Jump to content

Recommended Posts

Posted

I början av 90-talet köptes det in ett antal Steyr SSG prickskyttegevär in till hv i Stockholm för hemvärnets egna medel. Vilket fabrikat på siktet vet jag inte men det var ett 4X med "tyska ettan". Anförskaffningen gjordes tydligen inte via FMV och inledningsvis saknade dessa även kronstämpling. Tilldelningen var ca 1/kompani. Dessa vapen togs in efter ett antal år när "prickskyttarna" började göra olika modifieringar på vapnen, såsom svarva in en gängning på pipan(!) för att fästa flamdämpare/ljuddämpare/lösskjutningsanordning och borra hål i stocken för att fästa benstöd. ,O

Är det någon här som vet om dessa vapen blev kronstämplade och finns de kvar på LG eller inom Hv i Stockholm?

/Koskela

Posted

Vad jag vet så är de skrotade. ,O Det vapen jag använde en mycket kort period hade en kikare med 6x-förstoring.

SSG 69 är otroligt mjukt att skjuta med. Rena rama luftgeväret!

Posted

Det sista jag hörde om dessa bössor var att de såldes via olika handlare i Sverige.

Har hört siffror från att det ska ha rört sig om 10 vapen upp till 30 talet. Tror mest på det förstnämnda.

Att vapnen drogs in berodde inte på att man gjorde egna förändringar, utan att föreningarna inte fick stå som licenstagare för dessa vapen. Källa på detta är ett antal personer på HvSS och Ricks HvStaben...

Jag skulle väldigt gärna vilja komma över ett par bilder på dessa SSG i Hv tjänst. Är det någon som kan vara behjälplig med detta?

- HvPrsk

Posted (edited)

På vårt Hv kompani hade vi 3st SSG, när jag lämnade min sa förråds personalen att dom inte var godkända och inte inköpta av försvaret. Då dom inte var godkännda av försvaret så togs dom in och blev sålda till något Afrikanskt land enligt förråda personalen.

Skälv tycker jag att styern var racklig, kassa plast magasin och många bössor gick det trögt att repetera, då dom var gjorda för 308 W, 308 W har ju en annan bröst vinkel än 7,62 hylsorna.

Edited by Lasse.J
Posted
Då har man lärt sig nåt nytt, får/fick hv köpa in vapen? På vilken nivå skedde inköpen?

Föreningarna fick göra det ett tag, men det får dom inte längre...

Posted
Då har man lärt sig nåt nytt, får/fick hv köpa in vapen? På vilken nivå skedde inköpen?

Idiotiskt. Om det nu fanns pengar borde man väl ha godtagit att folk tar lite egna initiativ.

Posted

Idiotiskt. Om det nu fanns pengar borde man väl ha godtagit att folk tar lite egna initiativ.

Egeninköte grejor kankse funkar i fred... Men inte i krig...

Det finns en anledning till likformningen...

Posted (edited)

Egeninköte grejor kankse funkar i fred... Men inte i krig...

Det finns en anledning till likformningen...

Jojo, nog bör basutrustningen vara standardiserad. Däremot ser jag inget fel i att enskilda och andra kompletterar med användbara prylar. Visst lär det bli svårt att reparera och underhålla ting som inte är standard, men så länge det funkar ett tag är det väl bara bonus.

Edited by Predikant Larsson
Posted

Jag anser inte att föreningarna/kompanierna själva ska få köpa in egen vapenmaterial. Mest på grund av säkerhetsaspekter och försäkrings bitar...Logistik och reparationer går alltid att lösa så väl i fred som i krig.

- HvPrsk

Posted

Man kanske ska komma ihåg att de här vapnen köptes in i en tid då det inte direkt satsades på HV från centralt håll.

Jag har full förståelse för inköpen. Kanske hade det varit bättre om man köpt in materiel som redan funnits inom FM, men i detta fall är frågan om det fanns några allternativ. Det här var ju före prickskyttegevär 90.

SSG 69 är ju heller inte oprövat internationellt.