Jump to content

"Heroes of War"

Tivaljör

Recommended Posts

Visst, han lugnade ner läget, men är han hjälte för det? Han riskerade inte blodspillan av civila och egen trupp.... Eller räknas det som ett hjältemodigt drag i USA? Att inte göra en sur folkmassa rasande är väl nåt de flesta chefer (vad är svenska motsvarigheten till "commander"?) eftersträvar ute på utlandsmissioner?

CNN/Heroes of war

Bör dock tilläggas att jag tycker alla som gör en insats för freden genom att åka på utlandsmission är hjältar... :)

Han fick ju ingen medalj för det.

Jag lutar mera åt att detta är en form av propaganda artikel. Den här artikeln (även om det säkert hände på riktigt) får ju det att låta som om allt är OK i Irak. Till skillnad från den där tank_vs_car.avi filmen som finns här någonstans.

Annars håller jag med dig.. Det är en självklarhet att göra så, man ska alltså inte börja skjuta rakt in i folkmassan som det gjorts tidigare i Irak/Astan.

EDIT: Commander = Befäl? :P

Edited by CarlT

vad är svenska motsvarigheten till "commander"?

Commander = Komp.ch och högre.

Leader = Plut.ch och lägre

ex. Brigade Commander, Company Commander, Squad leader (samma som Section leader i storbrittanien) och Platoon leader.

Edited by Harald

Jaja, lägg mindre vikt på vilken som egentligen är den rätta chefsbefattningen och mera på huruvida på om han är en überhjälte eller inte... Är det mera åt propagandahållet å usa´s vägnar?

Underligt, trodde detta ämne skulle få mera uppmärksamhet, speciellt av de på detta forum som faktiskt åkt iväg på utlandsmission.....

Det handlar väl inte direkt om klassisk "krigshjälte-mod", utan mer om föredömligt agerande. För de flesta av oss verkar nog agerandet ganska självklart, och det är det förhoppningsvis för de flesta amerikanska befälhavare också.

Jag gissar att det hela grundar sig på att en journalist råkade finnas på plats. Journalisten blev förmodligen personligt berörd av händelsen och tyckte det var fint gjort. Man kanske heller inte hade någon överskuggande bragd att fylla ut artikelserien med just denna vecka.

De flesta av oss som haft med media att göra har nog sett journalister framställa en (för insatta) vardaglig händelse utförd av en vardaglig människa som ett exceptionellt hjältedåd. Andra gånger missar man fullständigt något jag anser vara ett hjältedåd - eller framställer det som ett fiasko och övergrepp.

Vad man anser vara hjältemod grundar sig trots allt huvudsakligen på personliga erfarenheter och framför allt personliga värderingar.

Om jag förstår förklaringen till artikelserien "Heroes of war" tar artikelserien upp såväl "klassiskt hjältemod" som övriga handlingar utförda i ädelt syfte.

En liten utvikning för att exemplifiera olika värderingar: Jag kommer osökt att tänka på artikelserien "månadens polis" i polisfackets tidning. De flesta av oss skulle nog förknippa uttrycket med en polis som i någon hjälteliknande insats sprungit fyra mil för att gripa fyra beväpnade gängmedlemmar efter ett rån. Eller en utredare som med envishet och okonventionella metoder nått genombrott i en "omöjlig" mordutredning.

Något sådant såg jag dock aldrig, utan "månadens polis" brukade vara en fackligt aktiv utredare som lett ett internt projekt i någon för dagen politiskt korrekt verksamhet som våld mot kvinnor, barnporr, jämställdhet, manliga nätverk eller homosexuella.