga med detta är att det fuskas mycket i film och vissa av bilderna som ligger med i denna tråd kan visa dessa modeller av vapnen.

Och då blir det ju inte lätt att avgöra vilka vapen det igentligen ska föreställa.