Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Frågesport...

Dies irae

Recommended Posts

Posted
Ursäkta att svaren blev sena. Hade ett litet DNS problem med Bredbandsbolget...som vanligt. Nu är de iaf markerade med grönt. Riktigt fina svar tycker jag ni gav.

Bortsett mitt fina räknefel där jag råkade glömma att en cirkel är 360 grader och inte 180... :camo:

Och jag fick lära mig nåt nytt om k-pist & 9mm spårljus..

Posted

@henke

Jag tyckte det blev krångligt att läsa när rätt svar kom innan våra svar.

Hade varit bättre om du lagt in frågorna tillsammans med rätt svar efter våra svar (som ditt svar ser ut nu alltså, fast efter våra svar, och fortfarande med frågorna utan svar innan). Men det innebär ju inga större problem så skit samma.

Posted
4.Hur lång tid är SG3?

SingnalskyddsGrader är något som styr hur länge något man mottagit skulle vara hemligt.  Det finns/fanns 4 nivåer där SG 4 var inget skydd, medan SG 1 var längre än 2 år. SG3 var således under 64 timmar. Som jag nämnde tidigare tror jag detta är helt borttaget.

Signalskyddsgrad (SG) 3 innebär enligt "Sambandsreglemente för försvarsmakten Grunder 1986" att meddelandet

"behöver inte skydd av SG 1-2 men kräver ett begränsat signalskydd", meddelandet innehåller "Uppgift med ringa sekretessvärde under kortare tid än sex timmar". Vidare sägs att "Meddelande av SG 3, som skall sändas med signalmedel, skall krypteras eller täckas. Omskrivning kan även förekomma."

(det anges dock några situationer där meddelanden av SG 3 får sändas som klartext)

Det vore synd om signalskyddsgraderna ändrats, efter allt jobb man hade som FRO-ungdom med att lära sig allt sånt där :(

• 9 months later...
Posted

Tar mig friheten.....

(riiiktigt svåra ;) )

1: Kan man använda sig av vanliga magasin i Kulspruta 90 om man har slut på länk?

2: Förr i tiden hade fm en grad emellan Sergeant o Fänrik. Vilken var det (om man bortser från kadett)?

3: Vad heter den del som är vital vapendel på granattillsatsen?

4: Hur lång är armeringssträckan på en 40 mm gevärsspränggranat?

5: Hur snabbt får man åka med en tgb13 om mitträcke finns mellan din färdriktning och mötande trafik?

Posted
Tar mig friheten.....

(riiiktigt svåra ;) )

1: Kan man använda sig av vanliga magasin i Kulspruta 90 om man har slut på länk?

2: Förr i tiden hade fm en grad emellan Sergeant o Fänrik. Vilken var det (om man bortser från kadett)?

3: Vad heter den del som är vital vapendel på granattillsatsen?

5: Hur snabbt får man åka med en tgb13 om mitträcke finns mellan din färdriktning och mötande trafik?

1. JA, dvs AK5mag

2. Fanjunkare

3. Eldröret

4. 11m

5. 70km/h

Posted
Normalt åtföljs detta även av en tid som symboliserar hur snabbt alla skall vara beredda på avmarsch. Det i sin tur avgör hur mycket man kan/får ta av sig av kläderna i tex tältet. MARK 3:15 betyder då att Poster och understödsvapen ute i värnen och de som är i vila får inte ta av sig något, då de skall vara klara för avmarsch inom 15 minuter. MARK X:16 däremot så får man ta av sig ytterkläder[/color]

Extra roligt blir det när de som utfärdar order tror att det är från 15 min och längre som man får ta av sig, hmm, kängor och ytterkläder (?).

"Ja, nu blev det ju lugnt så då kör vi med 3:15 inatt..."

Posted
OK jag kör en.

1. Du är på väg ut på ett uppdrag där du kommer att bli luftlandsatt med helikopter.

Helikoptern har landat men från vilket håll närmar du dig för att stiga ombord?

Ange från klockslag du kommer där 12 är rakt fram i helikopters färdriktning.

a. För Hkp4

b. Övriga

Det jag har fått lära mig är att

a. närma sig bakifrån kl 6, där möter sedan lastmästaren. Tydligen är den främre rotorn vinklad så att den klipper i huvudhöjd och sen skall man ändå in via lastrampen.

b. kl 12 eller iaf framifrån. Få ögonkontakt med FF och vidare instruktioner. Vissa modeller måste man ju stänga av helt innan man kan närma sig då de är så låga, tex brittsika Gazelle.

Det där med helikopteråkning är en hel vetenskap. Jag var på utbildning inför KB-hkp-orientering under Batövning 1 (blev dock inte avbytt av FB6-folk på övningen så jag fick inte flyga). Vi höll på ett bra tag med att öva i- och urlastning i hkp 9, Jet Rangern och "Hueyn".

Det finns alltså färdiga procedurer för hur olika delar av en lastomgång ska närma sig. Alltid teckengivaren framifrån (hkp:n ska ju i princip kyssa honom, ruggigt värre), övrig personal uppdelade i grupper på olika sidor till höger och vänster om landningsytan.

Så egentligen har ni fel. Dock antar jag att om man inte vet vilken hkp som kommer och inte kan proceduren för specifik typ så är väl framifrån det som är minst fel. Bakifrån är hursomhelst BOO-BOO av uppenbara skäl. :dong:

Posted

/../

4. 11m

/../

Egentligen är det mellan 11 till 19m, men jag godkänner väl den då jag var lite luddig på frågan....

Posted

/../

4. 11m

/../

Egentligen är det mellan 11 till 19m, men jag godkänner väl den då jag var lite luddig på frågan....

Hänvisar till SoldR mtrl vapen, 40 mm Granattillsats AK M7742-101181. Sid 23 :dong:

Posted

/../

4. 11m

/../

Hänvisar till SoldR mtrl vapen, 40 mm Granattillsats AK M7742-101181. Sid 23 :D

Jo... jag med...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...