Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag sitter just nu å väntar/hoppas på att bli kallad till en extra mönstring på SkyddsC för att få bli NBC-befäl. Jag undrar om det finns någon som har gjort lumpen som NBC-befäl här som kan berätta lite om vad ni fått göra mm. Informationen som gått ut från SkyddsC är kanske inte den mest utförliga...

Vad får man för uppgifter när man kommer ut på förbanden?

Permissoner hur ofta och hur långa är dem?

Hur lång är miljöpraktiken ?

Vad är utbildningsskillnaderna mellan Armén och Marinen ?

Vad får man för grad ?

Frågorna hopar sig, så om det är någon som har varit på SkyddsC som skulle vilja dela med sig av lite erfarenheter så vore jag tacksam.

Posted

Detta gäller armén och är vad jag känner till... 12 månaders utbildning graden furir under tjänstgöring, sergeant vid muck torde stämma.

Som NBC befäl ("färdigutbildad") kan du tex hjälpa till att utbilda soldater och officerare på slutövn i nbc-tjänst. Du kan även ingå i bataljonsstab motsv och där ansvara för funktionen nbc.

• 3 weeks later...
Posted

Finns det ingen som har varit på SkyddsC som kan berätta lite mer.

Tex om miljöpraktiken?

Skillnaderna i utblidning om ? eller är det bara en längre miljöpraktik på Marinen?

ja, frågorna är som sagt många. Så om någon vill dela med sig av erfarenheter så vore jag tacksam.

Posted

Du skall till Skyddsc?

På T2 har dom annars en NBC-pluton, men det har mest med Sanering att göra...

På våran Bataljonstab hadde vi ett Vpl NBCbefäl, såg inte så mycket av honom faktiskt :unsure:

Posted

Jag träffade stora delar av årets "NBC-kull" från Umeå när I 19 genomförde sin så kallade KB-samövning i augusti. I stora drag är deras uppgift att ingå i en bataljonstab som "rådgivare" åt batch i NBC-frågor. Självklart finns det andra befattningar också, och vi fick se en plansch på organisationen (vet ej om det var kriorg eller inte).

NBC-befälen får bl a prova på att bli utsatta för skarpa preparat, t ex senapsgas, så jag antar att utbildningen kräver ett stabilt psyke och ett visst mått av inlärningsförmåga pga den stora mängden material man måste studera.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted
NBC-befälen får bl a prova på att bli utsatta för skarpa preparat, t ex senapsgas, så jag antar att utbildningen kräver ett stabilt psyke och ett visst mått av inlärningsförmåga pga den stora mängden material man måste studera.

Skarpövning med sarinklorid och senapsgas genomförs även med de som skall få "förarbevis" på CS och Napalm, dvs de som utbildar vanliga soldater i NBC-tjänst. Detta genomförs så vitt jag vet på fyra platser i Sverige, nämligen Revinge, Skövde, Visby och Umeå.

Självklart har NBC-befälen ytterligare utbildning och används bland annat för att demonstrera dessa preparat, ville bara visa på att de inte är ensamma om att få öva med skarpa preparat.

Posted

Ligger själv på Saneringspluton på T2. Vi var för ett par veckor sedan uppe i Umeå och besökte SkyddC. NBC-befälens uppgifter är som tidigare sagts att sitta med i Batstaben och ha hand om NBC-frågorna där. Uppgifterna dom behöver får dom troligen från NBC-kompaniet, där bla. Saneringspluton och indikeringspluton ingår. Har du fler frågor så får du gärna höra av dig. Sitter med KompO NBC-kompaniet framför mig :baskerKav:

Posted

För att förtydliga mitt tidigare inlägg angående NBC-befäl i en batstab och deras uppgift. Ett NBC-befäl hjälper batch eller chef på högre nivå göra riskbedömningar av olika eventuella NBC-hot. Exempelvis vilka åtgärder förbandet bör vidta för att begränsa skadorna vid t ex ett N-anfall.

En intressant sak som vi KB (och PB från F 21) fick se under samövningen i slutet på sommaren, var hur IS-mark kunde användas för att beräkna och visa spridningen av t ex ett C-moln på slagfältet. Man knappar in diverse faktorer (vindriktning, lufttemperatur etc) i programmet, för att sedan kunna se hur länge och var C-molnet befinner sig. På så vis kan man förvarna förband som befinner sig, eller planerar att befinna sig i riskzonen. Jäkligt intressant!

Hälsningar, Foxtrot Lima :/