Rådman Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 okej aa me de låter ganska bra iallafall=) man e jue jävlit sugen på utlandstänst å de man har hört e att chansen inte är så stor ifall man går bevakning! fast på vissa ställe övar dom bevakning för utlandstjänst så får väll hoppas på att vi me får göra de. jag har fått reda på en grej å de är numret till våran kompani chef fast han va upptagen igår så skulle jag ringa i dag i stället vid 10 men då har jag varit upptagen med möten å skit på jobbet=( får se ifall man hinner ringa han imorrn. säg till ifall du får reda på nån nyttig information=) Quote
Hamberg Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 okej aa me de låter ganska bra iallafall=) man e jue jävlit sugen på utlandstänst å de man har hört e att chansen inte är så stor ifall man går bevakning! fast på vissa ställe övar dom bevakning för utlandstjänst så får väll hoppas på att vi me får göra de. jag har fått reda på en grej å de är numret till våran kompani chef fast han va upptagen igår så skulle jag ringa i dag i stället vid 10 men då har jag varit upptagen med möten å skit på jobbet=( får se ifall man hinner ringa han imorrn. säg till ifall du får reda på nån nyttig information=) Grymt! Det ska jag absolut göra. Rycker du in i januari eller juli? Quote
Rådman Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 jag rycker in i januari så de e inte så långt kvar=) själv då när rycker du in? Quote
Hamberg Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 jag rycker in i januari så de e inte så långt kvar=) själv då när rycker du in? Spännande! Jag rycker in först i juli. Quote
Rådman Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 okej där ser man jag kan berätta sen hur de så du får reda på lite;) Quote
Hamberg Posted October 26, 2006 Report Posted October 26, 2006 okej där ser man jag kan berätta sen hur de så du får reda på lite;) Vore grymt! Quote
Zlicer Posted November 5, 2006 Report Posted November 5, 2006 På fredag bär det av mot infohelgen på K3 nån mer som ska dit? Quote
Trypt Posted November 17, 2006 Report Posted November 17, 2006 Fick mitt inskrivningsbesked idag och jag skall rycka in som Bevakningssoldat på Amf 1 Juli 07. Fortsätta gärna rapportera om vad ni vet/tar reda på om tjänsten! Quote
Hamberg Posted November 17, 2006 Report Posted November 17, 2006 Fick mitt inskrivningsbesked idag och jag skall rycka in som Bevakningssoldat på Amf 1 Juli 07.Fortsätta gärna rapportera om vad ni vet/tar reda på om tjänsten! Samma här. Men på min stod det att jag skulle genomföra grundutbildning på Amf 1 också, trodde alla på Amf 1 gjorde den i Karlskrona? Quote
Trypt Posted November 18, 2006 Report Posted November 18, 2006 Samma här. Men på min stod det att jag skulle genomföra grundutbildning på Amf 1 också, trodde alla på Amf 1 gjorde den i Karlskrona? Det ska vi också, bara att de ger noll info på beskedet... Quote
Beafer Posted November 19, 2006 Report Posted November 19, 2006 (edited) Vänta här nu. Sen när gör Amfibiekårens soldater GSU i Karlskrona? Det är väl bara Flottan som gör sin GSU där? Edited November 19, 2006 by Skoog Quote
Hamberg Posted November 19, 2006 Report Posted November 19, 2006 Vänta här nu. Sen när gör Amfibiekårens soldater GSU i Karlskrona? Det är väl bara Flottan som gör sin GSU där? Jag vet inte hur det är med amfibiekåren men vi rycker in som bevakning. Det vill säga alla bevakning/insatssoldater på Amf1. Quote
Hamberg Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 Hur är det med permission under jul och nyår på Amf1 som bevakning? Quote
Guest Sandström Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 Hur är det med permission under jul och nyår på Amf1 som bevakning? Det beror på, dom har ju 3veckorssystem däruppe, så det beror på i vilken ledighetsslinga du hamnar. Men i regel brukar man väl ha ledigt antingen jul eller nyår, det fick vi i Karlskrona välja när vi satte ihop insatsgrupperna och patrullerna iallafall... Quote
Hamberg Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Hur är det med permission under jul och nyår på Amf1 som bevakning? Det beror på, dom har ju 3veckorssystem däruppe, så det beror på i vilken ledighetsslinga du hamnar. Men i regel brukar man väl ha ledigt antingen jul eller nyår, det fick vi i Karlskrona välja när vi satte ihop insatsgrupperna och patrullerna iallafall... Tack, det funkar. Hur är det i Karlskrona då? Bra FSU? Hur är kurveckorna? Quote
Guest Sandström Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 Tack, det funkar. Hur är det i Karlskrona då? Bra FSU? Hur är kurveckorna? Karlskrona är fint som fanken. Hade ingen FSU som så, hade 4 veckors hundförarutbildning istället. De andra lärde sig pistol 88, förarna hade bilutb. mm. Men annars fick vi enormt avklippt FSU eftersom att det fattades en månad, i och med att man i år övergick från 10 till 11 månaders vpl. För övrigt trivs jag jättebra. Dock sitter jag inte i kuren. Insatsstyrkan, eller den "Externa Insatsstyrkan" ligger en bit utanför Karlskrona, på Torskors. Vet dock med mig att vakterna trivs ganska bra i kuren också... Händer dock inte så mycket kanske.... Quote
GA 937 Pierre Posted January 8, 2007 Report Posted January 8, 2007 Hej, någon som varit bevakning/bilförare GA 937 på F17 som kan berätta lite om den tjänsten? Alltså mer än det som står på F17 Mil. Om jag förstått rätt hamnar jag på beavkning/insats, som bilförare och är även delaktig i gruppen? MVH Pierre Quote
Guest Sandström Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Hej, någon som varit bevakning/bilförare GA 937 på F17 som kan berätta lite om den tjänsten? Alltså mer än det som står på F17 Mil. Om jag förstått rätt hamnar jag på beavkning/insats, som bilförare och är även delaktig i gruppen? MVH Pierre På F17 hamnar alla uttagna bev.soldater på Insats, då vakten sköts av ett civilt vaktbolag. Bilföraren har den i princip viktigaste uppgiften i gruppen och är i allra högsta grad delaktig. Mer om tjänsten kan jag tyvärr inte bjuda på... Quote
Hamberg Posted February 11, 2007 Report Posted February 11, 2007 Hej, någon som varit bevakning/bilförare GA 937 på F17 som kan berätta lite om den tjänsten? Alltså mer än det som står på F17 Mil. Om jag förstått rätt hamnar jag på beavkning/insats, som bilförare och är även delaktig i gruppen? MVH Pierre Inte så mycket info men lite "häftiga" bilder. ;) http://www.f17.mil.se/article.php?id=10532 Quote
Guest Sjöborg Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Hej allihop! Ny på forumet och jag tänkte dyka in direkt med en liten undran som jag har. Det är så att jag nyss fick min inkallelseorder hem i brevlådan, på den står det att jag ska rycka in i juli 2007 som bevakningsgruppchef på amf1 dock gör jag min GU i Karlskrona. Till saken, jag hörde med en kompis om tjänsten och han sa att han kände ett befäl på amf1, detta befälet sa till honom när han undrade om bevakning att en del bevakningssoldater ska tas in som närskyddssoldater i år på amf1 och sen när jag tittar på min kallelse så ser jag att det står Enhet/Kompani: Närskyddskompani. Det vore ju fantastiskt om detta var sant, då jag blev nekad en bättre tjänst på grund av dålig syn, dock fick jag tjänstbarhet a av nån anledning ändå. Någon annan som ska rycka in då som har lite mer information om det hela?, jag vågar nämligen inte vara alltför optimistisk då glada nyheter ofta visar sig vara falska nyheter. / Lite o.t, hur kan man få tjänstbarhet a och ändå inte få välja en stridande befattning? Hur är bevakning på amf1 för övrigt? Sorry för alla frågor men jag kan inte hjälpa att jag är väldigt nyfiken på hur min tjänst kommer se ut. =) Quote
Guest Sandström Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 (edited) Hej allihop! Ny på forumet och jag tänkte dyka in direkt med en liten undran som jag har.Det är så att jag nyss fick min inkallelseorder hem i brevlådan, på den står det att jag ska rycka in i juli 2007 som bevakningsgruppchef på amf1 dock gör jag min GU i Karlskrona. Till saken, jag hörde med en kompis om tjänsten och han sa att han kände ett befäl på amf1, detta befälet sa till honom när han undrade om bevakning att en del bevakningssoldater ska tas in som närskyddssoldater i år på amf1 och sen när jag tittar på min kallelse så ser jag att det står Enhet/Kompani: Närskyddskompani. Det vore ju fantastiskt om detta var sant, då jag blev nekad en bättre tjänst på grund av dålig syn, dock fick jag tjänstbarhet a av nån anledning ändå. Någon annan som ska rycka in då som har lite mer information om det hela?, jag vågar nämligen inte vara alltför optimistisk då glada nyheter ofta visar sig vara falska nyheter. / Lite o.t, hur kan man få tjänstbarhet a och ändå inte få välja en stridande befattning? Hur är bevakning på amf1 för övrigt? Sorry för alla frågor men jag kan inte hjälpa att jag är väldigt nyfiken på hur min tjänst kommer se ut. =) Som jag förstått det så ligger alla killarna som jag utbildades på KH med, och som sen flyttades till Amf1 på Närskyddskomp. Det lite mer "elajta" man kan bli uttagen som förutom amfibiesoldat är isåfall vakt/insatskompaniet. Hörde att vissa blev uttagna till detta istället för bevakning, och att dom då fick gå övning afmfibie och sånt. Men jag har ingen exakt info tyvärr... Edited March 15, 2007 by Sandström Quote
Hamberg Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 (edited) Hej allihop! Ny på forumet och jag tänkte dyka in direkt med en liten undran som jag har.Det är så att jag nyss fick min inkallelseorder hem i brevlådan, på den står det att jag ska rycka in i juli 2007 som bevakningsgruppchef på amf1 dock gör jag min GU i Karlskrona. Till saken, jag hörde med en kompis om tjänsten och han sa att han kände ett befäl på amf1, detta befälet sa till honom när han undrade om bevakning att en del bevakningssoldater ska tas in som närskyddssoldater i år på amf1 och sen när jag tittar på min kallelse så ser jag att det står Enhet/Kompani: Närskyddskompani. Det vore ju fantastiskt om detta var sant, då jag blev nekad en bättre tjänst på grund av dålig syn, dock fick jag tjänstbarhet a av nån anledning ändå. Någon annan som ska rycka in då som har lite mer information om det hela?, jag vågar nämligen inte vara alltför optimistisk då glada nyheter ofta visar sig vara falska nyheter. / Lite o.t, hur kan man få tjänstbarhet a och ändå inte få välja en stridande befattning? Hur är bevakning på amf1 för övrigt? Sorry för alla frågor men jag kan inte hjälpa att jag är väldigt nyfiken på hur min tjänst kommer se ut. =) Rycker också in på Amf1 som bevakningssoldat/bilförare i juli 2007. Även på mina papper står det att det är ett Närskyddskompani. Om det nu är så som din kompis beskriver, vad innebär det då att vara närskyddssoldat? Jag tycker det låter otroligt och min gissning är att alla bevakningssoldat är en del av ett närskyddskompani. Men det är som sagt bara en vild gissning. Hej allihop! Ny på forumet och jag tänkte dyka in direkt med en liten undran som jag har.Det är så att jag nyss fick min inkallelseorder hem i brevlådan, på den står det att jag ska rycka in i juli 2007 som bevakningsgruppchef på amf1 dock gör jag min GU i Karlskrona. Till saken, jag hörde med en kompis om tjänsten och han sa att han kände ett befäl på amf1, detta befälet sa till honom när han undrade om bevakning att en del bevakningssoldater ska tas in som närskyddssoldater i år på amf1 och sen när jag tittar på min kallelse så ser jag att det står Enhet/Kompani: Närskyddskompani. Det vore ju fantastiskt om detta var sant, då jag blev nekad en bättre tjänst på grund av dålig syn, dock fick jag tjänstbarhet a av nån anledning ändå. Någon annan som ska rycka in då som har lite mer information om det hela?, jag vågar nämligen inte vara alltför optimistisk då glada nyheter ofta visar sig vara falska nyheter. / Lite o.t, hur kan man få tjänstbarhet a och ändå inte få välja en stridande befattning? Hur är bevakning på amf1 för övrigt? Sorry för alla frågor men jag kan inte hjälpa att jag är väldigt nyfiken på hur min tjänst kommer se ut. =) Som jag förstått det så ligger alla killarna som jag utbildades på KH med, och som sen flyttades till Amf1 på Närskyddskomp. Det lite mer "elajta" man kan bli uttagen som förutom amfibiesoldat är isåfall vakt/insatskompaniet. Hörde att vissa blev uttagna till detta istället för bevakning, och att dom då fick gå övning afmfibie och sånt. Men jag har ingen exakt info tyvärr... Det där hängde jag inte riktigt med på. De som är lite mer "elajta" inom bevaknng på Amf1 kan bli uttagen till ett vakt/insatskompani? Edited March 15, 2007 by Hamberg Quote
Guest Sandström Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Det där hängde jag inte riktigt med på. De som är lite mer "elajta" inom bevaknng på Amf1 kan bli uttagen till ett vakt/insatskompani? Ne men det var tydligen så något år att de bästa och mest motiverade från NSKYkomp tydligen blev förflyttade till Högvakt/Insatskompaniet för att man fattades personal här... Fråga ang. din undran kring ordet "elajta": Har du aldrig spelat CS påg! Quote
Hamberg Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 Det där hängde jag inte riktigt med på. De som är lite mer "elajta" inom bevaknng på Amf1 kan bli uttagen till ett vakt/insatskompani? Ne men det var tydligen så något år att de bästa och mest motiverade från NSKYkomp tydligen blev förflyttade till Högvakt/Insatskompaniet för att man fattades personal här... Fråga ang. din undran kring ordet "elajta": Har du aldrig spelat CS påg! Haha, jo då visst har jag spelat CS och jag förstod vad du menade med "elajta". Vad är NSKYkomp för något? Än en gång hänger jag inte ritkigt med i sammanhanget. Quote
Guest Sjöborg Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 Det där hängde jag inte riktigt med på. De som är lite mer "elajta" inom bevaknng på Amf1 kan bli uttagen till ett vakt/insatskompani? Ne men det var tydligen så något år att de bästa och mest motiverade från NSKYkomp tydligen blev förflyttade till Högvakt/Insatskompaniet för att man fattades personal här... Fråga ang. din undran kring ordet "elajta": Har du aldrig spelat CS påg! Haha, jo då visst har jag spelat CS och jag förstod vad du menade med "elajta". Vad är NSKYkomp för något? Än en gång hänger jag inte ritkigt med i sammanhanget. Vågar mig en gissning på Närskyddskompaniet? Quote
Hamberg Posted March 17, 2007 Report Posted March 17, 2007 Det där hängde jag inte riktigt med på. De som är lite mer "elajta" inom bevaknng på Amf1 kan bli uttagen till ett vakt/insatskompani? Ne men det var tydligen så något år att de bästa och mest motiverade från NSKYkomp tydligen blev förflyttade till Högvakt/Insatskompaniet för att man fattades personal här... Fråga ang. din undran kring ordet "elajta": Har du aldrig spelat CS påg! Haha, jo då visst har jag spelat CS och jag förstod vad du menade med "elajta". Vad är NSKYkomp för något? Än en gång hänger jag inte ritkigt med i sammanhanget. Vågar mig en gissning på Närskyddskompaniet? Hehe, det låter rimligt. Förresten blev jag också nekad någon "bättre" tjänst pga min syn. Fick också tjänstbarhet A. Quote
Guest Sandström Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 Hehe, det låter rimligt. Förresten blev jag också nekad någon "bättre" tjänst pga min syn. Fick också tjänstbarhet A. Välkommen till klubben Hamberg Var beredd på att många andra du kommer tjänstgöra med sitter i samma sits. Ofattbart retligt att ha tillräckligt bra fysisk förmåga för typ flygbassäk eller pansar men ett par kassa ögon som får hela horisonten att flyta ihop till ett knasigt blurr :P Dock ska man i dagsläget vara glad att man får göra det överhuvudtaget. Och man kan ha mer otur än bevakning... För övrigt är befälen sjukt bra ute på holmen, och många av dem håller ett så pass högt tempo att man utan problem kan identifiera sin GSU med en skyttesoldats eller liknande, då de flesta befälen kommer från KJ, MP, Säkkomp Sjö och motsvarande. Så du kommer nog trivas bra. Quote
Hamberg Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Hehe, det låter rimligt. Förresten blev jag också nekad någon "bättre" tjänst pga min syn. Fick också tjänstbarhet A. Välkommen till klubben Hamberg Var beredd på att många andra du kommer tjänstgöra med sitter i samma sits. Ofattbart retligt att ha tillräckligt bra fysisk förmåga för typ flygbassäk eller pansar men ett par kassa ögon som får hela horisonten att flyta ihop till ett knasigt blurr :P Dock ska man i dagsläget vara glad att man får göra det överhuvudtaget. Och man kan ha mer otur än bevakning... För övrigt är befälen sjukt bra ute på holmen, och många av dem håller ett så pass högt tempo att man utan problem kan identifiera sin GSU med en skyttesoldats eller liknande, då de flesta befälen kommer från KJ, MP, Säkkomp Sjö och motsvarande. Så du kommer nog trivas bra. Det ser någorlunda hoppfullt ut då. Jag läste om en tjej som drog en 2a på styrkan under mönstringen och blev placerad som bevakningssoldat. Kan det vara så som jag hoppas på att utbildningen skiljer sig mycket beroende på vart man hamnar någonstans eller klarar man det om man drar en 2a. Vet du vad minikraven är för bevakning? Quote
Guest Sandström Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Det ser någorlunda hoppfullt ut då. Jag läste om en tjej som drog en 2a på styrkan under mönstringen och blev placerad som bevakningssoldat. Kan det vara så som jag hoppas på att utbildningen skiljer sig mycket beroende på vart man hamnar någonstans eller klarar man det om man drar en 2a. Vet du vad minikraven är för bevakning? Har en tjej i min patrull som drog 3:a, men hon klarar av tjänsten utan problem. Till skillnad från vissa av killarna så bar hon själv sin packning under hela gröntjänsten, och i vissa fall även ett extra vapen. Det gäller bara att ha lite j*vla stake! som vår fänrik sa :p Styrketestet på PV är ju inte helt rättvist alltid kanske... Quote
Recommended Posts