Jump to content

Recommended Posts

• 2 months later...
  • Replies 774
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan.

Hittade inte någon om det här i forumet. Men jag undrar vad krävs det igentligen för att komma in som Instatssoldat idag?

Detta fick jag.

styrka:6(nästan 7)

kondition:7

Stridsduglighet:5

Hörsel:9

Syn:9

Psykologi: A

Inskrivningsprovet:4(stressade igenom det, Vilket jag ångrar idag)

Sammanvägd tjänstbarhet: B

Dagen före mönstingen så låg jag i feber så även det påverkade mina resulat. Men tror ni att jag tar mig in?

• 1 month later...
Hejsan.

Hittade inte någon om det här i forumet. Men jag undrar vad krävs det igentligen för att komma in som Instatssoldat idag?

Detta fick jag.

styrka:6(nästan 7)

kondition:7

Stridsduglighet:5

Hörsel:9

Syn:9

Psykologi: A

Inskrivningsprovet:4(stressade igenom det, Vilket jag ångrar idag)

Sammanvägd tjänstbarhet: B

Dagen före mönstingen så låg jag i feber så även det påverkade mina resulat. Men tror ni att jag tar mig in?

Jag kom in med:

Styrka: 3 (Hade stukat foten dagen innan på en fotbollsmatch)

Kondition:9

Psykologi: 5/5

Syn/Hörsel: A

Inskrivningsprov: 6 (1 poäng från 7)

Tjänstbarhet: B

• 1 month later...

Någon som vet när info-helgen är för oss som ska rycka in i januari 2010? Och hur blir det nu när pliktlagen avskaffas i juli? Är det fortfarande obligatoriskt att rycka in fram tills dess även om halva utbildningen i princip blir frivillig i så fall?

Någon som vet när info-helgen är för oss som ska rycka in i januari 2010? Och hur blir det nu när pliktlagen avskaffas i juli? Är det fortfarande obligatoriskt att rycka in fram tills dess även om halva utbildningen i princip blir frivillig i så fall?

Vad jag förstått är du, med stöd av lagen om värnplikt, tvungen att infinna dig vid utbildningsplatsen fram till juli, då det tydligen är upp till dig ifall du vill stanna eller skita i det helt och åka hem istället.

• 1 month later...

Vi hade våran igår (7 nov) iallafall, rycker in som Insatsgruppbefäl på Ing2.

• 1 month later...

Jag rycker in som insats nu i januari, först GSU ute på Kungsholmen och sen vidare till Göteborg, Någon som kan dela med sig hur det var i Göteborg? Var det uppdelat så att några ständigt hade vakten och andra insatstjänst? Eller skiftade man?

Tack på förhand!

Tjena, jag rycker in som insatssoldat på AJB i juli. När jag mönstrade så sa min mönstringsförfattare att våran GSU är som jägarnas, vilket är guld ur min synpunkt. Sen är väl våra befäl gamla jägare så ja, det blir väl som jägarbefäl som skriker på oss ;)

http://2voi.wordpress.com/

Där är en blogg från en insatssoldat som gjorde lumpen på AJB, som muckade i somras :rolleyes: Väldigt intressant blogg, och det är inte mkt slappande direkt :P

// Johan

Trevligt! jag ska också till Arvidsjaur som insatssoldat på I19/Jbat. Skulle vara trevligt med Jägarbefäl och visa dem att vi är minst lika tuffa (om inte tuffare än jägarna) hahah. Skulle vara trevligt att slita som tusan där uppe och överlevnad är alltid kul!

• 2 weeks later...

Har läst en del i tråden men har inte hittat någon som nämnt Ing2, kommer rycka in om tre veckor som insatsgruppbefäl, snälla säg inte att det kommer vara så att jag blir vaktslusk med allt tillbehörande lökande?

En fråga också, när man är ledig en hel vecka var fjärde vecka, finns möjlighet att utbilda sig med andra förband då? Känns b att åka hem en hel vecka, jag vill göra lumpen för att göra en karriär av det, inte sitta i en kur...

Har läst en del i tråden men har inte hittat någon som nämnt Ing2, kommer rycka in om tre veckor som insatsgruppbefäl, snälla säg inte att det kommer vara så att jag blir vaktslusk med allt tillbehörande lökande?

En fråga också, när man är ledig en hel vecka var fjärde vecka, finns möjlighet att utbilda sig med andra förband då? Känns b att åka hem en hel vecka, jag vill göra lumpen för att göra en karriär av det, inte sitta i en kur...

Att sitta i kuren samt gå vaktrundor är också ett jobb som måste skötas för att hålla obehöriga från våra flottiljer och regementen. Det militära yrkeslivet är inte så ärorikt och glamouröst som spel och media försöker avbilda det som. Dessutom behöver du inte nödvändigtvis jobba som officer med det du gjorde i lumpen. En bekant till min far gjorde lumpen som KJ i början av 80-talet. Nu är han löjtnant på F17 och jobbar med jämställdhet.

Edited by linush
  • 1 month later...
Jag rycker in som insats nu i januari, först GSU ute på Kungsholmen och sen vidare till Göteborg, Någon som kan dela med sig hur det var i Göteborg? Var det uppdelat så att några ständigt hade vakten och andra insatstjänst? Eller skiftade man?

Tack på förhand!

Min erfarenhet är att det är svårt att säga exakt vad som kommer att gälla i Göteborg, när jag låg där (i kuren) var den anställda personalen på vakt/insats glada i att experimentera med olika dispositioner av personalen.

Sannolikt kommer ni att varva skarp tjänst/utbildning/ledighet, proportionerna på de olika delarna beror antagligen på hur många ni blir i plutonen.

Hör av dig till mig via PM om du vill ha historier, och hoppas att du kommer trivas på Holmen. Snö, blåst och total isolation är bara nyttigt :)

//Ormtunga - Nostalgisk kaffejägare

• 4 months later...

Väcker liv i tråden efter lite arkivsökande...

Vilken är den korrekta benämningen på den grundläggande utbildningen varje soldat kommer att få göra efter att plikten tagits bort? Är det GMU eller är det GSU? Vilken är skillnaden?

Tack på förhand! Mvh Nordjämten

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Bli-soldatsjoman/Grundlaggande-militar-utbildning/

Det finns MÅNGA trådar om GMU. I den här forumsdelen tom.

Den länken har man läst sig trött på och visst håller jag med dig om att det finns många trådar om GMU, men det var ju också därför jag inte gjorde en ny tråd utan bara ställde ännu en fråga i denna tråd. ;)

Skillnaden mellan GSU och GMU är alltså att den senare får man lön och GSU'n får man bidrag? Efter GSU har man väl också samma möjligheter till fortsatt utbildning och anställning inom Försvarsmakten, som efter GMU, eller?

Enligt vissa uppgifter har också "GSU" tagits bort och ersätts av GMU...

• 4 weeks later...

Har läst större delen utan tråden nu och hittar inget direkt uppdateringar om insats på MarinB Rycker själv in 2:a augusti, först 3 månader på MarinB Karlskrona sedan vidare till Göteborg V frölunda.

Någon som kan berätta något om tjänsten som kommer efter Karlskrona så att säga?

Någon som vet något om Göteborgs området, tillhör det MarinB?

Vad för kompani hamnar man på som insats där?

Och så klart... Tillhör man flottan då? :navy:

• 4 weeks later...

Har läst större delen utan tråden nu och hittar inget direkt uppdateringar om insats på MarinB Rycker själv in 2:a augusti, först 3 månader på MarinB Karlskrona sedan vidare till Göteborg V frölunda.

Någon som kan berätta något om tjänsten som kommer efter Karlskrona så att säga?

Förbandet i Göteborg är Försvarsmedicinskt Centrum (FöMedC). Formellt lär ni tillhöra flottan.. typ... (en vän sa en gång till mig att "ni lär inte bli nedlagda, det är ingen som vet vad man ska lägga ner" och en ledamot ur värnpliktsrådet sa "Åfan, finns det värnpliktiga där?")

Men i och med att ni tillhör FöMedC ska ni anlägga infanteriets tjänstetecken med korslagda gevär å kragen och mörkblå basker på huvudet. Kompaniet var i slutet av 2007 Garnisonskompaniet. Om inget ändrats kommer ni i alla fall ha en av de snyggare uniformerna i FM, kompanimärket är grymt stiligt.

Bli vänner med förrådspersonalen, i synnerhet de i basförrådet som aldrig ifrågasatte varför vi behövde så många batterier till våra fjärrkontroller :lala:

Filter till kaffebryggaren hämtar ni på basförrådet, FRÅGA AVGÅENDE PERSONAL OM DE HÄMTAT UT NYA! Jag hämtade ut 1000 stycken november 2007 och vill veta om de hann ta slut :D

PM:a mig om du har fler funderingar, om någon har senare erfarenhet av GBG Garnison får ni gärna ge er till känna då mycket kan ha hänt på tre år.

//Ormtunga

• 3 months later...

Förbandet i Göteborg är Försvarsmedicinskt Centrum (FöMedC). Formellt lär ni tillhöra flottan.. typ... (en vän sa en gång till mig att "ni lär inte bli nedlagda, det är ingen som vet vad man ska lägga ner" och en ledamot ur värnpliktsrådet sa "Åfan, finns det värnpliktiga där?")

Men i och med att ni tillhör FöMedC ska ni anlägga infanteriets tjänstetecken med korslagda gevär å kragen och mörkblå basker på huvudet. Kompaniet var i slutet av 2007 Garnisonskompaniet. Om inget ändrats kommer ni i alla fall ha en av de snyggare uniformerna i FM, kompanimärket är grymt stiligt.

Bli vänner med förrådspersonalen, i synnerhet de i basförrådet som aldrig ifrågasatte varför vi behövde så många batterier till våra fjärrkontroller :lala:

Filter till kaffebryggaren hämtar ni på basförrådet, FRÅGA AVGÅENDE PERSONAL OM DE HÄMTAT UT NYA! Jag hämtade ut 1000 stycken november 2007 och vill veta om de hann ta slut :D

PM:a mig om du har fler funderingar, om någon har senare erfarenhet av GBG Garnison får ni gärna ge er till känna då mycket kan ha hänt på tre år.

//Ormtunga

Visserligen ett gammalt inlägg som jag kompletterar med lite info men...varför skulle insatssoldaterna formellt tillhöra Flottan om de tjänstgör vid FömedC? (Observera förkortningen där, Ormtunga) Insatssoldaterna vid Amf 1 lär ju inte tillhöra Flottan efter ankomst till Berga efter sin GSU vid MarinB, eller hur...?

Alltså - insatssoldater med tänkt placering vid FömedC och Göteborgs garnison gör GSU vid MarinB och överföres därefter till Göteborg med ny förbandstillhörighet vid FömedC, Försvarsmedicincentrum (inte Försvarsmedicinskt Centrum). De anlägger vid förbandsbytet, uniform m/87A med mörkblå basker, kragspegel m/58 för infanteri (FömedC/EBG är traditionsbärare för Älvsborgs regemente) samt ett av de vackrare kompanimärkena i Försvarsmakten.

Inga andra större förändringar sedan 2007 än att Garnkomp numera lyder under UtbE (EBG) istället för GarnE sedan 2010-01-01 och att de värnpliktiga numera är frivilliga rekryter.

Till de som alltid har synpunkter på att "flottister" omgaloneras till "infanterister" vid Göteborgs garnison - tror ni att motsvarande gäller för insatssoldaterna som är öronmärkta till Amf 1? Att de behåller sin "flottistuniform" efter överföring till sitt nya förband i Berga? Skulle inte tro det...

@Ormtunga: kommentarerna från din vän resp. Värnpliktsrådet visar bara på deras egen okunnighet och att de är dåligt pålästa.

/G.L.

• 2 months later...

//Ormtunga

Visserligen ett gammalt inlägg som jag kompletterar med lite info men...varför skulle insatssoldaterna formellt tillhöra Flottan om de tjänstgör vid FömedC? (Observera förkortningen där, Ormtunga) Insatssoldaterna vid Amf 1 lär ju inte tillhöra Flottan efter ankomst till Berga efter sin GSU vid MarinB, eller hur...?

Alltså - insatssoldater med tänkt placering vid FömedC och Göteborgs garnison gör GSU vid MarinB och överföres därefter till Göteborg med ny förbandstillhörighet vid FömedC, Försvarsmedicincentrum (inte Försvarsmedicinskt Centrum). De anlägger vid förbandsbytet, uniform m/87A med mörkblå basker, kragspegel m/58 för infanteri (FömedC/EBG är traditionsbärare för Älvsborgs regemente) samt ett av de vackrare kompanimärkena i Försvarsmakten.

Inga andra större förändringar sedan 2007 än att Garnkomp numera lyder under UtbE (EBG) istället för GarnE sedan 2010-01-01 och att de värnpliktiga numera är frivilliga rekryter.

Till de som alltid har synpunkter på att "flottister" omgaloneras till "infanterister" vid Göteborgs garnison - tror ni att motsvarande gäller för insatssoldaterna som är öronmärkta till Amf 1? Att de behåller sin "flottistuniform" efter överföring till sitt nya förband i Berga? Skulle inte tro det...

@Ormtunga: kommentarerna från din vän resp. Värnpliktsrådet visar bara på deras egen okunnighet och att de är dåligt pålästa.

/G.L.

Skönt att höra att man slutligen lyckats ge vaktpersonalen i GBG en egen förbandstillhörighet.

Att notera i sammanhanget är att vaktpersonal på Berga anlägger AMF-märkning redan vid inryck och alltså inte omgaloneras (och gjorde så redan på min tid).

//Ormtunga

• 4 weeks later...

Nu när vi bara ska ha anställda soldater hur blir det med de som vaktar regementen osv, det som skötts av insatssoldater? Kommer det att anställas några insatssoldater?

Avsikten är att de insatsförband ("krigsförband") som finns vid respektive garnison, också ska dela på ansvaret för bevakning, transportskydd och övriga delar inom bevaknings-/insatstjänsten. Detta innebär att ALLA som anställs kan räkna med att rotera på dessa uppgifter till och från. Förmodligen inte mer än den gamla goda BERTO-uppgiften, bara lite mer avancerat.

På vissa ställen, exvis i Enköping, kommer man inledningsvis att anställa bev/insatssoldater innan insatsförbanden kommit igång ordentligt med sin verksamhet. Dessa befattningar rekryteras just nu för den som är intresserad...

Nu när vi bara ska ha anställda soldater hur blir det med de som vaktar regementen osv, det som skötts av insatssoldater? Kommer det att anställas några insatssoldater?

Avsikten är att de insatsförband ("krigsförband") som finns vid respektive garnison, också ska dela på ansvaret för bevakning, transportskydd och övriga delar inom bevaknings-/insatstjänsten. Detta innebär att ALLA som anställs kan räkna med att rotera på dessa uppgifter till och från. Förmodligen inte mer än den gamla goda BERTO-uppgiften, bara lite mer avancerat.

På vissa ställen, exvis i Enköping, kommer man inledningsvis att anställa bev/insatssoldater innan insatsförbanden kommit igång ordentligt med sin verksamhet. Dessa befattningar rekryteras just nu för den som är intresserad...

Även andra regementen gör i dagsläget samma sak, dock sker rekryteringen internt (dvs gamla vpl som är intressanta kontaktas) alltså inget öppet som går att söka.

Jag tycker att man borde göra på detta sättet, ha en mindre vaktstyrka som är "proffs" och sedan tar de "vanliga" soldaterna i anspråk när det behövs tex vid större eskorter.

• 5 months later...